Gå til innhold

Lange lister med gaveønsker og sjelden kjøper de det vi ønsker oss!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen i svigerfamilien som hvert år propper meg og samboer fulle med lange og generelt litt dyre gaver til barna eller seg selv. Hvert år flyr vi rundt å innfrir stort sett det de ønsker seg, men svært sjelden gir de gaver vi ønsker oss på lista. 

Jeg vet jeg høres ut som en utakknemlig dritt unge, men likevel synes jeg det er litt lite fair at de alltid enten bare kjøper noe eller gir mindre tilbake. Selv har de god utdanning og råd, så står i vertfall ikke på det. 

Pleier alltid å få nyttige ting, men det er noe med den der at de legger mindre sjel i det. 

Andre som forstår hva jeg mener? 

Anonymkode: cbca2...8d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smålighet er utbredt ja. Reduser innsatsen din istedenfor å syte over at de ikke hever sin.

Anonymkode: 51b24...837

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forstår det godt og tenker at da kan man gi dem også ting de ikke ønsker seg.

Anonymkode: e7e0f...d9d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, forstår det godt og tenker at da kan man gi dem også ting de ikke ønsker seg.

Anonymkode: e7e0f...d9d

Ja, det er jo akkurat det jeg synes hadde vært optimalt å gjøre. Men har en samboer som er alt for snill, så da blir det litt vanskelig. Han er så jevli konfliktsky! Men det er absolutt det som hadde vært på sin plass! For være så frekk å høre om dem har kjøpt gave, så gi dem liste. Så vet en jo at da trenger vi ikke å legge noe sjel i deres gaver denne gang. I vertfall ikke til foreldrene, om det viser seg at det er tilfelle. Godt av å smake sin egen medisin tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Smålighet er utbredt ja. Reduser innsatsen din istedenfor å syte over at de ikke hever sin.

Anonymkode: 51b24...837

Handler ikke om smålighet fra våres side, men fra dem! Les hva jeg skriver før du antar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg skjønner hva du mener, vi ønsket oss masse rart, men fikk en jævla dyr fruktskål... Men vet, jeg bryr meg ikke. Det kommer fra et sted med kjærlighet, bare på en annen måte. Jeg orker ikke bruke energi på det. 

Anonymkode: d926d...094

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har noen i svigerfamilien som hvert år propper meg og samboer fulle med lange og generelt litt dyre gaver til barna eller seg selv. Hvert år flyr vi rundt å innfrir stort sett det de ønsker seg, men svært sjelden gir de gaver vi ønsker oss på lista. 

Jeg vet jeg høres ut som en utakknemlig dritt unge, men likevel synes jeg det er litt lite fair at de alltid enten bare kjøper noe eller gir mindre tilbake. Selv har de god utdanning og råd, så står i vertfall ikke på det. 

Pleier alltid å få nyttige ting, men det er noe med den der at de legger mindre sjel i det. 

Nei, forstå det faktisk overhodet ikke. Hvis jeg skriver en dyr gave på ønskelisten forventet jeg overhodet ikke at du kjøper den og hvertfall ikke alene, men at flere spleiser (eller man kan være heldig å finne den på salg..).

Jeg har et budsjett per barn og per voksen og holder meg til det, samme hva folk gir i retur. Dyre gaver spleiser jeg på.

Anonymkode: 98727...d76

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser enkelte kunne tenkt i disse baner om meg. 

Voksne med lange, materielle ønskelister, det takler jeg ikke. Verden er full nok av søppel. Gavene jeg gir skal kunne konsumeres. 

Og pengebruken rundt jul er hinsides, og bidrar bare til forbrukssamfunnet. Så selv om jeg har god råd synes jeg man skal vise moderasjon. Men kommer du på besøk til oss får du spesialbestilt pinnekjøtt fra lokal bonde, et utvalg drikke i høyere prisklasse, og mengder med selvplukkede molter til dessert. 

Anonymkode: e4d65...c8f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for konfliktsky til at jeg ville gjort noe, men skjønner det er irriterende. Sliter litt med det selv egentlig. Har en far som alltid kommer med ønsker om penger til ting. Det er forsåvidt greit, men blir litt teit når han som i år kjøper tingen på kreditt. Og håper han får inn noen av pengene igjen til jul 😅 Eller når en ønsker penger selv, men da gir han noe annet. Han syntes det var upassende når vi ønsket oss penger til bryllupsreise, så han fikk hele familien min til å kjøpe kjøkkenting selv om jeg hadde vanlig service, 2 fin service og juleservice + forskjellige glass allerede. 

Anonymkode: 36cfb...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er rart at voksne mennesker skriver ønskelister.. Blir på en måte en bestillingsliste. Og så blir man sur fordi man ikke får det man har bestilt. 

Anonymkode: 4ddfd...655

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg skjønner hva du mener, vi ønsket oss masse rart, men fikk en jævla dyr fruktskål... Men vet, jeg bryr meg ikke. Det kommer fra et sted med kjærlighet, bare på en annen måte. Jeg orker ikke bruke energi på det. 

Anonymkode: d926d...094

Dette tilfellet høres ut som resirkulering av gaver ... Altså at de har gitt dere noe de selv fikk i fjor eller har fått ved en annen anledning. Det er vel de færreste som legger mye penger i noe de vet folk ikke ønsker seg ...

Anonymkode: cb032...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Syns det er rart at voksne mennesker skriver ønskelister.. Blir på en måte en bestillingsliste. Og så blir man sur fordi man ikke får det man har bestilt. 

Vi i vår familie har drevet med ønskelister de siste årene. Ikke fordi man liksom skal "bestille" noe, men å kjøpe julegaver er noe herk når man ikke aner hva man skal kjøpe. På min ønskeliste er det i verste fall én dyr ting, ellers går det i forbruksvarer, mat og drikke osv.

Så slipper familien min, som uansett skal kjøpe gave, å rive seg i håret fordi de ikke vet hva vi egentlig ønsker oss. Dermed slipper vi også situasjoner hvor man kjøper merkelige pynteting o.l "bare fordi". 

Anonymkode: 685cd...a11

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner hva du mener TS. Har noen i familien som ikke liker ønskelister eller spørre om hva barna ønsker seg. Men vil heller finne noe selv. Det er ikke de «beste» gavene for å si det sånn. Det er sånne ramlet over gaver som ja….  De treffer av og til da. Høres veldig utakknemlig ut. Later som ingenting og sier ingenting annet enn smil og takk selvsagt. De får alltid fine gaver tilbake. 

Syns ønskelister er en god ting jeg. Det er like mye «bytting» av penger om man kjøper noe som ikke er på en evt ønskeliste. Syns også moderasjon er bra, og spleising om man ønsker seg noe dyrt. Vi har avtale oss i mellom om hvor mye vi gir for. Syns det er veldig greit og tar bort press. 

Jeg tenker at julegaver handler mest om symbolikken og tradisjoner. Oftest vet jeg hva jeg får. Men det er joggesko, skjerf og lue jeg ønsker meg og trenger og det topper budsjettet mitt om jeg skal kjøpe det nå i tillegg til alle gaver. Så da blir jeg dessverre ikke like glad for bilder eller håndduker. Bare sånn for å forklare. 

Anonymkode: 10078...430

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

jeg forstår ikke hva du mener, for innlegget gir overhodet ikke mening. De propper dere med lange og dyre gaver? hva mener du? hvorfor er det et problem?

Anonymkode: 51fa9...d65

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

jeg forstår ikke hva du mener, for innlegget gir overhodet ikke mening. De propper dere med lange og dyre gaver? hva mener du? hvorfor er det et problem?

Anonymkode: 51fa9...d65

At du ikke forstår for være din sak! Kort og enkelt: de kommer hvert år med ønskelister, og vi innfrir hvert år! Selv kommer vi med ønsker, men får aldri det vi ønsker oss. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Handler ikke om smålighet fra våres side, men fra dem! Les hva jeg skriver før du antar! 

Jo smålighet, de dår gaver de ønsker seg, det gjør ikke vi ..

Anonymkode: 4ade6...018

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Enig

Anonymkode: 4ade6...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner frustrasjonen din, for jeg synes ønskelister er veldig greit. I noen tilfeller er det kvalmt, ja. Og det blir håpløst når det bare går ene veien. 

Jeg synes det er SÅ greit og fort gjort å kjøpe det folk sier de ønsker seg fremfor å rote rundt på et senter og ende opp med typiske «gaveartikler» som mottaker gjerne ikke har særlig behov for. Også er det noe med å kunne «tipse» om hva en selv trenger eller kunne likt å ha. Jeg er vant til ønskelister innad i kjernefamilien. Da vet alle hva de skal få tak i, og alle blir fornøyde med gavene. 

Svigermor er av typen som kan spørre hva vi ønsker oss, men når vi sier det, så er det liksom ikke noe for henne å gi likevel. Hun vil gi noe hun liker og ser verdien av å gi. Hva er da vitsen? Hun har en slektning som alltid sitter med nesen i en bok. Så hun kjøper bøker hun selv har fått anbefalt eller lest noe om som treffer henne selv. Men en som har lesing som interesse vet da selv hva hen foretrekker. Så når svigermor likevel drar til bokhandelen for å kjøpe gave, er det ikke bedre å spørre mottaker om spesiefike bøker, slik at vedkommende slipper å bytte inn i foretrukket sjanger? Det blir litt sånn «denne tingen synes jeg er fin, håndlaget og lokal, så da liker du den også, og den passer så klart inn hjemme hos deg»… 

Jeg er glad vi kan si til mine foreldre at vi ønsker oss sko, penger eller setting spray fra urban decay for den del, uten at det er kjedelig eller feil å gi. De gir det mottaker ønsker, det er jo ikke er som skal bruke gaven. 

Anonymkode: a63a1...abd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner frustrasjonen din, for jeg synes ønskelister er veldig greit. I noen tilfeller er det kvalmt, ja. Og det blir håpløst når det bare går ene veien. 

Jeg synes det er SÅ greit og fort gjort å kjøpe det folk sier de ønsker seg fremfor å rote rundt på et senter og ende opp med typiske «gaveartikler» som mottaker gjerne ikke har særlig behov for. Også er det noe med å kunne «tipse» om hva en selv trenger eller kunne likt å ha. Jeg er vant til ønskelister innad i kjernefamilien. Da vet alle hva de skal få tak i, og alle blir fornøyde med gavene. 

Svigermor er av typen som kan spørre hva vi ønsker oss, men når vi sier det, så er det liksom ikke noe for henne å gi likevel. Hun vil gi noe hun liker og ser verdien av å gi. Hva er da vitsen? Hun har en slektning som alltid sitter med nesen i en bok. Så hun kjøper bøker hun selv har fått anbefalt eller lest noe om som treffer henne selv. Men en som har lesing som interesse vet da selv hva hen foretrekker. Så når svigermor likevel drar til bokhandelen for å kjøpe gave, er det ikke bedre å spørre mottaker om spesiefike bøker, slik at vedkommende slipper å bytte inn i foretrukket sjanger? Det blir litt sånn «denne tingen synes jeg er fin, håndlaget og lokal, så da liker du den også, og den passer så klart inn hjemme hos deg»… 

Jeg er glad vi kan si til mine foreldre at vi ønsker oss sko, penger eller setting spray fra urban decay for den del, uten at det er kjedelig eller feil å gi. De gir det mottaker ønsker, det er jo ikke er som skal bruke gaven. 

Er jo ikke de som skal bruke gaven, mente jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...