AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #1 Skrevet 30. november 2021 Jeg skal på jobbintervju og min sjef vet ikke at jeg har søkt andre jobber. Vi jobber veldig tett og jeg tror hun har inntrykk av at samarbeidet mellom oss fungerer bra. For meg gjør det dessverre ikke det, jeg syns ikke hun er en god leder på det strategiske, og etter snart 3 år ønsker jeg meg nå videre. Har lest en del her på KG og ser det er veldig delte meninger her om hvorvidt man skal/må/bør oppgi nåværende leder som referanse. Jeg har en kollega jeg jobber tett med, men ellers har jeg egentlig ingen andre aktuelle referanser (vi er kun 3 på denne arbeidsplassen!). Min forrige leder er pensjonert og bor utenlands, og da hadde jeg også en litt annen type jobb. Jeg er godt kvalifisert for stillingen jeg søker, og den ligger litt usentralt til, så jeg kan se for meg at de ikke fikk altfor mange søkere (jeg ble kalt inn før fristen også). Hvis jeg gjør et godt intervju, tror dere jeg kan få jobben ved å kun ha 1 referanse? Det er ikke i det offentlige, så de må vel ikke etter loven ha minst 2. Anonymkode: 7e91d...1e0
TarAldar1on Skrevet 30. november 2021 #2 Skrevet 30. november 2021 Ganske vanlig at man ikke har nåværende leder som referanse. Jeg har ikke brukt det når jeg har søkt jobber tidligere, og det har alltid vært full forståelse for det. 3
Gjest ti10 Skrevet 30. november 2021 #3 Skrevet 30. november 2021 Tror ikke det er så uvanlig at man ikke oppgir nåværende leder som referanse, du kan jo også skrive at "referanser oppgis på forespørsel", så slipper du i hvert fall å oppgi noe uten grunn. Men du har kanskje tidligere referanser som du kan bruke også?
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #4 Skrevet 30. november 2021 Selvfølgelig trenger du ikke oppgi nåværede leder som referanse. Har du vært ansatt i få stillinger, så er en referanse også mest sikkert tilstrekkelig. Om du har den profilen de søker, og én god referanse, så eliminerer de deg ikke pga det Anonymkode: 2fea1...fc1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #5 Skrevet 30. november 2021 jeg tenker at de nok vil pushe litt dersom du ikke har andre så veldig relevante referanser. jeg tenker at det å sette opp leder vitner til åpenhet og ærlighet som man ønsker i arbeidstaker. Eneste grunnen jeg tenker at man ikke skal oppgi leder er dersom det er en konflikt,og man ikke opplever at den andre vil enten være ærlig eller vil fronte deg riktig. Da bør man også kunne være ærlig på intervjuet og fortelle om dette. Anonymkode: 40fc6...441
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #6 Skrevet 1. desember 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: jeg tenker at de nok vil pushe litt dersom du ikke har andre så veldig relevante referanser. jeg tenker at det å sette opp leder vitner til åpenhet og ærlighet som man ønsker i arbeidstaker. Eneste grunnen jeg tenker at man ikke skal oppgi leder er dersom det er en konflikt,og man ikke opplever at den andre vil enten være ærlig eller vil fronte deg riktig. Da bør man også kunne være ærlig på intervjuet og fortelle om dette. Anonymkode: 40fc6...441 Jeg tror egentlig ikke dette, samtidig som jeg vil si at min leder er ganske avhengig av meg. Jeg har svært høy arbeidskapasitet og får mye gjennomført, så hvis det er lov å si - jeg vet det vil være et tap for henne å miste meg. Men jeg håper hun er profesjonell nok til å ikke ødelegge for meg. Grunnen til at jeg ikke vil oppgi henne er at jeg tror hun rett og slett kan, subtilt og kanskje ubevisst, holde det litt over meg hvis jeg ikke får denne jobben. Jeg tror hun tror at jeg stortrives, og vil bli veldig overrasket over at jeg har søkt andre jobber. Men ser flere svarer at man ikke oppgir nåværende leder, eller at det ikke er et must, så jeg tror kanskje jeg skal begynne med en samtale med rekrutterer om hvorfor jeg ikke ønsker å oppgi henne. Anonymkode: 7e91d...1e0
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #7 Skrevet 1. desember 2021 Jeg har noe erfaring med intervju og ansettelser, og min erfaring er at de færreste bruker sin nåværende leder som referanse. Heller en kollega i samme firma (som man stoler på) og tidligere leder. Ingen som synes det er rart og som trenger en forklaring på hvorfor. Lykke til! Anonymkode: 45f21...c02 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #8 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): jeg tenker at de nok vil pushe litt dersom du ikke har andre så veldig relevante referanser. jeg tenker at det å sette opp leder vitner til åpenhet og ærlighet som man ønsker i arbeidstaker. Eneste grunnen jeg tenker at man ikke skal oppgi leder er dersom det er en konflikt,og man ikke opplever at den andre vil enten være ærlig eller vil fronte deg riktig. Da bør man også kunne være ærlig på intervjuet og fortelle om dette. Anonymkode: 40fc6...441 Dette er ikke mitt inntrykk i det hele tatt. Som regel unnlater man å sette opp nærmeste leder rett og slett fordi man ikke vil at nærmeste leder skal vite at man søker andre jobber. Mange søker jobb uten å nødvendigvis ha et sterkt ønske om å komme seg bort fra nåværende arbeidssted, man bare undersøker andre muligheter. Kanskje får man ikke jobben, eller takker nei, og blir på nåværende arbeidsplass, og synes at det er helt greit. Da er det like greit at leder ikke vet at man har søkt andre ting, selv om man har en profesjonell leder og er godt samarbeid, kan det faktum at man vurderer å si opp endre på dynamikken, om enn ubevisst. Det kan også føre til at man går glipp av muligheter/forfremmelser, om leder er usikker på om du kommer til å bli værende på arbeidsplassen. Anonymkode: db292...4be 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå