AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #1 Skrevet 1. desember 2021 Jeg er en alenemor som lever under fattigdomsgrensen. Jeg har ingen formue og sparepenger. Vi overlever på barnebidrag, barnetrygd, bostadsbidrag, lån og en deltidsjobb på 12-15 timer i uken. Jeg har utdannelse, men får bare deltidsjobber.... Jeg har søkt fast jobb 100 % i to år uten hell. Min CV og søknad har jeg fått hjelp til så den bør være ok. Mens jeg venter på å få jobb så lurte jeg på om dere hadde noen tips til å komme seg ut av fattigdom? Noen tips på enkle, billige og sunne middager for meg og barnet mitt? Noen sparetips? Noen andre tips og råd? Jeg ønsker meg et bedre liv for meg og barnet mitt, selv om barnet har det bra. Min drøm er å kunne reise med barnet mitt på ferie en sommer. Anonymkode: c8e9d...468 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #2 Skrevet 1. desember 2021 Jeg flytta til et billig sted i noen år, for å spare buffer. Barna gikk ikke på skolen da. Helse og skole trenger vikarer for tida. Da kan man ta vikartimer. For å være vikar i skolen trenger man bare å ha fullført vgs. Anonymkode: a648a...b28 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #3 Skrevet 1. desember 2021 Er det en mulighet å flytte? Jeg forsøker å lage mat av det jeg har for hånden, og det som er billig der og da. Finnes det et torg der du bor, kan grønnsakene som selges der om høsten både være større, billigere og bedre enn det man kan få kjøpt på butikken. Anonymkode: cbb96...cd3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #4 Skrevet 1. desember 2021 Desverre er man nesten dømt til fattigdom for resten av livet når man er fattig for man skal ha råd til det å spare Men noen grep du kan gjøre som har hjulpet meg enormt er å handle bare 2 ganger i mnd, utenom grønnsaker, og handle kun etter tilbud i mattilbud appen. Er det kjøtt på tilbud eller noe dere spiser ofte av så kjøp for en måned eller to, gjelder også tilbud på ting som dopapir, skyllemiddel, tørrvarer. Det sparer meg for flere tusen kr i mnd Jeg begrenser kjøttforbruket med 2/3 for å spare penger og det sparer meg for hvertfall 800-1000 kr i mnd. Så når jeg lager kjøttgryter så bytter jeg ut 2/3 av kjøttmengden som skal være med potetterninger, bønner, kikerter eller pasta. Når jeg lager taco blander jeg inn kokt ris i kjøttet og bruker kyllingkjøttdeig istedet for karbonadekjøtt, smaken er den samme med tortilla saus og krydder. Kjøp heller 5kg sekk ris fra first price enn ris i liten eske fra uncle bens, kjøp sauser og krydder og pasta og grønnsaker på innvandrerbutikker. Kjøp first price kyllingfileter 2 kg pakke istedet for prior kylling, kjøp first price kjøttdeig istedet for gilde. Dropp godis og potetgull og brus, kjøp heller saft og bland svak saft for at flasken skal vare lenger, kjøp Popcorn (13 kr for 3 pk) til mikroovn som eneste godis ungene kan få dele i helgene og dropp sjokolade og smågodt. Kjøp brukt tøy, utstyr og leker på fretex og finn Bli obos medlem så du får rabatter på mange butikker og på ting som kino og tusenfryd for barna Anonymkode: b79d7...5ad 11
Isambard Skrevet 1. desember 2021 #5 Skrevet 1. desember 2021 Jeg mener du må fokusere på å få opp inntekten. Du bør flytte til en annen plass hvis det er nødvendig for å få bedre betalt jobb. 28
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #6 Skrevet 1. desember 2021 Er det plassen du bor på eller utdanningen din som gjør at du ikke får jobb? Er det i så fall et alternativ å flytte, eller omskolere/etterutdanne deg? Ellers er jo tips å feks ukeshandle slik at du kan planlegge å bruke rester fra den ene dagen på den andre dagen, flytte til en rimeligere bolig, kutte alle unødvendige ting osv. Men problemet blir nok ikke helt borte før du får økt inntekten. Anonymkode: 0de4a...51b 9
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #7 Skrevet 1. desember 2021 Som noen skriver her; kan du flytte? Ev kan du søke jobb på andre områder? Har du muligheter for å studere noe nytt, ev videreutdanne deg? Forstår at dette må oppleves fastlåst❤️ Anonymkode: 78e40...b1f 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #8 Skrevet 1. desember 2021 Drømmen din høres oppnåelig ut! Fortsett å søk, så ordner det seg. Hvilken utdannelse har du? Kanskje det fins deler av Norge hvor den er mer etterspurt? Så kan du bo der en periode, skaffe erfaring og så flytte dit du vil? Anonymkode: 2493a...2fb
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #9 Skrevet 1. desember 2021 Isambard skrev (3 minutter siden): Jeg mener du må fokusere på å få opp inntekten. Du bør flytte til en annen plass hvis det er nødvendig for å få bedre betalt jobb. Ts her... Å bo nærmere byen gir også større utgifter i form av dyrere husleie, bompenger, parkering, diesel, osv. Som jeg ikke har råd til. Jeg jobbet faktisk 1 time unna storbyen en periode, men mitt barn reagerte veldig på å være 9 timer i barnehagen. Anonymkode: c8e9d...468 1
Grandidosa83 Skrevet 1. desember 2021 #10 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ts her... Å bo nærmere byen gir også større utgifter i form av dyrere husleie, bompenger, parkering, diesel, osv. Som jeg ikke har råd til. Jeg jobbet faktisk 1 time unna storbyen en periode, men mitt barn reagerte veldig på å være 9 timer i barnehagen. Anonymkode: c8e9d...468 Det er vanskelig å komme med gode innspill på lite grunnlag, men kan jo prøve. Er utdannelsen din relevant, eller er det innenfor et område som i seg selv er begrensende? Hvis sistnevnte er tilfelle ville jeg vurdert å løftet blikket og sett på alternativene. Typisk er kundeservicejobber mv. i ulike firmaer ganske godt betalte jobber (relativt sett) som gir mulighet for internt opprykk med tiden. Se gjerne også på mulighetene til å skaffe deg en biinntekt. Småjobber som å vaske litt hos noen en gang eller to i måneden betaler ikke kjempemasse, men alle monner drar. Hvor er barnefar oppi dette? Det er vel ikke bare din oppgave å hente ungen i bhg? Uansett mener jeg 9 timer i bhg er noe barnet må leve med hvis det sikrer både deg og barnet en bedre fremtid. Ofte sies det at det er vanskelig/umulig å flytte på seg over større avstander, men det bør alltid vurderes. Hvis jeg hadde vært singel og stått uten jobb ville jeg absolutt vurdert å jobbe i distriktene fremfor i byene. Lønn er gjerne noe lavere, men boutgifter mv. er ofte enda lavere (sett i forhold). Når det kommer til sparing ville jeg prioritert dette knallhard. Sjekk i banken hva minstebeløpet for fondsparing er(eksempelvis) og begynn sett inn dette i et globalt indeksfond. Det pleier å være 100-300kr per innskudd. Tilsvarende ville jeg startet og sette av et tilsvarende beløp på sparekonto til uforutsette utgifter. 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #11 Skrevet 1. desember 2021 Det beste grepet for å komme ut av fattigdom er riktig utdanning og arbeid. Har selv vært fattig, og levd med å spinke, spise pasta med ketchup og telle kronestykker for å få fylt bensin på (lånt) bil. Det ble ikke bedre før jeg fikk tatt utdanning, fikk fulltidsjobb og fikk nedbetalt forbruksgjeld. Kan du få hjelp av NAV? Karrieresenter? Hvilken utdanning har du? Kan du enkelt bygge på denne? Få hjelp til å se på CV/søknader? Anonymkode: 4a682...4bd 7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #12 Skrevet 1. desember 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er en alenemor som lever under fattigdomsgrensen. Jeg har ingen formue og sparepenger. Vi overlever på barnebidrag, barnetrygd, bostadsbidrag, lån og en deltidsjobb på 12-15 timer i uken. Jeg har utdannelse, men får bare deltidsjobber.... Jeg har søkt fast jobb 100 % i to år uten hell. Min CV og søknad har jeg fått hjelp til så den bør være ok. Mens jeg venter på å få jobb så lurte jeg på om dere hadde noen tips til å komme seg ut av fattigdom? Noen tips på enkle, billige og sunne middager for meg og barnet mitt? Noen sparetips? Noen andre tips og råd? Jeg ønsker meg et bedre liv for meg og barnet mitt, selv om barnet har det bra. Min drøm er å kunne reise med barnet mitt på ferie en sommer. Anonymkode: c8e9d...468 Jeg vet ikke om jeg har noen direkte tips. Jeg er i lignende situasjon som deg, men har litt grei økonomi, så jeg har anledning til å spare. Ønsker bare å si lykke til. Er lettere sagt enn gjort, men du MÅ holde motet oppe så du ikke smitter datteren din med håpløshet el.lign. Anonymkode: 682e1...789 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #13 Skrevet 1. desember 2021 Det har aldri vært så mange ledige jobber som nå. Jobbmarkedet trenger folk👍 For å komme ut av fattigdommen er eneste mulighet å skaffe deg en fulltidsjobb. Jeg vil lagt mye energi i jobbjakten, det er tidkrevende å søke jobb - men gir resultater hvis du klarer det. Tenkt ut av boksen. Søk på andre typer jobber enn du har gjort så langt. Kommer du til intervju eller får du avslag før det? Får du avslag uten intervju bør du få flere, gjerne noen du kjenner som ansetter, til å se igjennom søknad og cv en gang til. Jeg sitter i ansettelsesprosesser i et stort firma og du aner ikke hvor mange dårlige søknader som kommer. De blir lagt rett til side. Ikke bare send en cv og standard søknad. Beskriv egenskapene dine godt og prøv å selge deg inn. For det i grunnen det ansettelsesprosesser er for arbeidssøkere. En salgsprosess. Hvorfor skal de velge akkurat deg? Anonymkode: 5a70d...cd7 7
Melodiana Skrevet 1. desember 2021 #14 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): For å være vikar i skolen trenger man bare å ha fullført vgs. Anonymkode: a648a...b28 Det stemmer ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #15 Skrevet 1. desember 2021 Søk kommunen om redusert barnehageavgift. Kan du få flere vakter i jobben eller melde deg som ekstravakt et sted til? Kanskje to deltidsjobber? Anonymkode: d9a73...afc 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #16 Skrevet 1. desember 2021 Hvorfor ikke ta ekstravakter på sykehjem/ skole/ barnehage? Sykehjem er vel det letteste stedet å få ekstravakter. Har barnet ditt samvær med faren sin? Kan du evt. jobbe ekstra når barnet er hos far/ mulighet for barnepass av noen i ditt nettverk? Evt. Ta ekstravakter kun på dagtid. Anonymkode: 4d666...217 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #17 Skrevet 1. desember 2021 Beklager hvis du har fått disse tipsene allerede men: - Følg med i Mattilbud appen - First Price alt, får mye macaroni, ris, kjøtt/fisk osv for pengene ved å velge det billigste - FINN.no for klær, leker, utstyr (slå på varsling på Gis Bort, ting ryker fort!) - Bli Trumf medlem (hver 2 bleiepakke på Kiwi gratis nå, Trippeltrumf torsdag, bonusen bygger seg opp raskt) - Æ appen i Rema (50% på bleier blant annet, pluss avslag på andre ting du handler ofte, 10% på frukt og grønt) - Coop Medlem (får noen gratiskuponger og sånn, men anbefaler ikke å handle fast på coop da sparingen der er elendig) - Bli medlem av ALT du kommer på - HM, Europris, Cubus osv - kjekke tilbuder og prosenter om du MÅ handle noe nytt - Følg med på salg, slå på nyhetsbrev på mail/SMS (mye mas, men verdt det om du kommer over bra kupp) Hvis barnet ditt er skolebarn som går i barnebursdager i klassen så kan du kjøpe inn billige leker/ting på salg gjennom året, opparbeide et lite "lager" så slipper du å bli tatt på senga når det er barnebursdager, det slipper å bli dyrt og du slipper å stresshandle akkutt og gjerne bruke mer enn du har råd til. Om du har råd og klarer å sette av 50 kr, eller bare 20 kr i måneden på sparing, så bare gjør det. Alle monner drar Jeg pleier å slenge Trumf bonusen over på sparing her og der. Anonymkode: c9010...acd 6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #18 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hvorfor ikke ta ekstravakter på sykehjem/ skole/ barnehage? Sykehjem er vel det letteste stedet å få ekstravakter. Har barnet ditt samvær med faren sin? Kan du evt. jobbe ekstra når barnet er hos far/ mulighet for barnepass av noen i ditt nettverk? Evt. Ta ekstravakter kun på dagtid. Anonymkode: 4d666...217 Klarer ikke å la være å svare. Du trenger utdannelse for å jobbe på sykehjem! Moderne sykehjem fungerer slik som et sykehus fungerte for små år siden. Der jeg jobber må du enten være under utdannelse eller ferdig utdannet for å ha pasientkontakt. Anonymkode: 8dad2...c05 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #19 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts her... Å bo nærmere byen gir også større utgifter i form av dyrere husleie, bompenger, parkering, diesel, osv. Som jeg ikke har råd til. Jeg jobbet faktisk 1 time unna storbyen en periode, men mitt barn reagerte veldig på å være 9 timer i barnehagen. Anonymkode: c8e9d...468 Jeg var også alenemor da min eldste var liten. Han måtte være lenge i barnehagen. Man har ikke råd til å ta hensyn til slikt i den situasjonen. Har du noen besteforeldre som kan hjelpe? Hente tidligere i barnehagen innimellom? Anonymkode: 0dc5e...46b 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #20 Skrevet 1. desember 2021 Omskolere deg til et yrke hvor du får jobb. Med kun deltidsarbeid kan du bruke resten på å studere. Anonymkode: 295eb...12c 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå