AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #1 Skrevet 1. desember 2021 Jeg tjener 450 i året (med Max ansinnitet) og er ett godt stykke under gjennomsnittet. Tjente mer før, men hadde også en jobb jeg trivdes mye mindre i. Her inne på kg virker det som det er helt krise å tjene dette. Selv gjennomsnittet er jo kjempe lite her. Jeg syns vi har det helt greit. Vi er to så er kanskje derfor det går greit. Hvorfor skal det ikke være nok med den lønna? Lurer litt på hva det er vi går glipp av som dere har som vi ikke har. Hvorfor er det umulig å leve av denne lønna? Hva er det jeg ikke skjønner?! Anonymkode: 09837...8cc
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #2 Skrevet 1. desember 2021 Nei, det er ikke umulig å leve av den lønna. Husk at lønn varierer fra landsdel til landsdel, så 450 kan være bra en plass, men dårlig en annen. En bekjent av meg hadde nøyaktig samme stilling i samme firma og samme stillingsprosent i en ny (stor) by som han hadde her vi bor. I vår hjemby fikk han 450 i året, og i den nye byen fikk han 550 i året, da som sagt for samme stilling og samme firma. Anonymkode: 34de5...7bf
Traktor Skrevet 1. desember 2021 #3 Skrevet 1. desember 2021 Det viktigste er at du selv er fornøyd. Alt annet blir egentlig uvesentlig. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #4 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, det er ikke umulig å leve av den lønna. Husk at lønn varierer fra landsdel til landsdel, så 450 kan være bra en plass, men dårlig en annen. En bekjent av meg hadde nøyaktig samme stilling i samme firma og samme stillingsprosent i en ny (stor) by som han hadde her vi bor. I vår hjemby fikk han 450 i året, og i den nye byen fikk han 550 i året, da som sagt for samme stilling og samme firma. Anonymkode: 34de5...7bf Vi bor rett ved grensa til Oslo. Ikke akkurat noe billig by. Anonymkode: 09837...8cc
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #5 Skrevet 1. desember 2021 Det er helt klart mulig å leve av den lønna. Men alt er relativt. Hvor mye lønn du har vil jo påvirke hvor dyr bolig du har råd til å kjøpe. Prisen på bolig avhenger av standard, størrelse og ikke minst beliggenhet. Så lønn påvirker rett og slett hvor og hvordan du kan bo. Videre er det mye som koster ca det samme uansett. Strøm vil jo variere "en del" fra liten leilighet til villa, samme med forsikring, mens telefon, bredbånd, mat osv vil vel være det samme. Om du har andre å forsørge eller ikke betyr selvsagt noe. Det er dyrt å ha barn! Så disse tingene gjør at forskjellen mellom deg og en som tjener bedre vil være hvor mye rom man har når alt det nødvendige er ferdig betalt. Kan du unne deg en hobby som koster litt, å reise på fin ferie, spare opp litt, bruke penger på å bolig/interiør, spise ute osv? Så sånn totalt sett, man går vel ikke glipp av noe med 450 000 kr i året, men kan tenke meg at man må tenke nøye igjennom det man bruker, evt. ha veldig lave månedlige kostnader, Anonymkode: 36d7b...086
IDGAF Skrevet 1. desember 2021 #6 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vi bor rett ved grensa til Oslo. Ikke akkurat noe billig by. Anonymkode: 09837...8cc Men likevel billigere enn storbyene.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #7 Skrevet 1. desember 2021 Om dere går glipp av noe, er det vel bare dere selv som kan svare på. Bor dere slik dere ønsker? Spiser dere slik dere ønsker? Drar dere på de feriene dere ønsker? Har dere de tingene dere ønsker? Vi har alle ulike forventninger og "krav" til hvordan vi vil leve, og man kan ikke finne svar på om 450 000 er nok ved å sammenligne seg med andre. Anonymkode: c4835...812 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #8 Skrevet 1. desember 2021 Hvorfor bryr du deg om andre synes det er krise? Anonymkode: c088f...904
Knirke Skrevet 1. desember 2021 #9 Skrevet 1. desember 2021 Hvis det funker for dere så er jo ingenting bedre enn det😊... Det gjelder jo å tilpasse forbruket etter inntekten, ikke motsatt.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #10 Skrevet 1. desember 2021 Jeg synes ikke 450 000 er lite, og jeg er i et miljø omtrent alle har master. Mannen og jeg har i gjennomsnitt tjent sånn 500 000 netto i året og vi har hatt råd til det meste vi skulle ønske oss, har forholdsvis stor leilighet på Frogner, feriebolig i Frankrike, reiser på lange utlandsferier osv. Vi tilhører derimot den gruppa som lever sparsommelig i hverdagen, så det har gjort at vi har råd til alt annet. Vi har mye bedre råd enn de venneparene våre som tjener 700 000 netto. Ikke fordi vi har arva masse, men rett og slett fordi vi ellers er sparsommelige og har investert og tenkt mye gjennom økonomi. Jeg tror derimot at 450 000 er lite om du skal skeie ut på alle punkter. Om du vil ha flott bolig som singel, kjøpe masse merkeklær, gå på restaurant flere ganger i uka, kjøpe luksusprodukter og reise på eksotiske ferier med fine hoteller så er nok 450 000 for lite. Her på økonomifurumet tror jeg folk som tjener over 700 000 og de som er uføretrygda er overrepresentert. Det er kanskje ikke så rart. De som er uføretrygda har mer tid, og må kanskje tenkte ekstra over økonomien. Og rike folk er kanskje mer interessert i økonomi. Anonymkode: 0a938...db6 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #11 Skrevet 1. desember 2021 Jeg bor i Trondheim, og jobber i staten, med mastergrad. Tjener bare litt mer enn deg. Jeg føler at jeg har lav lønn, på grunn av at det er så dyrt å bo her. Studielånet trekker også et par tusen fra lønna hver mnd. En ting er at husprisene er høye. Men småutgiftene ved å bo i by er også store. Bare jeg setter foten ut døra er det dyrt med dyr buss, eller bompenger samme hvilken retning jeg kjører, osv. Hvis jeg ikke tar buss til jobb er det svimlende summer i parkeringsavgifter. Har kjenninger som bor mer landlig til, f.eks. i Østfold, litt utenfor småbyene der. Null bomring, gratis parkering utenfor arbeidsplassen. Husprisene er latterlig lave, mens de tjener mer enn meg i samme stilling, da det er vanskeligere å rekruttere høyt utdannet arbeidskraft der enn i studentbyen Trondheim, her hvor alle som søker på stillinger har mastergrad, omtrent. Jeg kommer aldri til å ha samme høye livsstil som andre jeg kjenner med bedre betalte jobber der det er billigere å bo. Men jeg sparer ved å sjelden kjøpe nye klær, handle mat på tilbud (og klær på tilbud, feriereiser, ja egentlig alt). Så det går helt greit. Men vi har ikke råd til å leve impulsivt, eller skeie ut så ofte. Anonymkode: f457f...82b
sicario Skrevet 1. desember 2021 #12 Skrevet 1. desember 2021 Stusser litt på lønnen til kommunalt og statlige ansatte her med mastergrad som har ca 450 000.- i årslønn. Jobber selv i kommune og har over 600 000.-. Er det store forskjeller i avlønning kommuner i mellom og i kommune kontra stat? De fleste kommuner følger jo tariff, selvom noen kommuner har tillegg for rekruteringsbehov etc, men det er jo ikke snakk om veldig høye summer.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #13 Skrevet 1. desember 2021 Har 480 000 i lønn, bor alene midt i Oslo (så står for alle boutgifter alene), klarer meg helt fint, har nok til en dyr ferie 1-2 ganger i året også. I tillegg til å gå ut på restaurant en gang i måneden. men prioriterer ikke klær og luksusting ellers i hverdagen da. Anonymkode: a9952...ecf 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #14 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Om dere går glipp av noe, er det vel bare dere selv som kan svare på. Bor dere slik dere ønsker? Spiser dere slik dere ønsker? Drar dere på de feriene dere ønsker? Har dere de tingene dere ønsker? Vi har alle ulike forventninger og "krav" til hvordan vi vil leve, og man kan ikke finne svar på om 450 000 er nok ved å sammenligne seg med andre. Anonymkode: c4835...812 Jeg føler vi har det sånn vi vil ha det. Tenker aldri at jeg skulle ønske vi hadde så og så mye penger for da kunne vi gjort/ kjøpt det og det. Har råd til alt vi vil. Derfor jeg lurer sånn på hva andre bruker så mye penger på som vi ikke gjør. Vi bor i rekkehus, 150kvm som er nedbetalt, ca 7, 5 mill.Har to barn. 1 mill som vi har spart opp i fond og i banken. Vi har ikke hytter og feriehus. Ingen interesse av merkeklær. Drar på de feriene vi vil. Kjøper den maten vi vil. Gjør de aktivitetene vi vil. Kjøper tingene til barna som vi vil de skal ha. Føler faktisk jeg er en kjedelig person som ikke har noe store ønsker for det ene eller andre. Har ingen hobbyer eller lignende. Skulle gjerne hatt noe interesser eller lignende. Er det dette folk bruker penger på? Alle har jo ikke store villaer og mange har billigere boligere enn oss (hva bruker de penger på?). Anonymkode: 09837...8cc 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #15 Skrevet 1. desember 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg føler vi har det sånn vi vil ha det. Tenker aldri at jeg skulle ønske vi hadde så og så mye penger for da kunne vi gjort/ kjøpt det og det. Har råd til alt vi vil. Derfor jeg lurer sånn på hva andre bruker så mye penger på som vi ikke gjør. Anonymkode: 09837...8cc Rent generelt bruker vel folk mye penger på for eksempel: Ferier, mat, spise ute, drikke ute, drikke dyre viner, kulturopplevelser, kjøpe hytte ved sjø og på fjeller, båter, biler, klær, møbler, designerlamper, blomster, personlige trenere, hobbyutstyr, private helsetjenester. Vi bruker mye penger på: - Mat: Bruker i snitt 12 000 på to personer - Spiser mye ute - Dyre hotellopphold (Kan fort bruke 16 000 for to netter på suite i egen by) - Anonymkode: c4835...812
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #16 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg synes ikke 450 000 er lite, og jeg er i et miljø omtrent alle har master. Mannen og jeg har i gjennomsnitt tjent sånn 500 000 netto i året og vi har hatt råd til det meste vi skulle ønske oss, har forholdsvis stor leilighet på Frogner, feriebolig i Frankrike, reiser på lange utlandsferier osv. Vi tilhører derimot den gruppa som lever sparsommelig i hverdagen, så det har gjort at vi har råd til alt annet. Vi har mye bedre råd enn de venneparene våre som tjener 700 000 netto. Ikke fordi vi har arva masse, men rett og slett fordi vi ellers er sparsommelige og har investert og tenkt mye gjennom økonomi. Jeg tror derimot at 450 000 er lite om du skal skeie ut på alle punkter. Om du vil ha flott bolig som singel, kjøpe masse merkeklær, gå på restaurant flere ganger i uka, kjøpe luksusprodukter og reise på eksotiske ferier med fine hoteller så er nok 450 000 for lite. Her på økonomifurumet tror jeg folk som tjener over 700 000 og de som er uføretrygda er overrepresentert. Det er kanskje ikke så rart. De som er uføretrygda har mer tid, og må kanskje tenkte ekstra over økonomien. Og rike folk er kanskje mer interessert i økonomi. Anonymkode: 0a938...db6 Er du nullskatteyter siden du viser til netto årslønn, eller mener du brutto? Anonymkode: 06fc5...dde 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #17 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg synes ikke 450 000 er lite, og jeg er i et miljø omtrent alle har master. Mannen og jeg har i gjennomsnitt tjent sånn 500 000 netto i året og vi har hatt råd til det meste vi skulle ønske oss, har forholdsvis stor leilighet på Frogner, feriebolig i Frankrike, reiser på lange utlandsferier osv. Vi tilhører derimot den gruppa som lever sparsommelig i hverdagen, så det har gjort at vi har råd til alt annet. Vi har mye bedre råd enn de venneparene våre som tjener 700 000 netto. Ikke fordi vi har arva masse, men rett og slett fordi vi ellers er sparsommelige og har investert og tenkt mye gjennom økonomi. Jeg tror derimot at 450 000 er lite om du skal skeie ut på alle punkter. Om du vil ha flott bolig som singel, kjøpe masse merkeklær, gå på restaurant flere ganger i uka, kjøpe luksusprodukter og reise på eksotiske ferier med fine hoteller så er nok 450 000 for lite. Her på økonomifurumet tror jeg folk som tjener over 700 000 og de som er uføretrygda er overrepresentert. Det er kanskje ikke så rart. De som er uføretrygda har mer tid, og må kanskje tenkte ekstra over økonomien. Og rike folk er kanskje mer interessert i økonomi. Anonymkode: 0a938...db6 Hvis dere har 500.000 hver i netto er jo det ganske så mye hvis det er det dere tjener. Tjener dere 500.000 nettop til sammen vil jeg si det er lav lønn. Og hvis dere var 25-30 uten mulighet for å arve penger hadde dere ikke hatt råd til "forholdsvis stor" leilighet på Froger uten å spare i årevis og etter det måtte dere spart i mange flere år for å så få råd til ferieboligen. Dagens boligpriser spiller jo inn her. Anonymkode: 62541...800
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #18 Skrevet 1. desember 2021 Så lenge dere er to om økonomien hvor begge har den inntekten, så har dere gode forutsetninger for å klare dere helt fint og bra om dere ønsker. Det ser det jo ut som om dere gjør ut fra tilleggsopplysningene. Skulle du plutselig bli alene med to barn og bolig skal du nok se at romsligheten blir mindre. Spesielt om dette er med full ansiennitet uten store vekstutsikter ved skifte av jobb. Da vil du nytte av det dere har spart opp, men for andre uten sparemidler og stor ek i bolig hadde det vært vanskelig. Skulle du plutselig bli ufør håper jeg du har ordninger på plass for det. Så alt i alt er det relativt lite så lenge dere er annet enn to personer med inntekt i husholdningen. Anonymkode: ab80f...ea0
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #19 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så lenge dere er to om økonomien hvor begge har den inntekten, så har dere gode forutsetninger for å klare dere helt fint og bra om dere ønsker. Det ser det jo ut som om dere gjør ut fra tilleggsopplysningene. Skulle du plutselig bli alene med to barn og bolig skal du nok se at romsligheten blir mindre. Spesielt om dette er med full ansiennitet uten store vekstutsikter ved skifte av jobb. Da vil du nytte av det dere har spart opp, men for andre uten sparemidler og stor ek i bolig hadde det vært vanskelig. Skulle du plutselig bli ufør håper jeg du har ordninger på plass for det. Så alt i alt er det relativt lite så lenge dere er annet enn to personer med inntekt i husholdningen. Anonymkode: ab80f...ea0 Ts Ja jeg også tenker det hadde blitt veldig utfordrende om jeg blir alene. Da skjønner jeg det er lite penger, men her inne virker det som det er veldig lite og det er jo mange som er par som bor sammen her også. Uføre har jeg ikke sikra meg for. Burde sikkert gjør det, men tenker jeg sitter igjen med veldig lite uansett? Anonymkode: 09837...8cc
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #20 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tjener 450 i året (med Max ansinnitet) og er ett godt stykke under gjennomsnittet. Tjente mer før, men hadde også en jobb jeg trivdes mye mindre i. Her inne på kg virker det som det er helt krise å tjene dette. Selv gjennomsnittet er jo kjempe lite her. Jeg syns vi har det helt greit. Vi er to så er kanskje derfor det går greit. Hvorfor skal det ikke være nok med den lønna? Lurer litt på hva det er vi går glipp av som dere har som vi ikke har. Hvorfor er det umulig å leve av denne lønna? Hva er det jeg ikke skjønner?! Anonymkode: 09837...8cc Kommer veldig ann på hvor du bor og om du er enslig eller to om utgiftene. Jeg hadde den lønnen i fjor, singel i en by som hadde større bologprisvekst enn Oslo. Men med altfor god økonomi til å kunne få husbanklån... lavtlønn = mellom to stoler. Enda på visa var at jeg måtte skifte arbeid og komme meg over gjennomsnittsinntekten for å få kjøpt bolig. Jeg skal aldri tilbake til lavtlønna arbeid igjen, det å ha den økonomiske tryggheten ved den lønnen jeg har nå er gull verdt. Det å kunne sette av samme summer i mnd som jeg gjerne brukte et helt år på å spare før, det å kunne gi meg selv ekstra trygghet i fremtiden ved ekstra gode pensjonsfond, det å vite at jeg har råd å få barn om jeg ønsker, det å vite at strømregningen bare må komme fordi det er rikelig med middler, Jeg var på ingen måte "fattig" ved 450 i årslønn, men samfunnet gikk forbi meg. Anonymkode: 504f0...b97
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå