Gå til innhold

Kan du hjelpe meg å se på en lovhjemmel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg skriver tilsvar til advokat angående manglende informasjon om den andre foreldres flytting uten å gi beskjed. Advokat mener klienten ikke trengte å opplyse om flytting. Det viktige punktet er selve avstanden. Jeg har funnet dette på nett:

“Varslingsplikten for flytting gjelder både bostedsforelderen og samværsforelderen. Den gjelder i alle tilfeller hvor det foreligger en muntlig eller skriftlig avtale eller avgjørelse om samvær, selv om den andre forelderen ikke har foreldreansvar. Varslingsplikten inntrer uavhengig av flytteavstand og uavhengig av hvilken innvirkning flyttingen får på samværet.”

Når jeg ser på lovdata, står ikke det noe om linjen jeg har uthevet. Er det noen som vet hvordan jeg finner ut av dette?  Håper noen kan hjelpe meg å finne ut hva som er korrekt :)

Anonymkode: 73264...32f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/innsiktsartikler/bosted-og-samvar/samvar/id749587/

Utdrag: 

Flytting

Regler om flytting innenlands står i barneloven § 37.

En forelder som har barnet boende fast hos seg kan bestemme at barnet skal flytte innenlands.

Begge foreldre har en plikt til å varsle den andre ved flytting. Fristen er tre måneder før flytting. Les mer om barn som flytter eller reiser utenlands

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7?q=barneloven#KAPITTEL_6

Utdrag:

§ 37.Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med.

Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet.

0 Føyd til med lov 13 juni 1997 nr. 39 (ikr. 1 jan 1998), endra med lov 20 juni 2003 nr. 40 (ikr. 1 apr 2004 iflg. res. 20 juni 2003 nr. 728), endra paragrafnummeret frå § 35 b.

Anonymkode: 2300f...952

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/innsiktsartikler/bosted-og-samvar/samvar/id749587/

Utdrag: 

Flytting

Regler om flytting innenlands står i barneloven § 37.

En forelder som har barnet boende fast hos seg kan bestemme at barnet skal flytte innenlands.

Begge foreldre har en plikt til å varsle den andre ved flytting. Fristen er tre måneder før flytting. Les mer om barn som flytter eller reiser utenlands

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7?q=barneloven#KAPITTEL_6

Utdrag:

§ 37.Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med.

Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet.

0 Føyd til med lov 13 juni 1997 nr. 39 (ikr. 1 jan 1998), endra med lov 20 juni 2003 nr. 40 (ikr. 1 apr 2004 iflg. res. 20 juni 2003 nr. 728), endra paragrafnummeret frå § 35 b.

Glemte denne: 

§ 42 a.Varsel og mekling før flytting

Dersom ein av foreldra vil flytte i Noreg eller ut av landet, og det er avtale eller avgjerd om samvær, skal den som vil flytte, varsle den andre seinast tre månader før flyttinga.

Er ikkje foreldra samde om flytting, må den av foreldra som vil flytte med barnet krevje mekling etter § 51.

0 Føyd til med lov 4 sep 2015 nr. 85 (ikr. 1 juli 2016 iflg. res. 4 mars 2016 nr. 217), endra med lov 31 mars 2017 nr. 13 (ikr. 1 jan 2018 iflg. res. 15 sep 2017 nr. 1395).

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hei,

jeg skriver tilsvar til advokat angående manglende informasjon om den andre foreldres flytting uten å gi beskjed. Advokat mener klienten ikke trengte å opplyse om flytting. Det viktige punktet er selve avstanden. Jeg har funnet dette på nett:

“Varslingsplikten for flytting gjelder både bostedsforelderen og samværsforelderen. Den gjelder i alle tilfeller hvor det foreligger en muntlig eller skriftlig avtale eller avgjørelse om samvær, selv om den andre forelderen ikke har foreldreansvar. Varslingsplikten inntrer uavhengig av flytteavstand og uavhengig av hvilken innvirkning flyttingen får på samværet.”

Når jeg ser på lovdata, står ikke det noe om linjen jeg har uthevet. Er det noen som vet hvordan jeg finner ut av dette?  Håper noen kan hjelpe meg å finne ut hva som er korrekt :)

Det står i forarbeidene til paragraf 37 i lov om barn og foreldre 

Skrevet
Lærke skrev (1 time siden):

Det står i forarbeidene til paragraf 37 i lov om barn og foreldre 

Takk for svar. Det betyr at det er gjeldene? 🙊

Skrevet

§ 42 a.Varsel og mekling før flytting

Dersom ein av foreldra vil flytte i Noreg eller ut av landet, og det er avtale eller avgjerd om samvær, skal den som vil flytte, varsle den andre seinast tre månader før flyttinga.

Er ikkje foreldra samde om flytting, må den av foreldra som vil flytte med barnet krevje mekling etter § 51

Forarbeidene omtaler stort sett flytting utenlands, men det kan være relevant for deg å vite at det ikke gjelder noen formkrav til varsel og heller ingen sanksjoner i barneloven ved brudd på reglene om varsling.

Skrevet

bare et tips, om den andre forelderen har advokat og du ikke har råder jeg deg til å skaffe en.. 

Anonymkode: 4e633...abb

Skrevet

Jeg skal flytte med barn og bf har ikke noe å si. Jeg flytter ca 1 time unna pga ny jobb og for at bf skal få mindre samvær. Han har heller ikke råd til advokat for å motarbeide meg. Jeg har hatt barnet alene i snart 3 år.

Før dere kaller meg noe stygt, så lær min eks å kjenne først. 

Anonymkode: a1bae...842

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...