AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #1 Skrevet 30. november 2021 Min far har søkt om hjemmehjelp da han ikke lenger klarer å vaske opp melkesøl, kaste søppel, skifte på sengen og slike ting. Vi sendte inn (lang og detaljert) legeerklæring sammen med søknaden, så det bør ikke være mange ubesvarte spørsmål og det bør være en ganske raskt sak å behandle. Jeg synes ventetiden er veldig lang. Hvor lang svarfrist har egentlig kommunen på seg? Han blir dårligere mens vi venter. Her om dagen var han lei av at søpla luktet så han prøvde å gå ut med den selv, og han holdt på å falle i trappa. Det gikk heldigvis bra denne gangen. Selv om jeg reiser til ham for å hjelpe så ofte jeg kan er det ikke nok, han trenger mer jevnlig oppfølging enn jeg kan klare å gi ham. Så etter at vi sendte inn søknad om hjemmehjelp har jeg begynt å vurdere om vi kanskje må søke om hjemmesykepleie. Med det i tankene, når jeg leser legeerklæringen vi fikk fra fastlegen så er det nok det han har tenkt på. Er det noen som har erfaring med å søke hjemmesykepleie når han ikke engang har forsøkt hjemmehjelp? Jeg regner med at kommunen krever at han starter med det først. Men hvis det er like lang behandlingstid på søknad om hjemmesykepleie så bør vi kanskje være litt tidligere ute? Anonymkode: 5296e...b33
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #2 Skrevet 30. november 2021 Det er mange som har hjemmesykepleie som ikke har hjemmehjelp. Når de først har hjemmesykepleie er det kjempeenkelt å få hjemmehjelp. Enkelte tjenester i hjemmesykepleien går også under praktisk bistand i hjemmet og faktureres deretter; enkle ting som å gå ut med søpla, sette på en klesvask, rydde opp i oppvaskmaskinen osv. Søk om hjemmesykepleie 😊 Anonymkode: 7a1df...526
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #3 Skrevet 30. november 2021 Du må kontakte kommunen og spørre hvor lang behandlingstiden er. Det går an å ha hjemmehjelp uten å ha hjemmesykepleie og omvendt, det kommer jo an på behovene. Anonymkode: bd31c...c1c
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #4 Skrevet 30. november 2021 Jeg vet ikke hvor lang behandlingstid det er, men det burde jo ikke ta så lang tid når folk trenger hjelp. Det er ingen krav om at man må ha prøvd hjemmehjelp først, trenger han hjelp til stell og medisiner feks så har han rett på det. I flere kommuner er også hjemmehjelp og hjemmesykepleie slått sammen til hjemmetjeneste. Anonymkode: bad4e...a10
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #5 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må kontakte kommunen og spørre hvor lang behandlingstiden er. Jeg har prøvd det 4-5 ganger, men får ikke svar. De har taushetsplikt så de kan ikke si noe til meg. Jeg er på jobb på dagtid, så jeg kan ikke hjelpe pappa med å ringe i kommunens åpningstid, og han vil ikke ringe selv. Han er gammeldags og vil ikke "mase" på dem. Anonymkode: 5296e...b33
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #6 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har prøvd det 4-5 ganger, men får ikke svar. De har taushetsplikt så de kan ikke si noe til meg. Jeg er på jobb på dagtid, så jeg kan ikke hjelpe pappa med å ringe i kommunens åpningstid, og han vil ikke ringe selv. Han er gammeldags og vil ikke "mase" på dem. Anonymkode: 5296e...b33 Jøss det er veldig rart at de ikke vil gi informasjon til deg. Har han søkt selv eller har du søkt på vegne av han ? Jeg søkte på vegne av min mor og kunne da ringe og * mase* . Det tok faktisk 4 måndter før vedtaket var i orden og de kom for å vaske. De hadde visst rotet bort første søknaden. Den praktiske bistanden er helt elendig, de kommer innom en time i måndten og vasker kun det overfladiske. Etter 2 dager er det like skittent og kaotisk da min mor ikke gidder å løfte en finger selv ( som hun aldri har gjort). Anonymkode: 5a06e...57d
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #7 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har han søkt selv eller har du søkt på vegne av han ? Det er han som har signert søknaden (men jeg skrev teksten), så offisielt er det han som har søkt. Han er kognitivt velfungerende men veldig motvillig til å være til bry, derfor skrev jeg søknaden for å gi et realistisk bilde av situasjonen. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det tok faktisk 4 måndter før vedtaket var i orden Er det vanlig at det tar fire måneder å få svar på søknaden? Jeg synes det er veldig lang tid, er jo faktisk snakk om et menneske som behøver hjelp. Anonymkode: 5296e...b33
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #8 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er han som har signert søknaden (men jeg skrev teksten), så offisielt er det han som har søkt. Han er kognitivt velfungerende men veldig motvillig til å være til bry, derfor skrev jeg søknaden for å gi et realistisk bilde av situasjonen. Er det vanlig at det tar fire måneder å få svar på søknaden? Jeg synes det er veldig lang tid, er jo faktisk snakk om et menneske som behøver hjelp. Anonymkode: 5296e...b33 De sa de hadde rotet bort søknaden, selv om jeg hadde kvittering på at den var levert inn. Jeg tror det er krav om at søknaden skal behandles innen 4 uker eller noe. Du kan jo ringe å høre om hvor lang behandlingstid det er. Anonymkode: 5a06e...57d
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #9 Skrevet 30. november 2021 Ring og spør på generelt grunnlag da? Spør også om de sender ut informasjonsbrev om saksbehandlingstid. Anonymkode: d1098...d07 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #10 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ring og spør på generelt grunnlag da? Spør også om de sender ut informasjonsbrev om saksbehandlingstid. Anonymkode: d1098...d07 Har spurt om det, men fikk til svar "Det tar den tiden det tar". Har bestemt meg for å snakke med pappa om å søke hjemmesykepleie. Har etterhvert skjønt at hjemmehjelp gjør mindre enn jeg trodde og at de kommer mye sjeldnere enn jeg trodde. Så jeg tror det er mer riktig mer hjemmesykepleie. Er det noen her som kan si noe om hvordan søknadsprosessen for det er? Trenger de noe fler dokumenter enn legeerklæring fra fastlegen? For da setter jeg i gang med å skaffe det så fort som mulig sånn at det er klart til når kommunen begynner å behandle søknaden. Anonymkode: 5296e...b33
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #11 Skrevet 1. desember 2021 Kommunal hjemmehjelp yter normalt bistand til brukere hver 3 uke (mellom 20 og 40 min), og gir ikke daglig eller ukentlig hjelp. Du kan søke hjemmesykepleie om det er en helsemessig årsak (sårstell, ernæring, demens.. etc.), men hjemmesykepleie innvilges ikke som «tilsyn/ryddehjelper». Du må ha legeerklæring, og sende søknad til kommunal forvaltningsenhet. De vil vurdere søknad og din fars behov for helsehjelp. Dersom det innvilges, kommer som regel et vurderingsteam og et hverdagsrehabiliteringsteam den første mnd. De vurderer om han kvalifiserer/ har behov for medisinsk/annen oppfølging fra hjemmesykepleien. Viktig presisering; Kommunal hjemmesykepleie er veldig presset og yter kun nødvendig helsehjelp. De vasker ikke. Anonymkode: 58443...364
tussi680 Skrevet 1. desember 2021 #12 Skrevet 1. desember 2021 Husker når min egen forelder trengte hjelp og nå sitter jeg og håper at du har noen i din bekjentskapskrets som kan hjelpe deg. Da tenker jeg personer som jobber i sykepleien/ hjemmehjelp osv. Fikk hjelp til å skrive søknaden og husker jeg riktig skrev hun også under sitt navn. Men som sagt, hun var i sykepleien (aktiv) da. 25 år siden, men likevel, min far trengte hjelp.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #13 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Kommunal hjemmehjelp yter normalt bistand til brukere hver 3 uke (mellom 20 og 40 min), og gir ikke daglig eller ukentlig hjelp. Du kan søke hjemmesykepleie om det er en helsemessig årsak (sårstell, ernæring, demens.. etc.), men hjemmesykepleie innvilges ikke som «tilsyn/ryddehjelper». Du må ha legeerklæring, og sende søknad til kommunal forvaltningsenhet. De vil vurdere søknad og din fars behov for helsehjelp. Dersom det innvilges, kommer som regel et vurderingsteam og et hverdagsrehabiliteringsteam den første mnd. De vurderer om han kvalifiserer/ har behov for medisinsk/annen oppfølging fra hjemmesykepleien. Viktig presisering; Kommunal hjemmesykepleie er veldig presset og yter kun nødvendig helsehjelp. De vasker ikke. Anonymkode: 58443...364 Takk for informativt svar. Virker som at du har god greie på dette, håper du kan svare på et par spørsmål til. Jeg tror rengjøringsbehovet hadde vært mindre hvis han fikk hjelp i det daglige. F.eks. hvis han fikk hjelp med å lage frokost, så hadde det vært mindre søl på kjøkkenbenk og -gulv. Han vil veldig gjerne klare seg selv, men han har nedsatt syn og motorikk så det blir mye søl når han prøver å gjøre ting selv. Jeg kjenner ingen som jobber med dette så jeg har ingen å spørre, men har googlet en del de siste dagene og så vidt jeg forstår kan hjemmesykepleien bistå med å smøre brødskiver eller varme opp middag i mikro. I tillegg hadde jeg satt veldig pris på det hvis hjemmesykepleien kunne være hos ham når han dusjer. Han klarer seg alene i dusjen, men han har et par ganger sklidd på gulvet etter dusjing fordi han ikke klarer å tørke opp vannet som blir liggende på gulvet. Tror du dette er ting som kvalifiserer for hjemmesykepleie? Det er ikke behov for sårstell eller noe sånt, og han klarer fint å huske å ta medisiner selv, men litt hjelp til praktiske ting hadde hjulpet ham mye. Kan du si noe om hvor omfattende legeerklæringen må være? Holder det med fastlegen, eller må vi få spesialisten på sykehuset til å skrive legeerklæring? Anonymkode: 5296e...b33
Petra200 Skrevet 1. desember 2021 #14 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk for informativt svar. Virker som at du har god greie på dette, håper du kan svare på et par spørsmål til. Jeg tror rengjøringsbehovet hadde vært mindre hvis han fikk hjelp i det daglige. F.eks. hvis han fikk hjelp med å lage frokost, så hadde det vært mindre søl på kjøkkenbenk og -gulv. Han vil veldig gjerne klare seg selv, men han har nedsatt syn og motorikk så det blir mye søl når han prøver å gjøre ting selv. Jeg kjenner ingen som jobber med dette så jeg har ingen å spørre, men har googlet en del de siste dagene og så vidt jeg forstår kan hjemmesykepleien bistå med å smøre brødskiver eller varme opp middag i mikro. I tillegg hadde jeg satt veldig pris på det hvis hjemmesykepleien kunne være hos ham når han dusjer. Han klarer seg alene i dusjen, men han har et par ganger sklidd på gulvet etter dusjing fordi han ikke klarer å tørke opp vannet som blir liggende på gulvet. Tror du dette er ting som kvalifiserer for hjemmesykepleie? Det er ikke behov for sårstell eller noe sånt, og han klarer fint å huske å ta medisiner selv, men litt hjelp til praktiske ting hadde hjulpet ham mye. Kan du si noe om hvor omfattende legeerklæringen må være? Holder det med fastlegen, eller må vi få spesialisten på sykehuset til å skrive legeerklæring? Anonymkode: 5296e...b33 Det er absolutt kvalifisert for hjspl! Saksbehandleren hans i kommunen fikser det! Hvis vi feks får meldt hjem dårlige pasienter fra sykehuset som skal starte opp med hjemmesykepleie så tar det aldri så mye som et døgn før vi er i gang med vurderingsbesøk og starter opp!
Heisannheisann Skrevet 2. desember 2021 #15 Skrevet 2. desember 2021 Ring direkte til hjemmetjenesten til den tilhørende kommunen/sonen til faren din. Fortell hvem du er og hvordan du oppfatter hjemmesituasjonen og si at du og faren din ønsker å avtale et vurderingsbesøk slik at de kommer til boligen og dere kan forklare situasjonen grundigere. Dette er mye mer effektivt enn å først sende inn en kommunal søknad til en saksbehandler. Ved et vurderingsbesøk vil det bli tatt med et søknadsskjema og dere kan søke i etterkant. Slik blir det gjort i min kommune 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå