Gå til innhold

Dere som mener at julen bare er for barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor? Julen kan vel også være for ungdommer og voksne. Jeg koser meg mer I julen og setter mer pris på den nå en da jeg var barn. Syns det er koselig å gi og få gaver, selv om gaver ikke er det viktigste med julen. Er så glad min familie ikke har kuttet ut gaver til de voksne, for det syns jeg ærlig talt hadde vært litt trist. Gaver trenger jo ikke være dyrt,  det er tanken som teller. Selv katten min får julegave. Jeg har ingen barn da. Er nok forskjellige meninger om dette. Spent på å høre.

Anonymkode: b698b...183

• Liker 25
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig. Jeg elsker jul, og alt rundt.

Som barn var det mye gavene jeg synes var gøy. Nå som voksen, elsker jeg alt ved det.

Grevinnen og hovmesteren på lille julaften, etterfulgt av Alene Hjemme 2

Julaften med grøt hjemme, god julemiddag, godt selskap med familie. Gaver er kjekt, men nå som voksen så liker jeg bedre å gi enn å få. Gleder meg til alle skal åpne gavene. Men gleder meg også bare til å ha tid sammen med familien.

Det er mye mer jeg setter pris på nå som voksen med julen, enn hva jeg gjorde som barn.

I morgen er det første desember 🤩 snart jul.

Eneste negative er at den ene gaven jeg fikk i posten i dag var ødelagt, og nå må jeg håpe jeg kan få tilsendt en ny før jul 🤞🏻 Planen var å ha en fredelig desember uten mer handel 😅

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvorfor? Julen kan vel også være for ungdommer og voksne. Jeg koser meg mer I julen og setter mer pris på den nå en da jeg var barn. Syns det er koselig å gi og få gaver, selv om gaver ikke er det viktigste med julen. Er så glad min familie ikke har kuttet ut gaver til de voksne, for det syns jeg ærlig talt hadde vært litt trist. Gaver trenger jo ikke være dyrt,  det er tanken som teller. Selv katten min får julegave. Jeg har ingen barn da. Er nok forskjellige meninger om dette. Spent på å høre.

Jeg hatet julen når jeg var yngre pga omsorgsvikt og ferier var ikke noe å se fram til. Julen verst. Har ikke brydd meg om julen før jeg selv fikk barn. Nye tradisjoner, god mat, baking, gaver, kos. Barna gleder seg til jul og når julepynten er oppe, pakke inn julegaver og snart julemat ja da er det kos. Å dele det med de du er glad i.

Anonymkode: 0cd49...252

• Liker 2
Skrevet

Jeg elsker også julen og gleder meg absolutt like mye som barna. Jeg elsker stemningen, pynte, filmene, den gode maten og gavene også (og er veldig glad ingen i familiene våre har foreslått å kutte ut gaver til voksne). Julen er definitivt ikke bare for barn. :) 

• Liker 8
Skrevet

De som mener julen bare er for barn tenker jeg må være utrolig kjedelige mennesker 😂

Hva mener disse folka er for voksne da? Og hva er det med julen som gjør at den bare er for barn ifølge dere?

Anonymkode: 3b4e2...f24

• Liker 21
Skrevet

Eg elskar jul, og er like spent på julegåvene no som når eg var lita 😂 

• Liker 3
Skrevet

Det er mye med julen som jeg nå gleder meg over. Vi voksne gir også til hverandre. 

I år blir julen annerledes. Jeg er vant med mye barn rundt meg hele julen hvor hele familien samlet hjemme hos min tante som tok over stafettpinnen etter farmor ❤️ Men i år skal jeg feire sammen med samboer og hans familie for første gang. Der er det ingen barn enda - så jeg gleder meg kanskje litt ekstra i år til å ta del i nye tradisjoner, selv om jeg kjenner at det er rart (nesten litt trist?) at jeg ikke skal se mine foreldre og resten av familien denne julen som jeg har vært vant med i mange år. 

Anonymkode: 5a63e...fa5

Skrevet

Jeg synes vel litt synd på de som tenker slik. At de ikke har noen glede over julen i seg selv, kun gjennom barna.

Selv er jeg voksen og barnløs og elsker julen!

Anonymkode: 58c51...45d

• Liker 13
Skrevet

Jeg kjenner ingen som høyt sier at julen er for barna. Jeg elsker julen, er helt tullete julete. Dette kommer jo mann og barn til gode, men jeg hadde gjort det kun for meg selv også.

Anonymkode: 8776e...d5c

• Liker 1
Skrevet

Helt greit å like julen som voksen. 

Som voksen bør man imidlertid være klar over at høytiden ikke er til for deg. Lite appetittlig med voksne mennesker som klager over "manglende julestemning".

• Liker 1
Skrevet

Jeg digger jul, men kan fint finne på å si at julaften er barnas dag. I dette så legger jeg at voksne skjerper seg, legger uenigheter til side, ikke drikker på seg promille av hensyn til barna.

Men julen generelt er jo en tid for hygge med venner og familie. Har f.eks flere venner som kommer lille julaften eller til frokost på julaften. De ser på Mikkes jul sammen med barna...! (På eget initiativ såklart)

• Liker 4
Skrevet

Jeg mener ikke egentlig at jula bare er for barna, men i den verste småbarnsperioden har det hendt at jeg har trøstet meg med den tanken når jeg ikke har fått noe særlig glede av den selv. ;)

Anonymkode: 694a5...80f

• Liker 1
Gjest AprilRyan
Skrevet

Nei, det er ikke bare for barn. 

Klart det blir noe annet som voksen enn som barn. Jeg synes fortsatt at gaver er gøy, men ikke på den måten som da jeg var liten. Satt og så på gavene og fikk nesten vondt i magen fordi jeg gledet meg sånn til å åpne dem. Nå liker jeg nok bedre tiden før jul. Juleforberedelser er veldig koselig og jeg liker å pynte og bake. Jeg er veldig glad i jul og de tradisjonene jeg har rundt jul. 

Skrevet
Knekt1 skrev (24 minutter siden):

Som voksen bør man imidlertid være klar over at høytiden ikke er til for deg. Lite appetittlig med voksne mennesker som klager over "manglende julestemning".

Julehøytiden er da vel til for alle som ønsker å feire den? Julen er da ikke funnet opp kun for barna.

I vikingtiden var det ofring av dyr og maling på hus med blod for å holde onde krefter unna. Ikke spesielt barnevennlig. Men på den tida tenkte de nok ikke sånn. 

• Liker 3
Skrevet
Knekt1 skrev (32 minutter siden):

Hvorfor er den ikke til for oss? Vi er bare voksne i julen og julefeiringen er kun for oss 

Anonymkode: 68ec3...db5

• Liker 11
Skrevet
Knekt1 skrev (31 minutter siden):

Som voksen bør man imidlertid

Sitat

Ikke til for deg? Og hvorfor ikke det da? Julen er like mye min som barnas.

være klar over at høytiden ikke er til for deg. Lite appetittlig med voksne mennesker som klager over "manglende julestemning".

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke hørt noen som mener jula bare er for barn.

Anonymkode: d46cc...962

• Liker 3
Skrevet

Jeg har kjempejulestemning. Elsker å lage julepynt, pynte til jul, bake julekaker, drikke kakao, sitte under julepledd og se cheesy julefilmer jeg forstår plottet av. Gaver er et minimum av jul, men trives godt på shoppingsentre før jul, ikke bare for å handle gaver. 
Jeg liker også å organisere jul så lager julelister tidlig. I kveld har jeg funnet frem mine 15 julekasser sortert i kategori eller farger.    Det blir nok kjøpt mer julepynt i år også, selv om jeg burde begrense meg. 

Julestemning er noe man skaper selv, mine barn får bare være med på alt jeg organiserer. I år får de bare vanlig sjokoladekalender, i år har jeg trappet ned shoppingen der også, blir ikke mindre stemning. Om noen koser seg med å kjøpe og pakke inn masse gaver til julekalender så forstår jeg. Noen år startet jeg på pakkekalender tidlig bestilte fra wish og koste meg veldig.   Jul er bare ikke stress for meg.  Jula er en prosess.  Lager jeg ikke nok julekaker, ja da kjøper jeg noen, ble det ikke noe pepperkakehus, ingen krise. 

Eneste jeg kan savne er venner å dele julestemningen med, men har ikke blitt kjent med noen her jeg bor. 

Anonymkode: 4c9bb...6e0

• Liker 2
Skrevet
Knekt1 skrev (1 time siden):

Har du barn siden du kan si noe sånt? At julen ikke er til for voksne er det dummeste jeg har hørt på lenge må jeg si! Hva blir det neste, at noen sier at folk uten barn ikke bør handle så mye til jul for da blir det mindre igjen  til barnefamiliene. Skulle ikke forundre meg i det hele tatt!

• Liker 4
Skrevet

Jeg er veldig glad i jul, og er mer glad i jul nå som jeg har fått barn. Jula handler om barna på det viset at man skal ta hensyn til at det er barn til stede og ikke drikke på seg promille. Greit med en øl eller 2 til maten, eller en Akevitt til pinnekjøttet, men ikke mer enn det.  

Vi skal alle få ha glede av julen, men om du skal drikke deg stupings så kan du vente til du kommer hjem. Skal du feire med bare voksne så kan du feire på den måten du vil.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...