Rampoline Skrevet 10. oktober 2002 #1 Del Skrevet 10. oktober 2002 Er det noe jeg ikke fikser på kjøkkenet, så er det å få til saftige svinekoteletter. Hvordan skal de stekes uten at de blir tørre og seige? Noen som har tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liva Skrevet 11. oktober 2002 #2 Del Skrevet 11. oktober 2002 Den vanligste feilen vi gjør når vi steker svinekoteletter, er at vi steker dem ved for lav varme, og for lenge..... Krydre kotelettene med salt og pepper (evt annet krydder) og stek dem ved høy varme, ca 2-3 minutter på hver side, til de er gyllenbrune. Slå av platen, og legg lokk delvis over pannen. Etterstek i ca 5 minutter. Svinekøtt skal stekes raskt, og bør spises med en gang. Husk at koteletter er ganske magert, dersom du skjærer bort alt synlig fett, etter steking. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 11. oktober 2002 #3 Del Skrevet 11. oktober 2002 Det kan også være lurt å ta dem ut av kjøleskapet i god tid, så de har romtemperatur før man slenger dem i panna - da kommer de raskt opp i temperatur, og får raskt en fin "skorpe" som hjelper til å holde p fuktigheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liva Skrevet 11. oktober 2002 #4 Del Skrevet 11. oktober 2002 Det er helt riktig, og det gjelder forresten alle typer kjøtt........... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 11. oktober 2002 #5 Del Skrevet 11. oktober 2002 Å marinere de først hjelper også i tillegg til at de blir kjempegode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. oktober 2002 #6 Del Skrevet 11. oktober 2002 :o :o Mine koteletter blir nydelige og møre. Men jeg gjør det motsatte av dere. Jeg smeltet litt soft soya i stekepanne på full guffe. Så demper jeg platen på det minste. Tar så opp frosne kotteletter og krydrer med salt og pepper. Steker de gjerne over en halv time på hver side med lokk på stekepanna. Ja de koser seg både vel og lenge i panna og deilig, mør og saftig av sin egen kraft i og med lokket. Bruker kokte poteter, gulrøtter og surkål til. Ja og litt rørt tyttebør da. Nam, nam. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. oktober 2002 #7 Del Skrevet 11. oktober 2002 Kjøp RØKTE koteletter! Det er ikke alltid de har det på RIMI/ REMA (bortsett fra på sommeren, da de selger "sommerkoteletter" - som er røkte koteletter). Men i dagligvarer med ferskvare-avd har de som oftes røkte :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sessa Skrevet 13. oktober 2002 #8 Del Skrevet 13. oktober 2002 Hvis du kjøper kotelettene som ser litt "marmorerte" ut, så gir det faktisk saftigere koteletter enn dem som ser ut til å ha bare kjøtt. Har selv aldri hatt noen problemer med tørre koteletter etter jeg begynte med dette. Fettet i marmoreringen gir saftigere kjøtt, men renner ut når det stekes, så kotelettene blir ikke noe fetere av den grunn Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 13. oktober 2002 #9 Del Skrevet 13. oktober 2002 Hvis du kjøper kotelettene som ser litt "marmorerte" ut' date=' så gir det faktisk saftigere koteletter enn dem som ser ut til å ha bare kjøtt. [/quote'] Hvis du kjøper kjøtt av edelgris får du mer marmorert kjøtt enn vanlig svinekjøtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 13. oktober 2002 #10 Del Skrevet 13. oktober 2002 Bare jeg som liker tørre koteletter eller? Jeg hiver dem på en rist i komfyren, og steiker dem til de er sånn passe crisp i kanten. Mmmm Synes ikke koteletter stekt i panne er godt, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk Doodad Skrevet 14. oktober 2002 #11 Del Skrevet 14. oktober 2002 Hei Tror det viktigste for å ikke få tørre koteletter er å bruke lokk uansett om du liker å steke på sterk eller svak varme. Pleier å brune de uten lokk før jeg legger på lokk og lar dem putre ivei under lokket en stund. Husker at min mor alltid sa at jo lengre kjøttet fikk 'koke' slik under lokk, jo mørere ble kjøttet. Helt til slutt tar jeg av lokket, har i en ekstra klatt olje eller smør og lager litt stekeskorpe. Namnam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 14. oktober 2002 #12 Del Skrevet 14. oktober 2002 Jeg pleier å steke kotelettene litt i glovarm panne med margarin og olje. Bare til de får en gyllen skorpe. Så legger jeg dem på et stekebrett med høy kant og dekker med stekefilm. Så får de stå og kose seg i ovnen en stund. Ca 30 min tenker jeg. Legg gjerne oppi noen gulrøtter eller andre grønnsaker også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå