Gå til innhold

Omgangssyke i barnehagen før i tiden? Er det mer smitte nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjorde de i barnehagene før i tiden når det var Omgangssyke? De viste vel ikke om Norovirus? Har ikke hørt om Norovirus i Norge før 2005, men det var jo sikkert for det. Kom bare barna tilbake igjen når de var friske? Men før i tiden mener jeg sånn 70, 80 tallet. Har egentlig inntrykk at det er mer nå en før. 

Anonymkode: f6f57...4de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke huske at jeg noen gang hadde omgangssyke da jeg vokste opp eller at noen jeg kjente hadde det.

Men tror nok generelt at vi var mer bakterieutsatte før. Alt var ikke så sterilt og gullende rent hele tiden. Vi var nok mer motstandsdyktige mot bakterier og slikt siden vi var mer utsatt for små mengder av det hele tiden. 

Så jeg tror også det er mer nå enn det var før. Befolkningstetthet har kanskje også mye å si. Vokste for øvrig opp på 80 tallet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde masse omgangssyke på 90-tallet

Anonymkode: 305e3...e84

• Liker 2
Skrevet

Har hatt det en gang i løpet av årene i barnehagen og på barneskolen. Det var på 90 tallet.

Skrevet

Jeg hadde omgangssyke når jeg vokste opp på 80-tallet- og da var det vel de samme smitteråd som nå. De som vokste opp en stund før meg gikk jo gjerne mindre i barnehage (og begynte senere)- og da ble det mindre smitte blant helt små barn vil jeg tro. 

Anonymkode: fc12b...b30

• Liker 1
Skrevet

Dette har jeg også lurt på! Tror faktisk ikke jeg hadde det en eneste gang som barn da jeg vokste opp på 90-tallet. Nå syns jeg ikke jeg hører annet enn at det florerer av det fra september til mars :klo:

Anonymkode: 3daf2...cdd

Skrevet

Jeg hadde det EN gang på starten av nittitallet. Var helt grusomt. Fikk oppkastangst i mange år etter det. Ungene mine bryr seg ingenting om de får det, de er vel vant med det. Har tenkt at det er en trøst, de er i det minste ikke redde for å kaste opp. 

Anonymkode: 18de1...c16

Skrevet

Færre gikk i barnehage, de begynte i barnehage senere, mindre barnegrupper, mindre barnehager, barneparker var vanlig (ute hele dagen nesten hele året). 

Husker jeg hadde det som barn hvertfall en gang på 80 tallet.

Tror mye av årsaken til at det florerer nå er som sakt større barnegrupper, barna har lange dager i barnehagen (typ 22 barn tett sammen fra 08-16). 
Selv hadde jeg halv plass i barnehage som liten (gikk halve dager). Mamma jobbet redusert og det gjor de fleste andre mødrene.  Måtte hun jobbe lengre enkelt dager ble jeg hentet av en nabo som var hjemme med barn eller lignende. Det var andre tider rett og slett.

Anonymkode: 1105a...430

• Liker 2
Skrevet

Joda. Muligens ikke like ofte, men husker de kalte det magesjau.

Anonymkode: de549...eee

Skrevet

Jeg husker godt at jeg hadde omgangssyke som barn på 90-tallet, flere ganger. Mine barn er 2 og 4, går i barnehage og har aldri hatt det 🤷

Anonymkode: 31665...b75

Skrevet

Har også lurt litt på dette. Hadde omgangssyke en gang da jeg var barn. Nå virker det som det går runder av det flere ganger i året. Virker ogaå som som vi i Norge har det ekstra ille.

Har noen kolleger fra utlandet, Hellas og Russland. De forteller at det ikke var omgangssyke der (ikke så omfattende, i alle fall). Min russiske kollega ble smittet av det i Norge i voksen alder, og ante ikke hva som skjedde. Hun trodde hun skulle dø, skjønte ikke hva det var og fikk helt panikk. For hun hadde aldri hørt om dette før, eller vært gjennom det. Samme med den greske kollegaen, han sa han aldri hadde hørt om dette i sin lille bygd i Hellas.

Anonymkode: aa626...af8

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.12.2021 den 9.17):

Har også lurt litt på dette. Hadde omgangssyke en gang da jeg var barn. Nå virker det som det går runder av det flere ganger i året. Virker ogaå som som vi i Norge har det ekstra ille.

Har noen kolleger fra utlandet, Hellas og Russland. De forteller at det ikke var omgangssyke der (ikke så omfattende, i alle fall). Min russiske kollega ble smittet av det i Norge i voksen alder, og ante ikke hva som skjedde. Hun trodde hun skulle dø, skjønte ikke hva det var og fikk helt panikk. For hun hadde aldri hørt om dette før, eller vært gjennom det. Samme med den greske kollegaen, han sa han aldri hadde hørt om dette i sin lille bygd i Hellas.

Anonymkode: aa626...af8

I Russland kan det hende det er sånn fordi de drikker en del Vodka. Neida jeg vet ikke men kan hende. 

I Hellas bruker de jo en del urter og krydder som styrker immunforsvaret.  Annen temperatur,  bakteriekultur, at de er så vant til å bo tett på hverandre at de kanskje blir immune av det, kanskje ikke overhysteriske på håndhygiene. Men bare en teori. Jeg vet ikke.

Skrevet

Barn lekte mer ute, gravde i sann og jord, fikk kanskje sterkere immunforsvar av det. Da jeg var liten så spiste jeg sand og drakk sølevann noen ganger når jeg lekte ute. En gang lot jeg en lamunge suge på fingeren min, og etterpå puttet jeg den fingeren i munnen. Jeg har ikke vært syk så ofte.  Tror noen foreldre i dag hadde blitt litt hysteriske  om barnet deres gjorde noe av det jeg nevnte. Sikkert ikke alle da.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Garantert mer smitte, men det er jo også en haug av årsaker til det... 

AnonymBruker skrev (På 30.11.2021 den 22.41):

Færre gikk i barnehage, de begynte i barnehage senere, mindre barnegrupper, mindre barnehager, barneparker var vanlig (ute hele dagen nesten hele året). 

Husker jeg hadde det som barn hvertfall en gang på 80 tallet.

Tror mye av årsaken til at det florerer nå er som sakt større barnegrupper, barna har lange dager i barnehagen (typ 22 barn tett sammen fra 08-16). 
Selv hadde jeg halv plass i barnehage som liten (gikk halve dager).
Mamma jobbet redusert og det gjor de fleste andre mødrene.  Måtte hun jobbe lengre enkelt dager ble jeg hentet av en nabo som var hjemme med barn eller lignende. Det var andre tider rett og slett.

Anonymkode: 1105a...430

Pretty much this!^ :Nikke:

Og så kan man legge ved hvor vanlig det er å flytte seg mellom landegrenser da... 

Ikke var det noe internett, og ingen var interessert i å vite  det nøyaktige navnet på viruset...  Den gang het "magesjau" eller "omgangssyken", osv..

HA god kontroll på tusseladder, og holde seg langt unna unger er beste måten å slippe det griseriet på :fnise:

Endret av Beeblebrox
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.11.2021 den 21.47):

Hva gjorde de i barnehagene før i tiden når det var Omgangssyke? De viste vel ikke om Norovirus? Har ikke hørt om Norovirus i Norge før 2005, men det var jo sikkert for det. Kom bare barna tilbake igjen når de var friske? Men før i tiden mener jeg sånn 70, 80 tallet. Har egentlig inntrykk at det er mer nå en før. 

her har det vert veldig lite av det, ikke vert siden 2019, verken på barnehagen eller skolen

Anonymkode: f0d62...84b

• Liker 1
Skrevet
Beeblebrox skrev (11 minutter siden):

Garantert mer smitte, men det er jo også en haug av årsaker til det... 

Pretty much this!^ :Nikke:

Og så kan man legge ved hvor vanlig det er å flytte seg mellom landegrenser da... 

Ikke var det noe internett, og ingen var interessert i å vite et det nøyaktige navnet på viruset...  Den gang het "magesjau" eller "omgangssyken", osv..

HA god kontroll på tusseladder, og holde seg langt unna unger er beste måten å slippe det griseriet på :fnise:

Tusseladder? :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Lengter meg tilbake igjen til den tiden nå 🥰

Skrevet

Jeg hadde det like før jul i 1992 da jeg var 6 år. Det er eneste gangen jeg kan huske at jeg har hatt det. Var lurt redusert resten av jula, for kan huske jeg fikk en del julegodteri i gave, men det tok lang tid før jeg smakte på noe av det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde det like før jul i 1992 da jeg var 6 år. Det er eneste gangen jeg kan huske at jeg har hatt det. Var lurt redusert resten av jula, for kan huske jeg fikk en del julegodteri i gave, men det tok lang tid før jeg smakte på noe av det.

*litt*

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.11.2021 den 21.47):

jeg er vokst opp på 70-tallet. Vi hadde forkjølelser, omgangssyke og en lang rekke barnesykdommer som det idag er vaksine mot. Færre gikk i barnehage, men vi lekte jo masse sammen både inne og ute så smitten florerte - det var ingen som satt alene med en skjerm når tilbudet var 20 minutter barne-tv per dag i den ene tv-kanalen.

Anonymkode: 3b882...272

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...