Gjest Chicchi Skrevet 30. november 2021 #1 Skrevet 30. november 2021 Baby er to måneder. På helsestasjonen fikk vi beskjed om at vi kan begynne med leggerutiner, så i kveld har vi prøvd å legge henne i sprinkelsengen når hun viste trøtthetstegn. Hun gråter ikke, men ligger og knirker og lager babylyder. Jeg tror hun er trøtt, siden hun gjesper, men hun spreller og kaver og finner ikke roen. Det føles kjipt å la henne ligge der. Når jeg setter meg ved siden av henne, er hun ganske kontaktsøkende og vil pludre. Jeg har ikke hjerte til å bare gå fra henne da. Det føles litt for likt en skrikekur, selv om hun tydeligvis ikke lider. Huff, legging er vanskelig Har noen tips og råd?
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #2 Skrevet 30. november 2021 Chicchi skrev (Akkurat nå): Baby er to måneder. På helsestasjonen fikk vi beskjed om at vi kan begynne med leggerutiner, så i kveld har vi prøvd å legge henne i sprinkelsengen når hun viste trøtthetstegn. Hun gråter ikke, men ligger og knirker og lager babylyder. Jeg tror hun er trøtt, siden hun gjesper, men hun spreller og kaver og finner ikke roen. Det føles kjipt å la henne ligge der. Når jeg setter meg ved siden av henne, er hun ganske kontaktsøkende og vil pludre. Jeg har ikke hjerte til å bare gå fra henne da. Det føles litt for likt en skrikekur, selv om hun tydeligvis ikke lider. Huff, legging er vanskelig Har noen tips og råd? Ja, du bør lese deg opp på fjerde trimester. Baby trenger nærhet, det er grunnleggende for dem. At det føles feil å gå fra babyen er ikke så rart, for det går imot alt instinktet ditt sier. Du kjenner barnet ditt best og hva som er best for dere, og . Men jeg vil bare si at hvis noe føles feil så ikke gjør det. Veldig vanlig at man gir baby all den fysiske kontakten og omsorgen den trenger, noen trenger mer enn andre. Alle barn er forskjellige. Anonymkode: f4745...f5b 5
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #3 Skrevet 30. november 2021 Og leggerutiner er noe alle foreldre sliter med... Sånn er det bare.. Noe barn er sånn som sover hele natta gjennom og noen barn sover nesten ingenting med mindre ma må bære og bysse og man blir vekt annahver time... Så det å få tips og råd fra foreldre med annen "type" barn enn dit er ikke alltid at det funker.. Hadde det vært en oppskrift som passet alle barn hadde alle småbarnsforeldre sovet hele natten og våknet uthvilt hver morgen. Skjer ikke! Men den tiden går over. Føles ikke sånn, men skal si deg at plutselig er ungen 4 år, sover på eget rom, får på do av seg selv og hverdagen og nettene er HELT annerledes. Så hang in there.. Anonymkode: f4745...f5b 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #4 Skrevet 30. november 2021 Mine babyer hadde aldri kunnet blitt lagt i sengen sånn, de hadde brølt i løpet av sekunder selv om jeg stod ved siden av😅 Jeg personlig hadde ikke klart det med baby nr 1, med nr 2 hadde jeg kanskje gjort det (pga storesøsken)😊 Vi har hatt babyene i babynest på stuen til 3-4 mnd, og lagt de samtidig som oss. Anonymkode: 594d4...dfa 5
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #5 Skrevet 30. november 2021 Selvfølgleig er det ikke skrikekur når det ikke er noe skriking? Helt vanlig at de knirker og kaver før de sovner. La henne få muligheten til å regulere seg selv. Anonymkode: f4e85...e19 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #6 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og leggerutiner er noe alle foreldre sliter med... Sånn er det bare.. Noe barn er sånn som sover hele natta gjennom og noen barn sover nesten ingenting med mindre ma må bære og bysse og man blir vekt annahver time... Så det å få tips og råd fra foreldre med annen "type" barn enn dit er ikke alltid at det funker.. Hadde det vært en oppskrift som passet alle barn hadde alle småbarnsforeldre sovet hele natten og våknet uthvilt hver morgen. Skjer ikke! Men den tiden går over. Føles ikke sånn, men skal si deg at plutselig er ungen 4 år, sover på eget rom, får på do av seg selv og hverdagen og nettene er HELT annerledes. Så hang in there.. Anonymkode: f4745...f5b Hang in there? Har du LEST HI?? Eneste brukeren beskriver er at hun ikke vil gå fra babyen som åpenbart har det HELT fint! Anonymkode: f4e85...e19 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #7 Skrevet 30. november 2021 Chicchi skrev (1 time siden): Baby er to måneder. På helsestasjonen fikk vi beskjed om at vi kan begynne med leggerutiner, så i kveld har vi prøvd å legge henne i sprinkelsengen når hun viste trøtthetstegn. Hun gråter ikke, men ligger og knirker og lager babylyder. Jeg tror hun er trøtt, siden hun gjesper, men hun spreller og kaver og finner ikke roen. Det føles kjipt å la henne ligge der. Når jeg setter meg ved siden av henne, er hun ganske kontaktsøkende og vil pludre. Jeg har ikke hjerte til å bare gå fra henne da. Det føles litt for likt en skrikekur, selv om hun tydeligvis ikke lider. Huff, legging er vanskelig Har noen tips og råd? Du skal ikke legge baby fra deg slik som dette det er bare tull. Du må ha baby sammen med deg, løfte opp baby når baby lager lyder og gi baby pupp jevnt og trutt gjennom hele natten da et spedbarn kan bli dehydrert veldig fort. En 2mnd baby trenger kos og nærhet av mamma og ikke å bli lagt alene i ei babyseng. En så liten baby har ikke skjønt at du og babyen ikke er en og samme person enda og føler seg forlatt og alene når det ligger sånn du må ta baby inn til deg og gi baby kos og nærhet og det er mye bedre at du samsover med et så lite spedbarn eller har henne i et babynest ved siden av deg. De trenger MYYYYYYE nærhet! Hilsen trebarns småbarnsmamma. Anonymkode: 00766...c28 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #8 Skrevet 30. november 2021 Dessuten så skal du alltid lytte til magefølelsen først og fremst og ikke velmente råd. Anonymkode: 00766...c28
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #9 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du skal ikke legge baby fra deg slik som dette det er bare tull. Du må ha baby sammen med deg, løfte opp baby når baby lager lyder og gi baby pupp jevnt og trutt gjennom hele natten da et spedbarn kan bli dehydrert veldig fort. En 2mnd baby trenger kos og nærhet av mamma og ikke å bli lagt alene i ei babyseng. En så liten baby har ikke skjønt at du og babyen ikke er en og samme person enda og føler seg forlatt og alene når det ligger sånn du må ta baby inn til deg og gi baby kos og nærhet og det er mye bedre at du samsover med et så lite spedbarn eller har henne i et babynest ved siden av deg. De trenger MYYYYYYE nærhet! Hilsen trebarns småbarnsmamma. Anonymkode: 00766...c28 I alle dager. Når en baby har det helt fint med å bli nedlagt og allikevel er trygg så er der absolutt ingen grunn til å være så aggressivt PÅ som du beskriver? Spedbarn kan bli dehydrert veldig fort? Babyen sier da selv ifra når det skal die! Om babyen hadde følt seg «forlatt og alene» som du sier, så hadde den jo grått! Anonymkode: f4e85...e19 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #10 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I alle dager. Når en baby har det helt fint med å bli nedlagt og allikevel er trygg så er der absolutt ingen grunn til å være så aggressivt PÅ som du beskriver? Spedbarn kan bli dehydrert veldig fort? Babyen sier da selv ifra når det skal die! Om babyen hadde følt seg «forlatt og alene» som du sier, så hadde den jo grått! Anonymkode: f4e85...e19 Dama gjør dette pga helsesøster skal ha anbefalt henne å handle slik ikke pga hjertet hennes sier at dette er rett så ikke oppmuntre henne til å gjenta noe som hun tydelig gir uttrykk for å være ukomfortabel med. Å være nybakt mamma for første gang kan være veldig forvirrende og spedbarn versus små barn fungerer svært annerledes i hva som er greit og ikke. Anonymkode: 00766...c28
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #11 Skrevet 30. november 2021 Føles det ikke riktig, så er det ikke det. Vi hadde bedside crib til baby, og nå har vi sprinkelseng. Begge barna våres hadde egne senger fra de ble født, men de har altså ikke sovet i dem. De har sovet der et par ganger fordi vi voksne trengte sengen. Babyer trenger nærhet, og med rutiner mener jo ofte helsestasjonen at man begynner med leggerutiner, feks roligere aktiviteter, dempet belysning, pysj og stell før man går inn på soverommet. Samtidig begynner man kanskje å få en viss døgnrytme, så at man prøver å opprettholde den noenlunde. Så vi har hatt leggerutiner egentlig helt siden barna ble født, i form av kveldstell og kos, og så går vi inn på rommet og koser enda mer før de tar natten. Klokkeslett og sånt har også gått seg til. Barn sovner også på forskjellige måter. Noen sovner fint ved å bare bli lagt ned, og noen trenger mer hjelp. En to måneder gammel baby finner ofte ikke roen selv, så kanskje du trenger å hjelpe ham eller henne. Om babyen din ikke gråter, og har det fint, er det faktisk opp til deg som mor om du ønsker å la baby bli vant til det. Ønsker du å ta baby opp, så gjør det for all del. Hold babyen inntil deg, legg deg ved siden av, gi nærhet på eget initiativ, det er INGENTING GALT MED DET. Anonymkode: fdf25...7dc 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #12 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Føles det ikke riktig, så er det ikke det. Vi hadde bedside crib til baby, og nå har vi sprinkelseng. Begge barna våres hadde egne senger fra de ble født, men de har altså ikke sovet i dem. De har sovet der et par ganger fordi vi voksne trengte sengen. Babyer trenger nærhet, og med rutiner mener jo ofte helsestasjonen at man begynner med leggerutiner, feks roligere aktiviteter, dempet belysning, pysj og stell før man går inn på soverommet. Samtidig begynner man kanskje å få en viss døgnrytme, så at man prøver å opprettholde den noenlunde. Så vi har hatt leggerutiner egentlig helt siden barna ble født, i form av kveldstell og kos, og så går vi inn på rommet og koser enda mer før de tar natten. Klokkeslett og sånt har også gått seg til. Barn sovner også på forskjellige måter. Noen sovner fint ved å bare bli lagt ned, og noen trenger mer hjelp. En to måneder gammel baby finner ofte ikke roen selv, så kanskje du trenger å hjelpe ham eller henne. Om babyen din ikke gråter, og har det fint, er det faktisk opp til deg som mor om du ønsker å la baby bli vant til det. Ønsker du å ta baby opp, så gjør det for all del. Hold babyen inntil deg, legg deg ved siden av, gi nærhet på eget initiativ, det er INGENTING GALT MED DET. Anonymkode: fdf25...7dc Jeg må bare tilføye dette, fordi du er først og fremst babyens mor. Har du lyst til å kose, bysse, kysse, lukte på babyen din og la ham eller henne sovne inntil deg, så skal du gjøre det. Personlig synes jeg at det ikke er nødvendig å lære babyen noe som helst av uavhengighet. Jeg tror min yngste fint hadde klart å sovne selv alene, for det har han altså gjort. Men jeg klarte ikke å sove uten ham. Jeg fikk høre gang på gang fra moren min at jeg gjorde barnet mitt en bjørnetjeneste. For hva da? Nærhet? At han kanskje vil trenge meg hver natt når han er fire eller syv år? Det er jo en del av det å ha barn, en stor del av det er jo nettopp kos og kjærlighet. Så vi samsover 😊 Datteren min klarte ikke å sove uten meg i det hele tatt. Nå er hun fire og hun har klart det fint i to år. Hun vet at jeg kommer med en gang det er noe. Babyer skal holdes og koses med. Er du uenig i helsestasjonen, så gjør du som du vil 💕❤️ Anonymkode: fdf25...7dc 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #13 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Føles det ikke riktig, så er det ikke det. Vi hadde bedside crib til baby, og nå har vi sprinkelseng. Begge barna våres hadde egne senger fra de ble født, men de har altså ikke sovet i dem. De har sovet der et par ganger fordi vi voksne trengte sengen. Babyer trenger nærhet, og med rutiner mener jo ofte helsestasjonen at man begynner med leggerutiner, feks roligere aktiviteter, dempet belysning, pysj og stell før man går inn på soverommet. Samtidig begynner man kanskje å få en viss døgnrytme, så at man prøver å opprettholde den noenlunde. Så vi har hatt leggerutiner egentlig helt siden barna ble født, i form av kveldstell og kos, og så går vi inn på rommet og koser enda mer før de tar natten. Klokkeslett og sånt har også gått seg til. Barn sovner også på forskjellige måter. Noen sovner fint ved å bare bli lagt ned, og noen trenger mer hjelp. En to måneder gammel baby finner ofte ikke roen selv, så kanskje du trenger å hjelpe ham eller henne. Om babyen din ikke gråter, og har det fint, er det faktisk opp til deg som mor om du ønsker å la baby bli vant til det. Ønsker du å ta baby opp, så gjør det for all del. Hold babyen inntil deg, legg deg ved siden av, gi nærhet på eget initiativ, det er INGENTING GALT MED DET. Anonymkode: fdf25...7dc AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg må bare tilføye dette, fordi du er først og fremst babyens mor. Har du lyst til å kose, bysse, kysse, lukte på babyen din og la ham eller henne sovne inntil deg, så skal du gjøre det. Personlig synes jeg at det ikke er nødvendig å lære babyen noe som helst av uavhengighet. Jeg tror min yngste fint hadde klart å sovne selv alene, for det har han altså gjort. Men jeg klarte ikke å sove uten ham. Jeg fikk høre gang på gang fra moren min at jeg gjorde barnet mitt en bjørnetjeneste. For hva da? Nærhet? At han kanskje vil trenge meg hver natt når han er fire eller syv år? Det er jo en del av det å ha barn, en stor del av det er jo nettopp kos og kjærlighet. Så vi samsover 😊 Datteren min klarte ikke å sove uten meg i det hele tatt. Nå er hun fire og hun har klart det fint i to år. Hun vet at jeg kommer med en gang det er noe. Babyer skal holdes og koses med. Er du uenig i helsestasjonen, så gjør du som du vil 💕❤️ Anonymkode: fdf25...7dc Full enighet her! 👏 (eneste detaljen som må legges til er på slutten der med "så lenge det er til det beste for barnet". Anonymkode: 00766...c28
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #14 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Full enighet her! 👏 (eneste detaljen som må legges til er på slutten der med "så lenge det er til det beste for barnet". Anonymkode: 00766...c28 Selvsagt 💕❤️ Anonymkode: fdf25...7dc 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #15 Skrevet 1. desember 2021 Først og fremst, ikke skrikekur. Og jeg ville ikke ha løfta tvert. Som andre sier, er det stor verdi å lære barnet å finne roen selv. Vi er på andre barnet nå og fikk høre om "trøstetrappa"; https://www.stinesofiesstiftelse.no/tema/trostetrappa . Den brukte vi ikke så mye på første, men skulle ønske vi hadde gjort det 😅 Anonymkode: aae15...44c 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #16 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Først og fremst, ikke skrikekur. Og jeg ville ikke ha løfta tvert. Som andre sier, er det stor verdi å lære barnet å finne roen selv. Vi er på andre barnet nå og fikk høre om "trøstetrappa"; https://www.stinesofiesstiftelse.no/tema/trostetrappa . Den brukte vi ikke så mye på første, men skulle ønske vi hadde gjort det 😅 Anonymkode: aae15...44c Ja, jeg skjønner ikke hvorfor det er så mye motstand i denne tråden mot å la babyen prøve å regulere seg selv. En baby ville aldri i livet latt være å si ifra om den er ensom eller redd. Anonymkode: f4e85...e19 3
Bacteria Skrevet 1. desember 2021 #17 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, jeg skjønner ikke hvorfor det er så mye motstand i denne tråden mot å la babyen prøve å regulere seg selv. En baby ville aldri i livet latt være å si ifra om den er ensom eller redd. Anonymkode: f4e85...e19 Forstår ikke jeg heller. Høres helt vilt ut. De færreste babyer roer seg slik når de er så unge, men tydeligvis gjør babyen til ts det. Hvorfor hun da nærmest blir oppfordret til å overstimulere babyen er beyond me. Med min yngste var jeg fullt innstilt på samsoving, men oppdaget at han sovnet mye fortere og roet seg bedre i vugga. Barn er forskjellige. Ts får gjøre som hun vil, og 2 mndr er tidlig med tanke på leggerutiner men skrikekur er ikke dette. Hilsen firebarnsmor. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå