AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #1 Skrevet 30. november 2021 Jeg begynte i ny jobb som pedagogisk leder forje uke. De som driver barnehagen jobber også her. På min første dag fikk jeg etter fem minutter, ansvar for barn i tilvenning og foreldrene. Foreldrene grudde seg alle til barnehage start,og stengingen var derfor ganske så som så. De stilte krevende spørsmål om vår hverdag i barnehagen og ville kikke rundt. Jeg hadde nettopp begynt i jobben selv. De som styrer barnehagen satt i bakgrunnen og holdt på med de andre barna. Kjenner dette var vanskelig. Lurer på hvorfor man ønske gi det ansvaret fra seg, når man driver en bhg. Man burde jo se på bhg som sitt hjerte og vise bhg frem med stolthet? Skummelt å la en ny ansatt få ansvar for dette. Eller? Jeg kjente jo ingen, ingenting. Anonymkode: 2dddb...2e1
Nelja Skrevet 30. november 2021 #2 Skrevet 30. november 2021 Jeg hadde sagt at jeg var helt ny akkurat som lille Ella, og at jeg gleder meg til å bli kjent med barnehagen og de ansatte sammen med henne. 20
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #3 Skrevet 30. november 2021 Nelja skrev (2 minutter siden): Jeg hadde sagt at jeg var helt ny akkurat som lille Ella, og at jeg gleder meg til å bli kjent med barnehagen og de ansatte sammen med henne. Enig, spilte på det. Likevel tenker jeg at styreren burde ta dette. Anonymkode: 2dddb...2e1 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #4 Skrevet 30. november 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg begynte i ny jobb som pedagogisk leder forje uke. De som driver barnehagen jobber også her. På min første dag fikk jeg etter fem minutter, ansvar for barn i tilvenning og foreldrene. Foreldrene grudde seg alle til barnehage start,og stengingen var derfor ganske så som så. De stilte krevende spørsmål om vår hverdag i barnehagen og ville kikke rundt. Jeg hadde nettopp begynt i jobben selv. De som styrer barnehagen satt i bakgrunnen og holdt på med de andre barna. Kjenner dette var vanskelig. Lurer på hvorfor man ønske gi det ansvaret fra seg, når man driver en bhg. Man burde jo se på bhg som sitt hjerte og vise bhg frem med stolthet? Skummelt å la en ny ansatt få ansvar for dette. Eller? Jeg kjente jo ingen, ingenting. Anonymkode: 2dddb...2e1 Og du har tittel «pedagogisk leder»? Høres ikke som en veldig god leder… mye syting . Anonymkode: 8bbb4...bfc 11
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #5 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Og du har tittel «pedagogisk leder»? Høres ikke som en veldig god leder… mye syting . Anonymkode: 8bbb4...bfc ? Anonymkode: d7eb2...c5b 6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #6 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): ? Anonymkode: d7eb2...c5b Skjønte ikke jeg heller. Anonymkode: 2dddb...2e1 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #7 Skrevet 1. desember 2021 Utrolig uansvarlig av styreren! Jeg hadde fått helt hetta, du var jo helt ny selv 😳 Anonymkode: fb697...a0b 2
Milky Skrevet 1. desember 2021 #8 Skrevet 1. desember 2021 (endret) Synes ikke dette var så rart. Jeg fikk slengt på meg tilvenning da jeg var assistent og det gikk helt fint. Greit nok de trengte ikke å gi deg det ansvaret på dag en, men rimelig fort forventes det, det er jo du som er pedagogisk leder. De kjenner ikke det barnet noe mer enn deg, og kan veilede deg igjennom dagens rutiner. Barnet er jo bare der en times tid den første dagen, og få timer resten av uka. «De som styrer i bhg»? Mener du de andre ansatte? Ja noen må passe på de andre barna som er der? Et nytt barn trenger ikke mer enn en voksen. Men om du synes dette er ugreit så bør de andre respektere det. Si hva du føler til styrer Endret 1. desember 2021 av Milky 11
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #9 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 11/30/2021 den 13.18): Jeg begynte i ny jobb som pedagogisk leder forje uke. De som driver barnehagen jobber også her. På min første dag fikk jeg etter fem minutter, ansvar for barn i tilvenning og foreldrene. Foreldrene grudde seg alle til barnehage start,og stengingen var derfor ganske så som så. De stilte krevende spørsmål om vår hverdag i barnehagen og ville kikke rundt. Jeg hadde nettopp begynt i jobben selv. De som styrer barnehagen satt i bakgrunnen og holdt på med de andre barna. Kjenner dette var vanskelig. Lurer på hvorfor man ønske gi det ansvaret fra seg, når man driver en bhg. Man burde jo se på bhg som sitt hjerte og vise bhg frem med stolthet? Skummelt å la en ny ansatt få ansvar for dette. Eller? Jeg kjente jo ingen, ingenting. Anonymkode: 2dddb...2e1 Hva er problemet? Du sier at ting er sånn og sånn men at du begynte i dag. Hva er skummelt? Er du farlig eller en kompetent person for jobb i bhg? Anonymkode: c24ff...d48 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #10 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva er problemet? Du sier at ting er sånn og sånn men at du begynte i dag. Hva er skummelt? Er du farlig eller en kompetent person for jobb i bhg? Anonymkode: c24ff...d48 Handle om at jeg ikke kjente bhg selv og dermed ikke kunne svare på ulike spørsmål. Anonymkode: 2dddb...2e1 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #11 Skrevet 2. desember 2021 Jobben din som ped. Leder er blant annet tilvenning. Jeg fikk også tilvenning ned en gang da jeg startet i barnehage. Styrer sin jobb er i større grad økonomi og administrasjonsarbeid. Anonymkode: 089a0...b3d 7
kri.star Skrevet 2. desember 2021 #12 Skrevet 2. desember 2021 Jeg tenker at dette er en utfordring man som nyansatt burde takle på strak arm. Som flere har sagt, så kjenner ikke de andre det nye barnet heller. Kanskje det rett og slett var for å aktivisere deg, og få deg igang med en gang. Og er det spm. om rutiner o.l. fra foreldrene som du ikke kan svare på, så er det ikke værre enn å forklare at du ikke vet, men at du selvfølgelig skal finne ut av det, og gi dem ett skikkelig svar så fort som mulig. 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #13 Skrevet 2. desember 2021 Vi var tre nye på avdeling jeg jobbet på for mange år siden. Det var ny barnehage og vi måtte ta inn flere tilvenningsbarn på vår første dag. Ingen visste noe, men to av oss hadde erfaring fra tidligere så det var ikke noe problem det. Skjønner at det kom brått på deg, styrer burde gitt deg beskjed så du var forberedt. Hvis du lurer på noe spør du naboavdeling bare. Anonymkode: f9027...5a3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #14 Skrevet 2. desember 2021 Helt utenfor tema, men himmel og hav, du har utdanning og skal oppdra dagens unge. Det heter forrige, ikke forje. 🙄 Anonymkode: 1cd44...85d 6
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #15 Skrevet 2. desember 2021 6 hours ago, Frk.fri said: Jeg tenker at dette er en utfordring man som nyansatt burde takle på strak arm. Som flere har sagt, så kjenner ikke de andre det nye barnet heller. Kanskje det rett og slett var for å aktivisere deg, og få deg igang med en gang. Og er det spm. om rutiner o.l. fra foreldrene som du ikke kan svare på, så er det ikke værre enn å forklare at du ikke vet, men at du selvfølgelig skal finne ut av det, og gi dem ett skikkelig svar så fort som mulig. Jeg er ikke enig. Den voksne som skal ha tilvenning med et nytt barn må jo ha tid til å planlegge! Anonymkode: 09fa3...cbd 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #16 Skrevet 2. desember 2021 Jeg syns du får utrolig ufine svar her, Ts! De har tydeligvis aldri hatt en slik jobb, eller aner hva den går ut på. De som er negative og nedlatende kan jo i det minste PRØVE å sette seg inn i situasjonen til TS?! Du er en nybakt mor, med det mest dyrebare du eier og har på armen. Poden skal begynne i bhg for første gang, og alt du vil er at barnet ditt skal ha det bra, bli tatt godt vare på av gode og omsorgsfulle mennesker. Du vil at barnet ditt skal oppleve trygghet, og bli sett. Så møter du pedagogen som skal være primærkontakt. Hun virker usikker, stotrende og fersk. Hun klarer ikke å svare på alle spørsmål og du holder litt ekstra godt i barnet ditt. Hvordan smitter dette første møtet over på barnet og deg? På et av livets viktigste dager, både for deg og barnet? Føler du deg trygg på denne personen? Jeg regner med at du vil bli møtt av en trygg, tydelig og utadvendt person, som kan fortelle om rutiner, barnehagens fokusområde og generelt om hverdagen i bhg. For du er kanskje en engstelig og nervøs mamma som vil ha det beste til ditt barn, og du vil føle at du leverer ungen din til kompetente ansatte som gjør alt for barnet ditt. Jeg er både mamma og tidligere mangeårig pedagog i bhg, og jeg kjenner meg utrolig godt igjen i problemstillingen til ts. Folk tror at det er easy peasy å være bhg -lærer, men det er en grunn til at folk slutter på løpende bånd. Inkludert meg selv. Det er en fryktelig krevende jobb du hele tiden må være «på». Det er hele tiden forventninger til deg, og du vil bare at alle skal være og føle seg trygge i bhg. Det er krav fra øvre hold til oppover ørene, fra alle rundt. Kommune, stat, styrer, kollegaer og ikke minst foreldre. De var nesten verst. Noen pirket på ALT, og ble aldri fornøyd! Så jeg forstår godt ts. Man vil gjøre en så god jobb som mulig, og det får man ikke på denne måten når man blir kastet ut i en oppgave som dette. Uansett om man er ny fra skolebenken eller fra en annen bhg. Både rutiner, hus, barn og foreldre er nye. Man får ikke forberedt seg hverken mentalt eller skriftlig, og det gjør man man kanskje oser usikkerhet og inkompetanse. Jeg sier ikke at du gjorde det, men foreldre er så utrolig nøye på alt som omhandler barnet og barnehagen, og når man ikke får gjort sitt beste for å vise at man er god nok, føler man seg litt fortapt. Rett og slett som en dårlig pedagog. Hvem vil levere barnet sitt til en du opplever som det? Not me. Anonymkode: fb697...a0b 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #17 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 2.12.2021 den 8.11): Handle om at jeg ikke kjente bhg selv og dermed ikke kunne svare på ulike spørsmål. Anonymkode: 2dddb...2e1 Da sier du det, "dette kan jeg ikke svare på siden jeg er ny, men "Kari" her borte vet nok dette" og spurt Kari, at disse foreldrene lurer på noe. Det vanlige er jo at man som ny får et par uker til å gjøre seg kjent med barn og rutiner før man får en tilvenning, MEN nå er det manko på folk i alle bauger og kanter, så da må man forvente at man kanskje må ta i et tak med en gang med kommer inn døren. Og jeg ser logikken bak at de som styrer barnehagen er med barna som de kjenner, mens du som er ny kan ta imot ett nytt barn - dere kjenner hverandre like lite, enn at du som ikke kjenner de andre barna skal være med dem, det gir utrygge barn som ville gjort tilvenningen for det nye barnet vanskeligere. Anonymkode: b99ca...b26 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #18 Skrevet 4. desember 2021 Er dette din aller første jobb? Anonymkode: ea4f8...b36
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #19 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 2.12.2021 den 12.45): Jobben din som ped. Leder er blant annet tilvenning. Jeg fikk også tilvenning ned en gang da jeg startet i barnehage. Styrer sin jobb er i større grad økonomi og administrasjonsarbeid. Anonymkode: 089a0...b3d Jeg har disse oppgaver også. Anonymkode: 2dddb...2e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå