sweethoney Skrevet 30. november 2021 #21 Skrevet 30. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har du eksempler på hvordan man kan manipulere noen uten å være klar over det? Anonymkode: 7cee7...dae Ja. Et menneske som lider fks og er veldig psykisk ustabil og ytrer meninger om å ta sitt eget liv. : Fks en kjæreste som har gjort det slutt i et forhold. Motparten får det tøft og tenker faktisk så mørke tanker ( ikke sagt bare for å holde på personen,- som er bevisst manipulering og et major red flag) men en ekte mening sagt i desperasjon. allikevel vil utfallet bli det samme, person(e) rundt vil bli redd for å forlate personen og vil kanskje også behandle personen deretter. Eller en mor som forteller hvor skuffet hun er over barnet sitt ( må være lov ) men det kan allikevel også bli manipulasjon. «Guilttripping» setter skam i barnet som gjør at barnet oppfører seg bedre neste gang. Endret 30. november 2021 av sweethoney
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #22 Skrevet 30. november 2021 Når en manipulerer så gjør en det bevisst for å oppnå egne mål og bruker da andre som middel for å oppnå dette. Egentlig skal en forstå at en manipulerer for å kunne kalle det det. om en spedbarn ikke får melk fra puppen kan det begynne å grine for å få melken. Ville man kalt dette manipulering? Spedbarnet tenker jo ikke at nå skal jeg grine for at mor gir meg melk. Dermed er dette ikke helt bevisst, og jeg ville ikke kalt det manipulering. En person som ønsker at kjæresten skal hente mat for han kan tenke: hvis jeg gir henne dårlig samvittighet går hun opp for å hente mat. Og dette er bevisst og dermed manipulasjon. Om enkelte mennesker har tendenser til manipulering, og prøver å oppnå egne mål uten å tenke over det. "Jeg er så sulten kjæresten min, kan du hente middag til meg?" kjæreste: "nei, hent det selv". "værsåsnill jeg er så sliten etter jobb og jeg orker ikke, da tror jeg at jeg må vente med å spise" - er noe som kan gi dårlig samvittighet til motparten og gjøre motparten tilbøyelig til å utføre en handling. Å kalle dette manipulasjon tror jeg er litt ekstremt. Å manipulere er en ganske ille ting som en kan sette opp mot sosiopater og psykopater som har lite/ingen medfølelse for andre mennesker og bevisst bruker andre mennesker som midler for å nå egne mål. Tror mange i dag slenger dette rundt som om det er mer eller mindre vanlig, og at man som menneske bare VET at den andre partens motiver. Noe man ikke gjør. Anonymkode: 00c4e...e31
Skriblerinna Skrevet 30. november 2021 #23 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Har du eksempler på det du nå anser som manipulerende fra hennes side da? Anonymkode: 7cee7...dae Hmm, jeg tror ikke jeg kommer på noe som kan gjenfortelles uten at jeg utleverer henne og meg selv. Men skal tenke på det.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #24 Skrevet 30. november 2021 Har ikke lest igjennom alt, men tror alle manipulerer i blant både bevisst og ubevisst. «Du som er så god på dette, kan ikke du ta denne saken videre?». En mild form på manipulering. Reklame, media osv er også manipulering (påvirkning). Og så har du dem som går all in med mye mer styggere manipulering. «Visst du leker med henne, så vil ikke jeg være med deg lengre». «Visst du går i fra meg, så tar jeg livet mitt». Anonymkode: 8ada4...201
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #25 Skrevet 1. desember 2021 Noen er klar over det og noen ikke. F.eks. så kan passiv aggressivitet være en form for manipulasjon uten at man tenker over det, og noen sårbare mennesker har en tendens til å bruke skyld og skam som manipulasjon uten at de vet det. De synes i all hovedsak bare synd på seg selv og har null selvinnsikt. Farlig kombinasjon. Du har selvfølgelig også de som gjør dette med vilje også, de tror jeg de fleste vet hvordan opererer. Anonymkode: 607a1...527
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #26 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Noen er klar over det og noen ikke. F.eks. så kan passiv aggressivitet være en form for manipulasjon uten at man tenker over det, og noen sårbare mennesker har en tendens til å bruke skyld og skam som manipulasjon uten at de vet det. De synes i all hovedsak bare synd på seg selv og har null selvinnsikt. Farlig kombinasjon. Du har selvfølgelig også de som gjør dette med vilje også, de tror jeg de fleste vet hvordan opererer. Anonymkode: 607a1...527 Jeg tror de fleste merker det om de har en oppførsel som lager vonde følelser i andre. Feks skyld og skam personen. Vedder på de angrer etterpå. De som ikke angrer er jo ikke helt friske, tenker jeg. Da mangler man koblinger. min mor ble kreftsyk og med den cellegiftkuren og strålingen ble hjernen og kroppen hennes helt ut slitt. Da ble hun manipulerende, fordi hjernen ikke lengre fungerer på en god måte. min eks manipulerer for å ha kontroll, samme med hans mor. De vil jo ha noe, men vet at de er sånn. tror ikke de liker å være sånn. Anonymkode: d4b3a...c09
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #27 Skrevet 1. desember 2021 Jeg tror ikke alle er bevisst det eller uten empati. Men man kan være veldig selvopptatt pga depresjon, angst osv og gjøre slik at andre får dårlig samvittighet for ikke å stille opp nok. Anonymkode: 55fd9...e79 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #28 Skrevet 1. desember 2021 Butikkansatte feks manipulerer kunder til å kjøpe mer. Vi blir manipulert hele tiden og de færreste som gjør det er ondsinnede psykopater. Anonymkode: a49af...1a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå