Gå til innhold

Har du noen ordlister med engelske ekspertord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, elste dattera mi ha til fredag tentamen i engelsk. Det er lov til å ta med ordlister og ordbøker. Hun har fått råd fra flere andre som gikk ut ungdomskolen med 6 i engelsk. De har sagt det at ordlister med ekspertord har hjulpet de langt på vei. Vi har da prøvd å finne noen slike ordlister, men uten hell. Er det noen her som vet om noen? 

Anonymkode: 95b90...83a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være en English Activator de bruker? https://www.amazon.com/Longman-Language-Activator-Education-2002-12-30/dp/B01JXQ2NAG 

Denne brukte vi mye da jeg studerte engelsk på universitet, og jeg synes fortsatt den er svært nyttig når jeg skriver engelsk. Den fungerer slik at du kan slå opp på vanlige, engelske ord, og så får du masse tips til rett bruk av ordet og andre alternative ord som også kan brukes.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, elste dattera mi ha til fredag tentamen i engelsk. Det er lov til å ta med ordlister og ordbøker. Hun har fått råd fra flere andre som gikk ut ungdomskolen med 6 i engelsk. De har sagt det at ordlister med ekspertord har hjulpet de langt på vei. Vi har da prøvd å finne noen slike ordlister, men uten hell. Er det noen her som vet om noen? 

Anonymkode: 95b90...83a

Tentamen på ungdomsskolen krever ikke den typen ordlister :)

Anonymkode: 98456...84e

Skrevet

Nei, det ville jeg ikke ha benyttet meg av, i hvert fall ikke på ungdomsskolen. Kan kanskje være mer aktuelt på videregående for spesielt interesserte. Min erfaring er at det er best å kjøre sikkert og  bruke ord som de fleste på ungdomsskolenivå burde forstå. Selv om læreren er flink, snakker flytende og har bodd i utlandet, så kan man ikke regne med at han/hun har hørt om absolutt alle ord og uttrykk. Jeg brukte selv en bok med engelske uttrykk på videregående og fikk tekst strøket over. Læreren hadde rett og slett ikke hørt ordene brukt i den sammenhengen før. (Kan ikke huske akkurat hva jeg hadde skrevet, det begynner å bli mange år siden.)

Å utvide ordforrådet sitt, teller selvfølgelig positivt. Men husk at lærere har begrenset med tid til å rette. De gjør så godt de kan ut fra tiden de har til rådighet, og jeg har liten tro på at de blir begeistret for å få servert "fancy" ord som barnet åpenbart må ha funnet i en avansert ordliste ...

Hvor god er jenta til å slå opp ord kjapt? Tror du hun rekker å lete rundt i spesielle ordbøker? Er ikke lærer selv, altså. Men tror at flyten i teksten er langt viktigere enn at det er puttet inn avanserte ord her og der. Råder henne til å fokusere på flyt og setnings-oppbygning (Ikke starte alle setningene med "I" f.eks) , og å variere språket  mellom å bruke ulike "bindeord", hvis hun ikke er flink til det fra før.  🙂 

Anonymkode: 97104...42c

Skrevet

Da jeg gikk på skolen pleide jeg å forberede noen formuleringer før eksamen og prøver. Noen litt avanserte uttrykk og formuleringer løfter teksten mye. Ekspertord (hva nå det måtte være for noe) har hun ikke tid til å lete etter uansett. Viktigere med god flyt teksten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...