Gå til innhold

Kollega strøk på masteroppgave- hva er riktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har studert sammen med en kollega i to år nå (utdanning gjennom jobb) og vi leverte begge inn masteroppgaver tidligere i høst. Nå har  kollegaen min strøket (jeg besto, men ikke akkurat med glans) og har fått beskjed om at han kan levere inn en bearbeidet versjon av oppgaven til våren. Det vi begge stusser på, er at han må oppgi til ny sensor hvilke endringer han har gjort i oppgaven, altså blir nye sensorer gjort oppmerksom på at han/de skal sensurere en oppgave vurdert til stryk tidligere. Jeg trodde ikke dette var lov (har aldri hørt om det før), og at man hadde rett til en ny, objektiv vurdering. Noen som vet noe om hva som gjelder i denne sammenhengen, og om det er opp til den enkelte høyskole og universitet å lage sine egne retningslinjer for ny innlevering av oppgave?

Endret av mammatilmakrell
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du stryker så får sensor vite dette og skal ta det med i vurderingen. 

Slik var det ihvertfall da vi leverte på NTNU i 2013. 

Ei venninne av meg leverte ikke , så hun strøk automatisk og leverte da 6mnd senere. Da fikk sensor vite at hun hadde strøket, og hvilken årsak det var til stryken.  Og oppgaven skulle vurderes strengere siden stryken skyldtes manglende levering.  (Men oppgaven hennes var knallgod, så hun fikk a selv om den ble vurdert strengere). 

Men alt dette kan du lese om i studiestedets reglement, og ikke minst i masterkontrakten du skrev under på... 

Anonymkode: 62a4e...c4d

• Liker 4
Skrevet

En master skal kunne vurderes strengt, og om en tidligere har strøket og så får muligheten for å endre og levere på ny, så må dette selvfølgelig tas med i beregningen. Det blir ikke som med mindre krevende oppgaver, der en faktisk kan skrive en helt ny oppgave.

Anonymkode: d79d3...81f

• Liker 1
Skrevet

Vil også tro at det har noe med plagiatkontroll å gjøre, at man skal vite at den har vært innlevert før?

Anonymkode: d79d3...81f

• Liker 4
Skrevet

Dette er helt vanlig. 

Skrevet
mammatilmakrell skrev (14 minutter siden):

og har fått beskjed om at han kan levere inn en bearbeidet versjon av oppgaven til våren. 

Jeg tenkte plutselig på stryk  pga  juks-fella. Det er juks dersom ting ikke er skikkelig sitert/referert.  Man er nødt til å skrive referanse til den forrige oppgaven dersom man bruker noe derfra. 

Skrevet

Du må lese hva reglementet sier på ditt studiested, og hva som står i kontrakten for masterstudenter. Men det er slett ikke sikker at det er nye sensorer, og da er det jo greit å vise hva man har endret, og at man har tatt til seg at f.eks metoden ikke er god nok. De som strøk på mitt studie måtte levere bearbeidet oppgave, med samme veileder og sensorer som første gang. 

Anonymkode: 0c460...e2e

Skrevet

Reglementet på studiestedet vårt sier at man må varsle om endringer, og jeg skjønner logikken i det. Universitetet i Oslo sier derimot dette om ny innlevering av oppgave, og jeg undrer meg over at praksisen er så forskjellig: "Ved vurdering av en slik oppgave kan hele karakterskalaen benyttes, og kommisjonen skal ikke gis informasjon om at masteroppgaven tidligere har fått F og at vedkommende har brukt ekstra tid. Derfor skal det også nedsettes en ny kommisjon hvis dette er praktisk mulig."

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...