AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #1 Skrevet 30. november 2021 Hei. Jeg fikk en etterbetaling fra nav tidligere i år på over 400 000 kr. Nesten 200 000 av disse ble trukket i skatt (44% av etterbetalingen). Vil det si at jeg vil få noe av dette igjen på skatten til neste år? Nav klarer ikke å svare meg på dette. Og nei, jeg er ikke en snylter eller "går på nav". Jeg jobber og studerer som alle andre, men etter at nav brukte flere år og flere avslag, hvor jeg trengte advokathjelp, mistet hus og hjem pga feil som nav gjorde så ble etterbetalingen på 400 000 kr (siden den gjaldt over flere år). Anonymkode: 9fa4e...eb8
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #2 Skrevet 30. november 2021 Det vet jo ikke nav. Du må legge inn i skatteetaten endret inntekt. Litt sent nå, dersom du ikke har gjort det tidligere. Utregningen på skatten kommer jo da i april. Anonymkode: 4f6f3...464 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #3 Skrevet 30. november 2021 Om du ble trukket for mye får du det igjen neste år, ja Anonymkode: 132a2...3c2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #4 Skrevet 30. november 2021 Det kommer jo an på hvor mye skatt du har betalt ellers i år, om du har betalt formye, nok eller for lite. Det er jo ikke no NAV kan svare på. Anonymkode: 730f4...8eb 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #5 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det vet jo ikke nav. Du må legge inn i skatteetaten endret inntekt. Litt sent nå, dersom du ikke har gjort det tidligere. Utregningen på skatten kommer jo da i april. Anonymkode: 4f6f3...464 Slik jeg har forstått det så trekker de uansett hvilket skattekort du har mye på en etterbetaling fra NAV. Det er en flat sats på slike utbetalinger, og du kan visstnok jobbe for å få noe av det tilbake før oppgjøret - men det er noe andre har fortalt meg og som jeg ikke har testet ut selv. Ts, da jeg fikk en etterbetaling på ca halvparten av din 1 år - så fikk jeg mye igjen på skatten neste år. Skatten regnes jo uansett ut i forhold til inntekt og formue. Har du betalt mer enn du skal (og det er jo trolig med de tallene du opererer med) så får du de tilbake når oppgjøret er klart. Anonymkode: 76f14...f15
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #6 Skrevet 30. november 2021 Her står det litt: Skatt på etterbetalinger av pensjon og ytelser fra NAV - Skatteetaten Anonymkode: 76f14...f15
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #7 Skrevet 30. november 2021 Hvordan skal noen på KG vite hva du skal betale i skatt for inneværende år? Skatteoppgjøret neste år vil vise om du får noe av beløpet tilbake eller ikke. Anonymkode: 46890...268
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #8 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Slik jeg har forstått det så trekker de uansett hvilket skattekort du har mye på en etterbetaling fra NAV. Det er en flat sats på slike utbetalinger, og du kan visstnok jobbe for å få noe av det tilbake før oppgjøret - men det er noe andre har fortalt meg og som jeg ikke har testet ut selv. Ts, da jeg fikk en etterbetaling på ca halvparten av din 1 år - så fikk jeg mye igjen på skatten neste år. Skatten regnes jo uansett ut i forhold til inntekt og formue. Har du betalt mer enn du skal (og det er jo trolig med de tallene du opererer med) så får du de tilbake når oppgjøret er klart. Anonymkode: 76f14...f15 Etterbetaling fra tidligere år mener jeg å huske at automatisk har 44% skatt. NAV kan opplyse om selve skattetrekket fra ytelsen (hvor mye og hvorfor), men de vet ikke hva dette vil ha som praktisk konsekvens for den enkelte. Anonymkode: 4ea55...be2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå