Gå til innhold

Skal søke ny jobb. Ny arbgiver innsyn i sykefravær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jobbet i nesten 10 år på samme arbplass. 
Har vært den som har vært minst borte og sjelden syk. Stått på og engasjert meg i bedriften fra dag èn. Kjempet for at alle skal ha det bra på arbplassen og funnet meg i dårlig lønn og hardt arbeid.

Siste to årene har det vært omfattene endringer i bedriften og nye ledere. Folk med mindre arberfaring og utdanning enn meg løftes frem i stillinger som utlyses "internt" (altså en lapp på stemplinsuret) og jeg begynner å innse at jeg ikke kommer til å greie jobbe meg noen vei her selv om jeg har gitt utrykk for at jeg er lei og vil ha nye arbeidsoppgaver.
Arbeidsmiljøet har surnet - jeg blir guilttrappet hvis jeg er hjemme med sykt barn fra barnehagen eller fordi jeg ikke kan jobbe overtid fordi jeg må hente barnet. Jeg møtes med 0 forståelse og dette har gjort at jeg har sluttet å bry meg om reaksjonene deres. Jeg får ikke dårlig samvittighet når barnet mitt har feber. Alle barn blir syke. 

Årene med lite sykefravær og uendelige timer overtid er glemt. Selv om den samme lederen (som da hadde samme stilling som meg) stod ved siden av meg alle timene og jobbet. 

Jeg føler meg elendig og gikk meg på en smell med 6 ukers sykemelding tidligere i år. Når jeg kom tilbake fra denne sykemeldingen gikk det tre uker før avdelingslederen min snakket skikkelig til meg igjen . 

Jeg har sagt rett ut til han at jeg har en fot ut døra og at jeg håper finne meg noe nytt etter nyttår. Jeg gidder ikke mer. 
Da blir jeg fortalt at ingen vil ansette meg pga de 6 ukene jeg var sykemeldt tidligere i år.

Det er det dummeste jeg har hørt og kan umulig stemme? Alle kan jo bli sykemeldt? 6 uker på 10 år er jo ingenting?

Kan nye arbeidsgivere finne ut av at jeg har vært sykemeldt og spørre om dette?

Jeg har bare hatt denne ene jobben så dette er faktisk en helt ny situasjon for meg... 

Jeg vil bare bort så fort som mulig 

Anonymkode: 3fe89...284

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er bare tull. Finn deg en annen jobb, jeg hadde aldri funnet meg i å bli behandlet på den måten der.

Anonymkode: 3fa1c...50e

• Liker 6
Skrevet

Hersketeknikk din leder driver med. Nei, Finn deg en ny jobb der du din innsats blir satt pris på. 
Og ja, det er bare tull. Jeg har vært i samme situasjon og det ordnet seg fint og uten spørsmål. 

Anonymkode: 253f0...94e

• Liker 4
Skrevet

Dette er selvsagt ikke sant. De har ikke innsyn i sykefravær.

Og dessuten blir ikke en ellers god kandidat droppet fordi han eller hun har hatt en sykemeldingsperiode. Da hadde jo knappest noen fått jobb! Seks uker er jo ikke spesielt lenge, og det skal jo godt gjøres å gå gjennom arbeidslivet uten noen runder med sykemelding. Det vet jo en seriøs arbeidsgiver også!

Hvis potensiell arbeidsgiver begynner å sile ut folk fordi de har hatt noen uker sykefravær, så er ikke det et sted jeg ville jobbet. For det vitner om en uproff arbeidsplass og ledere med dårlige menneskelige egenskaper.

Anonymkode: 4b48c...e25

• Liker 3
Skrevet

Nei, det er ikke sant. Kom deg unna, det høres ut som en forferdelig arbeidsplass. 

Anonymkode: 7c2b7...d92

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk folkens! Det var det jeg trodde. 
Ja jeg er sliten av hele plassen. Jeg håper å komme meg vekk til våren. Jeg har siktet meg inn en type jobb og tatt ett fagbrev til på si, og har vært i dialog med noen firmaer men de trenger ikke folk før mest trolig vårparten. Jeg skal holde ut til da!

• Liker 1
Skrevet

Ny arbeidsgiver har ikke innsyn, men det kommer jo ann påhvem du bruker som referanse. Vedkommende kan nevne at du  har hatt høyt fravær, uansett om det stemmer eller ikke. Men 6 uker sykmelding er ingenting på 10 år så det hadde ikke bekymret meg om jeg skal ansette noen

Anonymkode: 896ff...631

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg er sliten av hele plassen. Jeg håper å komme meg vekk til våren. Jeg har siktet meg inn en type jobb og tatt ett fagbrev til på si, og har vært i dialog med noen firmaer men de trenger ikke folk før mest trolig vårparten. Jeg skal holde ut til da!

Den eneste måten en potensiell ny arbeidsgiver kan finne ut dette på, er å ringe referansen din (som jo er din gamle sjef) og snakke med han eller henne. Og hvis den gamle sjefen din er sur på deg, kan han finne på å nevne sykefraværet ditt på seks uker.

Det er eneste måten ny arbeidsgiver kan finne det ut på. Det er ikke alle som ringer referanser heller, så gjør de ikke det, får de ikke vite noe. Du kan jo være litt i forkant på intervju og si at du "har bare vært sykemeldt en gang på ti år" eller noe. Enten svarer de på intervjuet "ok" og går videre til neste tema, eller de spør deg ut litt mer om det.

Uansett er det best å være ærlig om det kommer frem. Du trenger ikke si hvorfor du var sykmeldt, bare at det har skjedd kun en gang på så mange år.

Anonymkode: 84d95...593

Skrevet

Nærvær og stabilt oppmøte er veldig vanlig å spørre om på innhenting sv referanser. Din 6 ukers sykemelding på 10 år burde i 100% av tilfellene være helt uproblematisk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ny arbeidsgiver har ikke innsyn, men det kommer jo ann påhvem du bruker som referanse. Vedkommende kan nevne at du  har hatt høyt fravær, uansett om det stemmer eller ikke. Men 6 uker sykmelding er ingenting på 10 år så det hadde ikke bekymret meg om jeg skal ansette noen

Om en jobbsøker ikke oppgir nåværende, Nærmeste leder som referanse, vil dette ofte få alarmklokkene til å ringe. Man blir gjerne spurt om hvorfor man ikke har oppgitt leder som referanse.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Regner med en ny arbeidsplass ønsker å ringe referanse på din gamle jobb, da vil noe av det første de spør om sykefravær. Men referanser blir som regel ringt etter intervju, og etter de har ønske om å ansette deg, så hadde satset på å være ærlig på intervjuet med sykefraværet. Hvis ny jobb synes det er mistenksomt å sykemelde seg i 6 uker fordi man ikke trives med arbeidsmiljøet, så velger de deg bort. Andre (som har mye fokus på miljø i egen bedrift) vil ikke tenke på det.

Så da kan de som ønsker luke ut deg, og du kan luke ut arbeidsgivere. 

Anonymkode: d72b5...4c5

Skrevet
sicario skrev (6 minutter siden):

Om en jobbsøker ikke oppgir nåværende, Nærmeste leder som referanse, vil dette ofte få alarmklokkene til å ringe. Man blir gjerne spurt om hvorfor man ikke har oppgitt leder som referanse.

Jeg har aldri oppgitt nærmeste leder som referabse, det har ikke mine venner heller. Og heller ikke de som jeg selv intervjuer, det er ikke vanlig at man gjør. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri oppgitt nærmeste leder som referabse, det har ikke mine venner heller. Og heller ikke de som jeg selv intervjuer, det er ikke vanlig at man gjør. 

Jo, det er selvsagt vanlig å oppgi nærmeste leder som referanse... Hvem ellers er det du oppgir, som kjenner bedre til jobben du gjør? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel da har vi svært ulik erfaring. I ledergruppen min er vi 11 stykker. Skjer en gang i skuddåret at vi får jobbsøknader fra noen som er i jobb, uten at de oppgir nærmeste leder som referanse. De ytterst få gangene det skjer, blir det selvfølgelig spurt om.

Det er helt vanlig.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, det er selvsagt vanlig å oppgi nærmeste leder som referanse... Hvem ellers er det du oppgir, som kjenner bedre til jobben du gjør? 

Selvfølgelig er det vanlig. Blir alltid litt skeptisk om søkere kun oppgir kollegaer etc 😊

Skrevet
sicario skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig er det vanlig. Blir alltid litt skeptisk om søkere kun oppgir kollegaer etc 😊

Helt enig, det er mistenksomt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...