Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk oss større bolig og måtte kjøpe mange ting samtidig, slik som vaskemaskin, garderobeskap, lys og lamper og div. Annen innbo og plutselig sitter jeg med kredittgjeld på 30k😱😩

synes dette er voldsomt mye og vil betale det ned raskest mulig og heller spare opp til andre ting vi trenger.

Hvordan betale ned raskest mulig? Hvor kan vi kutte utgifter? Vi lever allerede på sparebluss, og har faste utgifter på ca 30k i mnd. I tillegg kommer mat og alt slikt.

Huslånet alene er på 15k i mnd, 2k i fellesutgifter og strøm blir vel fort 2k nå på vinteren… i tillegg kommer tv og internett på 0,8k og vann/renovasjon. Vi hsr bil-lån på 3k i mnd og studielån på til sammen 4,5k. Totalt tjener vi ca 50k etter skatt. 

i tillegg trenger vi å spare opp ny buffer. Vi har tømt kontoene våre totalt og jeg fåt helt hetta av å ha så lite midler tilgjengelig om noe skulle skje. Noen som har tips til dette også? 

Anonymkode: 6af64...198

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi fikk oss større bolig og måtte kjøpe mange ting samtidig, slik som vaskemaskin, garderobeskap, lys og lamper og div. Annen innbo og plutselig sitter jeg med kredittgjeld på 30k😱😩

synes dette er voldsomt mye og vil betale det ned raskest mulig og heller spare opp til andre ting vi trenger.

Hvordan betale ned raskest mulig? Hvor kan vi kutte utgifter? Vi lever allerede på sparebluss, og har faste utgifter på ca 30k i mnd. I tillegg kommer mat og alt slikt.

Huslånet alene er på 15k i mnd, 2k i fellesutgifter og strøm blir vel fort 2k nå på vinteren… i tillegg kommer tv og internett på 0,8k og vann/renovasjon. Vi hsr bil-lån på 3k i mnd og studielån på til sammen 4,5k. Totalt tjener vi ca 50k etter skatt. 

i tillegg trenger vi å spare opp ny buffer. Vi har tømt kontoene våre totalt og jeg fåt helt hetta av å ha så lite midler tilgjengelig om noe skulle skje. Noen som har tips til dette også? 

Lever tilbake/ selg det som er kjøpt. 

Anonymkode: 225a7...02e

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Lever tilbake/ selg det som er kjøpt. 

Det er litt vanskelig 😂 det er pax-garderober fra ikea som vi trenger, panelovner til alle soverom, lamper til stue og kjøkken og soverommene og vaskemaskin. Dette er jo ting vi må ha for å overleve 😱

• Liker 1
Skrevet

Tja, første skritt er vel å innrømme at det ikke er kjøpt fordi dere måtte pga boligkjøp, men fordi dere var utålmodige og dumme. Av det du nevner så er det kun vaskemaskin som er nødvendig å ha. Skjønner man det, er det mindre sjanse for å gå i fella igje 

Hvis dere har 20.000 igjen etter faste utgifter hver måned så klarer dere fint å betale ned kredittlånet på 2 mnd, 3 om dere ikke vil skjære helt ned på kosekjøp. 5.000 til mat, 5.000 til sløseri og 10.000 til nedbetaling.

Anonymkode: 54598...e0a

• Liker 33
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er litt vanskelig 😂 det er pax-garderober fra ikea som vi trenger, panelovner til alle soverom, lamper til stue og kjøkken og soverommene og vaskemaskin. Dette er jo ting vi må ha for å overleve 😱

Man overlever helt fint uten garderobeskap og fine lamper i hvert rom.

Anonymkode: 54598...e0a

• Liker 43
Skrevet

Dere hadde klart dere fint uten dette i noen mnd, her har vi også oppgradert og vi brukte mange mnd på å møblere. Levde med den gamle sofaen i 6 mnd før vi fant en ny vi likte, har enda ikke funnet god belysning, og så videre. 

Alt for mange stresser med å møblere slik dere virker å ha gjort, og nå sitter du med resultatet. Dyr gjeld. 

Nå får du betale ned på den kjapt, og heller bortprioritere julegaver.

Lag handleliste, spis mindre kjøtt, kutt ned på abonnement og godta at det blir kjipt en stund. Du sier jo dere har 20k til overs 

Anonymkode: 90c1d...061

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere hadde klart dere fint uten dette i noen mnd, her har vi også oppgradert og vi brukte mange mnd på å møblere. Levde med den gamle sofaen i 6 mnd før vi fant en ny vi likte, har enda ikke funnet god belysning, og så videre. 

Alt for mange stresser med å møblere slik dere virker å ha gjort, og nå sitter du med resultatet. Dyr gjeld. 

Nå får du betale ned på den kjapt, og heller bortprioritere julegaver.

Lag handleliste, spis mindre kjøtt, kutt ned på abonnement og godta at det blir kjipt en stund. Du sier jo dere har 20k til overs 

*etter faste utgifter (kom bort i post-knappen), da bruker dere 5000 på mat, kjøper null ekstra i 2-3 mnd og betaler 10-15 k i mnd. Vipps, ferdig til februar. 

• Liker 3
Skrevet

Må omprioritere kostnader, og legge alt dere kan inn i gjelden. Med det du skriver her bør det gå fint på 2-3 mnd. 

Anonymkode: 58862...599

• Liker 1
Skrevet

Søk om utsettelse på studielånet hvis det fortsatt er en mulighet, så har dere rom der. 20 000,- etter faste kostnader er uansett romslig økonomi og det skal være mulig å betale ned gjelden på 3-4 mnd hvis dere lever sparsommelig.

Anonymkode: 57569...81d

• Liker 6
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Skjønner ikke at dere tør å kjøpe så dyr bolig når dere vet at renta skal opp. I tillegg skal matvarer og strøm bli dyrere. 

Anonymkode: ea120...58d

• Liker 7
Skrevet

Prioriter gjelden frem før ny bufferkonto, for nå. Nå i desember får jo kanskje dere begge halv skatt og mer lønn? Bruke hele overskuddet på å betale ned kredittkortgjeld. Se på om de ter mulig å spare på matutgiftene, ved å leve litt billigere et par måneder. Er ofte mulig å spare på mat. 

Anonymkode: 5c567...c7e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

🙄🤣

Anonymkode: f32f5...bd4

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hei,

Jeg er enslig og har også kjøpt meg bolig nå. Jeg har også hatt lyst på mye nytt, feks ny seng og sånt..spesielt nå i Black week. 

har en kjip Ikea madrass til 1000 kr og en sengeramme til 1500..men tør absolutt ikke å slå sånn på stortromma som dere har gjort. Nå er vel dere TO om å betale ned 30 000 da, eller ? 15 000 greier du vel greit?

Men jeg forstår ikke helt hvordan dere har kjøpt så mye og så NÅ reagerer?  :P har dere mistet kontrollen på mellomveien? 

Her får jeg masse 90 talls møbler fra eks svigers som jeg skal male og. fikse opp. Tør ikke kjøpe alt nytt nå. tar det heller gradvis. :)

Anonymkode: 33d1c...91b

• Liker 13
Skrevet

Nå er det mye fint å få gratis via gjenbrukssider på FB, Finn osv så nei man må ikke pådra seg 30` i kredittkortgjeld for å overleve innflytting i nytt hus. Vi hadde de gamle møblene i flere år når vi flyttet inn i nytt hus og det gikk helt fint at det var "tomt" her - vi gikk fra 80 til 250 kvm 😎 og først de siste årene (12 år senere altså) føler vi at alt er på plass av ting vi ønsket oss den dagen vi flyttet inn her.. Og ikke en krone i ekstra gjeld.. Tolmodighet er en fin ting, sammen med en plan, ett budsjett og en stålvilje til å ikke falle for fristelser overalt.. (og det kommer fra en som lett "sløser" bare så det er sagt)

• Liker 5
Skrevet

Merkelig prioritering å kjøpe alt det på kreditt men ok. De fleste kjøper vel sånt enten med ekstra penger fra boligsalg/litt ekstra i boliglån ved kjøp, eller over tid når man har råd til det. 

For å få penger nå til å betale ned kjapt kan dere jo be om noen måneder avdragsfritt på huslånet (altså kun betale renter). Det gjorde jeg første året etter jeg kjøpte første gang pga litt trang økonomi som jeg visste kom til å bedre seg etter et år.

Anonymkode: d28ce...78d

• Liker 5
Skrevet

Dette er jo ren og skjær idioti. Absolutt ingenting av det dere har kjøpt er ting dere måtte ha.

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det er skummelt at folk med denne holdingen her får rikelige boliglån.... 

Kan til nød gå med på at man trenger en vaskemaskin for å "overleve", men man trenger også mat, strøm å slikt no for å overleve... 

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi lever allerede på sparebluss, og har faste utgifter på ca 30k i mnd. I tillegg kommer mat og alt slikt.

ø..du skriver dere tjener 50 k tilsammen i året.

Jeg tjener 500 i året, og har 28 000 utbetalt i mnd. jeg betaler mye i skatt da, jeg hadde vel fått 30 000 om jeg betaler "normal skatt" så jeg forstår ikke hvordan dere greier dere med faste utgifter på 30 000? med mat så blir vel det ekstra 4000 eller? da går dere vel i minus? :eeeh:

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Totalt tjener vi ca 50k etter skatt. 

beklager, blingsa helt her. 

Dere får utbetalt 50 000 etterskatt til sammen. Da går vel dette bra? Du må jo bare sette opp budsjett. 

30 000 faste utgifter. 

5000 mat 

5000 nedbetaling gjeld. 

osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...