AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #1 Skrevet 1. desember 2021 Er det trist at den ikke gjennoppstår? Eller er det nødvendig? Anonymkode: ff9c6...546
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #2 Skrevet 1. desember 2021 At Nesna er et bittelite sted uten noe særlig tilbud og uten noe særlig kollektivtilbud, og vil være ekstremt avhengig av enkeltpersoner. Jeg hadde aldri studert der fordi høyskolen ikke hadde kunnet tilby det jeg vil ha fra et studiested. (Har bodd der en kort periode, flyttet fordi jeg holdt på å kveles av kjedsomhet). Hvis de skal tilby noe samlingsbasert kanskje, men da hadde jeg heller valgt noe i en større by som var lettere å komme seg til og som hadde flere tilbud. Anonymkode: 904f1...0fc 6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #3 Skrevet 1. desember 2021 Mindre enn ingenting. 🤷♂️ Anonymkode: 1ee9f...e80 1
Zooey Skrevet 1. desember 2021 #4 Skrevet 1. desember 2021 Vel, de får jo beholde utdanningsinstitusjonen med lærerutdanning og førskolelærer. Det i seg selv vil være en stor seier for lokalmiljøet. Det betyr tilflytting av studenter og flere offentlige arbeidsplasser. Problemet, slik de ser det, er at det vil gå under Nord Universitet. Jeg er usikker på hvorfor det er problematisk, men regner med det er fordi det var Nord Universitet som prøve å legge ned Nesna til å begynne med?
Zooey Skrevet 1. desember 2021 #5 Skrevet 1. desember 2021 Generelt tenker jeg det er positivt med desentraliserte utdanningsmuligheter. 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #6 Skrevet 1. desember 2021 Jeg tenker at Nesna er en utkant selv til å være på Helgeland, og at det er bedre å ha lærerutdanning i Mo i Rana, hvor det faktisk bor folk! Anonymkode: de6f6...2a3 7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #7 Skrevet 1. desember 2021 Zooey skrev (59 minutter siden): Generelt tenker jeg det er positivt med desentraliserte utdanningsmuligheter. Mo i Rana er mer enn desentralisert nok, spør du meg. Det er lettere, for flere som bor på Helgeland, å bli lærer på Mo enn det er på Nesna. Anonymkode: de6f6...2a3 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #8 Skrevet 1. desember 2021 Tror det var ca 21 studenter der, så det sier vel sitt. Anonymkode: e24c2...25b 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #9 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mo i Rana er mer enn desentralisert nok, spør du meg. Det er lettere, for flere som bor på Helgeland, å bli lærer på Mo enn det er på Nesna. Anonymkode: de6f6...2a3 Mo har mange andre ben å stå på, dette er viktig for Nesna. Det er altfor mye sentralisering i samfunnet allerede, all honnør til bunadsgeriljaen og andre som har stått på for dette. Anonymkode: 36a00...dee 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #10 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror det var ca 21 studenter der, så det sier vel sitt. Anonymkode: e24c2...25b Bare tull! Da jeg gikk der var vi vel omtrent 300 heltidsstudenter og resten desentraliserte. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Høgskolen_i_Nesna Anonymkode: 4c7d9...c15 3
dyptvann Skrevet 1. desember 2021 #11 Skrevet 1. desember 2021 Hahaha, jeg "studerte" på den høyskolen. Med studere så mener jeg tre måneders fest på Bali der Lånekassen betalte for oppholdet og der Nesna utskrev vitnemålet. Har aldri før eller siden følt i så stor grad at den karakteren jeg fikk var kjøpt og betalt (siden skolen ikke hadde noen kostnader på oss og fikk tilskudd pr student som bestod). Det var først i dag i NRK at jeg faktisk så et bilde av skolen jeg "gikk" på, sånn ca 15 år etter jeg var student 🤣 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #12 Skrevet 1. desember 2021 Luftslottet til Senterpartiet Anonymkode: 60692...ea9
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #13 Skrevet 1. desember 2021 dyptvann skrev (1 minutt siden): Hahaha, jeg "studerte" på den høyskolen. Med studere så mener jeg tre måneders fest på Bali der Lånekassen betalte for oppholdet og der Nesna utskrev vitnemålet. Har aldri før eller siden følt i så stor grad at den karakteren jeg fikk var kjøpt og betalt (siden skolen ikke hadde noen kostnader på oss og fikk tilskudd pr student som bestod). Det var først i dag i NRK at jeg faktisk så et bilde av skolen jeg "gikk" på, sånn ca 15 år etter jeg var student 🤣 Heldiggris, men mange fikk tydeligvis noe ut av det, siden universitets skriver dette: https://www.universitetsavisa.no/ytring/badestudiene-ved-nesna-slar-tilbake/109498 Anonymkode: 4c7d9...c15
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #14 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mo har mange andre ben å stå på, dette er viktig for Nesna. Det er altfor mye sentralisering i samfunnet allerede, all honnør til bunadsgeriljaen og andre som har stått på for dette. Anonymkode: 36a00...dee Er ikke det viktigste at man får utdannet lærere til regionen? Ikke å redde arbeidsplasser på en øy? Mo er den største byen i regionen, med mange potensielle studenter. Det er også enklere å komme seg dit fra andre byer på Helgeland enn det er å reise til Nesna. Anonymkode: de6f6...2a3 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #15 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Luftslottet til Senterpartiet Anonymkode: 60692...ea9 De måtte ha en prinsippsak for å vise at de er «partiet for distriktene». Og så valgte de denne, av alle. Som sagt tror jeg regionen ville fått flere lærere av å ha desentralisert lærerutdanning på Mo, siden det er det folk bor! I tillegg åpner denne overkjøringen av styret til Nord universitet for en rekke spørsmål om universitetenes selvstyre, som politikerne skryter av frem til de ikke liker det de vedtar, og gjør en politisk hestehandel for å få dannet regjering. Enten må politikerne bestemme hvor det skal være studiesteder - og da må de ta fullt ansvar, inkludert økonomisk - eller så må de holde fingrene av fatet. Det er jo egentlig det siste de skal gjøre, men så kom Sp med denne Nesna-saken… Anonymkode: de6f6...2a3 1
dyptvann Skrevet 2. desember 2021 #16 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Heldiggris, men mange fikk tydeligvis noe ut av det, siden universitets skriver dette: https://www.universitetsavisa.no/ytring/badestudiene-ved-nesna-slar-tilbake/109498 Anonymkode: 4c7d9...c15 Jeg tok tullefagene ex. Phil og ex.fac som var en nødvendig del av studieretningen min. Men jeg måtte også ta et fag som het musikk, kultur og kontekst. Pensum var to podcaster på 30 minutter, hjemmeeksamen og ti studiepoeng. Det var kun lagd for å få et godkjent semester med tilsvarende støte fra lånekassen. Kjempeopplevelse, men faglig var det bare tull. 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #17 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Bare tull! Da jeg gikk der var vi vel omtrent 300 heltidsstudenter og resten desentraliserte. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Høgskolen_i_Nesna Anonymkode: 4c7d9...c15 https://khrono.no/mener-regjeringen-burde-vurdert-a-legge-ned-nesna-for-13-ar-siden--blant-landets-svakeste/604794 Hvis du leser hele denne artikkelen så ser du at jo, kun 21 studenter hadde skolen som sitt daglige studiested. Resten var registrert der og var der enten aldri eller kun innom på samlinger. Anonymkode: e24c2...25b 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #18 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Heldiggris, men mange fikk tydeligvis noe ut av det, siden universitets skriver dette: https://www.universitetsavisa.no/ytring/badestudiene-ved-nesna-slar-tilbake/109498 Anonymkode: 4c7d9...c15 Dette er jo bare synsing på syltynt grunnlag, mener han virkelig at denne ene statistikken sier noe som helst om kvaliteten på badestudiene? Resultatet så langt viser at minst 12 av 45 idrettsstudenter med bachelor fra tre årskull ved Høgskolen i Nesna har nå tatt master i idrett. Anonymkode: de6f6...2a3 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #19 Skrevet 2. desember 2021 Hva jeg syns? At Nesna består av en gjeng sytpeiser, og at det er svakt å flytte lærerutdanningen tilbake til Nesna fra Mo. Mo ligger ÉN time unna Nesna, så om folk ute i øyene eller fra andre usentrale strøk ønsker å studere til å bli lærer, så er det minst like lett å dra til Mo på samlinger. Om ikke enda lettere. Så om det mangler lærere på Helgeland, så blir det ikke flere av å flytte utdanningen tilbake til gokk 😳 Anonymkode: eb6a1...579 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #20 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): https://khrono.no/mener-regjeringen-burde-vurdert-a-legge-ned-nesna-for-13-ar-siden--blant-landets-svakeste/604794 Hvis du leser hele denne artikkelen så ser du at jo, kun 21 studenter hadde skolen som sitt daglige studiested. Resten var registrert der og var der enten aldri eller kun innom på samlinger. Anonymkode: e24c2...25b Nja.. tvilsomt, det står også Sitat Etter fusjonen og Nord universitet ble en realitet i 2016 har tallene vist at studiested Nesna har hatt flere førstevalgssøkere til sine studieplasser innen lærerutdanning enn studiested Bodø. De har hatt større oppmøte og studentene basert i Nesna har hatt bedre gjennomføringsgrad og mindre frafall enn studentene i Bodø. Anonymkode: 4c7d9...c15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå