Gå til innhold

15-åring som vil til Oslo. Hva hadde dere gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

En forelders rolle er å være den kjipe som setter grenser og som passer på, selv når ungene er 15, 17, og også etter 18 om nødvendig. Men rimelige grenser som ikke er basert på egen frykt vel og merke. Mitt spørsmål er enkelt - er det noen eldre søsken eller andre i familien / noen du stoler på som kan ta turen sammen med henne siden du skriver du skal jobbe i helgen? Kan det være siden du har arbeidshelg at dere kunne tatt turen i forkant og møtt foreldrene? Kunne du snakket med mor og far på telefon i forkant? Jeg ville nok ikke latt mine reise uten at jeg visste hvem de reiste til og hvordan de var som roeldre. Dersom mor og far er av typen "fri oppdragelse" for eksempel ville jeg hatt større problemer enn om de var av typen "klare forventninger og grenser" 

Når det er sagt så har du alt sagt nei til din datter, hun mener du er urimelig - men å gå tilbake på et nei nå gjør jo at du ved neste korsvei møter en tenåring som tror nei betyr ja bare hun krangler med deg.. Det er heller ikke så greit.. Så nå er du litt fanget av ditt opprinnelige svar syns jeg. 

Anonymkode: de82a...d03

Det er det som er problemet. Jeg vet ikke hva slags grenser mor har i det heletatt. Hun har hatt lite samvær med barna sine og har ikke bodd i nærheten, så jeg aner ikke hva slags person hun er og hva slags grenser hun har i forhold til sine barn. Kan selvfølgelig ta en telefon å snakke med henne, men føler ikke 10 min på tlf er nok til å bli kjent. Har ingen mulighet til å sende henne med noen andre. Å besøke mor i forkant ville vært litt rart når venninna ikke skal dit før til helgen. Rekker heller ikke med det før helga. Det tar noen timer tur/retur. 

ts

Anonymkode: 97815...b9a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja ser man det, igjen:

«Jeg jobber turnus».

Bare la denne dama være. Hun har bestemt seg.

Anonymkode: 193bb...afa

Hva mener du? Tror du det bare er å kaste seg i veien når man har to barn til som man skal ta seg av, man skal jobbe og i tillegg bruke flere timer på en slik tur?! Skjerp deg. 

• Liker 2
Skrevet

Snakk med far til jenten. Selv fikk jeg være med å besøke «helgepappa» til ei ny veninne i 10klasse i en annen by, 3 timer unna hjemmet. Pappa ringte hennes far å de snakka litt om reglene osv .. jeg flytta hjemmefra etter 10.klasse, så det virker rart å skulle nekte noe slikt så tett opp i det å skulle rive seg fra foreldrehuset

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er det som er problemet. Jeg vet ikke hva slags grenser mor har i det heletatt. Hun har hatt lite samvær med barna sine og har ikke bodd i nærheten, så jeg aner ikke hva slags person hun er og hva slags grenser hun har i forhold til sine barn. Kan selvfølgelig ta en telefon å snakke med henne, men føler ikke 10 min på tlf er nok til å bli kjent. Har ingen mulighet til å sende henne med noen andre. Å besøke mor i forkant ville vært litt rart når venninna ikke skal dit før til helgen. Rekker heller ikke med det før helga. Det tar noen timer tur/retur. 

ts

Dagsbesøk første gangen.

Hun tar tog selv. Du kan kjøre henne til stasjon. 

Ser virkelig ikke en eneste utfordring med det? 

Anonymkode: 617d2...c31

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dagsbesøk første gangen.

Hun tar tog selv. Du kan kjøre henne til stasjon. 

Ser virkelig ikke en eneste utfordring med det? 

Jeg har heller ikke sagt det er noen utfordring med det. Det blir nok til at det er det som blir løsningen nå i første omgang. 

ts

Skrevet

Jeg hadde latt henne dra, med forbehold om at jeg på forhånd fikk en telefonsamtale med moren til venninnen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

ts

Kanskje 20 minutter hjelper? Og om det ikke hjelper så kan du i alle fall si at du har prøvd. Jeg er også skeptisk til å si ja om jeg først har sagt nei, men jeg lar gode argumenter vinne over prinsipp med mine unger. Om du tar en prat med moren tenker jeg smittetrykket er ditt beste argument for å holde henne hjemme nå.

Anonymkode: d5e1c...296

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har heller ikke sagt det er noen utfordring med det. Det blir nok til at det er det som blir løsningen nå i første omgang. 

ts

Er forsåvidt enig med deg i at både telefoner til mor, og å kjøre en nesten voksen person 4 timer totalt, bare er tull. 

Men er enig i å gå rett på overnatting, 1 time hjemmefra mens du er på jobb, ikke er ok. 

Man må gradvis gi frihet i den alderen. Ellers går de virkelig på trynet når de flytter hjemmefra. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hva mener du? Tror du det bare er å kaste seg i veien når man har to barn til som man skal ta seg av, man skal jobbe og i tillegg bruke flere timer på en slik tur?! Skjerp deg. 

Skjerp deg selv! Det handler ikke om bare det med turnus, men at du viser absolutt 0 vilje til å finne en løsning.

Jeg har en baby på 1 år og er gravid, og jobber. Klarer allikevel å strekke meg for datteren min på 15 år.

Man kan ikke bare si: «Nei det passer meg ikke å prøve absolutt noen ting for å hjelpe deg»

Du avviser jo alle forslag som kommer! 

• Liker 3
Skrevet

Hysterisk og latterlig strengt.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor spør du om råd når du har bestemt deg? Er det bekreftelse på at du gjør rett du ønsker deg?

Anonymkode: ae41c...bac

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Artig det der. Jeg har tre barn til. Ei på 12, en på 1 år og en i magen, jobber fulltid og får til slike ting.

Poenget er at du ikke vil ta i mot råd. Du har bestemt deg!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor spør du om råd når du har bestemt deg? Er det bekreftelse på at du gjør rett du ønsker deg?

Anonymkode: ae41c...bac

100% dette! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Artig det der. Jeg har tre barn til. Ei på 12, en på 1 år og en i magen, jobber fulltid og får til slike ting.

Oh superwoman. Forventer du applaus eller? 

Anonymkode: 48ff8...472

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oh superwoman. Forventer du applaus eller? 

Anonymkode: 48ff8...472

Overhodet ikke, men jeg bruker ikke det at jeg har flere barn som unnskyldning for å ikke kunne være der for mitt eldste😂

Jeg har kommet med forslag til deg, du avviser dem alle.

1. Ring å snakk med foreldrene

2. Inviter venninnen hjem til dere

3. Kjør datteren din dit og hils på

Stort mer finnes det ikke å gjøre og du er ikke villig til å gjøre noen av disse, så da nytter ikke dette innlegget.

Håper ikke du bare sier «skjerp deg!» til datteren din hver gang hun spør om noe. Det er utrolig lite konstruktivt og viser bare at du ikke har noe bedre argument å komme med.

Lykke til😃 ha en strålende dag!

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Jeg var stadig på besøk hos folk som hadde helt andre grenser enn mine foreldre da jeg var 15. Det er jo nesten ikke til å unngå hvis man skal ha venner, men det trenger jo ikke være overnatting. Det er jo ikke lenger enn at det fint går an å starte med et dagsbesk? Det kommer kanskje litt an på hvordan datteren din er, om hun er typen til å utnytte eventuelt slappere grenser?

Jeg var med en venninne til en onkel i Oslo en helg da jeg var 15. Foreldrene mine kjente venninnen, men ikke onkelen. Han lot oss gjøre som vi ville, men vi bare gikk rundt i byen og shoppet litt på dagtid og så på film med onkelen og barna hans på kveldene. 😛

Anonymkode: dbb59...c18

Skrevet

Hvor i Oslo bor denne moren?

Anonymkode: 2c769...896

• Liker 1
Skrevet

Hjelpe meg for en hjelpesløs mamma 🤨 (Hadde holdt med én unge der tror jeg.)

Anonymkode: 915c7...d2e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er det du får til mener du som jeg ikke får til? Min datter kom i går ettermiddag og spurte om dette. I dag jobber jeg kvelden og datteren er på skolen. I morgen er det meningen de skulle dratt til Oslo. Så når skulle jeg hatt tid til å dratt tur/retur Oslo for å snakke med mor? Ønsker veldig gjerne et tips til hvordan jeg skulle rukket dette før i morgen. 

ts

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er det du får til mener du som jeg ikke får til? Min datter kom i går ettermiddag og spurte om dette. I dag jobber jeg kvelden og datteren er på skolen. I morgen er det meningen de skulle dratt til Oslo. Så når skulle jeg hatt tid til å dratt tur/retur Oslo for å snakke med mor? Ønsker veldig gjerne et tips til hvordan jeg skulle rukket dette før i morgen. 

ts

T.E.L.E.F.O.N. 

Anonymkode: 915c7...d2e

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...