AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #21 Skrevet 1. desember 2021 brønnhus skrev (14 minutter siden): Skulle gjerne studert noe med lite mattematikk, da jeg har to 2ere i standpunkt karakter fra matte 1T og 2T pluss en eksamenskarakter som og var på 2 i matte. Dette er det som trekker snittet mitt en del ned. Er det mye matte på de forskjellige data og IT studiene, forutenom Dataingeniør selvfølgelig? Det finnes IT-studier uten matematikk. Om du hater matematikk så kan det være lurt å velge et IT studie uten matematikk. Man trenger ikke like matematikk for å bli god IT konsulent. Det eneste som teller er vel at man har en forståelse for logikk og at man faktisk er villig til å bruke timene som trengs på å bli god. Prøv også å få relevant deltidsjobb så raskt som mulig. Da tjener du både penger og lærer det som er relevant for arbeidslivet. Når du begynner å studere så programmer også på fritiden din. Både for å finne ut om du faktisk liker programmering, om ikke så bør du bytte studie. Men programmeringsprosjekter du har gjort på fritiden din er også noe du kan legge ved når du søker relevant deltidsjobb. Om du ønsker å spare penger så begynn å lær programmering allerede nå. Så finner du ut om du liker det før du skal søke studier i april. Finnes masse gratiskurs på nettet hvor man lærer å programmere. Finn et nybegynnerprogram mange anbefaler, prøv det ute en stund og sjekk om du synes det er gøy å programmere. Eller om ikke gøy, så i hvert fall kjekt nok til at du ville gjort det om du får betalt. Anonymkode: 0c150...9bb 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #22 Skrevet 1. desember 2021 Mariell1995 skrev (3 timer siden): Det virker som om Jus kanskje er det du har aller mest lyst til? Den på BI høres jo lovende ut - kanskje ringe dem for å spørre, mtp. snitt? Det trådstarter har lyst til er å tjene mest mulig før han får barn. Da tror jeg ikke jus er noe godt valg. Husk det er 5 års studier og han må bruke ett ekstra år på å ta opp fag. Anonymkode: 0c150...9bb
brønnhus Skrevet 1. desember 2021 Forfatter #23 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det finnes IT-studier uten matematikk. Om du hater matematikk så kan det være lurt å velge et IT studie uten matematikk. Man trenger ikke like matematikk for å bli god IT konsulent. Det eneste som teller er vel at man har en forståelse for logikk og at man faktisk er villig til å bruke timene som trengs på å bli god. Prøv også å få relevant deltidsjobb så raskt som mulig. Da tjener du både penger og lærer det som er relevant for arbeidslivet. Når du begynner å studere så programmer også på fritiden din. Både for å finne ut om du faktisk liker programmering, om ikke så bør du bytte studie. Men programmeringsprosjekter du har gjort på fritiden din er også noe du kan legge ved når du søker relevant deltidsjobb. Om du ønsker å spare penger så begynn å lær programmering allerede nå. Så finner du ut om du liker det før du skal søke studier i april. Finnes masse gratiskurs på nettet hvor man lærer å programmere. Finn et nybegynnerprogram mange anbefaler, prøv det ute en stund og sjekk om du synes det er gøy å programmere. Eller om ikke gøy, så i hvert fall kjekt nok til at du ville gjort det om du får betalt. Anonymkode: 0c150...9bb Skal se nærmere på IT studier og programmering. Ser at gjennomsnittslønn for IT ansatte er rundt 700k i året, regner med at en IT konsulent kan tjene mer med mange fakturerte timer. Har et søskenbarn som er utdannet dataingeniør, han kan dessverre ikke fortelle så mye om arbeidsmarkedet da han begynte å jobbe for et flyselskap rett etter endt utdannelse, har jobbet der i 5 år og tjener 470k i året. Men lønnen hos et konsulenthus er vel mer konkurransedyktig.
Pappi Skrevet 1. desember 2021 #24 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Meglere kommer til å bli erstattet av apper, så det ville jeg ikke satset på lenger. Studer juss. Anonymkode: 8a5bd...f37 Eller aper!!
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #25 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det ene er jo en loser-utdanning for kokain-smurfer, mens det andre er et yrke det står respekt av. Lite å lure på. Anonymkode: 872c9...f5d Enig, i alle fall hvis man jobber som advokat i det private. Anonymkode: 2f5e7...3d8
lupisnor Skrevet 1. desember 2021 #26 Skrevet 1. desember 2021 Dette er nok to utdannelser som begge har sine beste år bak seg. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #27 Skrevet 1. desember 2021 brønnhus skrev (7 minutter siden): Skal se nærmere på IT studier og programmering. Ser at gjennomsnittslønn for IT ansatte er rundt 700k i året, regner med at en IT konsulent kan tjene mer med mange fakturerte timer. Har et søskenbarn som er utdannet dataingeniør, han kan dessverre ikke fortelle så mye om arbeidsmarkedet da han begynte å jobbe for et flyselskap rett etter endt utdannelse, har jobbet der i 5 år og tjener 470k i året. Men lønnen hos et konsulenthus er vel mer konkurransedyktig. Ikke la deg lure av gjennomsnittslønna. Lønnen varierer etter erfaring og hvor i Norge du bor. Det er høyere lønninger i Oslo enn i Alta. En erfaren utvikler tjener også bedre enn en nyutdanna og enkelte utviklere er mer effektive og har mer etterspurt kompetanse enn andre. Du kommer ikke til å tjene 700k første året. Her er en tråd om lønninger i IT-sektoren: https://www.diskusjon.no/topic/1498623-hva-har-vi-i-it-bransjen-i-lønn/page/114/#comments Og her er lønnskalkulator hvor man kan se på gjennomsnittslønn for utviklere med ulik erfaring og hvor de bor: https://www.nito.no/lonn-arbeidsliv-lonnskalkulator/ Det stemmer at man i konsueltbransjen kan tjene mer. Men du kommer ikke til å være ettertraktet konsulent første året ditt for man kan nærmest ingenting jobbrelevant når man kommer rett fra universitet/høyskolen. I tillegg kan man tjene godt i det offentlige også. Min bror har 5 års erfaring og tjener 780 i staten i Oslo. Han tjener uvanlig godt, men det viser at man kan tjene bra i det offentlige også. Staten satser tungt på IT kompetanse. Mitt tips om du satser på karriere som programmerer er å følge med i IT-tråden på diskusjon.no. Der er det mange tips om hvordan man kan gå opp i lønn og hva man burde tjene etter gitt erfaring. Anonymkode: 0c150...9bb
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #28 Skrevet 1. desember 2021 Det som er relevant er jo om du er god til noe spesielt. Noen mennesker kan tjene mye penger innen mange yrker, noen kan aldri tjene enorme summer. Etterhvert som du blir eldre vil du også innse at interesse også er viktig i jobb. Faktisk så gjør det at du har en jobb du brenner for(mer enn bare å jobbe mye og tjene mye penger) deg en mye mer attraktiv partner. Det mest lønnsomme vil kanskje være å ta bachelor i IT og være veldig flink slik at du får en god jobb tidlig uten å møtte "sløse bort" mange år på å studere. Du kommer ikke til å bli rik på IT uten å være litt personlig interessert i det. Det samme gjelder de fleste andre yrker. Anonymkode: 26c1b...764
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #29 Skrevet 1. desember 2021 22 minutter siden, brønnhus said: Skal se nærmere på IT studier og programmering. Ser at gjennomsnittslønn for IT ansatte er rundt 700k i året, regner med at en IT konsulent kan tjene mer med mange fakturerte timer. Har et søskenbarn som er utdannet dataingeniør, han kan dessverre ikke fortelle så mye om arbeidsmarkedet da han begynte å jobbe for et flyselskap rett etter endt utdannelse, har jobbet der i 5 år og tjener 470k i året. Men lønnen hos et konsulenthus er vel mer konkurransedyktig. Ja, man kan tjene millionen. Men ikke alle ender opp med å tjene en million og man kommer ikke til å tjene det første eller andre året i arbeidslivet. Annet tips er å bli lokfører. Der er gjennomsnittslønnen 750K og man tjener det fra første året i arbeidslivet. Utdanningen er også kun ett år. Det er mulighet for overtidsarbeid og nattarbeid det siste er lukrativt pengemessig. Man kan tjene millionen som lokfører. Anonymkode: ed9ce...543 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #30 Skrevet 1. desember 2021 Jus. Flere muligheter og i mine øyne et mye mer interessant yrke. Anonymkode: 2b0a0...883
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #31 Skrevet 1. desember 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, man kan tjene millionen. Men ikke alle ender opp med å tjene en million og man kommer ikke til å tjene det første eller andre året i arbeidslivet. Annet tips er å bli lokfører. Der er gjennomsnittslønnen 750K og man tjener det fra første året i arbeidslivet. Utdanningen er også kun ett år. Det er mulighet for overtidsarbeid og nattarbeid det siste er lukrativt pengemessig. Man kan tjene millionen som lokfører. Anonymkode: ed9ce...543 Edit: man må ha fagbrev eller reafag på vgs for å kunne bli lokfører. Men om man har det så er det nok den mest en av de mest lukrative utdanninger man kan ta. Man tjener godt hele livet, man har mulighet til å jobbe overtid og betalt for overnattinger. Anonymkode: ed9ce...543
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #32 Skrevet 1. desember 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Det som er relevant er jo om du er god til noe spesielt. Noen mennesker kan tjene mye penger innen mange yrker, noen kan aldri tjene enorme summer. Etterhvert som du blir eldre vil du også innse at interesse også er viktig i jobb. Faktisk så gjør det at du har en jobb du brenner for(mer enn bare å jobbe mye og tjene mye penger) deg en mye mer attraktiv partner. Det mest lønnsomme vil kanskje være å ta bachelor i IT og være veldig flink slik at du får en god jobb tidlig uten å møtte "sløse bort" mange år på å studere. Du kommer ikke til å bli rik på IT uten å være litt personlig interessert i det. Det samme gjelder de fleste andre yrker. Anonymkode: 26c1b...764 Nettopp. Anonymkode: ed9ce...543
brønnhus Skrevet 1. desember 2021 Forfatter #33 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Edit: man må ha fagbrev eller reafag på vgs for å kunne bli lokfører. Men om man har det så er det nok den mest en av de mest lukrative utdanninger man kan ta. Man tjener godt hele livet, man har mulighet til å jobbe overtid og betalt for overnattinger. Anonymkode: ed9ce...543 Ja, har hørt det er godt betalt og kort utdanning, men kan være at kunstig intelligens erstatter yrker som dette i løpet av 10-20 år.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #34 Skrevet 1. desember 2021 brønnhus skrev (31 minutter siden): Ja, har hørt det er godt betalt og kort utdanning, men kan være at kunstig intelligens erstatter yrker som dette i løpet av 10-20 år. De skal kjøpe inn nye tog nå og de er ikke selvkjørende. De nye togene kommer rundt 2035. De holder også på å skifte ut signalanlegget nå og det støtter ikke selvkjørende tog. Både togsett og signalanlegg varte sist i 50 år før det byttes ut. Så kanskje det kommer selvkjørende tog i 2090. Men da er du pensjonist for lengst. Husk at jernbanesett og infrastruktur er enormt dyrt. Vi snakker titalls milliarder kroner. Det skiftes ikke ut kun for å spare noen millioner i lønnskostnader til lokføreren. MEN om togene skulle bli selvkjørende så hadde de sikkert gitt deg enten en komfortabel jobb eller en fet sluttpakke. Anonymkode: 0c150...9bb 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #35 Skrevet 1. desember 2021 brønnhus skrev (4 timer siden): Mange gode poeng. Jeg var av den oppfattning av at ingeniørutdanning generelt har høye poenggrenser? Konsulentjobb innenfor IT høres jo inntresant ut, er Informasjons Teknologi utdanningen god, eller er det andre utdanninger innenfor fagfeltet som er mer ettertraktet? Skulle gjerne studert noe med lite mattematikk, da jeg har to 2ere i standpunkt karakter fra matte 1T og 2T pluss en eksamenskarakter som og var på 2 i matte. Dette er det som trekker snittet mitt en del ned. Er det mye matte på de forskjellige data og IT studiene, forutenom Dataingeniør selvfølgelig? Mente å skrive at planen ikke var å trappe ned på jobbingen med en gang jeg evt får barn, men å ha muligheten til å gjøre det, men er vel riktig som mange her skriver at det er først etter en del års jobbing som advokat at man begynner å tjene. Takk for mange gode svar! Ja, det finnes IT-utdanninger som ikke involverer (mye) matte. Høgskolen i Østfold har f eks årsstudium i IT. Etter dette kan du ta forkurs i matte, og gå videre til informatikk. Denne graden har diskret matematikk som obligatorisk fag, og calculus som valgfag. Hopper du rett på informatikk, må du ha R1 eller S1+S2. Noen høgskoler tilbyr også bachelorstudiet IT og informasjonssystemer. Her er det heller ikke mye matte, men programmering kan være vesentlig. Dette er ganske brede studieretninger, der du er innom mye forskjellig. Siden programmering er så pass vektlagt, ville jeg sett noen videoer på youtube, og forsøkt å lære meg dette, jamfør det en annen skrev. Rent personlig hater jeg programmering. Å seile rett inn i en jobb med 700k i årslønn etter studiet er nok en utopi, dessverre. Selv var jeg i kontakt med et konsulentfirma i Oslo - og oppgavene egentlig ikke ville innebære det jeg interesserer meg for - der lønna var 400-430k. Kontakter er også viktig, for om du går på finn og ser på hva de søker etter der, er det lett å bli deprimert. Anonymkode: c5450...6a0 1
brønnhus Skrevet 4. desember 2021 Forfatter #36 Skrevet 4. desember 2021 Flere gode svar her. Da er det kanskje IT utdanning jeg burde satse på. I og med at jeg ønsker et yrke der jeg kan jobbe mye, er det noen andre yrker dere kommer på der man får betalt for fakturerte timer? Det skal jo være verdt det, der jeg jobber nå tjener jeg 160 og 200kr i timen. Så et yrke der jeg kan jobbe tilsvarende mengde og få betalt for fakturerte timer i 10 år, vil legge et godt grunnlag nåe jeg evt trapper ned til en ´´normal´´ arbeidsuke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå