Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer og jeg er i starten av 30-årene og vil snart prøve å få barn. Dette har hele tiden vært jeg som har mast, han har tenkt vi har såååå god tid. Men nå som vi har sagt at vi begynner å prøve neste år så er det jeg som plutselig blir redd.

Det er så mange steder jeg skulle reist, bare kjæresten og meg. Vi er usedvanlig opptatt av å reise. Vi har før korona reist gjennomsnittlig 2 måneder i året. Dette har vi ikke fått gjort de siste to årene. Og jeg er redd for å miste muligheter om vi får barn nå.

Det er så mange steder man ikke kan reise med små barn. Og selv med større barn så kan vi for eksempel ikke gå på byen og drikke oss brisne. Jeg skulle gjerne dratt med ham på sykkeltur i Nederland, dette er ikke lett med barn, og kanskje ikke så gøy når vi er 50+. Skulle gjerne dratt til Amazonas og inn i jungelen i Afrika. Skulle opplevd uteleivet i New Orelans og New York. 

Andre med samme bekymringer? Noen råd?

Anonymkode: dce78...801

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har jo ikke dårlig tid mtp å å bli gravid, men ja klart man mister 99,999% av kjæreste tiden når man har barn. Inntil de blir store nok til å flytte ut. Derfor har jeg valgt å ikke få barn for jeg vil kunne reise, ha sex, dusje og drite akuratt når jeg vil og ikke få begrenset livet mitt så mye som å være forelder gjør :)

Anonymkode: 0d3a1...7d0

• Liker 7
Skrevet

Hvis du får barn, tenker du forhåpentligvis mer på hva du etterlater deg, hvilke spor du setter på jorden slik at all den reisingen ikke blir aktuell lenger. 

Det kommer andre prioriteringer når man får barn. 

Anonymkode: 3b478...815

• Liker 7
Skrevet

Jeg har aldri hatt den bekymringen ang barn, kjærestetid og reising. Jeg kunne reise svært billig verden rundt, men for meg kom barna først. Angrer ikke på det.

Barna er viktigere enn absolutt alt annet for min del.

Anonymkode: 025a5...ca3

• Liker 4
Skrevet

Hva med å prøve på en tur over jul? Eller i løpet av neste år og deretter prøve? 

Når du har perm kan han ta ut ferie og motsatt. Da kan dere reise en måned. Men jeg hadde nok selv holdt meg til Europa da. 

Reis med familie eller venner med barn. Dere kan bytte på å passe, slik dere og de andre kan få en kveld med kjæresretid. 

Velg leilighet med flere soverom i stedet for hotell. Da får dere privatliv på kvelden. 

Det går fint å dele en flaske vin på kvelden selv om man har barn. Dere vet hva dere tåler. 

Kanskje dere har mulighet før barnet begynner på skolen å ta perm 2-6mnd? Også reise/bo et annet sted?

Anonymkode: 332e4...cba

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med å prøve på en tur over jul? Eller i løpet av neste år og deretter prøve? 

Når du har perm kan han ta ut ferie og motsatt. Da kan dere reise en måned. Men jeg hadde nok selv holdt meg til Europa da. 

Reis med familie eller venner med barn. Dere kan bytte på å passe, slik dere og de andre kan få en kveld med kjæresretid. 

Velg leilighet med flere soverom i stedet for hotell. Da får dere privatliv på kvelden. 

Det går fint å dele en flaske vin på kvelden selv om man har barn. Dere vet hva dere tåler. 

Kanskje dere har mulighet før barnet begynner på skolen å ta perm 2-6mnd? Også reise/bo et annet sted?

Anonymkode: 332e4...cba

Det å reise med andre med barn hadde jeg ikke tenkt på! Vi orker nok ikke å tilbringe hele ferien med det andre paret, men om de har samme innstilling som oss, så kunne det gått. Altså, kanskje at man har noen middager sammen, men at vi er mest hvert for oss, og innimellom passer de ungene og innimellom vi. 

Jeg vet ikke hvordan det er med alkohol enda. Hører så mye forskjellig. De som sier man kun burde drikke ett glass rundt barn, og de som er mer liberale. Men jeg vil heller holde meg på den trygge sida.

Anonymkode: dce78...801

Skrevet

Du overtenker. Det er masse plasser dere kan ta med små barn. Selvsagt kan dere sykle i Nederland med barn. Dere kan ha barnevakt og dra på helgetur. Men dere må nok planlegge mer, ikke minst pga barnehage og skole må ha beskjed. Det er ikke så lett å bare ta barn random ut av skolen uten en plan, og mest sannsynlig må dere hjelpe ungene med lekser i Amazonas også  

Alkohol blir det lite av med små barn. Men dere kommer ikke til å orke å drikke heller 😄

Den største utfordringa med å reise med barn blir nok økonomi, siden dere må fø på barna, betale ekstra for dem overalt og følge ferietidene når det ikke alltid er billige billetter. Dere kan jo evt ta på dere mer jobb men igjen noen må jo se til barna. 

Anonymkode: 01066...1bb

• Liker 1
Skrevet

Vent litt med barn. Kjør på et par-tre år med reising og fester.
Bedre å sitte hjemme med barn når man er litt 'oppe i åra'. Fleksibiliteten får dere aldri igjen

Anonymkode: 1fcf9...e42

• Liker 4
Skrevet

Visst det er plagsomt å tenke på alt man går glipp av ved å få barn, så bør man kanskje ikke få barn.

Jeg var kanskje litt i samme situasjonen selv når jeg fikk barn, syntes det var skremmende å tenke på alt at man ikke kunne gjøre når man fikk barn. Jeg var en rastløs sjel som hadde lyst til å være med på alt og helst ikke gå glipp av noe, sa ikke nei takk til fest og morro heller. Var igrunnen skeptisk med tanke på meg selv som fremtidig far. Men når jeg fikk barn så forandret mye seg, hadde plutselig ikke så lyst til å gjøre alt som jeg gjorde før. Det ble mer interssant og finne på ting som barnet likte, og jeg ble rikelig belønnet i latter og smil. Idag er minstegutten i tenårene og en kjekk aktiv ungdom hvor jeg får delta i mange av aktivitetene hans. 

Idag så ser jeg på barn som det som gir mest livsglede.

Anonymkode: ba776...19b

• Liker 3
Skrevet

Det er som å lese om oss. Det å begynne å prøve var et vanskelig valg, da reiselysten var stor, samt at vi hadde karrierer som krevde mye, og også ga spennende muligheter i utlandet. Og utover det var hobbyene lange lunsjer og middager med matopplevelser og vinmenyer. Barn passet rett og slett ikke inn i vår livsstil. 

Det viste seg at veien til barn ble vanskelig, og etterhvert ga vi opp. 

Nå har vi levd livet med reise, karriere og matopplevelser i mange år etter dette, og er godt over 40. Vi er ennå ikke lei. Har det utrolig bra sammen, i motsetning til mange venninner som lever for barna og har glemt forholdet til mannen. Jeg er rett og slett vanvittig lykkelig og glad i livet mitt. Hvordan det hadde blitt med barn vet jeg ikke, alt hadde sikkert "falt på plass" da og. 

Anonymkode: 2de31...323

Skrevet

Jeg føler det er en tanke som ofte kommer når man bestemmer seg for at man snart vil ha barn. 

Er jeg klar? Vil jeg egentlig? Hva med kjærestelivet? Hva med ferier? Egentid? Søvn? Karriere? 

Men når barnet kom ble alt det ubetydelig for meg. Jeg gir balla i at jeg ikke får reise til Maldivene med typen alene i to uker, vi har barnet vårt! 

Anonymkode: 1f578...786

Skrevet

Å få barn er en annen type opplevelse. Du vil vel ikke miste den heller? Jeg er uenig i at dere har god tid, du vet ikke om dere vil trenge hjelp til å få barn, og du vet ikke enda hvor mange dere vil ønske dere. Er dere over 30 er det fornuftig å begynne prøving. Og barn eller ikke, det er uansett så mange steder å reise til i verden at dere ikke vil rekke over alle.

Anonymkode: a0647...01b

Skrevet

Vel, ja, man mister en del ting når man får barn. Jo da, men KAN ta med seg et barn på reise overalt, men som noen sier, det er dyrere og jævlig mye mer stress, kan aldri se for meg at det blir det samme å reise to uker til New York med en liten unge på slep. For eksempel.

Jeg valgte å få barn, og jeg trives med det, og jeg har absolutt ikke helt sluttet å gjøre ting jeg liker, men hadde jeg ikke hatt barn, hadde jeg garantert reist mye mer, og gjort mye mer av andre ting, og det savner jeg. hadde jeg kunnet velge om igjen, hadde jeg nok ikke fått barn. Igjen, som andre sier her, finnes det folk som når de får barn, overskygger det alt mulig. Så det er vanskelig å gi råd, for dette er utrolig forskjellig fra person til person, men jeg føler at det som er viktig å tenke på, som faktisk ingen sa til meg, heller motsatt, er at det er ikke alle som stortrives med barn. Jeg går ikke rundt og angrer, men jeg vet at livet mitt hadde vært veldig annerledes uten barn, og  jeg vet jeg hadde trivdes bedre sånn. Men jo da, veldig koselig å ha barn også, særlig nå som han har blitt ni år, og vi kan dra på hyggelige reiser sammen. Men jeg vet jeg går glipp av mye.

Men hvis du veldig gjerne vil ha barn, tenker jeg det viktigste er å være innstilt på at ting faktisk blir endret og satt på vent i en god del år framover. På den annen side, en del ting får man allikevel gjort, og slik samfunnet er i dag, så er jo livet langt fra over når man er 50 og barna flytter ut, mange som begynner å reise skikkelig da, fordi da har de mulighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...