Gå til innhold

Hvilke koselige minner har du fra juletiden når du var barn?

Energi-jenta

Anbefalte innlegg

For meg så er det blant annet:

- Julesokk med masse godteri i og bladet Knoll og Tott
- Se koselige julefilmer om morningen
- Pakke opp julegaver på julaften
- Spise masse kaker på julaften
- Spille kort med onkel og de andre søskene på julaften
- Spille kinakjakk med bestemor på julaften
- Grave snøhuler med storebroren min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- at Julenissen hadde vært på besøk natt til julaften og lagt gaver under treet, fylt julestrømpen og spist av maten vi satte fram

- hjemmelaget pakkekalender

- brettspill langt ut i de sene nattetimer hele julen (nå er vi en familie som spiller mye hele året, men det var likevel noe spesielt med all spillingen i julen)

- de faste juleprogrammene på julaften

- den gode julematen og all bakingen

- å bruke god tid på å pakke opp julegavene og ofte ble vi enige om å skrive små rim/vers på pakkelappen som skulle hinte litt om innholdet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chiroptera.

Å sitte med kjeks/kaker og drikke og åpne en og en pakke og se hva hverandre fikk. Det har alltid vært favorittminnet. 

Gå i kirken med søsknene mine for å komme oss ut og vekk fra alt stresset. 

Bestefar og onklene mine som alltid snek meg mandelen under bordet hvis de fikk den

Møtes med alle venninnene i romjula og gå julebukk og synge julesanger

Juleverksted hjemme hos oss med alle vennene

Endret av Chiroptera.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vakne på julafta til julestrømpe med godteri og ein liten pakke. Var som regel ein leike som haldt oss opptatt resten av dagen så vi ikkje masa på fleire gåver 🙈 Kjenne pinnekjøt-lukta i huset, ete klementiner og godteri medan vi såg barnetv. Familieselskap i romjula, gjekk nyttårsbukk på nyttårsafta. Gler meg sånn til å vidareføre fine tradisjonar til guten min ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å gå og legge seg tidlig lillejulaften, og høre mamma og pappa ta frem all julepynten og pynte treet. For så å våkne grytidlig julaften og gå inn i stua der alt er pyntet og masse gaver ligger under juletreet. 

Anonymkode: 60e16...9eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

At mamma knulla nissefar.

Anonymkode: 5405b...f84

Det håper jeg du slapp å se på. Jesus.

Anonymkode: ad63f...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

❤Den gode stemningen mens vi pyntet på lillejulaften.

❤Lukten av grantre, grønnsåpe, strykespray, møbelpolish, klemetiner og pinnekjøtt.

❤Våkne til en pose med to julehefter, klementiner og Barnetvgodt. Juleheftene ble fordelt på oss ungene, de tilhørte alle, men de vi fikk i posen, fikk vi lest først. Donaldheftet var favoritten😊

❤Barnetv på morgenen (luksus den gang)

❤Spenningen

❤Gaveåpninga

❤Det å kose seg og beundre gaver, mens jeg spiste saltstenger og drakk brus.

❤Romjul med alle juletrefestene.

Anonymkode: d6cb8...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen gode minner fra juletider siden jeg er oppvokst som et Jehovas vitne☹👎

Anonymkode: d84d6...ffb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å pynte juletreet lille julaften sammen med far og bror. Mamma var alltid den som siktet og gav beskjed om at juletreet var skeivt og hvordan det måtte rettes opp. Og selvfølgelig var det tradisjon at vi ikke fikk lysene jevnt fordelt før på andre forsøk, samt at det alltid var en pære som hadde gått. Så hørte vi på julemusikk og pynta juletreet med hjemmelaget juletrepynt fra alle årene i barnehage og barneskole. Og mamma uffet seg umiddelbart fordi treet alltid begynte å drysse etter en halvtime.

DET er julestemning for meg.🎄💚 Nå har både bror og mor gått bort, og far har kjøpt plastjuletre med ferdigmonterte lys. Joda, men nei.

Anonymkode: 4792c...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det håper jeg du slapp å se på. Jesus.

Anonymkode: ad63f...3eb

Måtte "bare" høre på. 

Julen også nissefar fikk det han ønsket seg til jul.

Anonymkode: 5405b...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker det var veldig digg med julegrøt. Og å ha adventstjerne i vinduet på rommet mitt. 

Det var også veldig koselig på julaften å få se tegnefilmer, spise masse godteri. stort å få nytt akebrett til jul. 

Det var også veldig nydelig når snøen kom og det ble helt magisk med nysnø på trærne. og så drysset det og glitret. 

Pappa pleide å sette opp lys til oss slik at vi så hvor vi akte når vi akte i oppkjørselen. det var digg å ha et stort skjerf rundt ansiktet slik at jeg ikke ble dekt av snø. 

Anonymkode: 975a0...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våkne opp på julaften. Først hang det en sokk med godteri på døra, så gå inn i stuen. Mor og far hadde pyntet huset stuen og kjøkkenet til jul, lysene sto på på juletre, juleheftene låg fremme, fullt fruktfat og nøtteskåler på bordene, godteri i julekrukker, bordet dekket fint til julefrokosten. Vi var fylt av forventning om hva denne dagen ville bringe. 

Så spiste vi årets beste frokost med nybakte rundstykker, hjemmelaga julepålegg og alt som godt var. Etterpå julebarnetv og Tre nøtter til Askepott (vi hadde bare 1 tvkanal, så var ikke vant til å få se så mange tegneserier og barneprogram, var spesielt for julen)

Resten av dagen var også fin, men husker spesielt følelsen av å våkne med forventning til rent og julepyntet hus og den gode frokosten. 

Anonymkode: 4ade6...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste minne (utenom gaver så klart 😛 ) er å få lov til å sitte i sofaen og se tv og lese julehefter fra etter frokost til middag. Med klementiner og nøtter på bordet, og ingenting jeg måtte gjøre.

Har prøvd å gjenskape det i voksen alder. Mannen står for julemiddagen og barnet vårt begynner å bli ganske stort, så jeg ser for meg at det være mulig om jeg gjør unna ting på forhånd, men det dukker alltid opp noe likevel. 😛

Anonymkode: 762a7...750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde alltid sånne rimelige sjokoladekalendere, og jeg elsket det! Magisk hver dag! 

På lille julaften dro jeg ut sammen med en venninne for å levere julegaver til andre venninner. Gjerne på spark om det var snø. 
På kvelden lille julaften var det alltid ekstra god kveldsmat, gløgg og «Kvelden før kvelden» med Grevinnen og hovmesteren på tv. 
Våkne tidlig på julaften, og jeg listet meg alltid ned og slo på lysene på juletreet. Det var magisk det❤️ Etterhvert sto pappa opp, og vi satt sammen å så på barne-TV og drakk kakao. Snakker Andresen, Askepott, Reisen til julestjernen🤩

Så var det julegudstjeneste i kirken, for jeg sang i koret i alle år. Så stemningsfullt! 
Så var det hjem til pappas julemiddag, gaver, kaker og kos❤️ 

Anonymkode: 2bef0...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Juletrefest! Noen andre som husker det? Med flere ‘ringer’ folk rundt treet, pakkelek, en liten tegnefilm og kjole og kinasko😄

Anonymkode: 45f6b...eee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store pynteskåler med frukt, julestrømpe og pakkekalender. Det er mye som manglet, det var sjeldent noe hyggelig jul da mamma ofte var sint. Hun ville ikke ha hjelp til noe, men trampet rundt sint for at hun ikke fikk noe hjelp. Hun la opp til at vi skulle nyte julestrømpa mens vi så på tv. Brått kunne hun skru av i irritasjon for at vi ikke bidro. Så jeg følte meg jag ut av stuen omtrent hver eneste jul, for jeg fikk likevel ikke lov til å bidra. 

Vanvittig slitsomt. 

Anonymkode: 3cc92...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Juletrefest! Noen andre som husker det? Med flere ‘ringer’ folk rundt treet, pakkelek, en liten tegnefilm og kjole og kinasko😄

Anonymkode: 45f6b...eee

Ja!❤️ Bortsett fra pakkelek, for hos oss så var nissen innom med  godteriposer til barna😊

Anonymkode: d6b78...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...