anonymiously Skrevet 1. desember 2021 #1 Skrevet 1. desember 2021 Jeg driver å øver til samfunnsfag-eksamen. Er noe jeg syns er litt vanskelig å forstå, fordi jeg har blitt lært på skolen min at et parti MÅ komme over sperregrensen på 4% for å få utdelt utjevningsmandat. Men på en forelesning jeg hadde, så viste han at blant annet krf kom under sperregrensen i årets stortingsvalg, men fortsatt har 3 utjevningsmandater? Jeg skjønner ikke helt..
Djækklåsst Skrevet 1. desember 2021 #2 Skrevet 1. desember 2021 KrF har ingen utjevningsmandater. De har 3 distriktsmandater. Ordningen fungerer slik at hvert distrikt (de 19 fylkene etter gammel fylkesordning utgjør et distrikt) har et visst antall mandater, hvor oppslutningen til hvert parti i det distriktet avgjør fordelingen (velger å droppe detaljene her). Det betyr at f.eks. listen Pasientfokus i Finnmark kunne få et mandat på Stortinget selv om de ikke hadde noen stemmer (stilte vel ikke liste) i andre distrikt i det hele tatt. Problemet med denne ordningen er at man fint kan ende opp med 0 eller veldig få distriktsmandater, selv om man har f.eks. rundt 5 % oppslutning på nasjonalt nivå. Derav ordningen med utjevningsmandater, slik at de som f.eks. skulle havne like over sperregrensen på 4 % også vil få omtrent 4 % mandater av de 169, som er rundt 7 mandater. KrF ville fått rundt 4 utjevningsmandater og dermed 7 totalt om de hadde karret seg over 4,0 %. KrF derimot havnet like under grensa med 3,8 %. Da får de kun de mandater de ev. klarer å karre seg til i distriktene der hvor de har størst oppslutning. KrF har altså ingen utjevningsmandater, men derimot 3 distriktsmandater, fra henholdsvis Hordaland, Rogaland og Vest-Agder, hvor KrF står ganske sterkt med henholdsvis 4,9, 8,1 og 13,9 % av stemmene. Hordaland er et ganske stort distrikt med 16 direktemandat, derfor holdt 4,9 % til ett distriktsmandat der. 2
Imariuz Skrevet 1. desember 2021 #3 Skrevet 1. desember 2021 anonymiously skrev (2 timer siden): Jeg driver å øver til samfunnsfag-eksamen. Er noe jeg syns er litt vanskelig å forstå, fordi jeg har blitt lært på skolen min at et parti MÅ komme over sperregrensen på 4% for å få utdelt utjevningsmandat. Men på en forelesning jeg hadde, så viste han at blant annet krf kom under sperregrensen i årets stortingsvalg, men fortsatt har 3 utjevningsmandater? Jeg skjønner ikke helt.. KRF har tre distriktsmandater, som man kan få uavhengig av nasjonal oppslutning, mens de ikke har noen utjevningsmandater som man kun kan få om man oppnår 4% eller mer ved stortingsvalget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå