AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #1 Skrevet 30. november 2021 Om jeg f.eks. booker ultralyd i uke 11+5, er det da informasjon de rent teknisk kan se, men ikke kan opplyse om pga lovverk? Bør jeg derfor da vente et par dager og heller booke i uke 12+0. Har hørt dette blitt sagt rundt omkring, men finner ikke informasjon om det på nett. så mulig det er en myte? Når jeg leser på private klinikkers nettsider står det at 12-ukersundersøkelsen kan gjøres fra 11+0 til 13+6. Anonymkode: 2fc0e...1a1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #2 Skrevet 30. november 2021 Jeg har hørt at de ikke opplyser om kjønn før uke 12, både fordi det er stor sjans for at man ser feil og fordi foreldre ikke skal ta abort pga «feil» kjønn. Men om det er sant vet jeg ikke. Anonymkode: 317ee...e41
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #3 Skrevet 30. november 2021 Hva mener du egentlig? Anonymkode: d6842...89f
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #4 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva mener du egentlig? Anonymkode: d6842...89f Jeg lurer på om det er noen lover som gjør at visse ting - som trisomier, kjønn, o.l., eller andre ting, ikke kan opplyses om før etter uke 12. Har som den som kommenterte over her hørt dette, men lurer på om det er en myte? Eller hva var det du ikke forsto? F.eks at før uke 12 kan gynekologen bare bekrefte antall fostre og at det er et hjerte som slår. Men etter uke 12 kan man få en grundig gjennomgang av organer o.l. Antar at begrensningene da vil være styrt av bioteknologiloven, og at dette vil ha sammenheng med grensen for fri abort. Ts Anonymkode: 2fc0e...1a1
Rucula Skrevet 30. november 2021 #5 Skrevet 30. november 2021 jeg har fått full gjennomgang av organer og avvik + kjønn før uke 12 i begge mine svangerskap!
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #6 Skrevet 30. november 2021 Jeg fikk full gjenomgang av organer o.l. da jeg var på UL 11+4, gynekologen sa da at de ikke har lov til å opplyse om kjønn før 12+0. De har heller ikke lov til å ta NIPT før 10+1. Men det er alltid en mulighet å ta en tur for NIPT til Sverige eller Danmark eller bare sende blodprøver og få svar på kjønn og trisomier fra uke 9, så regelen er ganske teit Anonymkode: 19940...8af
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #7 Skrevet 30. november 2021 Vet at private aktører ikke har lov til å stille diagnoser eller opplyse om eventuelle avvik de ser. Altså de kan SE avvik og si at noe ikke er som det skal, men ved eventuelle avvik skal man henvises til sykehuset hvor man får ytterligere tester og mulig diagnose. Anonymkode: 1c66a...775 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #8 Skrevet 30. november 2021 Vi var på ultralyd i uke 12, hvor jordmor kunne opplyse om at alt så fint ut med fosteret, uten videre spesifisering. Hun fortalte at det var lite vits i å se etter indikasjoner på kjønn så tidlig fordi det er så vanskelig å si noe sikkert, og hun sa også at hun heller ikke kunne si noe om hva hun trodde før uke 12 var overstått, dvs. i uke 13. Anonymkode: 00132...587
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #9 Skrevet 30. november 2021 Abortgrensa "gjelder" jo ikke ved avvik ved fosteret, absolutt alle som søker abort på dette grunnlaget etter uke 12 får det innvilget. Derimot tror jeg det stemmer at de ikke opplyser om kjønn så tidlig (heller ikke om man tar NIPT privat i Norge). Men kjønn på ultralyd så tidlig er stort sett kvalifisert gjetting uansett. Private aktører har heller ikke "lov" til å utføre fosterdiagnostikk, derimot så plikter de å henvise videre offentlig om de oppgaver noe uvanlig. Så om du får oppdaget fortykket nakkefold eller noe annet så blir du henvist videre til de som faktisk utfører fosterdiagnostikk i Norge. Et litt merkelig kompromiss, men sånn er det. Anonymkode: 7b9da...94e
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #10 Skrevet 30. november 2021 Vi tok ultralyd når jeg var 11+3. Fikk spørsmål om vi ønsket å vite kjønn, da hun var så og si helt sikker. Hun sa at hun i utgangspunktet ikke hadde lov til å si kjønn, da noen velger abort på bakgrunn av kjønn. Vi kunne få vite det, da hun sa at hun var 100% sikker på at vi ikke kom til å ta abort uansett. Det var i 2013. Anonymkode: 3da00...c1a
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #11 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi tok ultralyd når jeg var 11+3. Fikk spørsmål om vi ønsket å vite kjønn, da hun var så og si helt sikker. Hun sa at hun i utgangspunktet ikke hadde lov til å si kjønn, da noen velger abort på bakgrunn av kjønn. Vi kunne få vite det, da hun sa at hun var 100% sikker på at vi ikke kom til å ta abort uansett. Det var i 2013. Anonymkode: 3da00...c1a Hvordan kunne hun være 100% sikker på det? Det går ikke. Anonymkode: 01948...3c4 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #12 Skrevet 30. november 2021 Beklager om jeg sporer av her - men vet dere hvor mye man kan se rundt 11+0 og dagene etterpå av avvik (feil på organer etc)? Er det stor forskjell på om man venter til f. eks. 13+0 eller ikke? Anonymkode: 64217...f7f
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #13 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Beklager om jeg sporer av her - men vet dere hvor mye man kan se rundt 11+0 og dagene etterpå av avvik (feil på organer etc)? Er det stor forskjell på om man venter til f. eks. 13+0 eller ikke? Anonymkode: 64217...f7f I alle mine svangerskap har jeg blitt anbefalt å ta den grundige ultralyden i uke 13, for det er da det som regel er lettest og sjekke neseben, nakkefold osv. Anonymkode: ea619...e5b
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #14 Skrevet 30. november 2021 Det er riktig at de ikke har lov til å opplyse om kjønn. Helt utrolig overformynderi, jeg ble sjokkert i mitt første svangerskap da jeg ble gjort oppmerksom på regelen. Anonymkode: a50a6...d59
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #15 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er riktig at de ikke har lov til å opplyse om kjønn. Helt utrolig overformynderi, jeg ble sjokkert i mitt første svangerskap da jeg ble gjort oppmerksom på regelen. Anonymkode: a50a6...d59 Synes det er et helt ok lovverk. Man får jo vite kjønn noen uker senere uansett om man ønsker, så fremt det er mulig å se. Mange som tipper feil så tidlig uansett. Anonymkode: acc8e...a0a 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #16 Skrevet 1. desember 2021 På grunn av påskeferie falt min 12 ukers kontroll i uke 11 (pluss noe) fikk full gjennomgang av organer, nakkefold og neseben. Kjønn var ikke i fokus men jeg spurte ikke heller. Dette var hos en avtalespesialist- usikker på om det regnes som privat eller offentlig Anonymkode: c5f15...a9d
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #17 Skrevet 1. desember 2021 Hvis de ser at noe ikke er som det skal, har de plikt til å si i fra. Anonymkode: 5c50c...1ed 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #18 Skrevet 1. desember 2021 17 hours ago, AnonymBruker said: Jeg lurer på om det er noen lover som gjør at visse ting - som trisomier, kjønn, o.l., eller andre ting, ikke kan opplyses om før etter uke 12. Har som den som kommenterte over her hørt dette, men lurer på om det er en myte? Eller hva var det du ikke forsto? F.eks at før uke 12 kan gynekologen bare bekrefte antall fostre og at det er et hjerte som slår. Men etter uke 12 kan man få en grundig gjennomgang av organer o.l. Antar at begrensningene da vil være styrt av bioteknologiloven, og at dette vil ha sammenheng med grensen for fri abort. Ts Anonymkode: 2fc0e...1a1 De har ikke lov å se etter, men de har ikke lov å ikke sjekke det som ser rart ut. Anonymkode: e35b4...3ec
Klementina Skrevet 1. desember 2021 #19 Skrevet 1. desember 2021 Jeg har tidlig UL når jeg er 12+2. Er det for tidlig til å si noe om eventuelle misdannelser?
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #20 Skrevet 1. desember 2021 Misdannelser ses best mellom uke 11-13. Etter dette kan det være vanskeligere å tolke feks nesebein og nakkefold. Anonymkode: 51086...e68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå