AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #1 Skrevet 1. desember 2021 Neste fredag er det julebord på jobben til mannen. Jeg ønsker egentlig ikke å være med (trives ikke sammen med kollegaene hans), men har allikevel sagt at jeg blir med for å være hyggelig. Vi har små barn og er avhengige av barnevakt, noe han selv ikke har tatt initiativ til å ordne. Jeg har spurt ham om han har tenkt på det, og fikk bare et vagt svar om at vi må se på det. (Jeg har både et søsken og foreldre som kan spørres, og det samme har han, men det er jo ingen selvfølge at noen kan stille opp en fredagskveld om ei ukes tid). Ville dere anstrengt dere mer for å ordne dette? Det er utvilsomt jeg som tar det tredje skiftet hjemme, men her tenker jeg «hans julebord, hans oppgave»….. Anonymkode: f8ce1...d30 3
Rosatoast Skrevet 1. desember 2021 #2 Skrevet 1. desember 2021 Hvorfor ringer du ikke rundt å spør? Det er ikke noe særlig anstrengende å ta opp telefonen for å gjøre det. Skjønner ikke helt problemstillingen, for her virker det nesten som at du skaper problemer som ikke trenger å eksistere. Den ene reglen jeg har med menn, det er at jeg må si klart og tydelig hva jeg vil og ikke vil. Så her må du si til samboeren din "kan DU ringe og fikse barnevakt?" han er ikke en tankeleser, og du selv blir med bare for å være hyggelig. Er dere begge to i full jobb eller er det bare han? Velg dine kamper og ikke skap problemer som ikke er der, eller som ikke trenger å være der. Det er så utrolig unødvendig. 9
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #3 Skrevet 1. desember 2021 Nei, jeg hadde ikke anstrengt meg. Like mye hans ansvar som ditt. Men mer på det generelle plan ville jeg tatt en seriøs prat om det tredje skiftet og din opplevelse. Det kan bidra til å unngå at dere havner i en slik stillingskrig med nesten barnslige demonstrasjoner og mye irritasjon fra din side, det er ganske giftig i et forhold i lengden. Anonymkode: 5229b...05d 14
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #4 Skrevet 1. desember 2021 3 minutter siden, Rosatoast said: Hvorfor ringer du ikke rundt å spør? Det er ikke noe særlig anstrengende å ta opp telefonen for å gjøre det. Skjønner ikke helt problemstillingen, for her virker det nesten som at du skaper problemer som ikke trenger å eksistere. Den ene reglen jeg har med menn, det er at jeg må si klart og tydelig hva jeg vil og ikke vil. Så her må du si til samboeren din "kan DU ringe og fikse barnevakt?" han er ikke en tankeleser, og du selv blir med bare for å være hyggelig. Er dere begge to i full jobb eller er det bare han? Velg dine kamper og ikke skap problemer som ikke er der, eller som ikke trenger å være der. Det er så utrolig unødvendig. Delvis enig i denne her. Det er jo rimelig at han ordner, men ta en sjekk med ham da. Kommunikasjon er som regel bedre enn ingen Kommunikasjon. Men, om du velger å ikke si fra, kom gjerne med en statusoppdatering på om det ble barnevakt eller ikke. Anonymkode: da8ae...e2d 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #5 Skrevet 1. desember 2021 Om dere ikke samarbeider og kommuniserer bedre enn det er vel ikke en kveld og ett julebord det største problemet i forholdet deres. Med det mener jeg: i mitt forhold har jeg sagt ja, eller nei. I det jeg sier ja betyr det automatisk at vi behøver barnevakt. Kanskje tar han initiativ, kanskje jeg. Mener jeg det er "hans tur" sier jeg rett ut at han får fikse, ikke om han "har tenkt på det". Men som regel tar jeg (eller han) bare en telefon og hører, uten å tenke videre over det, uansett om det er min eller hans side. Det koster meg ca 120 sekunder. Hvem som tar det tredje skiftet er en annen diskusjon. Du fikser på ingen måte den situasjonen med å være passiv-aggressiv for å statuere et eksempel her. Da drukner budskapet i barnsligheten. Anonymkode: 8da7b...e65 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #6 Skrevet 1. desember 2021 Det tredje skiftet er reelt, og det er omfattende for mange. Her har du spurt ham om det, og da tenker jeg at du har gjort ditt siden du faktisk ikke ønsker å dra på dette julebordet. Men som det nevnes over her, ta en lang og grundig prat om dette, på et tidspunkt det det ikke er en konkret sak som irriterer deg. Diskuter prinsippene og hvordan dere ønsker det. Anonymkode: dfc91...7ee 7
