AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #1 Skrevet 30. november 2021 Jeg fikk nylig AAP, og hadde et møte med saksbehandleren på NAV. Jeg var helt tydelig på at jeg ikke følte jeg klarte noe annet enn å dra til psykolog nå, men at jeg evt fremover kunne ha tenkt meg å studere siden jeg ikke har noe som helst utdanning. Hun mente at jeg burde gjøre mer enn å bare dra til psykolog og foreslo at jeg kunne jobbe feks 1 gang i uken. Jeg sa da klart og tydelig at det ble altfor mye. Hun tok da kontakt med min psykolog og de snakket sammen. Psykologen sa at jeg ikke var klar til noe annet enn å bare ha samtaler. Nå fikk jeg melding av saksbehandleren der hun ville ha meg til en arbeidspsykolog for å kartlegge mer. Jeg skjønner helt ærlig ikke hva dette er og om jeg skal si ja eller hva jeg skal gjøre? Er dette noe som pusher deg enda mer eller hva? Hva skal jeg gjøre? Er det ikke slik at jeg selv må si i fra om hva jeg klarer og ikke og de hører på hva jeg sier? Eller blir man pushet helt til jeg sier ja til å gjøre hva enn de sier? Kan jeg evt skrive til denne saksbehandleren at jeg ikke vil på dette, men at jeg driver å søker jobb slik at jeg evt kan være i en 10-30% stilling? For jeg har tenkt litt på at kanskje jeg kunne ha jobbet 1-2 ganger i uken, men da vil jeg søke selv. Anonymkode: efeb9...ebf
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #2 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg fikk nylig AAP, og hadde et møte med saksbehandleren på NAV. Jeg var helt tydelig på at jeg ikke følte jeg klarte noe annet enn å dra til psykolog nå, men at jeg evt fremover kunne ha tenkt meg å studere siden jeg ikke har noe som helst utdanning. Hun mente at jeg burde gjøre mer enn å bare dra til psykolog og foreslo at jeg kunne jobbe feks 1 gang i uken. Jeg sa da klart og tydelig at det ble altfor mye. Hun tok da kontakt med min psykolog og de snakket sammen. Psykologen sa at jeg ikke var klar til noe annet enn å bare ha samtaler. Nå fikk jeg melding av saksbehandleren der hun ville ha meg til en arbeidspsykolog for å kartlegge mer. Jeg skjønner helt ærlig ikke hva dette er og om jeg skal si ja eller hva jeg skal gjøre? Er dette noe som pusher deg enda mer eller hva? Hva skal jeg gjøre? Er det ikke slik at jeg selv må si i fra om hva jeg klarer og ikke og de hører på hva jeg sier? Eller blir man pushet helt til jeg sier ja til å gjøre hva enn de sier? Kan jeg evt skrive til denne saksbehandleren at jeg ikke vil på dette, men at jeg driver å søker jobb slik at jeg evt kan være i en 10-30% stilling? For jeg har tenkt litt på at kanskje jeg kunne ha jobbet 1-2 ganger i uken, men da vil jeg søke selv. Anonymkode: efeb9...ebf noen som kan hjelpe meg litt? Anonymkode: efeb9...ebf
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #3 Skrevet 30. november 2021 Skal du ha penger fra NAV har du også en del plikter. Det er ingenting galt i å gå til en psykolog NAV henviser deg til, hvorfor ikke bare gi det et forsøk? Og hvis du søker jobber, så kan du vel også jobbe, eller hva er tanken? Du sier jo i ene øyeblikket at du ikke kan jobbe, men du søker jobber og kan tenke deg å jobbe? Her burde du være helt klar ovenfor NAV, så det ikke blir noen misforståelser. Jeg tenker NAV er bare glad for det om du finner en jobb selv, men de er tross alt relativt gode på arbeidsformidling - om noen er det. Så gjør både hva NAV foreslår, så du beholder stønaden din, i tillegg til å søke jobber slik du gjør nå. Anonymkode: 0e650...a98 17
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #4 Skrevet 30. november 2021 Psykolog teller som behandling som kvalifiserer for aap. Du skal ikke føle deg presset til noe som helst dersom psykologen også støtter deg i dette. Fastlegen kan også være en god støttespiller! Anonymkode: 5fb5a...c0b 4
