Gå til innhold

Kan vaskemaskin bli ødelagt av overfylling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen sier man skal vaske fulle maskiner for å spare strøm, mens andre sier full maskin kan ødelegge motor og at man max skal vaske halv maskin. 

Særlig når laken og håndkler er på vaskeplanen pleier jeg å fylle maskinen helt full. Skjønner at dette er tyngre for motoren men er det ødeleggende? 

Hvor full maskin er riktig? 

Anonymkode: cc388...f84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo helt an på angitt kapasitet for din maskin.

Anonymkode: 3d7d7...f91

• Liker 7
Skrevet

Det står i bruksanvisningen hvor mye tørt tøy du kan ha i maskinen. 

Anonymkode: 05c23...3b1

• Liker 4
Skrevet

det er neppe motoren som får seg en smell, men demperene og lager til motor kan nok ta skade ved voldsom overlast eller gjentatt overlast. 

• Liker 1
Skrevet

Ja,min ble det. Måtte kjøpe en som tok flere kg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det står i bruksanvisningen hvor mye tørt tøy du kan ha i maskinen. 

Anonymkode: 05c23...3b1

Ja men jeg driver ikke akuratt å veier tøyet mitt 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da kan du gjøre det en gang eller to, så har du bedre kontroll 

Anonymkode: 5c676...1d7

• Liker 3
Skrevet
Huldra85 skrev (Akkurat nå):

Ja,min ble det. Måtte kjøpe en som tok flere kg. 

Jeg har en vanlig 60x60 miele vaskemaskin med 7 kg kapasitet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du noe i hus som veier ca det maskinen din tar? Så kan du løfte på den noen ganger, slik at du får en viss følelse av hvordan xx kilo skal veie.

Etter 25 år med hest så vet jeg ganske nøyaktig hvor mye 7 kg (høy) veier, så jeg vet da også når noe veier mer enn det :ler:

Anonymkode: 3eecc...58c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da kan du gjøre det en gang eller to, så har du bedre kontroll 

Anonymkode: 5c676...1d7

Hvordan skal det gå an? Er ikke plass til alt tøyet oppå en baderomsvekt  til mennesker og kan ikke drive å skru opp en kjøttvekt med knagg i taket heller 

Skrevet

Min ble ødelagt etter en heftig runde med omgangssyke, og da gikk det endel dyner og håndklær🙈 Har tre barn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du noe i hus som veier ca det maskinen din tar? Så kan du løfte på den noen ganger, slik at du får en viss følelse av hvordan xx kilo skal veie.

Etter 25 år med hest så vet jeg ganske nøyaktig hvor mye 7 kg (høy) veier, så jeg vet da også når noe veier mer enn det :ler:

God ide :) har noen manualvekter på 4 kg hvertfall 

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig kan den det! Er nesten like dumt som å spør om støvsugeren går i stykker om man støvsuger vann. 

Anonymkode: ac7cf...8a7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan skal det gå an? Er ikke plass til alt tøyet oppå en baderomsvekt  til mennesker og kan ikke drive å skru opp en kjøttvekt med knagg i taket heller 

Putt tøyet oppi en ikeapose feks, så bruker du en sånn type vekt: 

Screenshot_2021-12-01-10-19-10-57_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12__01.thumb.jpg.1b5c746c76935204055b51d4108488a4.jpg

:)

• Liker 2
Skrevet

Er nokså sikker på at vekten gjelder klær i vår tilstand. Derfor pleier jeg å ha ikke full om det er mye dongeri eller sengetøy. Det blir skikkelig tungt!

Skrevet
2 minutter siden, -venter- said:

Er nokså sikker på at vekten gjelder klær i vår tilstand. Derfor pleier jeg å ha ikke full om det er mye dongeri eller sengetøy. Det blir skikkelig tungt!

Hehe, ja... 7 kilo tørre klær ville vært masse. 

Jeg ville nok bekymret meg mer om klærne blir rene og om såpen blir skylt vekk. Det skal være ca 1/3 ledig plass i trommelen

Anonymkode: 821a6...5a3

Skrevet

Det er vel en formel. Husker ikke om du kan fylle 2/3 eller 3/4 av plassen med tørt tøy, men trommelens størrelse skal fortelle deg hvor mye den tåler. Løst tøy, ikke hardstappet.

Anonymkode: 548d3...d4f

Skrevet
-venter- skrev (28 minutter siden):

Faktisk er kapasiteten oppgitt i mengden tørt tøy kan håndtere i en vask.

https://www.power.no/magasinet/inspirasjon/vaskemaskinens-kapasitet/

Sitat

Kapasiteten til en vaskemaskin måles i kilogram og for vanlige forbrukere kan det være alt fra 4 kg til 12 kg. Dette er vekten tørt tøy som maskinen kan håndtere i hver vask.

Anonymkode: f9f92...f2f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du en skittentøyskurv og en badevekt? Da er det bare å gå på vekta med tom kurv, deretter med ønsket mengde tøy. Og så trekker du fra vekten av deg og den tomme kurven. Hverdagsmatte. 

Anonymkode: e6ca5...61d

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da tar du en plastikkboks, veier den. Legger tøyet oppi og trekker fra vekten på boksen. 

Anonymkode: 7711e...ab2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...