Gå til innhold

Når vasker dere klær for tiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

interessant. hvis det er minusgrader ute og tar de rett ut, hvor mange timer/dager tar det før de blir tørre? blir det i det hele tatt det, vil ikke vannet i klærne fryse til is? 

Anonymkode: bf85b...077

De tørker selv om de fryser.Det er bare å vente til stivheten slipper, da er de tørre. Tar litt lengre tid når det er minusgrader, men det spiller ingen rolle, de stikker ikke av.

Anonymkode: a6b08...e92

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

interessant. hvis det er minusgrader ute og tar de rett ut, hvor mange timer/dager tar det før de blir tørre? blir det i det hele tatt det, vil ikke vannet i klærne fryse til is? 

Hvir lang tid det tar varierer.

På en klarværsdag med lav luftfuktighet, helst 10-20 minus, og litt vind, tar det som oftest 7-8 timer før klærne er tørre.

Men som sagt, er luftfuktigheten høy fungerer det ikke, da må jeg tørke klærne inne.

Les om sublimasjon, da får du en god forklaring på hvordan klær tørker i minusgrader. 

Anonymkode: 9409b...42b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det lurer jeg på. Strømmen er så dyr...

Anonymkode: 1176f...ab1

Det beste trikset for å få ned kostnader er å vaske bare plagg som er skitne. Vi vasker rene plagg i Norge, så om du slutter med det sparer du både klærne, tiden din og penger.

Veiledende holder en bukse rundt en måneds daglig bruk (flekker fjerner du med en klut)., en genser rundt en uke (ull en sesong) og undertøy omtrent et døgn. Undertøy i ull holder en måneds tid (ikke truser). Vipps så kan du vaske akkurat når på døgnet du vil. :)

Anonymkode: d33fd...1af

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg er overrasket over at folk ikke vet at klær tørker ute i minusgrader - det lærte jeg allerede som barn. 

Hvordan tror dere folk tørket klær før tørketrommelen ble oppfunnet? 

Anonymkode: 351d1...15d

• Liker 4
Skrevet

Vasker tøy stort sett hver dag, tørketrommel går ca 3-4 ganger pr.uke. Vi er flere som dusjer daglig, og vi har det varmt og godt, Strømmen er dyr, men lar ikke det styre hverdagen vår på når vi skal vaske, dusje , sette på oppvaskmaskin eller lage mat. Økte strømpriser velter ikke akkurat budsjettet vårt

Anonymkode: 17559...059

Skrevet

Her går det ofte 1-2 maskiner om dagen (2 barnehagebarn😅).

Vasker på dagtid/kvelden når vi er hjemme. Vasker ikke om natten; både fordi det er brannfarlig og fordi vi har naboer.

Anonymkode: e3070...eef

Skrevet

Jeg vasker når dunken er full 😄

To voksne og to tenåringer, vi kan ikke gruble så mye på når vi skal vaske. Det blir noen maskiner i uken. 

Har derimot tørket færre runder med klær i tørketrommelen nå som strømmen er høy.

Skrevet

Klær vasker jeg som før, er egentlig ikke spesielt dyrt, og tørketrommel som fort er firegangeren bruker jeg ikke. Sparer på oppvarming. Sitter med to joggedresser, ullsokker og to par leggvarmere samt pledd. Og dusjer nå hver tredje dag og ikke hver dag som jeg vanligvis gjør. Heldigvis hjemmekontor. 

Anonymkode: 5c28b...c2d

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

De tørker selv om de fryser.Det er bare å vente til stivheten slipper, da er de tørre. Tar litt lengre tid når det er minusgrader, men det spiller ingen rolle, de stikker ikke av.

😂😂😂😂

Det spiller jo en rolle mtp lukt - men kanskje ikke dette skjer utendørs? Om tøy tørker tregt inne setter det seg iallefall raskere lukt. 

Men ja - jeg kan vaske når jeg vil (bor i leilighet med varme+vann inkludert, så vi blir jo ikke så hardt rammet som endel andre). 

Ideelt sett hadde jeg vasket når det er billigst, men den kombaskimen vi har kom FØRST på lista over antall branner i tørketrommel 😬😬😬 

Så jeg bruker ikke strøm på natta uansett. Kunne sikkert satt noe på 1 time før en står opp - men dumt spørsmål: vil ikke standbymodus også ta endel strøm? 

Merker jeg har litt lyst til å laste ned apper bare for å planlegge smartere. Er jo teit å bruke mer penger enn man må. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Å vaske på tredve, blir det ordentlig rent da? Har alltid tenkt at 40 er minimum for å få bort både skitt og bakterier, selv om man vasker "delikate stoffer" på 30.

For å spare strøm er det vel bedre med kortprogram eller eco/øko-vask?

Anonymkode: 88652...8e4

Ja, det er ingen problem, alt blir rent :)

Jeg pleier å kjøre på kort-program, men tror man bruker enda mindre vann på eco. Men på eco varmes det ikke opp til temperaturen man har satt, så i stedet for 30 grader er det kanskje 25 eller 20. Jeg vil ha 30, og jeg vil vaske kjapt. Derfor tar jeg kortprogram. Unntaket er om maskinen er ordentlig stappfull, da tar jeg eco. Har en 10kg maskin, så pleier ikke skje så ofte når vi er to i huset og vasker en maskin og uka.

Anonymkode: 0a16e...3ce

Skrevet
Fløff skrev (25 minutter siden):

😂😂😂😂

Det spiller jo en rolle mtp lukt - men kanskje ikke dette skjer utendørs? Om tøy tørker tregt inne setter det seg iallefall raskere lukt. 

Nei, det skjer ikke utendørs, der det er veldig god lufting.  :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det skjer ikke utendørs, der det er veldig god lufting.  :)

Hm 🧐 Ble fristet til litt vintertørking av sengetøy og håndklær på den måten. 

Skrevet

Å bruke vaskemaskinen er faktisk noe av det billigste man kan bruke, koster ikke mange ørene forskjell uansett når på døgnet man bruker den. Men tørketrommel derimot er svindyrt

Anonymkode: 2acaf...aa5

Skrevet

Når jeg har tid og ved behov for klesvask. Jeg vil aldri under noen omstendigheter vaske klær om natten, da sover jeg og vil ikke ha en vaskemaskin på.

Skrevet
Fløff skrev (20 timer siden):

Hm 🧐 Ble fristet til litt vintertørking av sengetøy og håndklær på den måten. 

Det eneste negative med utetørking om vinteren er at det er veldig væravhengig, og det er uforutsigbart når klarværet kommer, men jeg anbefaler deg å gjøre et forsøk når været er rett.  :)

AnonymBruker skrev (På 1.12.2021 den 13.40):

Jeg er overrasket over at folk ikke vet at klær tørker ute i minusgrader - det lærte jeg allerede som barn. 

Hvordan tror dere folk tørket klær før tørketrommelen ble oppfunnet? 

Anonymkode: 351d1...15d

Det er dessverre mange praktiske ting som har gått i glemmeboka bare på en generasjon, og dette er tydeligvis en av dem.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ja, det er ingen problem, alt blir rent :)

Jeg pleier å kjøre på kort-program, men tror man bruker enda mindre vann på eco. Men på eco varmes det ikke opp til temperaturen man har satt, så i stedet for 30 grader er det kanskje 25 eller 20. Jeg vil ha 30, og jeg vil vaske kjapt. Derfor tar jeg kortprogram. Unntaket er om maskinen er ordentlig stappfull, da tar jeg eco. Har en 10kg maskin, så pleier ikke skje så ofte når vi er to i huset og vasker en maskin og uka.

Anonymkode: 0a16e...3ce

Kortprogram tar mer strøm og vann enn eco.

Skrevet

Å vaske og tørke klær på natten er en særdeles dårlig ide, pga. brannfare. 
Jeg stusser litt på disse nye avgiftsreglene, hvor strømmen skal være billigst på natten. Det vil jo få flere til å vaske klær og gjøre andre brannfarlige ting på natten, og konsekvensene kan bli katastrofale. 
Vi har små barn og bor i rekkehus, og kan ikke akkurat kjøre vaskemaskin og tørketrommel på natten pga. støy. Har en ny nabo vegg i vegg som ikke har fått med seg hvor mye disse maskinene bråker 🤦‍♀️ Og begynner det å brenne hos naboen så vil det jo brenne hos oss også 😶

Anonymkode: 3e102...984

Skrevet

Jeg jobber turnus og har en del fri på dagtid, jeg gjør alt slikt husarbeid da (alltid gjort det). Har vasket 2 maskiner til nå i dag feks :) 

Anonymkode: f84ac...00b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...