Brunello Skrevet 1. desember 2021 #7 Skrevet 1. desember 2021 Rosatoast skrev (6 minutter siden): Hvorfor ringer du ikke rundt å spør? Det er ikke noe særlig anstrengende å ta opp telefonen for å gjøre det. Skjønner ikke helt problemstillingen, for her virker det nesten som at du skaper problemer som ikke trenger å eksistere. Den ene reglen jeg har med menn, det er at jeg må si klart og tydelig hva jeg vil og ikke vil. Så her må du si til samboeren din "kan DU ringe og fikse barnevakt?" han er ikke en tankeleser, og du selv blir med bare for å være hyggelig. Er dere begge to i full jobb eller er det bare han? Velg dine kamper og ikke skap problemer som ikke er der, eller som ikke trenger å være der. Det er så utrolig unødvendig. Grunnen er vel at hun egentlig ikke vil dra. Og dersom de ikke får barnevakt må hun være hjemme. 4
Rosatoast Skrevet 1. desember 2021 #8 Skrevet 1. desember 2021 Brunello skrev (Akkurat nå): Grunnen er vel at hun egentlig ikke vil dra. Og dersom de ikke får barnevakt må hun være hjemme. Hvorfor skape problemer som ikke er der? Så utrolig slitsomt. Bare vær ærlig å si du ikke gidder da vel. 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #9 Skrevet 1. desember 2021 7 minutter siden, Rosatoast said: Hvorfor ringer du ikke rundt å spør? Det er ikke noe særlig anstrengende å ta opp telefonen for å gjøre det. Skjønner ikke helt problemstillingen, for her virker det nesten som at du skaper problemer som ikke trenger å eksistere. Den ene reglen jeg har med menn, det er at jeg må si klart og tydelig hva jeg vil og ikke vil. Så her må du si til samboeren din "kan DU ringe og fikse barnevakt?" han er ikke en tankeleser, og du selv blir med bare for å være hyggelig. Er dere begge to i full jobb eller er det bare han? Velg dine kamper og ikke skap problemer som ikke er der, eller som ikke trenger å være der. Det er så utrolig unødvendig. Det er da vel ikke noe mer anstrengende for ham å skaffe barnevakt enn for henne? Han er fritatt fra å være tankeleser (som man visstnok må være for å skjønne at man trenger barnevakt for å dra på julebord?), men hun skal være det? Hvordan skaper hun problemer noe mer enn han gjør, når begge gjør det samme? Anonymkode: 1f372...e44 15
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #10 Skrevet 1. desember 2021 Kloke svar her…takk. Ja, det handler vel om litt mer enn denne ene kvelden, men også om at jeg ser muligheten for å slippe å dra (hihi). Jeg irriterer meg nok en del over at jeg må ta mye ansvar for at ting skal skje, og det har jeg kommunisert meget tydelig. Jeg sa også at jeg tenkte det var mest relevant å høre med hans foreldre denne gangen pga at de har kortest reisevei, og dette blir jo litt sent, så sånn sett tenker jeg at det er mest hans oppgave å ta den telefonen, men jeg skal høre litt ler konkret med ham. Anonymkode: f8ce1...d30 3
Brunello Skrevet 1. desember 2021 #11 Skrevet 1. desember 2021 Rosatoast skrev (Akkurat nå): Hvorfor skape problemer som ikke er der? Så utrolig slitsomt. Bare vær ærlig å si du ikke gidder da vel. Det kan det hende hun har. Og at hun har sagt at hun er med fordi han vil. Og da får han i det minste skaffe barnevakt. 1
Rosatoast Skrevet 1. desember 2021 #12 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er da vel ikke noe mer anstrengende for ham å skaffe barnevakt enn for henne? Han er fritatt fra å være tankeleser (som man visstnok må være for å skjønne at man trenger barnevakt for å dra på julebord?), men hun skal være det? Hvordan skaper hun problemer noe mer enn han gjør, når begge gjør det samme? Anonymkode: 1f372...e44 Det er derfor jeg også spør om de begge er i full jobb, eller om hun er hjemme og han er på jobb. Hun må kommunisere hva hun ønsker fra han, hun har nå spurt han "hva han tenker ang" - så nå tror nok han at hun fikser det, siden hun ikke kommuniserer hva hun forventer av han. TS virker til å egentlig ikke ville dra på julebord, så jeg tolker TS som at hun ikke sier ting høyt til samboeren sin. Dette skaper ofte problemer.
Rosatoast Skrevet 1. desember 2021 #13 Skrevet 1. desember 2021 (endret) Brunello skrev (1 minutt siden): Det kan det hende hun har. Og at hun har sagt at hun er med fordi han vil. Og da får han i det minste skaffe barnevakt. TS spurte jo samboeren sin hva han tenker, og han visste ikke helt. Så nå tenker nok han at hun fikser dette, siden hun ikke sa at hun forventer at han fikser det. Communication is key Endret 1. desember 2021 av Rosatoast
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #14 Skrevet 1. desember 2021 Rosatoast skrev (1 minutt siden): TS spurte jo samboeren sin hva han tenker, og han visste ikke helt. Så nå tenker nok han at hun fikser dette, siden hun ikke sa at hun forventer at han fikser det. Communication is key Men der er det jo igjen. Han har ikke sagt at han forventer at hun fikser det, så hvorfor er det mer hennes ansvar å kommunisere eller å fikse? Anonymkode: 47cb0...1d6 17
BobbySocks Skrevet 1. desember 2021 #15 Skrevet 1. desember 2021 Jeg ville bare gitt klar beskjed om at han fikser, gi beskjed når det er ordnet og så gitt blanke. Fikser han ikke da kan du være hjemme med god samvittighet. 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #16 Skrevet 1. desember 2021 Jeg har selvfølgelig sagt at jeg ikke i utgangspunktet ønsker å være med, men jeg vet at det er viktig for ham at jeg er der, så da blir jeg med. Men kjenner jo på at jeg ikke gidder å anstrenge meg så veldig for at dette skal gå i orden. I det minste tenker jeg at han faktisk burde tenke tanken på at vi må ha barnevakt og spørre om jeg har ordnet det…. Anonymkode: f8ce1...d30 2
Gjest Dævendøtte Skrevet 1. desember 2021 #17 Skrevet 1. desember 2021 Rosatoast skrev (2 minutter siden): TS spurte jo samboeren sin hva han tenker, og han visste ikke helt. Så nå tenker nok han at hun fikser dette, siden hun ikke sa at hun forventer at han fikser det. Communication is key Er enig i at det er viktig å snakke sammen. Men akkurat her er jeg på TS sin side, hans julebord og hans oppgave å fikse barnevakt. Å kommunisere ligger ikke bare på TS, mannen hennes bør også ta ansvar!
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #18 Skrevet 1. desember 2021 Tenker som deg, hans julebord, hans oppgave å tenke på barnevakt. Du har til og med påmint han og gjort han oppmerksom på at det trengs. Ikke ta mer av emotional Labour her. Om han ikke fikser det så høres det uansett ikke ut som at det er katastrofe for din del å ikke dra på julebordet, men det trenger du ikke si til han. Hvis han ikke fikser det så gir du han en grundig lekse om at han må evne å se og ordne sånne ting og ta like mye ansvar og planleggingslast som du ellers må! Anonymkode: 705e3...44e 6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #19 Skrevet 1. desember 2021 Jeg tenker at det i utgangspunktet er han som skal på julebord, mens du må passe ungene. Da er det du som må skaffe barnevakt hvis du vil bli med ham. (Ikke sikkert at han skjønner at du ikke har så lyst.) Men at han aldri bidrar i slike situasjoner er en helt annen problemstilling. Anonymkode: b1ed8...24d
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #20 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tenker at det i utgangspunktet er han som skal på julebord, mens du må passe ungene. Da er det du som må skaffe barnevakt hvis du vil bli med ham. (Ikke sikkert at han skjønner at du ikke har så lyst.) Men at han aldri bidrar i slike situasjoner er en helt annen problemstilling. Anonymkode: b1ed8...24d Saken her, er jo at jeg egentlig ikke vil bli med. Anonymkode: f8ce1...d30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå