AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #1 Skrevet 30. november 2021 Har ei datter som akkurat har fylt 15 år og går i 10. klasse. Hun har ei venninne som vi ikke kjenner. Hun har aldri vært hos oss før og vår datter har ikke vært hos henne. Moren til venninna bor i Oslo, og nå spør vår datter om hun kan bli med venninna å besøke moren i Oslo i helga. Vi kjenner overhodet ikke moren. Bare vet at hun har hatt lite samvær med barna sine. Jeg tenker umiddelbart nei pga at vi ikke kjenner noen av de. Datteren vår syns vi er fryktelig dumme og strenge. Men, er vi det egentlig? Anonymkode: 97815...b9a 5
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #2 Skrevet 30. november 2021 Nei. Man kan ikke alltid være kompis med barna. Jeg hadde ikke sendt min 15 år gamle datter bort til mennesker jeg ikke kjenner i oslo (eller en annen by for den saks skyld). Anonymkode: 0cb80...470 30
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #3 Skrevet 30. november 2021 Ring og snakk med moren da vel. Hadde ikke latt henne dra uten å ha snakket med moren ihvertfall. Begynn der. Anonymkode: 6f8af...9fd 34
Ulven Skrevet 30. november 2021 #4 Skrevet 30. november 2021 Nei dere er ikke fryktelig strenge, men heller veldig fornuftige. Man slipper ikke avgårde ungdom alene over en hel helg til folk man aldri har snakket med. 10
Kaur Skrevet 30. november 2021 #5 Skrevet 30. november 2021 (endret) Ja jeg syns en 15 åring skal få lov til det, så lenge dere er sikre på at denne venninnen er en jevnaldrende jente og ikke en pedofil mann som lager en coverstory. Kan være lurt å snakke med jentas mor for å forsikre dere om at alt er sant Endret 30. november 2021 av Kaur 23
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #6 Skrevet 30. november 2021 Nei, bare nei. Her må dere sette grenser. Anonymkode: d985f...16a 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #7 Skrevet 30. november 2021 Med forbehold vil jeg si. Du må først bli kjent med moren til venninnen, deretter bør dere som foreldre sette opp en plan på hva som er ok eller ikke ok. Hvis det viser seg at moren til venninnen er av typen fri oppdragelse, man skal unne ungdommen en tur på byen, drikke med de litt eldre gutta, husk prevensjon, ikke så farlig med eldre gutter, ikke ha tidspunkt å komme hjem på m.m. Mens du selv helst ser at de bare ser på barnetv og spiser lørdagsgodt så sier vel svaret seg selv? Anonymkode: dfb90...0a1 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #8 Skrevet 30. november 2021 Hvordan kjenner barna hverandre? Godt? Klassen? Idrett? Kjenner du far? Bor jenta hos far ved dere? Jeg ville sagt nei med mindre du kjenner til jenta via feks klassen eller idrett. Anonymkode: 4422d...1e9 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #9 Skrevet 30. november 2021 Og hvor langt unna Oslo bor dere selv om det skulle være noe? Kan du høre de dit og hilse på mor ved levering? Anonymkode: 4422d...1e9 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #10 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Med forbehold vil jeg si. Du må først bli kjent med moren til venninnen, deretter bør dere som foreldre sette opp en plan på hva som er ok eller ikke ok. Hvis det viser seg at moren til venninnen er av typen fri oppdragelse, man skal unne ungdommen en tur på byen, drikke med de litt eldre gutta, husk prevensjon, ikke så farlig med eldre gutter, ikke ha tidspunkt å komme hjem på m.m. Mens du selv helst ser at de bare ser på barnetv og spiser lørdagsgodt så sier vel svaret seg selv? Anonymkode: dfb90...0a1 Har ikke mulighet til å bli kjent med mor først da vi bor over en time unna. Jeg aner ikke hvordan denne moren er eller hva slags regler og grenser hun har. Jeg vet ikke hvordan hun ser ut en gang. ts Anonymkode: 97815...b9a
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #11 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har ikke mulighet til å bli kjent med mor først da vi bor over en time unna. Jeg aner ikke hvordan denne moren er eller hva slags regler og grenser hun har. Jeg vet ikke hvordan hun ser ut en gang. ts Anonymkode: 97815...b9a Men ring henne, da! Anonymkode: 6f8af...9fd 23
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #12 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvordan kjenner barna hverandre? Godt? Klassen? Idrett? Kjenner du far? Bor jenta hos far ved dere? Jeg ville sagt nei med mindre du kjenner til jenta via feks klassen eller idrett. Anonymkode: 4422d...1e9 De har gått i klasse før, men har ikke hatt noe særlig med hverandre å gjøre. De har vært mange i klassen og har vært på hver sin kant. Jeg kjenner ikke far. ts Anonymkode: 97815...b9a
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #13 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og hvor langt unna Oslo bor dere selv om det skulle være noe? Kan du høre de dit og hilse på mor ved levering? Anonymkode: 4422d...1e9 Vi bor over en time unna og det er meningen de skal ta tog. Har derfor ikke mulighet til å hilse på henne. ts Anonymkode: 97815...b9a
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #14 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men ring henne, da! Anonymkode: 6f8af...9fd Jeg føler vel ikke akkurat jeg blir så godt kjent med folk via en telefonsamtale. Anonymkode: 97815...b9a 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #15 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi bor over en time unna og det er meningen de skal ta tog. Har derfor ikke mulighet til å hilse på henne. ts Anonymkode: 97815...b9a Mulighet til å ringe faren og moren? Eventuelt venninnen kommer på besøke til dere først? Anonymkode: 255eb...aad 1
Ulrikke Skrevet 30. november 2021 #16 Skrevet 30. november 2021 Vi opplevde noe av det samme da jentungen her var 14. Hun traff ei jente via noen andre, og de ble gode venner. Jeg ba om telefonnummeret til mor og ringte henne da det var snakk om at datteren vår skulle dit. Det er også sånn avstand at det er best med overnatting. "Fordelen" min var at ei jeg vet om visste hvem disse var, men det var ikke noe nært vennskap. Gjorde klar avtale med datteren vår om at hun skulle gi beskjed med en gang om det var noe som var ukomfortabelt. I tillegg kjørte jeg henne første gang hun var der sånn at jeg fikk hilst på foreldrene (tungvint for meg, men valgte det allikevel). I de drøye to årene som har gått etter det har jentene blitt veldig nær hverandre, og mor og jeg har fått god kontakt. Venninnen har vært hos oss mange ganger, og vår datter har vært der tilsvarende. Det jeg prøver å si er at vennskapet kan bli fint og det kan være verdt å støtte opp om, men jeg ville ikke sendt henne uten å ha hatt noe kontakt med mor/foreldre der i forkant. 14
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #17 Skrevet 30. november 2021 Ville ikke sendt henne dit uten å kjenne noe til noen av foreldrene, nei. Nå er det jo et stykke unna også. Anonymkode: f660b...e29 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #18 Skrevet 30. november 2021 Du virker altfor streng til å være en forelder til en 15 åring. På grensen til negativ sosial kontroll vil jeg si. Det er absolutt ingenting som er skummelt med å sende en 15åring til Oslo. Anonymkode: 66295...e2f 18
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #19 Skrevet 30. november 2021 Jeg trodde spørsmålet gjaldt om 15-åringen skulle få flytte til Oslo! La henne dra. Det vil være en fin erfaring for henne. Hun skal jo ikke reise alene, og de skal bo hos moren til venninnen. Anonymkode: 451e1...83d 6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #20 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du virker altfor streng til å være en forelder til en 15 åring. På grensen til negativ sosial kontroll vil jeg si. Det er absolutt ingenting som er skummelt med å sende en 15åring til Oslo. Anonymkode: 66295...e2f Det var jo heller ikke spørsmålet. Anonymkode: f660b...e29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå