Gå til innhold

Hvilken versjon er han i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han kan være helt nydelig en dag, og den neste dag lurer jeg hva det er som har opprørt ham. Det er ofte ikke noe åpenbart som vil forklare holdningsendringen - jeg vet bare at noe ikke stemmer. Han kan gøre narr av meg, vise mangel på empati, være frekk og si stygge ting til meg. Når jeg sier fra, så sier han at han tuller (stemmer ikke, for vet når han tuller).
I starten såret det meg, men nå forstår jeg at det handler om han selv og ikke meg. Har sagt  fra veldig mange ganger nå, og er lei av å måtte fortelle en voksen mann hva som er miniumumstandard i en oppførsel. 
I går var han slik mot meg. Har ikke svart på hans meldinger siden jeg gikk fra han i går. 'Silent treatment' er ikke noe jeg bruker eller synes om. Men nå er jeg gått lei i å ta det opp med han. Har ikke lyst til å svare.
Noen forslag til hvordan håndtere dette? Jeg planlegger ikke å gjøre det slutt. I øyeblikket iallfall.

Anonymkode: 55568...996

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er åpenbart ikke svaret du  var ute etter.. Men det eneste som kan bedre situasjonen er faktisk å gjøre det slutt. Du er sammen med en som utøver psykisk vold mot deg og har en personlighet som gjør at du må gå på eggeskall hjemme. Ja, problemet er han og ikke deg, men problemet går jo utover deg og bryter deg ned. Å bli i et sånt forhold er selvutslettelse.. 

Anonymkode: d9fad...55e

• Liker 15
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er åpenbart ikke svaret du  var ute etter.. Men det eneste som kan bedre situasjonen er faktisk å gjøre det slutt. Du er sammen med en som utøver psykisk vold mot deg og har en personlighet som gjør at du må gå på eggeskall hjemme. Ja, problemet er han og ikke deg, men problemet går jo utover deg og bryter deg ned. Å bli i et sånt forhold er selvutslettelse.. 

Takk for svaret. Er akkurat det det er. Psykisk vold.
Vi bor ikke sammen. 
Jeg går ikke på eggeskall-  er meg selv uansett hans oppførsel, men jeg blir tynget av det. Begynner å bli for mage av de dagene hvor jeg går og funderer på hvordan jeg skal ta det opp med han. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Riktig. 

Anonymkode: 8ba2d...f9c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svaret. Er akkurat det det er. Psykisk vold.
Vi bor ikke sammen. 
Jeg går ikke på eggeskall-  er meg selv uansett hans oppførsel, men jeg blir tynget av det. Begynner å bli for mage av de dagene hvor jeg går og funderer på hvordan jeg skal ta det opp med han. 

Du er jo ikke deg selv når du må bruke tid på å si fra, ikke blir hørt og må fundere på hva du skal gjøre.

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er jo ikke deg selv når du må bruke tid på å si fra, ikke blir hørt og må fundere på hva du skal gjøre.

Hmm, godt poeng. Synes jo allikevel det. At jeg ikke blir hørt, har ikke noe å si med at jeg ikke er meg selv. Og jeg kan godt fundere litt på hva som er riktig å gjøre

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hmm, godt poeng. Synes jo allikevel det. At jeg ikke blir hørt, har ikke noe å si med at jeg ikke er meg selv. Og jeg kan godt fundere litt på hva som er riktig å gjøre

Jo, det har alt å gjøre med at du ikke er deg selv. Men opplever dette som nesten at du vil fortelle om vold og så vil du benekte at volden skjer. 

• Liker 1
Skrevet

Sånn er det nå... Og jeg kan love deg at om dere flytter sammen vil det bli tusen ganger verre. Kom deg vekk før du er fanget helt! 

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jo, det har alt å gjøre med at du ikke er deg selv. Men opplever dette som nesten at du vil fortelle om vold og så vil du benekte at volden skjer. 

Takk for svar. Jeg har allerede skrevet at det er psykologisk vold. Det jeg nok undergraver, er hva det gjør med meg. 
Skjønner ikke hvorfor han gjør dette mot meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Jeg har allerede skrevet at det er psykologisk vold. Det jeg nok undergraver, er hva det gjør med meg. 
Skjønner ikke hvorfor han gjør dette mot meg. 

Les og skriv her for å få kunnskap, råd og støtte og hjelp:

Anonymkode: e5585...cdd

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

hvorfor han gjør dette mot meg. 

Antakelig fordi han opplever tilfredstillelse av å mishandle deg psykisk.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Antakelig fordi han opplever tilfredstillelse av å mishandle deg psykisk.

Gir mening faktisk.. Takk..

Skrevet

Gir mening faktisk.. Takk..

Har du noen å snakke med for å få støtte og hjelp, feks en venninne eller et familiemedlem?

Du kan også be om å få støttesamtaler på Krisesenteret eller hos din fastlege.

Kom deg bort fra han og ta godt vare på deg selv ♥️

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du noen å snakke med for å få støtte og hjelp, feks en venninne eller et familiemedlem?

Du kan også be om å få støttesamtaler på Krisesenteret eller hos din fastlege.

Kom deg bort fra han og ta godt vare på deg selv ♥️

Takk for støtte.

Snakker med familie og venner ofte om han. Han har gode sider også og jeg er glad i han.
Ser ikke for meg at dette kan være nok til å få krisehjelp fra det offentlige. 

Skrevet

Les også denne tråden + linker

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo du kan få støttesamtaler hos fastlege og på Krisesenteret.

Her kan du også finne informasjon og linker:

https://www.politiet.no/rad/vold-i-nare-relasjoner/er-du-utsatt-for-vold/#undefined

Føles litt for dumt. Jeg velger jo å være sammen med han. Kunne avsluttet i stedet for å okkupere for andre, som trenger det mer

• Liker 1
Skrevet

Føles litt for dumt. Jeg velger jo å være sammen med han. Kunne avsluttet i stedet for å okkupere for andre, som trenger det mer

Det er fint om du avslutter forholdet med han nå.

Mange erfarer at det er vanskelig å avslutte forholdet.

Det kan være veldig nyttig å få støtte og hjelp både med å avslutte forholdet og hjelp etter å ha avsluttet forholdet.

En del mennesker som har vært utsatt for vold i nære relasjoner opplever god hjelp i å snakke med en psykolog.

• Liker 5
Skrevet

I det minste innrømmer han at han har en drittsekkoppførsel i etterkant av slike episoder. Tenker det beste hadde vært å ta problemet ved roten og sende han til psykolog

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I det minste innrømmer han at han har en drittsekkoppførsel i etterkant av slike episoder. Tenker det beste hadde vært å ta problemet ved roten og sende han til psykolog

En unnskyldning er jo ikke nok. Spørsmålet er jo hva han har tenkt å gjøre med det. Han bør feks søke hjelp til å kontrollere oppførselen sin om han ikke klarer det på egenhånd. 

Ellers kan han jo bare fortsette å oppføre seg som dritt, du blir lei deg, han blir super snill og unnskylder seg til deg. Og så ny evig runddans. 

Og jo tettere dere bli jo værre blir han, fordi han ser du finner deg i det, og godtar dårlige unnskyldninger uten å kreve handling. 

Er han ikke villig til å gjøre det som trengs for å gi seg med dårlig oppførsel, så da drar du. Og sørg for at han vet hvorfor. I håp om at det går opp et lys. Han også vil få det bedre med seg selv, med bedre selvkontroll 

Anonymkode: 7548a...ff6

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...