Gå til innhold

Jobbintervju

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei 🙂
Skal på jobbintervju over teams og lurer på om dere har noen råd. Er alltid skikkelig nervøs og stressa, selv om jeg har vært på intervju mange ganger før. Har aldri gått fra et intervju og følt at det har gått kjempebra, men har aldri gått arbeidsløs, så noe må jeg jo ha gjort riktig. 

Denne jobben vil jeg virkelig ha, så vil forberede meg godt. 
Hva slags råd har dere? Hva kan man si om negative sider hos seg selv?

Er sjenert og stille, men blir fort varm i trøya og kan prate masse. Er noe usikker og redd av meg, når jeg skal gjøre nye ting, feks. ved utagering, men det kommer nok av at jeg ikke har erfaring med det. Men er alltid villig til å lære og tar utfordringer på strak arm. Liker best å arbeide alene, men har erfaring fra teamarbeid, og tilpasser meg til resten av gruppen, feks om ingen tar en lederrolle så kan jeg godt gjøre det. Er ikke den som roper høyest ut om egne meninger, og kan virke mye stille, men arbeider med saken. 

Synes forsåvidt det er mye bedre med intervju fysisk, enn å ha det over en videosamtale :( 

Anonymkode: 8fb67...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette tenker jeg kommer til å gå kjempebra☺️ Ta en testrunde med en venn slik at du er trygg på det tekniske, og ikke sikt kameraet opp i nesa. Ellers, kjør på🙏🏼

Anonymkode: faa71...40e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette tenker jeg kommer til å gå kjempebra☺️ Ta en testrunde med en venn slik at du er trygg på det tekniske, og ikke sikt kameraet opp i nesa. Ellers, kjør på🙏🏼

Anonymkode: faa71...40e

Huff, er redd vi bare sitter og ser på oss selv i skjermen, haha… men det går nok bra. Skal øve høyt for meg selv før intervjuet og prøve å høres selvsikker og trygg ut:-) så blir det nok bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei 🙂
Skal på jobbintervju over teams og lurer på om dere har noen råd. Er alltid skikkelig nervøs og stressa, selv om jeg har vært på intervju mange ganger før. Har aldri gått fra et intervju og følt at det har gått kjempebra, men har aldri gått arbeidsløs, så noe må jeg jo ha gjort riktig. 

Denne jobben vil jeg virkelig ha, så vil forberede meg godt. 
Hva slags råd har dere? Hva kan man si om negative sider hos seg selv?

Er sjenert og stille, men blir fort varm i trøya og kan prate masse. Er noe usikker og redd av meg, når jeg skal gjøre nye ting, feks. ved utagering, men det kommer nok av at jeg ikke har erfaring med det. Men er alltid villig til å lære og tar utfordringer på strak arm. Liker best å arbeide alene, men har erfaring fra teamarbeid, og tilpasser meg til resten av gruppen, feks om ingen tar en lederrolle så kan jeg godt gjøre det. Er ikke den som roper høyest ut om egne meninger, og kan virke mye stille, men arbeider med saken. 

Synes forsåvidt det er mye bedre med intervju fysisk, enn å ha det over en videosamtale :( 

Bare vær deg selv. Du skal jo være deg selv i den nye jobben så viktig at de får rett inntrykk. Best for deg og best for dem. Og det er vel forresten du som kanskje har skrevet om denne jobben i ørten innlegg tidligere her inne

Anonymkode: bea28...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også veldig nervøs før jobbintervju og kan si at det er mye bedre for min del å ta det over video enn IRL.

Jeg blir mindre nervøs hvis jeg forbereder meg godt. Skriv ned notater av hva du har av relevant erfaring. Forbered svar på spørsmål du tror du kommer til å få.

Hvis de spør om negative sider: vær ærlig på det, men si også noe om hva du gjør for å "takle" disse negative sidene. For eksempel kan du si "jeg har en tendens til å bli stresset hvis det er travelt, derfor liker jeg å strukturere hverdagen slik at jeg har oversikt over alle arbeidsoppgaver jeg må ha gjort i løpet av dagen. Å gjøre unna arbeidsoppgavene gir meg en mestringsfølelse og derfor er jeg gjerne mer effektiv når jeg er i en stressende situasjon". Eller noe i den duren. Poenget vil være at du evner å reflektere rundt dine dårligere sider og ved å gjøre det har du også utarbeidet "løsninger".

Anonymkode: dcb74...96a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Huff, er redd vi bare sitter og ser på oss selv i skjermen, haha… men det går nok bra. Skal øve høyt for meg selv før intervjuet og prøve å høres selvsikker og trygg ut:-) så blir det nok bra. 

Jobbintervju tilhører sjeldenhetene her, men før møter med "de store herrer" pleier jeg å kjøre opptak av meg selv hvor jeg prater litt om både et og annet. Både for å se at det tekniske er på plass, men også for å rett og slett øve.

Hvis du drar opp startmenyen din, og skriver kamera (i Windows 10), så får du opp en app som gir deg muligheten til å ta opp.

I Teams finnes det også noe som heter Echo bot, som du kan ringe for å sjekke at alt fungerer på din side, men det er begrenset til bare noen sekunder.

Sånn ellers, stol på hva du vet du kan. Dette mestrer du.

Vedr. negative sider, bare si du ikke har noen.. Neida, det går kanskje som en spøk, men på den seriøse siden er vanskelig gi tips der uten å kjenne deg.

For min del ville jeg sagt at jeg kan bli vel engasjert i temaer, og dermed forsømme andre til en viss grad (hadde nok tenkt igjennom denne en gang eller tre før jeg sa den). Videre hadde jeg sagt at jeg kan være sjenert i sosiale sammenhenger, men at jeg blir varm i trøya når jeg er trygg på folkene. Jeg kunne også nevnt at jeg er litt vel villig til å si ja, men at det er noe jeg aktivt jobber med så jeg ikke tar på meg arbeid som jeg ikke får gjennomført.

Høres kanskje klisjeaktig ut, men det er veldig sant i mitt tilfelle, i jobbsammenheng. Sannhet er kanskje ikke tingen på dette punktet i jobbintervjuer, jeg har aldri vært i ett - jeg er den typen som har jobbet i 25 år for samme firmaet, en jobb jeg fikk uten intervju (kun basert på vitnemål/karakterer).

Anonymkode: 81431...dce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...