Gå til innhold

Hvorfor viser "fattige" til bruk av nedprisete varer i matbutikken, når de skal illustrere hvor fattige de er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På NRK Debatt i går, var det en dame som hevdet at barna hadde 13 grader på soverommet, og hun var så fattig at hun benyttet nedprisete varer på Kiwi.

Dette er en gjenganger - man må tydeligvis være fattig om man står ved matbutikkenes - 40 -50% disker. 

Jeg er ikke fattig, ei rik. Men jeg tar alltid en kikk i disse diskene, og ser jeg noe det kan være greit å ha til middag eller legge i fryseren, så kjøper jeg det. Det sparer jeg penger på, og det er bra for miljøet.

Så hva mener du - er det fattigslig å velge varer som er nedpriset fordi de går ut på dato?

Et viktig poeng her, er jo at det ikke nødvendigvis er rimeligere å handle i disse diskene. Det kan være relativt dyre kjøttprodukter som ligger der,men da til halv pris. Men om man velger et annet kjøttprodukt til full pris, vil det bli billigere. Viser en slik innstilling som hun på NRK Debatt i går la for dagen, en manglende økonomisk sans? Hun bare tror at det er billigere, men har ikke satt seg inn i det? Og kanskje derfor blir det vanskelig å dekke strømregningene, fordi hun rett og slett har dårlig økonomisk forståelse?

Anonymkode: 6db98...d09

• Liker 35
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg velger gjerne datovarer for å, blant annet, bidra til å begrense matsvinn. Har råd til å kjøpe varene til fullpris. 

Anonymkode: 962c6...491

• Liker 19
  • Nyttig 1
Skrevet

Sjekker alltid datovarer først, er ikke fattig. Og ja, first peive koteletter til fullpeis for 45 kr kiloen er jo mye billigere enn lammeskanker eller biff på 40 % avslag… 

Har langt under 13 grader på soverommene også - hvis barna skal leke der er 13 for kaldt, men til å sove i er det da mer enn varmt nok. 

Hvis man skal ha full varme på soverom og av prinsipp ikke vil kjøpe mat, klær eller ting på tilbud er det kanskje ikke så rart man er fattig…?

Anonymkode: 08ff6...871

• Liker 20
  • Nyttig 1
Skrevet

Overhørte på butikken en gang en dame som sa til venninnen sin at hun skal da absolutt ikke bli sett grave i billigdisken. Det er nok mange som tenker at det kun er fattige som graver i den disken ja. Jeg har lønn under gjennomsnittet, men har likevel råd til å kjøpe alt på fullpris, jeg kunne bare ikke ha spart så mye da. Kjøper veldig lite kjøtt til fullpris, fordi det er så ofte mye kjøtt i den disken.

Synes det er en veldig fin ting av butikkene å ha innført.

Anonymkode: d5194...3cc

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet

På butikkene jeg handler er det alltid kø ved halvpris-disken, og ingen av de som henger rundt den er spesielt fattige. Selv de som går og snoker i containeren på baksiden er folk med full jobb og god økonomi som gjør det for sportens (og miljøets) skyld.

Det er jo ikke noen vits i å betale for mye bare fordi man har råd til det.

• Liker 13
Skrevet

Jeg pleier også å ta en titt i nedprisingsdisken. Det er jo bare dumt å ikke gjøre det bare fordi, liksom.

Det virker som at en del med dårlig økonomi har en form for komplekser angående sånt, de har sannsynligvis fått et oppheng i priser fordi de ikke har hatt mulighet til å kjøpe noe annet, og så går de rundt og tror at "alle andre" har så mye bedre råd og går rundt  og kjøper det dyreste. Tror på en måte jeg  skjønner tankegangen, for vi andre velger jo å kjøpe fra lavprisdisken, mens noen faktisk ikke har noe valg, men det er synd at det blir sånn.

Blir litt som disse som disse som har dårlig råd, men likevel skal ha den aller dyreste telefonen, bare for å skape en illusjon av at de har råd til det. Det blir gjerne en ond sirkel, for det hadde jo vært bedre for deres økonomi om de slo seg til ro med noe rimeligere. 

Det hadde vært enklere for dem hvis de hadde innsett at det faktisk ikke er sånn at alle vi med ok økonomi  kjøper det aller dyreste, vi lever helt ok liv med mat fra "billigdisken" og noen år gamle mobiltelefoner.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg så ikke programmet, men det er jo stor forskjrll på å MÅ handle på halv pris og å gjøre det fordi man har lyst. 

Anonymkode: a28cd...ea5

Poenget mitt er at det er synd hvis et ellers godt program, med slike uttalelser fra folk som av ulike grunner mener de har dårlig råd, stigmatiserer det å benytte nedprisete varer diskene.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror at i motsetning til flere her så MÅ hun lete i nedsatt pris disken, det er ikke et valg hun har. Flere velger å lete der for å spare penger av eget valg, hun har ikke noe valg. At det til tider ligger dyre varer der betyr ikke at hun velger de selv om de er på 50%.

Anonymkode: dadf5...ea9

• Liker 33
Skrevet
ti10 skrev (2 minutter siden):

Jeg pleier også å ta en titt i nedprisingsdisken. Det er jo bare dumt å ikke gjøre det bare fordi, liksom.

Det virker som at en del med dårlig økonomi har en form for komplekser angående sånt, de har sannsynligvis fått et oppheng i priser fordi de ikke har hatt mulighet til å kjøpe noe annet, og så går de rundt og tror at "alle andre" har så mye bedre råd og går rundt  og kjøper det dyreste. Tror på en måte jeg  skjønner tankegangen, for vi andre velger jo å kjøpe fra lavprisdisken, mens noen faktisk ikke har noe valg, men det er synd at det blir sånn.

Blir litt som disse som disse som har dårlig råd, men likevel skal ha den aller dyreste telefonen, bare for å skape en illusjon av at de har råd til det. Det blir gjerne en ond sirkel, for det hadde jo vært bedre for deres økonomi om de slo seg til ro med noe rimeligere. 

Det hadde vært enklere for dem hvis de hadde innsett at det faktisk ikke er sånn at alle vi med ok økonomi  kjøper det aller dyreste, vi lever helt ok liv med mat fra "billigdisken" og noen år gamle mobiltelefoner.

Men varene i nedpriset diskene er ikke nødvendigvis "billige". Det kan fort være billigere å kjøpe First Price pølser, enn økologiske pølser fra spesielle gårder i nedpriset disken. Og da tenker jeg at enten vet de egentlig ikke hva som befinner seg i disse diskene, men bare sier at de benytter de for å skape et bilde av "så fattig er jeg", eller så har de rett og slett ikke oversikt over hva mat koster. Og kanskje derfor har de dårlig økonomi.

• Liker 17
Skrevet (endret)

Men du MÅ jo ikke velge maten ut fra pris og nedsatte varer, du kikker i disken for moro skyld og kjøper om du vil og dropper det og kjøper noe annet om du ikke så noe du hadde lyst på.

Synes ikke det stigmatiserer datovarer, synes nærmest det er de rikeste vestkantfolka på jobben som driver med Too good to go og den slags. Det er hipt å stanse matsvinn, det blir ikke uhipt fordi fattigfranser som du ser ned på også gjør det :roll:

Mye mer stigmatisert å dra med seg en bloddryppende indrefilet og en foie gras med hjem fra ferskvaredisken.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror at i motsetning til flere her så MÅ hun lete i nedsatt pris disken, det er ikke et valg hun har. Flere velger å lete der for å spare penger av eget valg, hun har ikke noe valg. At det til tider ligger dyre varer der betyr ikke at hun velger de selv om de er på 50%.

Anonymkode: dadf5...ea9

Men som jeg skriver, det kan fort bli rimeligere å kjøpe First Price. Så hvorfor nevnes ikke det som et tiltak? Hvorfor er disse diskene symbolene på fattigdom?

• Liker 10
Skrevet
Cuntzilla skrev (1 minutt siden):

Men du MÅ jo ikke velge maten ut fra pris og nedsatte varer, du kikker i disken for moro skyld og kjøper om du vil og dropper det og kjøper noe annet om du ikke så noe du hadde lyst på.

Synes ikke det stigmatiserer datovarer, synes nærmest det er de rikeste vestkantfolka på jobben som driver med To good to go og den slags. Det er hipt å stanse matsvinn, det blir ikke uhipt fordi fattigfranser som du ser ned på også gjør det :roll:

Mye mer stigmatisert å dra med seg en bloddryppende indrefilet og en foie gras med hjem fra ferskvaredisken.

Noe av poenget mitt er at i et miljøperspektiv, er det veldig uheldig om disse diskene får et stigmatiserende preg. Har ikke noe å si om man er fattig eller rik, det viktige er at folk fortsetter å bruke diskene, uten å føle at "står jeg der, ja da tror naboen jeg er lutfattig".

Too good to go ender ofte med å være en dårlig bruk av penger. Sist jeg benyttet det hos f eks Espresso House, endte jeg opp med 3 muffins og en cookie. Da er det bedre å kjøpe det jeg faktisk vil ha, enn å ende opp med noe jeg ikke trenger.

• Liker 5
Skrevet

Jeg kjøper ofte nedprisede varer, for jeg ser ikke helt poenget i å betale fullpris for f.esk. kyllingfilet hvis jeg kan betale bare halve prisen.

Når det er sagt, har hun nok et poeng i at det kan være stigmatiserende. Før man begynte å snakke om matsvinn og miljø så var det faktisk knapt nedsatte datovarer i butikkene fordi de var sett på stigmatiserende å kjøpe dem... Da var man enten gnien eller fattig. Nå gjør man visstnok en heltedåd om man kjøper ost og pålegg til 1/2 pris. Ja det er faktisk såpass heltemodig at mange datovarer knapt blir satt ned i pris for folk kjøper alt med en "redd meg"-lapp på....

Anonymkode: 1245f...aca

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men som jeg skriver, det kan fort bli rimeligere å kjøpe First Price. Så hvorfor nevnes ikke det som et tiltak? Hvorfor er disse diskene symbolene på fattigdom?

Men ærlig talt.

Skal du bestemme hva de med lite penger skal spise?

Kanskje de blir litt lei pølsene dine fra First Price og vil ha mer varierte varer.

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg så ikke programmet, men det er jo stor forskjrll på å MÅ handle på halv pris og å gjøre det fordi man har lyst. 

Anonymkode: a28cd...ea5

Enig. Nå så ikke jeg programmet, heller, men var temaet fattigdom eller halv pris disken?

Hvis du ser en dame på tv fortelle at hun ikke har råd til noe annet enn det billigste i tilbudsdisken så tenker du at nå må vi jammen slutte å shame den disken, for den ser jeg også i? I så fall kan jeg fortelle deg at du sannsynligvis gikk glipp av poenget. 

Anonymkode: 6becf...41f

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg så ikke debatten, og tenker ikke over hvem som plukker med seg noe fra de nedprisede varene selv. Jeg plukker med meg om det er noe jeg vanligvis bruker og er fornøyd jeg får det billigere og det ikke blir kastet.

Samtidig så reagerer jeg generelt på at det virker som om mange er mer opptatt av å ta mennesker med dårlig råd på noe. Det er en moralisme om at fattige aldri skal ta dårlige valg - ellers har de bare seg selv å skylde på. Jeg mener det ofte er en manglende forståelse for hvor fanget og handlingslammet man kan bli i slike situasjoner.

Det er enklere å spare penger når man er litt ovenpå i utgangspunktet. Jeg har liten inntekt, men har muligheten til å kjøpe ting jeg trenger når det er billigere. Jeg har greit med plass, bor alene og har stor nok fryser til å kunne fylle opp lammekjøtt på høsten, kyllinglår på tilbud og annet som jeg kan bruke av videre. 

Anonymkode: a4d23...64e

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Hele poenget hse tydeligvis fløyet deg hus forbi! Fattige har ikke noe annet valg enn å kun handle nedprisede varer og det billigste av det billigste. For deg er billigdisken et valg, ikke det eneste alternativet du har for å overleve. Hvis billigdisken er tom så har du råd til å kjøpe deg mat til ordinær pris, det har ikke fattige og får dermed ikke den maten de trenger for å overleve 

Anonymkode: 53f26...718

• Liker 19
Skrevet

Men varene i nedpriset diskene er ikke nødvendigvis "billige". Det kan fort være billigere å kjøpe First Price pølser, enn økologiske pølser fra spesielle gårder i nedpriset disken. Og da tenker jeg at enten vet de egentlig ikke hva som befinner seg i disse diskene, men bare sier at de benytter de for å skape et bilde av "så fattig er jeg", eller så har de rett og slett ikke oversikt over hva mat koster. Og kanskje derfor har de dårlig økonomi.

Det er greit at det unntaksvis kan finnes dyrere ting på tilbud der, men mindre man går i dyre matbutikker, er det oftest "vanlige" varer som er nedpriset. I hvert fall etter min erfaring. Man må jo ha et visst innblikk i hva ting koster til vanlig. Det blir det samme som at en nedpriset Bergansjakke med stor sannsynlighet likevel er mange ganger dyrere enn en jakke til full pris på HM eller Cubus. Man må jo se på hva det er snakk om og om man har råd til det, ikke bare gå blindt etter 50 %-lappen.

Men er enig i at enkelte som har dårlig økonomi rett og slett ikke vet hva mat koster, og/eller prioriterer feil. Har av og til sett på TV når de har intervjuet folk fordi de er "fattige", de drikker gjerne brus og juice som tørstedrikk og legger tre-fire ganger mer pålegg på brødet enn nødvendig. Da skjønner jeg jo at det ikke blir så mye til overs.

Skrevet

Noe av poenget mitt er at i et miljøperspektiv, er det veldig uheldig om disse diskene får et stigmatiserende preg. Har ikke noe å si om man er fattig eller rik, det viktige er at folk fortsetter å bruke diskene, uten å føle at "står jeg der, ja da tror naboen jeg er lutfattig".

Too good to go ender ofte med å være en dårlig bruk av penger. Sist jeg benyttet det hos f eks Espresso House, endte jeg opp med 3 muffins og en cookie. Da er det bedre å kjøpe det jeg faktisk vil ha, enn å ende opp med noe jeg ikke trenger.

Og poenget mitt er at ingen tenker at "her står jeg og naboen tror jeg er lutfattig" lengre. 

Det er hipt å begrense matsvinn.

Det er ganske spesielt av deg å bli irritert på at en fattig person bruker datovarer som eksempel, fordi det går utover deg som jo har penger men handler der likevel av og til, tenk om naboen tror du ikke har penger liksom 😛 

Her er et tips: Ta med barnet når du handler, så kan du si litt høyt ved den disken sånn at alle rundt deg hører "nå kjøper vi en vare som er nedsatt barnet mitt bare FORDI VI TENKER PÅ MILJØET. Det er også derfor vi har en PORSCHE TAYCAN. Oisann, der falt det noen tusenlapper ut av lomma mi, plukker du dem opp vennen min?"

• Liker 10
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...