Gå til innhold

Kjøpe nå eller vente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal kjøpe hus om litt over et års tid. Vi trenger alt nytt til huset, og kommer til å ha lite å rutte med når vi har kjøpt hus. Er det dumt å kjøpe interiør ++ ting vi trenger til huset litt og litt selv om det er en stund til? For å slippe den store kostnaden når alt skal kjøpes samtidig? Eller lurest å vente? Hva er deres erfaringer? 

Anonymkode: ec50c...9f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da kjøper dere for dyrt. Et hus krever en viss buffer, for plutselig ryker store ting. Og rentene skal opp nå når de har justert inflasjonen til hele 4%. 

Uavhengig av det. Kjøpe litt og litt for å slippe en stor kostnad? Du vet at om du sparer litt og litt, så har du pengene med avkastning når de skal brukes, og du faktisk trenger tingene? 

Anonymkode: 58a5f...570

• Liker 1
Skrevet

Dere MÅ ikke ha alt klart når dere kjøper huset, og dere vet jo ikke hva som vil passe inn. Og hvorfor MÅ dere ha alt nytt? Kan ikke noe brukes en stund?

Vi kjøpte huset vårt i fjor, og vi brukte lang tid på å møblere det. Vi hadde nok i buffer til å kunne ta alt i en smekk, men ville heller ha bufferen trygg. Tok 6 mnd før vi kjøpte en sofa som passet, 7 mnd før veranda møbler, og vi er enda ikke ferdige med f.eks belysning. Man klarer seg fint med den gamle sofaen selv om det ikke ser pent ut i noen mnd.

Så lenge du kan sove, spise og slappe av så kan du vente. Jeg hadde aldri startet å kjøpe møbler til et hus jeg ikke eier. Spar heller opp til møblene.

Anonymkode: 5045e...966

• Liker 1
Skrevet

Veldig lurt å handle litt nå og da, om du vet hva du vil ha :) Ellers er det ikke noe problem å vente til dere har flyttet inn med å kjøpe ting nå og da :)

• Liker 1
Skrevet

Vil det ikke være litt hip som hap økonomisk sett dersom du heller setter av penger fra nå og fram til huset er kjøpt (altså øremerket sparing), fremfor å faktisk kjøpe inn litt og litt fra nå av? Da er du også mer sikker på at det du kjøper faktisk passer inn i huset. Unntaket er vel dersom det kommer noen veldig bra tilbud, men tilbud kommer jo ofte fler ganger ila ett år. Og et bomkjøp (feks pga at det ikke passer inn i det fremtidige huset) er like fullt et bomkjøp, selv om det var på tilbud. 

Anonymkode: e7539...b37

Skrevet

Spar maksimalt frem til dere kjøper hus, så har dere årevis på å skaffe alt dere trenger. 

• Liker 1
Skrevet

Sist vi kjøpte hus, så kjøpte jeg en del på forhånd, det var en del som jeg var lei av og som jeg ville bytte ut når vi flyttet. Noe kjøpte jeg til full pris, halv pris og på bruktmarked. Og noe ble ikke byttet ut.

Det som jeg ikke ville ha lengre, ble gitt bort til privatpersoner eller levert til bruktmarked når vi hadde kommet oss inn i det nye huset. 

Anonymkode: da07c...a10

Skrevet

Vi kjøpte nylig hus, en stor enebolig til et eldre ektepar. De hadde kjøpt seg en liten leilighet med lite plass, så vi kjøpte en del møbler, kjøleskap og diverse som vi trengte billig av dem.

+ at mye i huset var integrert. Ovner og komfyrer, skap på soverom og et skoskap.

Sier bare at siden du ikke vet hvor stort deres fremtidige hus er, om noe er integrert eller møbler følger med på kjøpet så er det vanskelig å planlegge.

I tillegg så vet du jo ikke stilen i huset, store eller små vinduer, antall, fargene eller målene på noe som helst.

Ville absolutt ventet of heller spart de pengene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...