Gjest laPistola Skrevet 30. november 2021 #5 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): noen som kan hjelpe meg litt? Anonymkode: efeb9...ebf Jeg synes du skal si ja til og gå til arbeidspsykologen , det er jo ikke sikkert det er noe negativt? Kanskje hen er hjelpsom. Det er jo mulig denne er enig med psykolog, at samtaler er nok for deg nå. Samtidig nevner du jo at du kunne tenke deg og jobbe litt, så du er jo litt usikker selv og? Det vil nok lønne seg og samarbeide med saksbehandler så langt det lar seg gjøre. ( dersom du blir pushet for langt og føler det er mot sin hensikt/ gjør det sykere kan du be om et møte med psykolog og fastlege senere - men prøv og samarbeide først )
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #6 Skrevet 30. november 2021 Just now, AnonymBruker said: Psykolog teller som behandling som kvalifiserer for aap. Det er NAV som vurderer hvilke aktiviteter og tiltak som kvalifiserer til AAP, det kan være forskjellig fra sak til sak. Men joda, behandling kan være et godkjent tiltak, og kun det, mens i andre saker kan det være andre aktiviteter eller mer enn behandling. Anonymkode: 0e650...a98 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #7 Skrevet 30. november 2021 Jeg synes du bør si ja og se hva de kan tilby deg. Så kan du heller avslutte om det blir for tøft eller vanskelig. Selv så går jeg på DPS og er i et arbeidsrettet tiltak - en fin kombinasjon. Vær positiv i møte med NAV, så gjør du det enklere for deg selv på langssikt. Anonymkode: d7961...dc1
Rosatoast Skrevet 30. november 2021 #8 Skrevet 30. november 2021 Du høres usikker ut, for du sier at du ikke klarer å jobbe, samtidig som du vil jobbe hvis du finner jobben selv. Så da regner jeg nesten med at du ikke vil jobbe via NAV, fordi du vil få den lønna du har krav på. Og det er kjempe fint, men informer saksbehandler om dette, og kryss av på meldekortet ditt de dagene og timene du jobber. Hvis ikke må du tilbakebetale de pengene du får oppå lønna di. Ser ingen grunn til at du skal takke nei til arb.psykolog, du kan jo gå dit f.eks èn gang og that's it. Jeg har selv fått AAP imens jeg gikk hos psykolog, tok opp fag og jobba deltid. Dette var i min "gode" periode og jeg hadde det veldig bra, og veldig takknemlig for at jeg kunne tjene ekstra penger vedsiden av AAP det lønner seg på sikt... 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #9 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg fikk nylig AAP, og hadde et møte med saksbehandleren på NAV. Jeg var helt tydelig på at jeg ikke følte jeg klarte noe annet enn å dra til psykolog nå, men at jeg evt fremover kunne ha tenkt meg å studere siden jeg ikke har noe som helst utdanning. Hun mente at jeg burde gjøre mer enn å bare dra til psykolog og foreslo at jeg kunne jobbe feks 1 gang i uken. Jeg sa da klart og tydelig at det ble altfor mye. Hun tok da kontakt med min psykolog og de snakket sammen. Psykologen sa at jeg ikke var klar til noe annet enn å bare ha samtaler. Nå fikk jeg melding av saksbehandleren der hun ville ha meg til en arbeidspsykolog for å kartlegge mer. Jeg skjønner helt ærlig ikke hva dette er og om jeg skal si ja eller hva jeg skal gjøre? Er dette noe som pusher deg enda mer eller hva? Hva skal jeg gjøre? Er det ikke slik at jeg selv må si i fra om hva jeg klarer og ikke og de hører på hva jeg sier? Eller blir man pushet helt til jeg sier ja til å gjøre hva enn de sier? Kan jeg evt skrive til denne saksbehandleren at jeg ikke vil på dette, men at jeg driver å søker jobb slik at jeg evt kan være i en 10-30% stilling? For jeg har tenkt litt på at kanskje jeg kunne ha jobbet 1-2 ganger i uken, men da vil jeg søke selv. Anonymkode: efeb9...ebf Du «arbeidsavklares»! Kriteriet for å ha aap er at du blir med på slike tiltak og prøver iallefall for å funne ut hva dlags arbeidskapasitet du har! Anonymkode: 19ee8...e2c 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #10 Skrevet 30. november 2021 Du sier at du vil studere, men NAV vil heller at du jobber, og derfor tenker de nok at de kan hjelpe deg å finne noe du trives med via arbeidsveileder. Anonymkode: aa698...7fb 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #11 Skrevet 1. desember 2021 Her må du nok gjøre som de sier. Skader jo ikke å prøve heller. Å jobbe 1 dag i uken klarer du . Kanskje det blir bra for deg? Jeg er ikke frisk sjøl men går i jobb. Det hjelper meg faktisk litt selv om det er slitsomt. Å gå alene med tankene sine er slitsomt . Godt å få en avledning. Anonymkode: 05753...92c 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #12 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Psykolog teller som behandling som kvalifiserer for aap. Du skal ikke føle deg presset til noe som helst dersom psykologen også støtter deg i dette. Fastlegen kan også være en god støttespiller! Anonymkode: 5fb5a...c0b Ja, psykolog teller som behandling, men hvis nav mener det ikke er nok så må man bare følge det. Nav betaler = nav bestemmer og her er det veldig individuelt om man blir hørt basert på hvilken veileder du har dessverre. Setter man seg på bakbeina risikerer man å ikke få penger. TS: Du har fått to alternativer så velg en av de, jeg hadde nok gått for den arbeidspsykologen. Husk at AAP varer ikke for alltid og tiden i avklarende tiltak (arbeidsavklaring i praksis) kan ta lang tid det også. En veileder som pusher vil deg mest sannsynlig godt, fordi noen blir på AAP i altfor mange år og risikoen for å stå uavklart når AAP perioden er over er stor. Det er det siste du kommer til å ønske. Anonymkode: 4ca2f...94b
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #13 Skrevet 1. desember 2021 Det som fremgår tydelig iallefall her er at du ikke har forutsetning for å vurdere arbeidsevne/aktivitetsmuligheter. Hadde takket ja til den psykologen Det å studere er ikke enklere enn å jobbe for eksempel 1-3 dager i uka. Det er heller ikke lettere å ha jobb man har søkt på selv. Det veilederen vil er å få deg ut av offentlige ytelser, og at du skal bli istand til å være selvstendig. Jeg synes ikke saksbehandler pusher voldsomt hardt her, vedkommende tilbyr deg en tjeneste som nok handler om å kartlegge hvilke muligheter du har nå, og senere. Anonymkode: 262c5...eed 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #14 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det som fremgår tydelig iallefall her er at du ikke har forutsetning for å vurdere arbeidsevne/aktivitetsmuligheter. Hadde takket ja til den psykologen Det å studere er ikke enklere enn å jobbe for eksempel 1-3 dager i uka. Det er heller ikke lettere å ha jobb man har søkt på selv. Det veilederen vil er å få deg ut av offentlige ytelser, og at du skal bli istand til å være selvstendig. Jeg synes ikke saksbehandler pusher voldsomt hardt her, vedkommende tilbyr deg en tjeneste som nok handler om å kartlegge hvilke muligheter du har nå, og senere. Anonymkode: 262c5...eed Det er ikke enklere enn å jobbe nei, men det hjelper fremtiden. Hjelper meg nada å jobbe uten utdanning og ha en usikker fremtid. Jeg ønsker derfor å bruke kreftene mine på å studere og vite at jeg om noen år får fast jobb. Anonymkode: efeb9...ebf 2
Rosatoast Skrevet 2. desember 2021 #15 Skrevet 2. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er ikke enklere enn å jobbe nei, men det hjelper fremtiden. Hjelper meg nada å jobbe uten utdanning og ha en usikker fremtid. Jeg ønsker derfor å bruke kreftene mine på å studere og vite at jeg om noen år får fast jobb. Anonymkode: efeb9...ebf Hvis du hovedsaklig går på AAP samt går til psykolog, mens arbeidsevnen din er svekket. Så anbefaler jeg ikke å søke inn på studier, da det er en stor sjangs for at du kanskje ikke klarer å følge opp. Da kommer skuffelsen over seg selv til å være veldig stor. Men hvis du ikke har fullført VGS og kunne tenkt å ta opp fag, så anbefaler jeg å søke seg på voksenopplæring Påbygg. Da kan du ta 2 til 4 fag og dele det opp på to år. Jeg gjorde dette når jeg fikk aap sist, samtidig som jeg gikk til psykolog Endret 2. desember 2021 av Rosatoast
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #16 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 30.11.2021 den 17.01): Jeg synes du bør si ja og se hva de kan tilby deg. Så kan du heller avslutte om det blir for tøft eller vanskelig. Selv så går jeg på DPS og er i et arbeidsrettet tiltak - en fin kombinasjon. Vær positiv i møte med NAV, så gjør du det enklere for deg selv på langssikt. Anonymkode: d7961...dc1 Hva mener du egentlig med «vær positiv i møte med NAV, så gjør du det enklere for deg selv på langssikt»? AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke enklere enn å jobbe nei, men det hjelper fremtiden. Hjelper meg nada å jobbe uten utdanning og ha en usikker fremtid. Jeg ønsker derfor å bruke kreftene mine på å studere og vite at jeg om noen år får fast jobb. Anonymkode: efeb9...ebf De fleste andre tar utdanning ved å få lån og stipend fra Lånekassen samt ha en deltidsjobb. Hvis du er for syk til å jobbe er du antagelig for syk til å studere også. Hvis du er frisk nok til å studere er du antagelig frisk nok til å jobbe også. Anonymkode: 2e314...eb4 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #17 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er ikke enklere enn å jobbe nei, men det hjelper fremtiden. Hjelper meg nada å jobbe uten utdanning og ha en usikker fremtid. Jeg ønsker derfor å bruke kreftene mine på å studere og vite at jeg om noen år får fast jobb. Anonymkode: efeb9...ebf Poenget mitt var - sikkert dårlig forklart - at om du ikke har noen arbeidsevne så har du heller ikke studieevne. NAV blir bare fornøyde om du kommer ut i studier - men da kvalifiserer du jo faktisk ikke til AAP. Man må ha nedsatt arbeidsevne med minst 50%. Anonymkode: 262c5...eed 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #18 Skrevet 2. desember 2021 Du sier at du kan tenke deg å jobbe hvis du selv finner deg jobb. Etter 4 år på aap vil jeg råde deg til å heller la NAV hjelpe deg med å finne praksisplass. Jobber man får som ufaglært er som oftest ikke en jobb hvor arbeidsgiver er raus nok til å takle at du har problemer med sykdom. Det kan fort bli en dårlig opplevelse for deg om du har f.eks. ustabilt oppmøte, jobber tregere eller trenger andre former for tilrettelegging. I en praksisplass SKAL dette være ok, de skal være informert om, og godta, akkurat dine behov før jobben starter. Det er mye enklere for psyken å vite at man godtas som man er, istedet for å føle at man må jage etter en forventning. Arbeidspsykologen kan bidra til å kartlegge hva slags jobb du kan trives i, og hva du trenger for å klare å stå i jobb. Det er positivt for deg å gjennomføre et slikt tiltak så tidlig som mulig. Jeg var selv livredd for å bli pushet ut i jobb. Jeg hadde traumer fra tidligere arbeidsplass og trenerte arbeidspraksis og alt relatert til det. Til og med jeg fant en praksisplass som fungerte, og gleder meg til å dra på jobb de 3 dagene i uka jeg jobber. Prosessen med å finne riktig plass tok 1,5 år. Ting tar så lang tid, du er tjent med å søke tiltak som arbeidspsykolog så raskt som mulig. Anonymkode: 5a3d1...7ef 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #19 Skrevet 2. desember 2021 Her har psykologen din sviktet. Hadde psykologen din vært klokkeklar overfor nav på at du ikke har helse til å jobbe så hadde nav lagt den ballen død. Men åpenbart har psykologen din formulert seg slik at nav tror at du kan prøves ut for arbeid. Så be psykologen din ta en ny prat med nav. Anonymkode: fc8f0...f3f
Gjest laPistola Skrevet 2. desember 2021 #20 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Her har psykologen din sviktet. Hadde psykologen din vært klokkeklar overfor nav på at du ikke har helse til å jobbe så hadde nav lagt den ballen død. Men åpenbart har psykologen din formulert seg slik at nav tror at du kan prøves ut for arbeid. Så be psykologen din ta en ny prat med nav. Anonymkode: fc8f0...f3f Hvordan kan psykologen være klokkeklar når ts selv ikke er klokkeklar? Du overvurderer også en psykologs makt. Det er helt vanlig at nav ønsker sin egen psykolog med på vurdering. Om saken er klokkeklar kommer vel arbeidspsykologen til nav fram til det samme som psykologen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå