Gå til innhold

Trenger innspill fra andre ang ei venninne…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en gjeng som skal reise på tur. I siste liten, før turen ble booket, så spurte jeg ei venninne om hun ville være med. Hun fikk beskjed om at det hastet med svar, fordi vi skulle booke nå. 

hun svarte at hun gjerne ville være med og betalte 11.000 for turen. 
Dagen etter sender hun melding om at hun ikke kunne bli med og måtte få pengene tilbake, fordi bilen måtte på verksted. Ok, jeg trodde ikke det var noe problem å Avbestille, men det var ikke mulig. 

Det endte derfor opp med at JEG måtte tilbakebetale de 11.000 for henne 🤷🏻‍♀️ Synes det er utrolig sure penger. 

hadde hun rett på de pengene tilbake egentlig? 

Anonymkode: 591d3...91b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm. Synes dette er vanskelig, men nei, jeg synes ikke du skulle måtte betale det - med mindre du sa til henne at det var mulig å avbestille. 

Jeg tenker at i slike tilfeller er det kjempeviktig å være skikkelig tydelig på hva som gjelder, ift avbestilling og slik - nettopp for å unngå slike situasjoner. Tenker også at det er dumt å spørre noen om noe slikt i siste liten, det er jo å «be om» problemer når noen må ta avgjørelser på kort varsel. Like dumt å svare «ja» når man ikke er sikker - hvis man ikke vil risikere å miste pengene. 

Når det er sagt - venninnen din sa ja til tur, og betalte. Når det ikke gikk an å avbestille  og få pengene tilbake, synes jeg ikke der er ditt ansvar. Hun skulle takket nei til tur om hun var usikker. 

Anonymkode: 29d3b...3a5

• Liker 20
Skrevet

Hvorfor skal du betale for en tur hun ikke kan være med på? Det er ikke din feil at hun må ha bilen på verksted. 

• Liker 31
Skrevet
Strange Doll skrev (28 minutter siden):

Hvorfor skal du betale for en tur hun ikke kan være med på? Det er ikke din feil at hun må ha bilen på verksted. 

Fordi hun desperat trengte pengene og jeg gadd ikke sure miner for ting, så jeg bare overførte de til henne. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hmmm. Synes dette er vanskelig, men nei, jeg synes ikke du skulle måtte betale det - med mindre du sa til henne at det var mulig å avbestille. 

Jeg tenker at i slike tilfeller er det kjempeviktig å være skikkelig tydelig på hva som gjelder, ift avbestilling og slik - nettopp for å unngå slike situasjoner. Tenker også at det er dumt å spørre noen om noe slikt i siste liten, det er jo å «be om» problemer når noen må ta avgjørelser på kort varsel. Like dumt å svare «ja» når man ikke er sikker - hvis man ikke vil risikere å miste pengene. 

Når det er sagt - venninnen din sa ja til tur, og betalte. Når det ikke gikk an å avbestille  og få pengene tilbake, synes jeg ikke der er ditt ansvar. Hun skulle takket nei til tur om hun var usikker. 

Sa aldri noe om det var mulig og avbestille eller ei. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi hun desperat trengte pengene og jeg gadd ikke sure miner for ting, så jeg bare overførte de til henne. 

Jeg vil ikke si hun er en god venninne om hun tar imot de pengene fra deg sånn uten videre 

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når du er så dum så kan du vel egentlig takke deg selv. 

• Liker 10
Skrevet

Jeg har tenkt litt på denne situasjonen, og jeg synes egentlig ikke det er så vanskelig som jeg først syntes (innlegg #2). Du får jo selv vurdere om du vil ta kampen med henne, men jeg hadde i hvert fall aldri hatt samvittighet til å la min venninne sitte igjen med regninga når JEG ikke kunne likevel. Hun sa jo ja til tur og betalte. Du/dere var snille å inviterte henne med, og dette er takken?

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sa aldri noe om det var mulig og avbestille eller ei. 

Hun burde jo spurt om det, om hun var usikker. Og lært seg å ikke takke spontant ja til ting før hun vet sikkert. 

Det er noe dritt at de som tar ansvaret for å organisere ting, legger ut for andre og så videre løper så stor risiko for å måtte punge ut selv når folk ombestemmer seg eller det ikke passer likevel. Det er ikke greit. 

Tips for framtida: Si alltid - skriftlig - at det er bindende påmelding. Så får det heller være en positiv overraskelse om det går an å avbestille, men da står hvert fall ikke du ansvarlig for kostnader. 

Er det noen andre dere kan invitere med i stedet for denne venninna? 

• Liker 7
Skrevet

Jeg tenker at det i utgangspunktet var din venninnes ansvar. Men siden du "ikke orket sure miner" og betalte tilbake 11k rett fra egen lomme, tror jeg det blir rart om du ber om disse nå. Veldig merkelig å ombestemme seg på så kort tid, og det er en kjip situasjon for henne, men du hadde ikke trengt å legge ut noe som helst. 

Anonymkode: 97fc8...eae

• Liker 7
Skrevet
Strange Doll skrev (24 minutter siden):

Jeg vil ikke si hun er en god venninne om hun tar imot de pengene fra deg sånn uten videre 

Synes ikke man kan klandre venninna om TS ikke har tatt det opp. Forstår jeg det riktig så betalte TS tilbake uten å si at det ikke var mulig å avbestille?

Syntes du burde ha sagt det, TS... Ville prøvd å glemme hele greia nå og prøve å selge det du kan av reisen.

Dersom du tok det om med venninna di og hun ble vrang synes jeg derimot du har grunn til å ta avstand for en periode...

• Liker 3
Skrevet

Vet venninnen din at du har betalt henne av egen lomme? 

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes også at du skal si det som det er.  Hvis hun er en god venninne så betaler hun deg nok tilbake når hun kan. 

Skrevet

Du burde jo SI til hun at - forresten så er det mine lommepenger du fikk. Fordi det går ikke an å av bestille. Setter pris på om du betaler tilbake. 

Jeg hadde aldri gitt venninna mi så mye penger, og ingen oppriktig venn hadde tatt det imot. Hun sa ja, og jeg tenker ar hun faktisk sa dette med verksted fordi hun ombestemte seg.. 

• Liker 9
Skrevet

Hm, du skal ikke betale henne for at hun angret seg. 

Var det sånn at hun var usikker i starten, og dere burde sjekket om det kunne avbestilles? Eller var hun 100% klar på å reise? Om det er sistnevnte, så må du be henne betale deg tilbake. Du taper jo også penger på å avbestille, hvorfor skal du tape det dobbelte? 

Skrevet

Altså! Herregud. 

Anonymkode: 60144...7f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at det i utgangspunktet var din venninnes ansvar. Men siden du "ikke orket sure miner" og betalte tilbake 11k rett fra egen lomme, tror jeg det blir rart om du ber om disse nå. Veldig merkelig å ombestemme seg på så kort tid, og det er en kjip situasjon for henne, men du hadde ikke trengt å legge ut noe som helst. 

Anonymkode: 97fc8...eae

sportsidiot skrev (2 timer siden):

Synes ikke man kan klandre venninna om TS ikke har tatt det opp. Forstår jeg det riktig så betalte TS tilbake uten å si at det ikke var mulig å avbestille?

Syntes du burde ha sagt det, TS... Ville prøvd å glemme hele greia nå og prøve å selge det du kan av reisen.

Dersom du tok det om med venninna di og hun ble vrang synes jeg derimot du har grunn til å ta avstand for en periode...

moho skrev (2 timer siden):

Vet venninnen din at du har betalt henne av egen lomme? 

Rosatoast skrev (1 time siden):

Du burde jo SI til hun at - forresten så er det mine lommepenger du fikk. Fordi det går ikke an å av bestille. Setter pris på om du betaler tilbake. 

Jeg hadde aldri gitt venninna mi så mye penger, og ingen oppriktig venn hadde tatt det imot. Hun sa ja, og jeg tenker ar hun faktisk sa dette med verksted fordi hun ombestemte seg.. 

TurdusMerula skrev (1 time siden):

Hm, du skal ikke betale henne for at hun angret seg. 

Var det sånn at hun var usikker i starten, og dere burde sjekket om det kunne avbestilles? Eller var hun 100% klar på å reise? Om det er sistnevnte, så må du be henne betale deg tilbake. Du taper jo også penger på å avbestille, hvorfor skal du tape det dobbelte? 

Ja, kanskje det var min egen feil. Jeg sa til henne at det ikke var mulig å avbestille før i dag og da ble hun skikkelig stressa/sur. Så derfor valgte jeg og bare sende de pengene til henne. Jeg vet også at hun er i en vanskelig økonomisk situasjon, så jeg ville ikke at hun skulle slite. 

hun var ikke usikker i starten, hun sa ja med en gang og gledet seg kjempe mye - i 14 timer. 

nei, hun har ikke takket meg heller for at jeg sendte henne de pengene, selv om hun godt vet at jeg betalte for henne, for det sa jeg til henne. Så jeg revurderer hele vennskapet her. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, kanskje det var min egen feil. Jeg sa til henne at det ikke var mulig å avbestille før i dag og da ble hun skikkelig stressa/sur. Så derfor valgte jeg og bare sende de pengene til henne. Jeg vet også at hun er i en vanskelig økonomisk situasjon, så jeg ville ikke at hun skulle slite. 

hun var ikke usikker i starten, hun sa ja med en gang og gledet seg kjempe mye - i 14 timer. 

nei, hun har ikke takket meg heller for at jeg sendte henne de pengene, selv om hun godt vet at jeg betalte for henne, for det sa jeg til henne. Så jeg revurderer hele vennskapet her. 

Juridisk sett kan du anmelde hun og kreve pengene tilbake, hvis du sier at hun nå skylder deg dette. Og da kommer mest sannsynlig saken til å gå i din favør. Bare så du vet at disse pengene har du krav til å få tilbake, og det burde du si til hun. Syntes jo du er litt dum som overførte, ikke ditt problem om hun har trang økonomi, du er vennen hennes, ikke moren hennes. (Hvis du skjlnner) ...

Skikkelig bitch syntes jeg hun er, ingen oppegående person hadde tatt imot 11k fra venninna si, pga bil-trøbbel (som sannsynligvis er bullsh..). Faktisk ganske utspekulert spør du meg, at hun sier ja, så 14 timer senere vil hun ha pengene tilbake som hun vet du har betalt ?! Høres shady ut. 

Er dette første gang du har gitt hun penger, eller betalt for hun? 

Skrevet
Rosatoast skrev (29 minutter siden):

Juridisk sett kan du anmelde hun og kreve pengene tilbake, hvis du sier at hun nå skylder deg dette. Og da kommer mest sannsynlig saken til å gå i din favør. Bare så du vet at disse pengene har du krav til å få tilbake, og det burde du si til hun. Syntes jo du er litt dum som overførte, ikke ditt problem om hun har trang økonomi, du er vennen hennes, ikke moren hennes. (Hvis du skjlnner) ...

Skikkelig bitch syntes jeg hun er, ingen oppegående person hadde tatt imot 11k fra venninna si, pga bil-trøbbel (som sannsynligvis er bullsh..). Faktisk ganske utspekulert spør du meg, at hun sier ja, så 14 timer senere vil hun ha pengene tilbake som hun vet du har betalt ?! Høres shady ut. 

Er dette første gang du har gitt hun penger, eller betalt for hun? 

Anmelde gjør jeg ikke, men jeg er skikkelig skuffet.. 

jeg har lånt henne penger før, men de betalte hun tilbake når hun skulle 😊

Skrevet

Altså, jeg mener ikke at jeg har lånt henne disse. De ga jeg av egen «tvungen» vilje, men jeg er skuffet over at hun ikke takker engang. Og jeg sendte henne en melding på messenger om at jeg var skuffet over situasjonen og at hun ikke engang takket for seg. 

hun har lest den for flere timer siden, men svarer ikke. 

Skrevet

Nei det er hennes ansvar ikke ditt 

Anonymkode: 92efb...cba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...