AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #1 Skrevet 1. desember 2021 Jeg leier i en bygård i Oslo, privat firma som leier ut. Heisen er ødelagt (igjen) og det er nå tre uker uten heis. Vi får ingen info fra huseier, annet enn en mail som kom da heisen hadde stått en uke allerede. Det sto da at dør var defekt og at de skulle få noen til å fikse den. "Vi gir info når heisen kan brukes igjen" sto det. I fjor var heisen ute av drift i nærmere 8 uker.... Men nå er jeg lei og sliten og lurer altså på om det er grunnlag for å holde tilbake deler av husleien for desember bl.a? Anonymkode: 4dcf1...854
molo80 Skrevet 1. desember 2021 #2 Skrevet 1. desember 2021 Nei det er nok ikke grunnlag for å holde tilbake husleien. Heisen er ødelagt og de jobber med å fikse det. Men man kan jo alltids si opp og flytte da.. 7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #4 Skrevet 1. desember 2021 molo80 skrev (57 minutter siden): Nei det er nok ikke grunnlag for å holde tilbake husleien. Heisen er ødelagt og de jobber med å fikse det. Men man kan jo alltids si opp og flytte da.. takk for svar - men meget ukonstruktivt svar... å flytte tar jo også lang tid - og uten heis?? nei takk men takk ellers. Anonymkode: 4dcf1...854 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #5 Skrevet 1. desember 2021 Bor du i heisen?😲 Anonymkode: c582e...8d1 9
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #6 Skrevet 1. desember 2021 kjapt google søk gav ca 120 000 treff, noen av dem kan sikkert hjelpe deg? sju_feil_ved_boligen_hva_kan_leier_gjore.pdf (regjeringen.no) Anonymkode: daa65...55b
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #7 Skrevet 1. desember 2021 Istedetfor å sutre så benytt anledningen til å ta trappa og komme i form. Anonymkode: 80e3b...b4b 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #8 Skrevet 1. desember 2021 Hvis dette er en rettighet så kunne jeg holdt tilbake husleie i 9 mnd som er så lenge heisen har vært defekt her. Har sendt fem klager selv og får beskjed om at service er bestilt men ingenting skjer. Men trodde helt ærlig ikke det var en greie at man under noen omstendigheter kunne holde tilbake husleie???? Er det noe jeg ikke har fått med meg? Annet enn kanskje ved grove feil i selve boligen? Anonymkode: a6929...d91
Ost Skrevet 1. desember 2021 #9 Skrevet 1. desember 2021 Dersom det står spesifikt i kontrakten deres at heis inngår i leieforholdet så kan du i utgangspunktet kreve retting av feil - dog uten for stor ulempe for utleier. Du kan også holde tilbake deler av leien, men ikke særlig mye, vil jeg tro. Dersom det ikke står spesifikt i kontrakten at bruk av heis er inkludert så er det ikke å anse som en mangel at den er defekt. 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #10 Skrevet 1. desember 2021 Heisen tilhører vel ikke leiligheten? Jeg eier en leilighet om om heisen her er ute av drift så er det jo ikke slik at jeg kan droppe å betale fellesutgiftene... Anonymkode: 29fb2...af8 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #11 Skrevet 1. desember 2021 Det at noe ute i fellesarealene er ute av drift og venter på reparasjon, er ikke grunnlag nok for å holde igjen husleie på den leiligheten du bor i. Det skulle tatt seg ut, om gårdeiere skulle nærmest gå konk hver gang en heis var ute av drift? Det er vanskelig og tidkrevende og få tak i heisreparatører. Det kan ta uker og måneder, man står i kø som regel. Husker da vi jobbet i sjuende etasje på jobben, og heisene gikk i stykker... det ble mye trim på oss alle i den perioden, ja! Det tok evigheter før heisreparatørene fikk tid til å komme til oss. Anonymkode: 105eb...b7c 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #12 Skrevet 1. desember 2021 Nei, det er ikke grunn nok til å holde igjen husleie. Da må det være noe høyst nødvendig som må fikses. Du dauer ikke uten heis Anonymkode: 45d72...9bc 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #13 Skrevet 1. desember 2021 Med mindre du må opp og ned4-5 etasjer med barnevogn og flere småbarn eller har fysiske begrensninger så er det egentlig bare flaut å opprette en tråd der du åpenlyst forteller alle hvor lat du er. Bruk trappene, du vil ha bedre helseutbytte av det. Anonymkode: 56a48...60a 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #14 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Med mindre du må opp og ned4-5 etasjer med barnevogn og flere småbarn eller har fysiske begrensninger så er det egentlig bare flaut å opprette en tråd der du åpenlyst forteller alle hvor lat du er. Bruk trappene, du vil ha bedre helseutbytte av det. Anonymkode: 56a48...60a Lat??? haha, ja du snakker som om du vet noe om meg... sånne svar kan du holde deg for god til. Handler ikke om lathet i det hele tatt. tenk om jeg faktisk har fysiske begrensninger... det trenger jeg faktisk ikke opplyse om i tråden, på et helt enkelt spørsmål. Jeg har fått mine svar, og takket for det. btw, dere vet ikke hvilken etasje jeg bor i, så ta å vær litt grei. Men det er jo typisk KG, må jo rakke ned på folk. Anonymkode: 4dcf1...854
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #15 Skrevet 1. desember 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Lat??? haha, ja du snakker som om du vet noe om meg... sånne svar kan du holde deg for god til. Handler ikke om lathet i det hele tatt. tenk om jeg faktisk har fysiske begrensninger... det trenger jeg faktisk ikke opplyse om i tråden, på et helt enkelt spørsmål. Jeg har fått mine svar, og takket for det. btw, dere vet ikke hvilken etasje jeg bor i, så ta å vær litt grei. Men det er jo typisk KG, må jo rakke ned på folk. Anonymkode: 4dcf1...854 Da gjelder jo ikke kommentaren deg uansett 😊 Anonymkode: d2f6f...f7a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #16 Skrevet 5. desember 2021 Husleieloven § 2-1 annet ledd har følgende bestemmelse om avslag i leie: "I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand." Problemet ditt er vel at heisen gjerne ikke påvirker leieprisen, dvs. det er vanskelig å påstå at utleier ikke kunne fått like mye i leie uten heis, som med heis? Det er jo mange blokker som ikke har heis, uten at leienivået gjenspeiler den forskjellen. I så fall har du heller ikke krav på avslag i leie. Anonymkode: b5734...c5a 2
Gjest Blondie65 Skrevet 5. desember 2021 #17 Skrevet 5. desember 2021 Jeg skjønner ikke dette med at det skal være vanskelig å få tak i heisreparatør? Det er jo bare tull. Det som derimot kan være vanskelig som en følge av korona er å få tak i deler. Der er det gjerne uhyrlig ventetid for tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå