Gå til innhold

Gynekologen vil ikke skrive ut mer Letrozol

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har gått 4 runder med Letrozol, to enkle og to doble, og opplevde spesielt på de to doble rundene at jeg hadde god eggløsning. Fikk positive el-tester på dag 10-12, og fikk også forlenget lutealfase på en-to dager. Vi er henvist til fertilitetsklinikk, men pga lang ventetid har vi ikke time før rundt påske. I mellomtiden må vi bare prøve videre selv, og jeg var sikker på at jeg skulle fortsette med Letrozol noen runder til. Men nå vil ikke gynekologen skrive ut ny resept, og begrunner det med at blodprøven viser at jeg har eggløsning og at det dermed ikke er nødvendig. Det han glemmer er at den første blodprøven jeg tok, FØR Letrozol, viste lave progesteronverdier, som ikke tydet på eggløsning. Den han nå henviser til ble tatt ETTER at jeg hadde begynt på Letrozol, og viste at medisinene hjalp meg med å få eggløsning. Jeg kan bare ikke forstå hvorfor jeg ikke får mer av dette nå? Det er jo veldig lenge til timen vår, og jeg føler vi kaster bort tiden. Hva skal jeg gjøre i mellomtiden?? Noen råd?

Anonymkode: 9151d...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville ha hørt med en annen gynekolog. For de er veldig forskjellig.

Jeg ble fulgt av en gynekolog ved Medicus og jeg fikk skrevet ut letrozol da jeg ønsket det, selv om jeg hadde EL av meg selv (jeg syns bare den kom litt sent i syklusen). Var aldri snakk om pausemåneder heller, så jeg fikk letrozol flere måneder på rad. På den 6. syklusen satt spiren (to enkle og fire doble). Det var på de doble at jeg fikk EL på et superfint tidspunkt. Hadde blitt skikkelig irritert om gynekologen plutselig skulle stoppet den gode fremgangen..!?

Så prøv først da å høre med nåværende gynekolog at du ønsker å fortsette på letrozol, og fungerer ikke det så finn en annen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kontakt med de på kontoret i stad, og svaret var fortsatt nei. De mener det er fare for at jeg kan bli "overstimulert". Jeg begynte faktisk å gråte i telefonen, og sa at jeg følte at jeg fikk svært lite hjelp, og da fikk jeg bare beskjed om å ta kontakt med fastlegen. Hvorfor i alle dager møter de pasienter på denne måten? Jeg er skikkelig skuffet.. Vet ikke om det er bare-bare å bytte gynekolog heller, da jeg ble henvist til denne tok det over tre mnd før jeg fikk time. Og vi har som sagt time på fertilitetsklinikk, det er bare så forbaska lenge til. Nå føler jeg at alt er skikkelig mørkt her😔

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var virkelig en kjip måte å bli møtt på :( Skjønner godt det er frustrerende! Vil nok ta tid ang. henvisning ja, så det jeg tenkte var å ta kontakt med en privat gynekolog. Ofte kort ventetid der. Må jo belage seg på å betale, men ofte er det verdt den summen. Hvis du f.eks ringer Medicus (om du bor nært dem) og ber om time, så vil jeg tro du får det innen to uker. Koster rundt 1200 kr for en konsultasjon, og da kan du legge frem historien din og ønsket ditt. Vil bli overrasket hvis du ikke går derifra med resept på letrozol da.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (1 minutt siden):

Ja det var virkelig en kjip måte å bli møtt på :( Skjønner godt det er frustrerende! Vil nok ta tid ang. henvisning ja, så det jeg tenkte var å ta kontakt med en privat gynekolog. Ofte kort ventetid der. Må jo belage seg på å betale, men ofte er det verdt den summen. Hvis du f.eks ringer Medicus (om du bor nært dem) og ber om time, så vil jeg tro du får det innen to uker. Koster rundt 1200 kr for en konsultasjon, og da kan du legge frem historien din og ønsket ditt. Vil bli overrasket hvis du ikke går derifra med resept på letrozol da.  

Takk for svar og støtte. Skal ringe Medicus i morgen! Bor et par timer unna nærmeste klinikk, men jeg kan i alle fall kontakte dem og høre hva de sier. Akkurat nå blåser jeg i hvor mye det koster, har bare lyst til å snakke med noen som forstår og faktisk har lyst til å hjelpe.❤️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Takk for svar og støtte. Skal ringe Medicus i morgen! Bor et par timer unna nærmeste klinikk, men jeg kan i alle fall kontakte dem og høre hva de sier. Akkurat nå blåser jeg i hvor mye det koster, har bare lyst til å snakke med noen som forstår og faktisk har lyst til å hjelpe.❤️

Nå er det jo sånn at å få barn ikke er en menneskerett. Noen får det til, andre ikke. Noen må ha hjelp, andre blir gravide bare man er såvidt innafor. Du har fått hjelp, gynekologen vil avvente videre behandling på grunn av mulige bivirkninger.  Du har time til fertilitesklinikk og vil få videre hjelp der. Slapp av og senk skuldrene. 

Anonymkode: b7559...957

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk kontakt med de på kontoret i stad, og svaret var fortsatt nei. De mener det er fare for at jeg kan bli "overstimulert". Jeg begynte faktisk å gråte i telefonen, og sa at jeg følte at jeg fikk svært lite hjelp, og da fikk jeg bare beskjed om å ta kontakt med fastlegen. Hvorfor i alle dager møter de pasienter på denne måten? Jeg er skikkelig skuffet.. Vet ikke om det er bare-bare å bytte gynekolog heller, da jeg ble henvist til denne tok det over tre mnd før jeg fikk time. Og vi har som sagt time på fertilitetsklinikk, det er bare så forbaska lenge til. Nå føler jeg at alt er skikkelig mørkt her😔

Du beviste dem jo nettopp rett. Når en gråter i telefonen til fremmede (og ikke har fått beskjed om at en skal dø) er psykolog, ikke gynekolog, riktig instans. 

Kanskje du skulle fokusere mer på psyken enn på å bli gravid? Etter at barnet kommer skal du jo, vil en håpe, være en trygg havn. 

Anonymkode: eacf6...653

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du beviste dem jo nettopp rett. Når en gråter i telefonen til fremmede (og ikke har fått beskjed om at en skal dø) er psykolog, ikke gynekolog, riktig instans. 

Kanskje du skulle fokusere mer på psyken enn på å bli gravid? Etter at barnet kommer skal du jo, vil en håpe, være en trygg havn. 

Jeg vet nesten ikke hva jeg skal si til sånne innlegg som dette. Vet det er mye negativt på Kg, men hadde ikke trodd jeg skulle bli rammet av slike kommentarer selv. Å være fortvilet fordi man føler man får lite hjelp og forståelse av de som nettopp skal gi en dette, er ikke det samme som å ha problemer med psyken. Å forsøke å bli gravid og ikke få det til er tungt, og følelsene sitter utenpå kroppen. Syns du burde følge Fertilitetscoachen på Instagram, hun sier mye om nettopp dette. Man trenger ikke psykolog av den grunn.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå er det jo sånn at å få barn ikke er en menneskerett. Noen får det til, andre ikke. Noen må ha hjelp, andre blir gravide bare man er såvidt innafor. Du har fått hjelp, gynekologen vil avvente videre behandling på grunn av mulige bivirkninger.  Du har time til fertilitesklinikk og vil få videre hjelp der. Slapp av og senk skuldrene. 

Oi. Ingen menneskerett nei. Betyr det at jeg ikke har like stor rett til å ønske meg et barn som de som får det til «bare man er såvidt innafor»? Tror du innlegget ditt var til stor hjelp for meg i min situasjon?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det hun trenger er en ordentlig gynekolog som tar henne på alvor, ikke psykolog (hilsen psykolog). 

For noen stygge kommentarer her, håper du får den hjelpen du trenger ts og at det går som du håper ❤️

Anonymkode: a8363...c22

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at du ikke går gjennom det samme og da bør du heller ikke uttale deg på en slik spydig og nedverdigende måte. 

Anonymkode: 85bcb...66a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha gått privat. Undersøk litt om hvem som er "gode" på det du trenger hjelp til. Jeg fikk gå på mange runder med letrozol. Jeg ønsket ikke å gå videre på ivf, så hvis det ikke funket på letrozol så hadde vi nok gitt oss til slutt.

Jeg stresset med at jeg ikke skulle få lov til å stå på det lenge nok til at det skulle bli klaff. Gynekologen hadde full forståelse for det, og forsikret meg om at jeg kunne få lov til å gå på mange runder. Blodprøvene visste at jeg fikk bra eggløsning på dem. Gikk på enkel x 2, dobbel x 2 og trippel x 4. 

Hvor sånn ca i landet holder du til?

Anonymkode: 5d3c3...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man føler seg jo gitt opp. Når andre får behandling lengre, hvorfor skal ikke du få? Når man sliter har tid mye å si. Tenk om ts bare hat få egg igjen. Noen vil jo gå til grunne uten medisiner frem til spesialist. Da minsker sjansene enda mer. Tipper de som svarer nedlatende ble lett gravid eller er bitter selv fordi det tok tid og lar det gå utover andre.

Anonymkode: fe743...470

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 hours ago, AnonymBruker said:

Da trenger jeg psykolog og. Jeg gråt nesten av frustrasjon i telefon i går jeg og. Det hjalp da, jeg fikk hjelp.

Anonymkode: 619fd...841

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen tegn til at du er overstimulert da...? Det er jo mange som tar maaaange flere runder letrozol enn du har gjort. 

Anonymkode: 72471...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2021 den 11.39):

Det hun trenger er en ordentlig gynekolog som tar henne på alvor, ikke psykolog (hilsen psykolog). 

For noen stygge kommentarer her, håper du får den hjelpen du trenger ts og at det går som du håper ❤️

Anonymkode: a8363...c22

Takk for fint innlegg, det var godt å lese.❤️ Særlig siden du er psykolog selv. Har bestilt meg time til fastlegen min neste uke, og skal snakke litt med henne om hvilke muligheter jeg har videre. Om jeg burde gå privat eller om hun vil henvise meg til noen andre.❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er det noen tegn til at du er overstimulert da...? Det er jo mange som tar maaaange flere runder letrozol enn du har gjort. 

Anonymkode: 72471...c1c

Nei, ikke som jeg vet! De to rundene med dobbel dose fungerte bare veldig godt syns jeg; EL kom tidlig, og jeg fikk lengre lutealfase. Så jeg skjønner ikke helt det argumentet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg ville ha gått privat. Undersøk litt om hvem som er "gode" på det du trenger hjelp til. Jeg fikk gå på mange runder med letrozol. Jeg ønsket ikke å gå videre på ivf, så hvis det ikke funket på letrozol så hadde vi nok gitt oss til slutt.

Jeg stresset med at jeg ikke skulle få lov til å stå på det lenge nok til at det skulle bli klaff. Gynekologen hadde full forståelse for det, og forsikret meg om at jeg kunne få lov til å gå på mange runder. Blodprøvene visste at jeg fikk bra eggløsning på dem. Gikk på enkel x 2, dobbel x 2 og trippel x 4. 

Hvor sånn ca i landet holder du til?

Anonymkode: 5d3c3...c15

Skal høre med fastlegen min neste uke.❤️ Klaffet det for dere til slutt? Bor på Østlandet, ca to timer fra Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2021 den 11.47):

Det er tydelig at du ikke går gjennom det samme og da bør du heller ikke uttale deg på en slik spydig og nedverdigende måte. 

Anonymkode: 85bcb...66a

Men du får jo hjelp. La meg si det på en annen måte da. Man har ikke krav på å få medisiner utskrevet. Det er legen rett å avgjøre om det er nødvendig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man føler seg jo gitt opp. Når andre får behandling lengre, hvorfor skal ikke du få? Når man sliter har tid mye å si. Tenk om ts bare hat få egg igjen. Noen vil jo gå til grunne uten medisiner frem til spesialist. Da minsker sjansene enda mer. Tipper de som svarer nedlatende ble lett gravid eller er bitter selv fordi det tok tid og lar det gå utover andre.

Anonymkode: fe743...470

Takk for fint innlegg og forståelse.❤️ Det er nettopp det.. jeg har lav AMH (4), og føler at jeg kaster bort tiden med å vente. Det er rart at enkelte ikke viser større empati for andre i slike situasjoner.. du har sikkert rett i antakelsene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...