brønnhus Skrevet 1. desember 2021 #1 Del Skrevet 1. desember 2021 (endret) Hei. Er en mann på 20 år, og vurderer nå hva jeg skal studere til neste år. Har tenkt på å studere finans, men vet ikke hvorvidt jeg ville trivdes med det resten av livet. Så per idag står det mellom Eiendomsmegling eller Jus. Vet at jurister kan jobbe som meglere, men karaktersnittet mitt er 4,6, så må øke det til 6 for å komme inn i Tromsø, der jeg kan komme inn gjennom nordnorge kvoten. Velger jeg eiendomsmegling kommer jeg inn på universitetet der jeg bor nå. Får selvfølgelig flere muligheter med jus studiet, men vet ikke hva jeg burde velge hvis jeg har hovedsaklig tenkt å drive med eiendomsmegling. Ønsker meg et yrke der jeg kan velge å jobbe mye, har jobbet ca 70 timer i uken i et byggefirma og matbutikk siden pandemien startet. Det er drittjobber, men trives godt med å jobbe mye:) De fleste jobber er vel 8-4, og eneste yrkene jeg kan komme på som har mulighet til å jobbe 60+ timer i uken er Advokat, Lege, Finansbransjen og innenfor eiendom. Noen som vet noen flere yrker? Planen min er da å jobbe mye mens jeg enda er ung og bygge karrieren, for å så ha mulighet til å trappe ned når jeg evt får familie. Er det opplagt da å studere jus, eller er eiendomsmeglingutdanningen et godt valg? Ser at Handleshøyskolen Bi skal opprette et jus studie, der er det kanskje ikke like høye poengrenser? Takk for svar! Endret 1. desember 2021 av brønnhus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #2 Del Skrevet 1. desember 2021 Meglere kommer til å bli erstattet av apper, så det ville jeg ikke satset på lenger. Studer juss. Anonymkode: 8a5bd...f37 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #3 Del Skrevet 1. desember 2021 Jeg ville også ha styrt unna eiendomsmegling, da lønna er variabel og du må påregne å ha visninger på helg. Og det er kjipt når du får kjæreste og kanskje etter hvert barn. Anonymkode: 67f37...683 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mariell1995 Skrevet 1. desember 2021 #4 Del Skrevet 1. desember 2021 Har du søkt opp på nettet om du har alderspoeng som kanskje kan løfte opp snittet? Eventuelt andre skoler med lavere snitt? Men har du tenkt på å kanskje gå noe innen markedsføring? Det gir jo mange muligheter Da kan du jo eventuelt sjekke ut hvilken av de linjene som går innenfor markedsføring som virker interessante, og sjekke snitt for ulike skoler Eller noe med økonomi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #5 Del Skrevet 1. desember 2021 Jus! Anonymkode: c4f1e...757 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mariell1995 Skrevet 1. desember 2021 #6 Del Skrevet 1. desember 2021 Det virker som om Jus kanskje er det du har aller mest lyst til? Den på BI høres jo lovende ut - kanskje ringe dem for å spørre, mtp. snitt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #7 Del Skrevet 1. desember 2021 Det ene er jo en loser-utdanning for kokain-smurfer, mens det andre er et yrke det står respekt av. Lite å lure på. Anonymkode: 872c9...f5d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mariell1995 Skrevet 1. desember 2021 #8 Del Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det ene er jo en loser-utdanning for kokain-smurfer, mens det andre er et yrke det står respekt av. Lite å lure på. Anonymkode: 872c9...f5d Hva for et svar er det? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #9 Del Skrevet 1. desember 2021 Jus er veldig bra, er selv jurist. Men skal du tjene mye og jobbe mye som advokat må du også få gode karakterer, dvs ha intellektuelle anlegg. Du kan ikke gjøre karriere/tjene mye som jurist kun ved å jobbe mange timer, noe du (kanskje) kan i butikk. Anonymkode: 6b670...110 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #10 Del Skrevet 1. desember 2021 Hvor mange eiendomsmeglere møter du på som er godt voksne? Ikke mange. Og de få som er, har vært i gamet så lenge, og har et så godt rykte, at de får kunder basert på omtale. Eller de er så dyktige at de blir valgt til å ha ansvar for større prosjekter og dermed tjener godt på å selge 101 boliger i ett prosjekt. Jeg ville absolutt valgt jus. Mye mer fleksibelt og du kan holde på til du er 80 år om helsen holder. Anonymkode: 77538...1f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #11 Del Skrevet 1. desember 2021 brønnhus skrev (3 timer siden): De fleste jobber er vel 8-4, og eneste yrkene jeg kan komme på som har mulighet til å jobbe 60+ timer i uken er Advokat, Lege, Finansbransjen og innenfor eiendom. Noen som vet noen flere yrker? Planen min er da å jobbe mye mens jeg enda er ung og bygge karrieren, for å så ha mulighet til å trappe ned når jeg evt får familie. Drøssevis av jobber man kan jobbe mye overtid i. MEN i jobbene med mest overtid så er det som regel fastlønn og en eventuell bonus om du og bedriften når visse mål. Jeg ville ikke studert juss med mindre jeg var sikker på at jeg likte å lese og skrive. For det er det jusstudiet går ut på. Har du vurdert ingeniør-yrket? Godt arbeidsmarked, du kan få jobb med 3-årig studium. Du slipper å ta opp fag, og du kommer raskere inn på arbeidsmarkedet. Finnes ingeniørjobber hvor man kan jobbe mye overtid. Finnes også konsulentjobber hvor man fakturerer timer og da kan du få betalt for hver eneste time du jobber. I tillegg er det mulighet for gode jobber også med middels karakterer. De gode jobbene i juss går til de med best karakterer og det er ikke gitt at du får de karakterene. Anonymkode: 0c150...9bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #12 Del Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Drøssevis av jobber man kan jobbe mye overtid i. MEN i jobbene med mest overtid så er det som regel fastlønn og en eventuell bonus om du og bedriften når visse mål. I mange av disse yrkene er timesbetalingen dårlig. Jeg ville ikke studert juss med mindre jeg var sikker på at jeg likte å lese og skrive. For det er det jusstudiet går ut på. Har du vurdert ingeniør-yrket? Godt arbeidsmarked, du kan få jobb med 3-årig studium. Du slipper å ta opp fag, og du kommer raskere inn på arbeidsmarkedet. Finnes ingeniørjobber hvor man kan jobbe mye overtid. Finnes også konsulentjobber hvor man fakturerer timer og da kan du få betalt for hver eneste time du jobber. I tillegg er det mulighet for gode jobber også med middels karakterer. De gode jobbene i juss går til de med best karakterer og det er ikke gitt at du får de karakterene. Anonymkode: 0c150...9bb Anonymkode: 0c150...9bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #13 Del Skrevet 1. desember 2021 Jus er et embetsstudium som tar seks år på universitet, eiendomsmegler er vel et års tid på høyskole? Blir litt som å gruble over om man vil bli helsefagarbeider eller lege 😊 Anonymkode: 2ba49...92f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #14 Del Skrevet 1. desember 2021 Det er gjerne slik at man må jobbe mye tidlig for å tjene gode penger senere (men man må fortsatt kobbe ganske mye) som advokat. Planen med å trappe ned er altså ikke veldig god. Hvis dette er planen, ville jeg jobbet som du gjør nå, spart og kjøpt boliger for utleie, eventuelt investert. Å «kaste bort» seks inntektsgivende år på å studere gir liten mening om du skal trappe ned før 40. Anonymkode: f5c50...378 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #15 Del Skrevet 1. desember 2021 brønnhus skrev (3 timer siden): De fleste jobber er vel 8-4, og eneste yrkene jeg kan komme på som har mulighet til å jobbe 60+ timer i uken er Advokat, Lege, Finansbransjen og innenfor eiendom. Noen som vet noen flere yrker? Planen min er da å jobbe mye mens jeg enda er ung og bygge karrieren, for å så ha mulighet til å trappe ned når jeg evt får familie. Tror det å studere juss er dårlig om det er planen. For det første er utdannelsen 5 årig og du må ta opp fag for å komme inn så du får jobb kanskje først om 6 år. Da er du 26. De 2 første årene er man advokatfullmektig og da får du ikke spesielt godt betalt i tillegg er du under opplæring og da er det begrenset hvor mye du får jobbe overtid(i hvert fall timer du får betalt). De store pengene i advokatbransjen kommer først langt ut i karrieren. Det er da du ønsker å trappe ned og være med familien. Mitt råd er å komme fortest mulig ut i arbeidsmarkdet, sjekke hvor du får jobbe mye som ung og hvor det er godt betalt. Desto kortere utdannelse desto bedre. Anonymkode: 0c150...9bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #16 Del Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er gjerne slik at man må jobbe mye tidlig for å tjene gode penger senere (men man må fortsatt kobbe ganske mye) som advokat. Planen med å trappe ned er altså ikke veldig god. Hvis dette er planen, ville jeg jobbet som du gjør nå, spart og kjøpt boliger for utleie, eventuelt investert. Å «kaste bort» seks inntektsgivende år på å studere gir liten mening om du skal trappe ned før 40. Anonymkode: f5c50...378 Nettopp! Anonymkode: 0c150...9bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mariell1995 Skrevet 1. desember 2021 #17 Del Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jus er et embetsstudium som tar seks år på universitet, eiendomsmegler er vel et års tid på høyskole? Blir litt som å gruble over om man vil bli helsefagarbeider eller lege 😊 Anonymkode: 2ba49...92f For å bli eiendomsmegler, må man ta en bachelor (tre år), og deretter to års praksis 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #18 Del Skrevet 1. desember 2021 Mange jobber innenfor IT gir mulighet til å jobbe mye. Er man selvstendig konsulent (eventuelt i et slikt firma der man jobber selvstendig men får noe bistand til papirarbeid og oppdrags-jakt) kan man jobbe og fakturere så mye eller lite man vil. Anbefales et par år minst i vanlig jobb før man går veien for å være selvstendig da. Men mange vanlige IT-jobber har også mye overtidsmuligheter, spesielt i konsulentselskapene. Ikke sant som en over her sier at mange jobber med mye overtid kun har fast betalt, det er egentlig ikke lov og gjelder absolutt ikke alle stillinger.. Jeg har en vanlig IT-konsulentstilling og har normal overtidsbetalt. Det første firmaet jeg jobbet i kunne jeg nesten jobbe så mye jeg ville, her jeg jobber nå er det kun når overtiden blir godkjent, så man må nesten bare se an firma på intervju og spørre om det spesifikt. Har hørt at det er en del overtid/lange vakter også innen drift. Anonymkode: 75384...5a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #19 Del Skrevet 1. desember 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Mange jobber innenfor IT gir mulighet til å jobbe mye. Er man selvstendig konsulent (eventuelt i et slikt firma der man jobber selvstendig men får noe bistand til papirarbeid og oppdrags-jakt) kan man jobbe og fakturere så mye eller lite man vil. Anbefales et par år minst i vanlig jobb før man går veien for å være selvstendig da. Men mange vanlige IT-jobber har også mye overtidsmuligheter, spesielt i konsulentselskapene. Ikke sant som en over her sier at mange jobber med mye overtid kun har fast betalt, det er egentlig ikke lov og gjelder absolutt ikke alle stillinger.. Jeg har en vanlig IT-konsulentstilling og har normal overtidsbetalt. Det første firmaet jeg jobbet i kunne jeg nesten jobbe så mye jeg ville, her jeg jobber nå er det kun når overtiden blir godkjent, så man må nesten bare se an firma på intervju og spørre om det spesifikt. Har hørt at det er en del overtid/lange vakter også innen drift. Anonymkode: 75384...5a8 Jo, det er sant. Siden du er konsulent og fakturerer timer så får du naturlig nok betalt etter timene du jobber. Det er jo den eneste måten å ha en ansatt som fakturerer timer. Om du derimot hadde hatt en lederjobb så hadde du trolig hatt fastlønn. Så trådstarter bør absolutt tenke over hvor han får betalt for timene han jobber. Anonymkode: ed9ce...543 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brønnhus Skrevet 1. desember 2021 Forfatter #20 Del Skrevet 1. desember 2021 Mange gode poeng. Jeg var av den oppfattning av at ingeniørutdanning generelt har høye poenggrenser? Konsulentjobb innenfor IT høres jo inntresant ut, er Informasjons Teknologi utdanningen god, eller er det andre utdanninger innenfor fagfeltet som er mer ettertraktet? Skulle gjerne studert noe med lite mattematikk, da jeg har to 2ere i standpunkt karakter fra matte 1T og 2T pluss en eksamenskarakter som og var på 2 i matte. Dette er det som trekker snittet mitt en del ned. Er det mye matte på de forskjellige data og IT studiene, forutenom Dataingeniør selvfølgelig? Mente å skrive at planen ikke var å trappe ned på jobbingen med en gang jeg evt får barn, men å ha muligheten til å gjøre det, men er vel riktig som mange her skriver at det er først etter en del års jobbing som advokat at man begynner å tjene. Takk for mange gode svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå