AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #1 Skrevet 30. november 2021 Jeg lurer på om det er sånn at de som manipulerer alltid vet at de manipulerer, ikke nødvendigvis helt bevisst men alltid kjenner en følelse av å få overtaket for eksempel? Eller kan de som manipulerer selv føle seg uskyldige og gode og sier/gjør ting med god mening og god intensjon men så blir det allikevel manipulering uten at de er klar over det? Hva skiller manipulering fra ikke-manipulering og hva skiller en manipulator fra en ikke-manipulator? Må man være psykopat eller narsissist for å manipulere? Er alle manipulatorer utspekulerte og kalkulerte eller kan hvem som helst manipulere tilfeldig en gang iblandt uten å vite det? Anonymkode: 7cee7...dae 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #2 Skrevet 30. november 2021 Noen av dem Anonymkode: fdc5d...12c
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #4 Skrevet 30. november 2021 Avansert tema. Spesielt de siste problemstillingene dine. Kan ikke tenke meg til at noen på kvinneguiden kan svare fornuftig på disse. Jeg klarer ikke. Anonymkode: 00120...db3 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #5 Skrevet 30. november 2021 De fleste kan vel manipulere for å oppnå noe man ønsker seg, men når jeg gjør det vet jeg at jeg gjør det og får dårlig samvittighet, men er man narsissist føler man seg berettiget og er mye bedre på det, som en refleks. Anonymkode: 544d2...56d 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 30. november 2021 #7 Skrevet 30. november 2021 Ja ,de ønsker jo å oppnå noe.
Skriblerinna Skrevet 30. november 2021 #8 Skrevet 30. november 2021 Jeg tror ikke alltid at folk forstår selv at de er manipulerende. Jeg trodde det før, jeg har en veldig manipulerende mor som jeg har tenkt at er helt bevisst på hva hun gjør og hvor vondt det gjør i meg. Men nå er jeg mer eller mindre overbevist om at hun faktisk ikke forstår. Og når hun nekter for ting som har skjedd, så er det genuint sånn hun ser verden f eks. Befriende tanke faktisk, for da er hun bare «dum», ikke slem. 6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #9 Skrevet 30. november 2021 Barn manipulerer hele tiden, så jeg tror ikke det er bevisst i ung alder. Man bare gjør det som funker for å oppnå et mål (alle andre får lov, det har jeg aldri fått gjøre før, jeg må alltid rydde mest, jeg får alltid minst etc). Dette er adferd som må læres bort. Anonymkode: a635d...ca2 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #10 Skrevet 30. november 2021 Vil ikke anse meg selv som psykopat eller narsissist. Jeg skal ikke si at jeg manipulerer folk rundt meg dag ut og dag inn. Men jeg vet hvordan jeg kan påvirke folk for å få et utfall jeg mener er gunstig. Man kan enkelt plante tanker i hode til folk, for å få dem til å tenke på og gjøre noe med noe på den måten man ønsker. Har ingen konkrete eksempler å komme med akkurat nå. Men jeg vet at stjernetegnet «krepsen» har et personlighetstrekk «manipulerende». Da jeg alltid har gjort det med beste intensjoner (da ikke bare for meg, men alle involvert), så kan jeg ikke si jeg har hatt dårlig samvittighet for det. Anonymkode: d2812...a55
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #11 Skrevet 30. november 2021 Når jeg manipulerer noen viser jeg dem tydelig at jeg manipulerer slik at de skal få sjansen til å være kule liksom, og da blir jeg alltid tatt av den andre… men det er sånn jeg har det med andre når de manipulerer meg. ‘Må jeg virkelig tro på det her…?’ Synes det virker som at de har psykiske vansker når de manipulerer og jeg ser for meg at de gråter om natten for at manipuleringen deres er så ræva hvis de ikke får viljen sin da. Ellers føler de seg smarte om de får viljen sin og det er heller å foretrekke fremfor en tikkende bombe som klikker fordi han eller hun ikke får viljen sin. Jeg synes synd på dem som manipulerer. Ikke fordi de er flinke til å manipulere, men fordi de er så sykt dårlige på det… hvis de er flinke gjør de både meg og seg selv en tjeneste. Hvis de er dårlige er det kun jeg som gjør dem en tjeneste. Anonymkode: 4ca4a...25d
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #12 Skrevet 30. november 2021 Ups svarte ikke på spm.. Anonymkode: 4ca4a...25d
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #13 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vil ikke anse meg selv som psykopat eller narsissist. Jeg skal ikke si at jeg manipulerer folk rundt meg dag ut og dag inn. Men jeg vet hvordan jeg kan påvirke folk for å få et utfall jeg mener er gunstig. Man kan enkelt plante tanker i hode til folk, for å få dem til å tenke på og gjøre noe med noe på den måten man ønsker. Har ingen konkrete eksempler å komme med akkurat nå. Men jeg vet at stjernetegnet «krepsen» har et personlighetstrekk «manipulerende». Da jeg alltid har gjort det med beste intensjoner (da ikke bare for meg, men alle involvert), så kan jeg ikke si jeg har hatt dårlig samvittighet for det. Anonymkode: d2812...a55 Eksen min er kreps. Han var ekstremt manipulerende. Han sa til meg hva han sa og gjorde for å få folk til å gjøre som han ville, da jeg sa det var manipulering så ble han overrasket. Han prøvde også å manipulere meg i ett sett, krangling og kjefting var han også god på. Vi var ikke sammen så lenge, for å si det sånn.. Anonymkode: a356b...0d6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #14 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vil ikke anse meg selv som psykopat eller narsissist. Jeg skal ikke si at jeg manipulerer folk rundt meg dag ut og dag inn. Men jeg vet hvordan jeg kan påvirke folk for å få et utfall jeg mener er gunstig. Man kan enkelt plante tanker i hode til folk, for å få dem til å tenke på og gjøre noe med noe på den måten man ønsker. Har ingen konkrete eksempler å komme med akkurat nå. Men jeg vet at stjernetegnet «krepsen» har et personlighetstrekk «manipulerende». Da jeg alltid har gjort det med beste intensjoner (da ikke bare for meg, men alle involvert), så kan jeg ikke si jeg har hatt dårlig samvittighet for det. Anonymkode: d2812...a55 Men å påvirke, overbevise eller ressonere frem til noe som er det utfallet du ønsker er vel ikke nødvendigvis manipulering? F eks hvis jeg vil på McDonald's og typen vil på Burger King, og jeg sier at burger king sine fries er tørrere og vi var jo der forrige uke, så typen går med på å gå på mcdonals som jeg ville. Det er vel ikke det samme som man kategoriserer som manipulering? Du sier du gjør det i beste mening så hvis du mener din måte er best for gruppa og påvirker resten av gruppa til å bli enige om din måte, er dette manipulering når man har de beste intensjoner og ikke bare tenker egen personlig gevinst ut av det? Anonymkode: 7cee7...dae 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #15 Skrevet 30. november 2021 Skriblerinna skrev (27 minutter siden): Jeg tror ikke alltid at folk forstår selv at de er manipulerende. Jeg trodde det før, jeg har en veldig manipulerende mor som jeg har tenkt at er helt bevisst på hva hun gjør og hvor vondt det gjør i meg. Men nå er jeg mer eller mindre overbevist om at hun faktisk ikke forstår. Og når hun nekter for ting som har skjedd, så er det genuint sånn hun ser verden f eks. Befriende tanke faktisk, for da er hun bare «dum», ikke slem. Har du eksempler på det du nå anser som manipulerende fra hennes side da? Anonymkode: 7cee7...dae
sweethoney Skrevet 30. november 2021 #16 Skrevet 30. november 2021 Ja, man kan manipulere noen uten å være klar over det selv. Men de fleste som bruker manipulasjon bruker det gjerne bevisst, som en kynisk handling for å få noe eller noen til å reagere på ønsket måte. Særlig sosiopater, narsissister osvosv.. 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #17 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg synes synd på dem som manipulerer. Ikke fordi de er flinke til å manipulere, men fordi de er så sykt dårlige på det… hvis de er flinke gjør de både meg og seg selv en tjeneste. Hvis de er dårlige er det kun jeg som gjør dem en tjeneste. Anonymkode: 4ca4a...25d Skjønte lite av innlegget ditt men velger å sitere bare siste del. Skjønner ikke hva du mener med at hvis de er flinke gjør de deg og dem selv en tjeneste, hvis de er flinke så betyr det for eksempel at de (hvis det er det de går inn for) kan ta opp lån på 2 millioner i ditt navn uten intensjon om å betale tilbake, at de får deg til å tvile på deg selv og ofre deg selv for dem osv. Hvordan er det å gjøre deg en tjeneste? Og hvordan mener du at du gjør de en tjeneste hvis de er dårlige til å manipulere? Da er det heller fordel for deg som slipper å bli manipulert men ulempe for de som avslører seg som manipulatorer. Anonymkode: 7cee7...dae
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #18 Skrevet 30. november 2021 sweethoney skrev (1 minutt siden): Ja, man kan manipulere noen uten å være klar over det selv. Men de fleste som bruker manipulasjon bruker det gjerne bevisst, som en kynisk handling for å få noe eller noen til å reagere på ønsket måte. Særlig sosiopater, narsissister osvosv.. Har du eksempler på hvordan man kan manipulere noen uten å være klar over det? Anonymkode: 7cee7...dae
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #19 Skrevet 30. november 2021 Manipulere er et negativt ord, men det er flytende overganger til vanlig påvirkning, argumentering, mas, reklage, salg, forhandling, kjempe for en god sak og gode idéer. Evt dårlige idéer. Manipulasjon er det vel først når noen lyver, presser, holder tilbake informasjon og spiller et skruppelløst spill for å få viljen sin uten tanke på konsekvenser. Anonymkode: 0b3d5...3dc 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #20 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skjønte lite av innlegget ditt men velger å sitere bare siste del. Skjønner ikke hva du mener med at hvis de er flinke gjør de deg og dem selv en tjeneste, hvis de er flinke så betyr det for eksempel at de (hvis det er det de går inn for) kan ta opp lån på 2 millioner i ditt navn uten intensjon om å betale tilbake, at de får deg til å tvile på deg selv og ofre deg selv for dem osv. Hvordan er det å gjøre deg en tjeneste? Og hvordan mener du at du gjør de en tjeneste hvis de er dårlige til å manipulere? Da er det heller fordel for deg som slipper å bli manipulert men ulempe for de som avslører seg som manipulatorer. Anonymkode: 7cee7...dae Jeg synes det er greit å bli lurt bare personen gjør et skikkelig arbeid, at jeg får til å smile over listen deres. Det gir meg mye hverdagslig glede. Da føler jeg meg verdt litt mer enn fremfor: hallo gi meg det jeg vil ha ha det kall meg koko men jeg smiler sjeldent, tar det jeg får Anonymkode: 4ca4a...25d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå