Gjest fortvila gjest Skrevet 10. oktober 2005 #1 Del Skrevet 10. oktober 2005 Hei. Jeg trenger svar og råd omkring det å si opp jobben eller det å bli sagt opp. Jeg har vært sykemeldt i fra jobben lenge og har fått brev som forvarsel om oppsigelse. Jeg har ikke vært sikker på om jeg skulle fortsette i jobben, derfor har det gått så langt som til spørsmålet om oppsigelse, jeg ønskerikke og er heller ikke istand til å fortsette i jobben. Det jeg lurer på er om jeg skal la meg sies opp, altså ikke gjøre noe med det, eller om jeg har muligheten til å si opp selv, og om det er et bedre alternativ. Kan noen svare meg på det? Hva med rettigheter i forbindelse med stønad fra trygdekontoret? Faller de bort når man sier fra seg stillingen sin eller blir oppsagt? Når man senere søker jobb ser det kanskje bedre ut om man selv har sagt opp i forhold til at man blir oppsagt? Trenger jeg advokat tro? Huff, ble mye på en gang her. Håper på svar fra dere. På forhånd takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_mamsen_* Skrevet 10. oktober 2005 #2 Del Skrevet 10. oktober 2005 Jeg vet bare at hvis du sier opp selv må du vente åtte uker før du får arbeidsledighetstrygd. Blir du oppsagt slipper du det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fortvila gjest Skrevet 10. oktober 2005 #3 Del Skrevet 10. oktober 2005 Takk for svar! Jeg er under behandling så jeg mottar rehabiliteringspenger for tiden. Lurer på om denne faller bort og at jeg da må gå over til arbeidsledighetstrygd..? Huff, det var jo ikke sånn mitt møte med arbeidslivet skulle gå... Men igjen, takker for svar på spørsmålet mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2005 #4 Del Skrevet 11. oktober 2005 Når du søkte om rehab.penger fikk du det for 3mnd eller? I tilfelle søker du bare om nye mnd og legen din vil bli bedt om utvidet legeattest. Er du imidlertid ferdig rehabilitert, så får du gjerne avslag og beskjed om å heller søke yrkesrettet attføring gjennom Aetat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2005 #5 Del Skrevet 11. oktober 2005 Vil anbefale deg å ta kontakt med trygdekontoret og/eller aetat og legge fram problemstillingen der, slik at du ikke gjør noe "galt" i forhold til rehab.pengene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fortvila gjest Skrevet 11. oktober 2005 #6 Del Skrevet 11. oktober 2005 Tusen takk for alle svar! Jeg har snakka med trygdekontoret, og de sier at oppsigelsen eller det at jeg sier opp ikke har noe med stønaden å gjøre. Det ville hatt noe å si om jeg ikke fikk stønad. Fant ut at arbeidstilsynet kunne svare meg på dette og ringte dit. Der ba de meg følge magefølelsen(!) med hensyn til valget om å si opp eller bli sagt opp. Visste ikke at det var så enkelt likssom... Tenker jeg skriver en oppsigelse, nå blir jo problemet bare å ordlegge seg riktig for å unngå problemer siden... Noen tips om hyggelig og korrekt ordlyd i en oppsigelse? Takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 11. oktober 2005 #7 Del Skrevet 11. oktober 2005 du trenger jo ikke oppgi noe grunn i oppsigelsen din, tror jeg skrev noe så enkelt som: "Jeg, Aline, sier herved opp min stilling som *stilling* i *firmanavn*. (siden jeg ikke er 100% sykemeldt, tok jeg også med oppsigelsestid i oppsigelsen). Takker for hyggelig samarbeid og ønsker dere lykke til videre. med vennlig hilsen aline" det var alt jeg skrev, og har skrevet tidligere når jeg har endt jobber. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 11. oktober 2005 #8 Del Skrevet 11. oktober 2005 Så sant det ikke har noe å si for deg økonomisk kan det være lurt å si opp sjøl. Da kan du si det som sant er den dagen du evt sitter på intervju: "Jeg valgte å si opp jobben min da det ble klart at jeg ikke klarte den (på grunn av skade/sykdom) lenger". Om du blir oppsagt må du som regel stå til rette for årsaken. I ditt tilfelle er det jo greit, men det kan hende en evt ny arbeidsgiver vil "starte med piggene ute". Bruk Alines innlegg som mal. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fortvila gjest Skrevet 11. oktober 2005 #9 Del Skrevet 11. oktober 2005 Hei igjen og tusen takk for svar fra dere! Jeg har begynt på brevet til arbeidsgiver og det går greit å ordlegge seg. Det eneste som er vanskelig er det med oppsigelsestiden. Jeg har en oppsigelsestid på 3 månender, og da lurer jeg på om det er greit at jeg skriver som følger: "Iberegnet oppsigelsestid anser jeg jobbforholdet som avsluttet per 1.januar 2006". Jeg prøver med det, så får jeg se hva som skjer. Igjen, takk for råd og tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå