AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #81 Skrevet 1. desember 2021 Det er ikke rart å sende melding eller ringe til mora for å slå av en prat, Bl a for å forsikre seg om at det virkelig er der de skal være! Kommer an på ungdommen, men det er nok en del som juger for foreldrene i den alderen. Kan være greit å sjekke at mora skal være hjemme, f eks. Anonymkode: b5f72...55c
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #82 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nei, men jobber turnus og kveldsvakter, så å bruke flere timer på å kjøre før jeg skal på jobb, har jeg faktisk ikke mulighet til. ts Anonymkode: 97815...b9a Ok , så datteren skulle vært alene hjemme det meste sv Helgen da? Anonymkode: fee88...42f 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #83 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei. Man ringer mødrene når de er 5. Ikke når de er 15. Anonymkode: 617d2...c31 Tull. Skoler og politi ber her om at vi sjekker opp i forhold til overnatting osv Anonymkode: fee88...42f 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #84 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Og jeg mener barnet er for gammelt til at mor/far sjekker opp forholdene. Greit nok om man skal koordinere kjøring og annet samarbeid. Men ikke bare for å få et inntrykk. Anonymkode: 617d2...c31 Du er nok en av grunnene til at politiet ber foreldre skjerpe seg og følge mer med Anonymkode: fee88...42f 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #85 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Ok , så datteren skulle vært alene hjemme det meste sv Helgen da? Anonymkode: fee88...42f Ja, hun klarer fint å være alene mens jeg er på jobb fra kl. 15-22. ts Anonymkode: 97815...b9a
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #86 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 30.11.2021 den 19.21): Vi bor over en time unna og det er meningen de skal ta tog. Har derfor ikke mulighet til å hilse på henne. ts Anonymkode: 97815...b9a Å bli nå litt kreativ da. Du følger jentene dit, du tar også toget. Du hilser på sammen med dem, forsikrer deg om at magefølelsen er ok i det minste, så drar du på shopping. Så tar dere toget hjem sammen igjen. Det er jo ikke verre. Og klikker 15-åringen over det er alternativet definitivt at hun blir hjemme. Jeg syns du er fornuftig, men samtidig begynner de jo å trenge litt nye opplevelser osv. Neste gang kan du la de dra alene feks. Bare be moren gi deg beskjed når de har kommet dit feks. Passe på litt sånn i det skjulte. De er fortsatt barn og de må fortsatt være trygge. Anonymkode: 7ae58...1d7 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #87 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Å bli nå litt kreativ da. Du følger jentene dit, du tar også toget. Du hilser på sammen med dem, forsikrer deg om at magefølelsen er ok i det minste, så drar du på shopping. Så tar dere toget hjem sammen igjen. Det er jo ikke verre. Og klikker 15-åringen over det er alternativet definitivt at hun blir hjemme. Jeg syns du er fornuftig, men samtidig begynner de jo å trenge litt nye opplevelser osv. Neste gang kan du la de dra alene feks. Bare be moren gi deg beskjed når de har kommet dit feks. Passe på litt sånn i det skjulte. De er fortsatt barn og de må fortsatt være trygge. Anonymkode: 7ae58...1d7 Kunne ha gjort det, men som jeg har skrevet lenger opp her, så jobber jeg kveldsvakter, så har ikke mulighet til å bli med de. Jeg er på jobb når de er ferdig på skolen og skal ta toget. Jeg tror vi lander på en dagstur i første omgang, også får venninna bli med min datter hjem noen ganger. Evt også en liten samtale med mor. ts Anonymkode: 97815...b9a
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #88 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 30.11.2021 den 18.51): Har ei datter som akkurat har fylt 15 år og går i 10. klasse. Hun har ei venninne som vi ikke kjenner. Hun har aldri vært hos oss før og vår datter har ikke vært hos henne. Moren til venninna bor i Oslo, og nå spør vår datter om hun kan bli med venninna å besøke moren i Oslo i helga. Vi kjenner overhodet ikke moren. Bare vet at hun har hatt lite samvær med barna sine. Jeg tenker umiddelbart nei pga at vi ikke kjenner noen av de. Datteren vår syns vi er fryktelig dumme og strenge. Men, er vi det egentlig? Anonymkode: 97815...b9a Det første spørsmålet er jo: vet du at venninnen finnes? En 15-åring er samtidig mer enn gammel nok til å finne på en ganske god dekkhistorie og ung nok til å ikke forstå risikoen ved å dra et sted uten at folk vet hvor hun er. Utover det er ikke «kjenner ikke» en god grunn. Du er voksen. Du evner både invitere venninnen hjem til dere og ringe venninnens mor (og andre foresatte). Jeg ser heller ikke for meg at det er veldig langt til Oslo. I verste fall, etter at du altså har snakket med venninnen, hennes far og hennes mor, så evner du hente din datter i Oslo om de to ryker uklare. Anonymkode: 5f87d...9bf
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #89 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det første spørsmålet er jo: vet du at venninnen finnes? En 15-åring er samtidig mer enn gammel nok til å finne på en ganske god dekkhistorie og ung nok til å ikke forstå risikoen ved å dra et sted uten at folk vet hvor hun er. Utover det er ikke «kjenner ikke» en god grunn. Du er voksen. Du evner både invitere venninnen hjem til dere og ringe venninnens mor (og andre foresatte). Jeg ser heller ikke for meg at det er veldig langt til Oslo. I verste fall, etter at du altså har snakket med venninnen, hennes far og hennes mor, så evner du hente din datter i Oslo om de to ryker uklare. Anonymkode: 5f87d...9bf Jeg vet at venninnen finnes. Og jeg vet at mor bor i Oslo. Som jeg skrev i innlegget rett overfor ditt, så skriver jeg hva løsningen antakelig blir. Selvfølgelig kan venninnen inviteres, men det ble veldig snaut med tid da datteren min kom med dette i går. Problemet er ikke at jeg er redd for at de skal bli uvenner. Det ser jeg ikke på som et problem i det heletatt. ts Anonymkode: 97815...b9a
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #90 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Du er nok en av grunnene til at politiet ber foreldre skjerpe seg og følge mer med Anonymkode: fee88...42f Min mening er at ingen, verken barn eller voksne, skal på overnatting som første møte/besøk. Mitt forslag er derfor dagstur med besøk. Der en oppegående 15-åring selv vurderer forholdene. Så kommer mulig overnatting etterhvert. Hva om 15-åringen flyttet for å gå på videregående nå, hadde du fortsatt ringt foreldrene til de hun er med? Slutter du å ringe den dagen barnet blir 18? 2+? Eller kjenner du barnet godt nok til å etterhvert la henne gjøre slike vurderinger, og heller veilede i forhold til varighet på første besøk, forhandsregler, og alt det der? Anonymkode: 617d2...c31
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #91 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 30.11.2021 den 18.51): Har ei datter som akkurat har fylt 15 år og går i 10. klasse. Hun har ei venninne som vi ikke kjenner. Hun har aldri vært hos oss før og vår datter har ikke vært hos henne. Moren til venninna bor i Oslo, og nå spør vår datter om hun kan bli med venninna å besøke moren i Oslo i helga. Vi kjenner overhodet ikke moren. Bare vet at hun har hatt lite samvær med barna sine. Jeg tenker umiddelbart nei pga at vi ikke kjenner noen av de. Datteren vår syns vi er fryktelig dumme og strenge. Men, er vi det egentlig? Anonymkode: 97815...b9a Det er vel ikke Oslo som er problemet, men at du ikke kjenner foreldrene eller datteren? Jeg hadde sagt nei, og at hun heller kunne invitert venninna til å komme til dere så du kunne blitt kjent. Anonymkode: 9c560...390
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #92 Skrevet 2. desember 2021 Da jeg var 16 år fikk jeg dra på shopping til Oslo med 2 venninner. Det var en dagstur hvor vi dro tidlig om morgenen med tog, og skulle være der hele dagen og shoppe og kose oss og spise på McDonald's før vi dro hjem tidlig på kvelden. Pappa var så bekymret, men lot meg dra, og ga meg penger til å kjøpe sko, jakke, klær osv for høsten. Jeg forstod ikke hva han var bekymret for den gangen, for jeg hadde full kontroll, trodde jeg. Idag forstår hvorfor han var bekymret. Man er så sårbar i den alderen. Man vet ingenting om hvordan noen menn kan lure og utnytte 15-åringer. Er stor forskjell på å være 15 og 18, også stor forskjell på å være 18 og 23. Finnes uerfarne og lettlurte 18-åringer også. Anonymkode: 9c560...390
Rosatoast Skrevet 2. desember 2021 #93 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 30.11.2021 den 18.51): Har ei datter som akkurat har fylt 15 år og går i 10. klasse. Hun har ei venninne som vi ikke kjenner. Hun har aldri vært hos oss før og vår datter har ikke vært hos henne. Moren til venninna bor i Oslo, og nå spør vår datter om hun kan bli med venninna å besøke moren i Oslo i helga. Vi kjenner overhodet ikke moren. Bare vet at hun har hatt lite samvær med barna sine. Jeg tenker umiddelbart nei pga at vi ikke kjenner noen av de. Datteren vår syns vi er fryktelig dumme og strenge. Men, er vi det egentlig? Anonymkode: 97815...b9a Nei. Hadde hun vært eldre så ja kanskje, men hun går bare i 10 klasse. Hun er et barn og skal vel ikke henge i Oslo med noen du aldri har møtt! Dette kan for all del være lureri, hvor jentene skal feste o.l
Rosatoast Skrevet 2. desember 2021 #94 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Kunne ha gjort det, men som jeg har skrevet lenger opp her, så jobber jeg kveldsvakter, så har ikke mulighet til å bli med de. Jeg er på jobb når de er ferdig på skolen og skal ta toget. Jeg tror vi lander på en dagstur i første omgang, også får venninna bli med min datter hjem noen ganger. Evt også en liten samtale med mor. ts Anonymkode: 97815...b9a Tenker bare at det er stor smitte med den nye virusvarianten i Oslo nå, samtidig er det ikke lurt at ei jente på 15 år kanskje ender opp med å gå rundt alene. Det er skummelt mange steder i den byen, ihvertfall i helger da er det skummelt nesten overalt. Mye krim og narkotika, mange hendelser og sist uke var det skyteepisode der igjen! Så her ville jeg trådd varsomt siden du ikke kjenner venninne eller mor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå