Gå til innhold

Lett fordøyelig mat når man er kvalm

tørkestativ

Anbefalte innlegg

I går kom kvalmen med et brak, og det gjorde oppkasten også. Dessverre. Det er verst på morgenen. Da kommer all mat og drikke i retur. Senere på dagen klarer jeg i det minste å holde på det, men jeg blir kvalm av matlukt og ingenting frister. I går og i dag har jeg levd på ritz kjeks og pepsi max da det er det eneste som går ned for øyeblikket. Hvilke andre ting anbefalere dere? Vil gjerne få i meg noe annet også… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, det er ikke gøy. Frukt og yoghurt fikk jeg i meg. Jeg blandet eple- eller appelsinjuice med kullsyrevann også. 

Anonymkode: 67740...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk på de verste dagene drukket sånne Nutridrink-flasker fra apoteket. Tilsvarer fullverdig måltid, og da kommer det ikke opp biter og helvette når man spyr. Ellers har litt sure norske epler fungert ok; mors flattbrød, salte kjeks; litt halvumodne mandariner; yoghurt; farris; pasta med litt margarin; stekte poteter. Mild gulost på salt kjeks. Sushi er det eneste av mer ordentlig mat jeg har faktisk cravet og klart og holde på. Kanskje pga av ingefæren. 

Anonymkode: 413a1...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Huff, det er ikke gøy. Frukt og yoghurt fikk jeg i meg. Jeg blandet eple- eller appelsinjuice med kullsyrevann også. 

Anonymkode: 67740...ab2

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har faktisk på de verste dagene drukket sånne Nutridrink-flasker fra apoteket. Tilsvarer fullverdig måltid, og da kommer det ikke opp biter og helvette når man spyr. Ellers har litt sure norske epler fungert ok; mors flattbrød, salte kjeks; litt halvumodne mandariner; yoghurt; farris; pasta med litt margarin; stekte poteter. Mild gulost på salt kjeks. Sushi er det eneste av mer ordentlig mat jeg har faktisk cravet og klart og holde på. Kanskje pga av ingefæren. 

Frukt skal jeg prøve 😊 leste et sted at banan visstnok var bra også.. yoghurt spydde jeg opp i går😂 stekte poteter prøvde jeg også å få i meg i går, men det fikk jeg ikke ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiste mye loff. Hadde på litt syltetøy hvis dagsformen tilsa at litt pålegg var ok, eller spiste jeg rett og slett bare loff uten noe på.

Anonymkode: 04dd7...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Grønne sure epler var det eneste jeg fikk ned en periode. 

Anonymkode: f685a...486

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg spiste mye loff. Hadde på litt syltetøy hvis dagsformen tilsa at litt pålegg var ok, eller spiste jeg rett og slett bare loff uten noe på.

Anonymkode: 04dd7...30b

Da skal det handles både loff og grønne epler i dag 😊 i dag fikk jeg faktisk ned 2 små stykker frossen pizza. Det smakte overraskende nok veldig godt, så kanskje det blir middagen hver dag de neste ukene🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banan og suppe. Faktisk ok å kaste opp igjen sammenlignet med tikka masala i nesen 🤣

Jeg ble i mye bedre form i uke 13/14. Du har min dypeste medfølelse. Bare husk at de aller fleste blir kvitt det verste av kvalmen etter første trimester.

Anonymkode: e5c01...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg levde på ristet brød med smør, vassgraut med sirup og fortynnet appelsinjuice i de verste ukene. 

Det blir bedre. Jeg klarer å spise middag igjen etter to måneder på kjedelig diett, gitt at maten ikke inneholder noe av det som provoserer kvalme.

Hvis du sliter med å få i den nok mat og drikke bør du kontakte lege, og få kvalmestillende. Jeg gjorde ikke det, og angrer litt. 

Anonymkode: 85b8e...7f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter nå veldig med å få i meg mat. Det hjalp en periode med frukt, men nå kaster jeg opp det og. 

Syns noen andre at pålegg smaker bare annerledes? Jeg syns ost smaker for salt og bittert, samme med kjøttpålegg blir kvalm av det meste. Prøvde yoyghurt, men jeg får for mye slim i halsen og sliter med å være tett i nesa og halsen så jeg unngår youghurt og melk. Jeg kaster opp som regel når jeg har for mye slim. 

Tips til andre pålegg og mat tar jeg gjerne i mot :) 

Anonymkode: 116c1...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg. Slet veldig med hyppig oppkast helt til utgangen av uke 16. I rundt to mnd beholdt jeg svært lite mat/drikke. Det som hjalp meg var å tvinge i meg mat/drikke selvom jeg visste jeg kom til å kaste opp igjen. Ikke gi deg - med å prøve å få ned noe, for da må du være oppmerksom slik at du får i deg nok næring. Får du ned noe så får du i deg noe, man kaster sjeldent opp alt - og man tar til seg noe om man holder litt på maten før oppkast.

Poteter hjalp meg, både i form av vanlig potet og potetgull.. Pringles, spiste en del baktpotet med skinke og ost. Brødskive med skinke etterhvert. Det var dager alt bare gikk i retur uansett om det hadde «fungert» dagen i forveien, ergo - man må bare spise og velge milde smaker som ikke er så ille å kaste opp igjen. Potet er typisk «smakløs» i retur. Jeg spiste også en del fløteis, da fikk jeg ofte litt i magen før jeg prøvde meg på andre ting. Ikke særlig sunt alltid, men mottoet ble: noe er bedre enn ingenting… Håper du blir bedre snart 🤞🏻 Hold ut! Det går over 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tørkestativ skrev (På 30.11.2021 den 17.48):

Da skal det handles både loff og grønne epler i dag 😊 i dag fikk jeg faktisk ned 2 små stykker frossen pizza. Det smakte overraskende nok veldig godt, så kanskje det blir middagen hver dag de neste ukene🙈

Har gått mye i frossenpizza her. Smakløse ferdigprodukter er det eneste nesten som funker til middag 😆 grandiosa 4 oster, nammmm 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg sliter nå veldig med å få i meg mat. Det hjalp en periode med frukt, men nå kaster jeg opp det og. 

Syns noen andre at pålegg smaker bare annerledes? Jeg syns ost smaker for salt og bittert, samme med kjøttpålegg blir kvalm av det meste. Prøvde yoyghurt, men jeg får for mye slim i halsen og sliter med å være tett i nesa og halsen så jeg unngår youghurt og melk. Jeg kaster opp som regel når jeg har for mye slim. 

Tips til andre pålegg og mat tar jeg gjerne i mot :) 

Anonymkode: 116c1...e43

Har stekt brød i litt olivenolje. Eller spist litt margarin på. Pleier å spise Jarlsberg, men den er uaktuell, så kjøpte Synnøve fienden, som er mer smakløs. Har klart litt banan, syltetøy og sjokopålegg. Kanskje prøve med litt avocado på loff. 

Ja, loff er gull! Elsker mørkt brød til vanlig, men nå går det i loff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønne crispy druer og horn i ovnen med ost og skinke går her 😊

Anonymkode: 8937d...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...