Gå til innhold

Fortelle kjørelærer om frykt for å kjøre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nå 30 år og har fremdeles ikke tatt lappen. Behovet for å kunne kjøre selv, når jeg vil og trenger, har meldt seg. Derfor blir jeg nå nødt til å ta den, men er så inn i granskauen redd for å kjøre selv. Jeg har mange fryktfantasier om alt som kan få galt og blir svett i hendene av å tenke på å kjøre. 

Jeg lurer på hvordan jeg går frem for å overvinne frykten og få tatt lappen. Bør jeg fortelle kjørelærer at jeg er så redd? Tar de da hensyn til dette i opplæringen og har forståelse for en eventuell treg progresjon? Eller bare avslutter de opplæringen fordi det ikke er håp?

Håper noen har erfaringer dere vil dele

Anonymkode: 2ded8...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså de får jo penger jo lenger de har deg der så tror ikke de gir opp 😄 Det beste er nok å bare si det, for de kommer nok til å merke det uansett. Også er det nok mye vanligere enn du tror. Er yngre enn deg og har lappen, men kjenner fortsatt at jeg er redd for å kjøre, spesielt andre biler og andre steder enn det jeg er vandt til. Kanskje du får noen gode råd om du sier ifra :) 

Anonymkode: 23fea...c32

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Altså de får jo penger jo lenger de har deg der så tror ikke de gir opp 😄 Det beste er nok å bare si det, for de kommer nok til å merke det uansett. Også er det nok mye vanligere enn du tror. Er yngre enn deg og har lappen, men kjenner fortsatt at jeg er redd for å kjøre, spesielt andre biler og andre steder enn det jeg er vandt til. Kanskje du får noen gode råd om du sier ifra :) 

Anonymkode: 23fea...c32

Takk for svar. 

Jeg håper jo at kjørelærer skal være kjent med problemet og ha noen "triks i ermet"/gode råd for å få meg til å tro at dette skal gå greit. Samtidig vet jeg at det er mitt eget hode som må endres, så disse "triksene" jeg drømmer om er kanskje bare et halmstrå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å fortelle dem det, kanskje i forkant av den første kjøretimen også. De kommer til å høre på deg og ta det i ditt tempo. Tenker det kan være lurt å gå for automatgir så du slipper å fokusere så mye på giring i tillegg til selve kjøringen.

Jeg var også redd. Det gikk kjempefint selv om jeg trengte mange kjøretimer, nå synes jeg det er gøy å kjøre bil :)

Endret av Anoia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anoia skrev (1 minutt siden):

Det er bare å fortelle dem det, kanskje i forkant av den første kjøretimen også. De kommer til å høre på deg og ta det i ditt tempo. Tenker det kan være lurt å gå for automatgir så du slipper å fokusere så mye på giring i tillegg til selve kjøringen.

Jeg var også redd. Det gikk kjempefint, nå synes jeg det er gøy å kjøre bil :)

Vi har en bil med manuelt gir som vi egentlig hadde tenkt å ha en del år til. Så det er ikke sikkert det er så lett å komme unna giringen.

Takk for at dere svarer. ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt gi de beskjed. De har garantert vært borti det tidligere. Kanskje de kan la deg kjøre litt rundt på en stor parkeringsplass før de får deg ut på veiene, så du blir litt vant til hvordan bilen responderer? Det er sånn mange folk begynner å øvelseskjøre (vet ikke om du har øvelseskjørt eller ikke tidligere) 

Anonymkode: 864ee...c9f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har en bil med manuelt gir som vi egentlig hadde tenkt å ha en del år til. Så det er ikke sikkert det er så lett å komme unna giringen.

Takk for at dere svarer. ❤

Store, tomme parkeringsplasser er tingen, og hvis du har noen som kan kjøre med deg utenom trafikkskolen så får du enda mer øvelse. Ingen tvinger deg ut i trafikken før du er klar for det :)
Husk også at bilene til kjøreskolen har et ekstra sett med pedaler, sånn at kjørelæreren kan ta over hvis det trengs. Det skal mye til for at det skjer et ordentlig uhell i en kjøretime.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe de er borti hele tiden, å jobben deres er jo ikke bare å lære deg å manøvrere en bil i trafikken, de skal hjelpe deg til å bli trygg. Fortell kjørelærer om at du er nervøs, detta ordner seg :) 

Anonymkode: 467a6...eda

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 29 da jeg tok lappen. Var pissredd for å kjøre. Jeg snakket mye om det med kjørelæreren min og han lærte meg mange lure teknikker som jeg fremdeles bruker når jeg er ute og kjører alene og kjenner at jeg holder på å bli nervøs. Så jeg vil anbefale å snakke om det! Du er garantert ikke den første nervøse eleven læreren din har hatt :)

Anonymkode: 0716c...ad4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt lik. Er 30 og har ikke lappen, men har lyst til å ta den snart. Vi har hund og bor i by, og jeg drømmer om å bare kunne kjøre til et stort naturområde med hunden alene og ikke måtte gå tur i nabolaget hver gang typen ikke kan kjøre.

Jeg har tenkt å si fra at jeg er redd og ta lappen med automatgir. Jeg ringte en kjøreskole i fjor og hadde glemt å nevne det med automatgir, og da jeg sa det, bare lo han av meg og sa: "Nei, det tilbyr vi ikke", og da turte jeg ikke å ringe flere. Veldig sårt punkt altså. Jeg strøk på oppkjøring da jeg var 24 fordi det var dagen etter et helt jævlig brudd og bare stakk av fra det hele.

Anonymkode: fcb84...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en generell regel i livet: Vær ærlig, del av dine svakheter, vis lærevilje og stå på.

Ingenting å tape på å velge en god kjørelærer som viser deg litt mer enn hvordan du setter på blinkeren. Det å overvinne den helt normale frykten for å kjøre er en del av jobben deres.

Anonymkode: 9c85f...8ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde veldig frykt for å kjøre. Det hjalp det veldig med glattkjøring. da fikk jeg kjenne på bilens sikkerhet og grenser. Mer øving vil også gjøre deg mer og mer trygg. 

Det er lurt å fortelle fordi da kan læreren hjelpe deg, og gjøre det til en trygg og god opplevelse. 

Anonymkode: 1aa32...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig vanlig å være litt redd for å kjøre i starten. Du kan det jo ikke enda! Det var helt likt for meg, og jeg gruet meg voldsomt til hver gang jeg skulle øvelseskjøre. Tror det eneste som hjelper er at du kjører så mye som mulig. Du kan jo alltids fortelle det til kjørelærer, tror ikke han kommer til å bli overrasket eller reagere negativt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 29, og akkurat startet på lappen selv. Jeg var også litt som deg, og har derfor utsatt den lenge. Men jeg fortalte ikke dette til kjørelærer, jeg prøvde heller å øvelseskjøre litt selv før jeg startet på trafikkskolen. Da opplevde jeg at jeg føler meg tryggest når jeg kjører og har kontrollen selv faktisk! 

kanskje det gjelder deg også? 

men kjenner du på det, er det nok mest trafikksikkert å si ifra om det. Minuset med det er at de kommer til å kreve flere kjøretimer av deg. Bare vær sikker på at du er redd før du sier ifra, kan nok bli kostbart. 
men heller det, så du blir trygg bak rattet og trafikksikker

Anonymkode: 0e935...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan i allefall gi et tips, og det er å ta noen kjøretimer på en kjøreskole utenfor storbyen. Små byer og landeveiskjøring føles tryggere en store byer med masse trafikk og "rå" sjåfører. Det betyr selvsagt ikke at man ikke bør venne seg til å kjøre i storby også, men er man litt redd så trenger man ikke kaste seg ut i det villeste av det ville sånn med en gang heller.

Anonymkode: 75372...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte kjørelærer om angsten på forhånd. Hos meg kom den delvis fra en ulykke jeg var i noen år tidligere, så det var veldig greit å kunne snakke om hva som kunne være triggere og hvordan å håndtere det.

Tok lappen som 31-åring. Har nå hatt den noen år og har blitt en trygg og rolig sjåfør, også i de situasjonene som kan trigge minner om ulykken. 

Anonymkode: 911b4...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 30.11.2021 den 15.42):

Jeg er nå 30 år og har fremdeles ikke tatt lappen. Behovet for å kunne kjøre selv, når jeg vil og trenger, har meldt seg. Derfor blir jeg nå nødt til å ta den, men er så inn i granskauen redd for å kjøre selv. Jeg har mange fryktfantasier om alt som kan få galt og blir svett i hendene av å tenke på å kjøre. 

Jeg lurer på hvordan jeg går frem for å overvinne frykten og få tatt lappen. Bør jeg fortelle kjørelærer at jeg er så redd? Tar de da hensyn til dette i opplæringen og har forståelse for en eventuell treg progresjon? Eller bare avslutter de opplæringen fordi det ikke er håp?

Håper noen har erfaringer dere vil dele

Du trenger strengt tatt ikke si det tenker jeg.. Dette er en trafikklærer sin hverdag. Og da er dere i gang, med å få deg trygg overfor deg selv og andre i trafikken. Bare å glede seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2021 den 22.23):

Jeg er helt lik. Er 30 og har ikke lappen, men har lyst til å ta den snart. Vi har hund og bor i by, og jeg drømmer om å bare kunne kjøre til et stort naturområde med hunden alene og ikke måtte gå tur i nabolaget hver gang typen ikke kan kjøre.

Jeg har tenkt å si fra at jeg er redd og ta lappen med automatgir. Jeg ringte en kjøreskole i fjor og hadde glemt å nevne det med automatgir, og da jeg sa det, bare lo han av meg og sa: "Nei, det tilbyr vi ikke", og da turte jeg ikke å ringe flere. Veldig sårt punkt altså. Jeg strøk på oppkjøring da jeg var 24 fordi det var dagen etter et helt jævlig brudd og bare stakk av fra det hele.

Anonymkode: fcb84...2c3

Høres ut som en dårlig kjøreskole, spør du meg. Det er intet nederlag å kjøre med automatgir, så det skal du bare si i fra at du ønsker. Jeg begynte selv med manuelt gir og sleit veldig lenge med det. Istedet for at kjørerlærer foreslo automatgir, mente han at vi heller skulle ha drøssevis av kjøretimer for å få meg vant med det. Bare for å tjene penger. Kjempeglad for at jeg byttet kjøreskole og begynte med automatgir med engang. 

Anonymkode: b0c4b...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg forklarte at jeg syns det er skikkelig skummelt med bilkjøring, og kjørelæreren bekreftet med «ja, det er skummelt, og man skal ha respekt for bilkjøring» eller lignende. Det gikk helt fint å kjøre med kjørelærer, det var trygt å vite at hun kunne ta over om jeg gjorde noe komplett livsfarlig. 

det er 4 år siden jeg fikk lappen nå, og jeg er fremdeles veldig redd når jeg kjører bil, noe som begrenser meg veldig. Jeg øver meg stadig på å gå utenfor egen komfortsone, men liker meg best på kjente veier og får høy puls om noe avviker fra planen. Jeg var også 30 da jeg begynte. vi skulle begynt da vi var ung og fryktløs 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig p være redd… men tror det har litt med alder å gjøre.

Anonymkode: 0c7e9...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...