AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #1 Skrevet 30. november 2021 Noen som vet om legen har 100% taushetsplikt for foreldrene når barn (i dette tilfellet 13 år) forteller ting og ønsker henvisning til BUP (barne og ungdomspsykiatri)? I dette tilfellet forteller barnet legen at h*n ønsker henvisning til BUP, men ønsker ikke å fortelle foreldrene hva det gjelder. Legen ba foresatt om å gå ut av rommet da søknadsskjemaet ble skrevet og fortalte ikke den foresatte hva som problemstillingen var, ettersom barnet ikke ønsker det. Har foreldrene krav på å vite slike ting som omhandler barnet? Synes det er veldig rart at ikke foresatte får vite dette på et såpass ungt barn. Har prøvd å Google, men klarer ikke å finne ut av det. Anonymkode: b0690...759
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #2 Skrevet 30. november 2021 Fra barneombudet https://www.barneombudet.no/for-barn-og-unge/dine-rettigheter/helse står det: Når du er mellom 12-16 år: foreldrene dine bestemmer om du skal få hjelp hos lege, psykolog osv. foreldrene dine bestemmer om du skal til behandling, ta medisiner og få vaksine foreldrene dine, eller helsepersonell, skal forklare deg hva du skal få hjelp til og hvorfor du skal få hjelp. De skal forklare dette på en måte som du forstår. du skal få si din mening, og det skal legges stor vekt på hva du mener., I noen få tilfeller kan du likevel få hjelp av helsepersonell uten at foreldrene dine får informasjon om det. Det samme kan gjelde i noen få tilfeller hvor foreldrene dine mener du ikke skal få hjelp, men du mener du trenger det. Da vil typen hjelp du trenger avgjøre om det er noe du selv kan bestemme. Hvis du trenger mer informasjon om dette, kan du spørre helsepersonell om når dette er mulig. Anonymkode: 50a14...95c
Kaur Skrevet 30. november 2021 #3 Skrevet 30. november 2021 (endret) Nei foreldre har ikke krav på å vite det når barnet er eldre enn 12 år. Etter loven har legen streng taushetsplikt. Foreldre kan i noen tilfeller informeres om barnet er under 16 år men den generelle regel er at for barn mellom 12 og 16 år skal foreldre IKKE få innsyn i opplysninger når barnet har grunner som bør respekteres. Er barnet over 16 har foreldre ingen rettigheter om innsyn. Du kan lese mer om loven og eksempler her https://www.ung.no/helsa-di/4128_Helsepersonell_har_taushetsplikt.html Respekter barnet deres og legens vurdering om at dette er privat for barnet. Dere kan prøve å få et bedre forhold med barnet så barnet frivillig deler men bør ikke presse frem noe. Endret 30. november 2021 av Kaur
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #4 Skrevet 30. november 2021 Hva er greia her, hvorfor i alle dager kan du ikke respektere ungdommens behov for privatliv? Ungdommen er heldig som har en lege som ivaretar hens ønsker, det er et enormt tillitsbrudd fra din side hvis dette er kommunisert tydelig og du setter hardt mot hardt. Ikke forvent at barnet ditt tilgir deg for et slikt overtramp. Anonymkode: 107af...5ac 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #5 Skrevet 30. november 2021 Hvis barnet ditt syns h*n trenger hjelp og er modig nok til å be om det, hvorfor kan dere ikke bare støtte ham/henne? Hvis det er alvorlig nok får dere tidsnok vite det som trengs for å ivareta foreldreansvaret, men det er ikke sikkert 13 åringen syns det er alt som er så enkelt å snakke med foreldre om. Syns det er flott at legen tar på alvor et barn som kommer og ber om hjelp, og respekterer ønskene til barnet. Anonymkode: ddaa5...aeb 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #6 Skrevet 30. november 2021 Takk for svar. Selvfølgelig skal det respekteres og det er flott barnet vil ha hjelp, men ettersom jeg selv ikke har barn som er så gamle som over 12 år, stusset jeg veldig på dette med taushetsplikt. I dette tilfellet aner ikke foreldrene hva barnet sitt går og får hjelp for, noe jeg synes er merkelig da jeg ble fortalt det. Men hvis det er slik at foresatte faktisk ikke har krav på slike opplysninger på eget barn fra 12 år, så regner jeg ikke med at de presser barnet. Jeg ville hvertfall synes det var veldig ubehagelig hvis det gjalt mine barn. Anonymkode: b0690...759
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå