AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #1 Skrevet 30. november 2021 En god bachelor og master utdannelse som sikrer en god jobb med god lønn. Sier god lønn med tanke på relevant arbeidserfaring også. Men ender med 500 000 i gjeld hos lånekassen. Synes du at det er verdt det? Anonymkode: 260bd...6cf
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #2 Skrevet 30. november 2021 Selvfølgelig. Anonymkode: dcbe3...113 15
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #3 Skrevet 30. november 2021 For min del var det ikke verdt det. For min mann var det absolutt verdt det. Kommer helt an på. Anonymkode: c70f6...a12 6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #4 Skrevet 30. november 2021 Når jeg sammenligner meg med jevnaldrende uten høy utdannelse, så har de kommet mye bedre ut av det økonomisk enn det jeg har. Anonymkode: 8c3cb...7c2 3
Entern Skrevet 30. november 2021 #5 Skrevet 30. november 2021 Nei, ikke verdt det. Men gjør det du vil.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #6 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Når jeg sammenligner meg med jevnaldrende uten høy utdannelse, så har de kommet mye bedre ut av det økonomisk enn det jeg har. Anonymkode: 8c3cb...7c2 Hvilken utdannelse har du? Anonymkode: 260bd...6cf 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #7 Skrevet 30. november 2021 Jeg har mastergrad i realfag. Er i midten av 30-årene og føler ikke det har lønt seg enda. Men jeg trives godt i jobben min med interessante arbeidsoppgaver, mulighet for faglig utvikling og sikker jobb. Har kompetanse og utdannelse som gjør meg attraktiv på arbeidsmarkedet, så jeg er fornøyd med valget mitt. Hadde rundt 300 000 i studielån som nyutdannet. Anonymkode: 4892f...5df 2
Hippogriff Skrevet 30. november 2021 #8 Skrevet 30. november 2021 Det er vel en subjektiv vurdering hver enkelt må gjøre for seg selv. For min del er den uvurderlig, den trygghetsfølelsen ved å vite at jeg neppe noen gang blir stående uten jobb. 3
Cole Skrevet 30. november 2021 #9 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): En god bachelor og master utdannelse som sikrer en god jobb med god lønn. Sier god lønn med tanke på relevant arbeidserfaring også. Men ender med 500 000 i gjeld hos lånekassen. Synes du at det er verdt det? Anonymkode: 260bd...6cf Om du tar en master og får fullt fradrag sitter du bare igjen med 300K i studielån da. 2
Knirke Skrevet 30. november 2021 #10 Skrevet 30. november 2021 Hvis du er sikker på at du får en god jobb: Verd det. Er du ikke sikker på om du får en god jobb: Se for deg å jobbe som ufaglært butikkarbeider, servitør, barnehageassistent etc, gjerne flere deltidsjobber samtidig, for å få endene til å møtes. Og dette må du holde på med i mange år fremover mens du søker alt du kan av jobber som har et snev av relevans. Ikke verd det. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #11 Skrevet 1. desember 2021 Cole skrev (22 timer siden): Om du tar en master og får fullt fradrag sitter du bare igjen med 300K i studielån da. Fult fradrag? Tenker du på omgjørings lånet til stipend? Anonymkode: 260bd...6cf
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #12 Skrevet 1. desember 2021 kommer helt an på din stå-på-vilje og hvor enkelt det er å komme seg inn på arbeidsmarkedet i den sektoren du ønsker. ta it-bransjen i oslo i dag f.eks. med litt stå-på-vilje så kan man ta en code bootcamp over 3 mnd, få seg en moderat-lavt kodejobb etterpå, bytte jobb etter et år, og være på linje med masterstudenter i lønn etter 3-5 år. dét hadde lønt seg mye mer enn å ta den masteren! men igjen, det er ikke for alle. for mange er utdanning en trygg og sikker vei inn på arbeidsmarkedet. så lærer man også ting som den vitenskapelige metode som man ikke gjør med selvlært/lynkurs i like stor grad. Anonymkode: b5715...ad1
urenluren Skrevet 1. desember 2021 #13 Skrevet 1. desember 2021 Kommer helt an på utdannelsen, og hva du ønsker å jobbe med. Jeg utdanner meg i noe som jeg aldri kunne jobbet som uten utdannelse, og jeg personlig syntes er interessant og med høy sannsynlighet til føre til relevant jobb etter endt studie. Jobber ekstra i klesbutikk nå, og tanken på å skulle hatt det som eneste jobb er stooor motivasjon for å fortsette å studere, for butikkansatt er virkelig en helt grusom jobb😂 Men noen trives med det også!
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #14 Skrevet 1. desember 2021 Ja helt standard. Er jo minste kravet til å få jobb om dagen. Anonymkode: 782b8...9f5 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #15 Skrevet 1. desember 2021 Kommer helt an på utdannelsen og gjennomføringsevne, men for de fleste er det verdt det😊 det er ikke verdt det hvis man ikke fullfører, hopper mellom ulike studieretninger o.l. Vet også om flere som tar kunst/musikkfag som angrer i ettertid Anonymkode: e5d4c...3ab
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #16 Skrevet 1. desember 2021 Jeg tenker det er verdt det dersom du ønsker deg en jobb som i utgangspunktet krever mastergrad. Jeg hadde muligheten til å gå yrkesfag og rett inn i familiebedriften med sikker lønn og fremtidig sjefsstilling, men jobbene jeg ønsket meg var mer typiske "kontorjobber" som krevde mastergrad. Sånn sett var det verdt det for min del, men jeg hadde nok tjent mer i det lange løp ved å gå yrkesfag. Årslønna jeg har nå er høyere enn venner/bekjente med yrkesfaglig utdanning, men disse (jevnaldrende) hadde allerede jobbet 100% i 5-6 år da jeg ble ferdig utdannet og har sånn sett fått spart opp midler. Anonymkode: 3af4e...91f
IDGAF Skrevet 1. desember 2021 #17 Skrevet 1. desember 2021 Økonomisk er det stort sett ikke verdt det. Statistisk er en med master faktisk over 50 år før den tar igjen en jevnaldrende som tok fagbrev! Finnes selvfølgelig unntak- begge veier. Men livet er jo ikke bare penger. Studietiden, tilegne seg ny kunnskap, få jobbe med noe en synes er interessant, fleksibilitet/trygghet i arbeidslivet... Mye annet som kan gjøre det verdt det.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #18 Skrevet 1. desember 2021 Definer god lønn. Jeg kjenner flere med Master og Bachelor som snirkler seg på 450/500k. Samboer er håndtverker med fagbrev og har nesten 600k. Jeg synes ikke Master og Bachelor gir så veldig god lønn. Bare ved få unntak. Anonymkode: fb196...7ce
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #19 Skrevet 1. desember 2021 Altså i dagens samfunn er man jo nesten nødt til å ta den utdannelsen uansett om man får 500.000 i studielån.. Ellers har du ikke mulighet til å få annen jobb enn butikkselger der du blir dårlig behandlet av alt fra kunder til profittjagende drittsjefer.. Snakker av erfaring.. Anonymkode: f559b...ce9
Kipling Skrevet 1. desember 2021 #20 Skrevet 1. desember 2021 Kommer an på feltet ditt og på IQen din. Der interessante er jo forskjellen mellom lønnen med og uten utdannelsen, og hvis den er høy så er det fort verdt det, men du må generelt sett ha høy IQ for å virkelig dra nytte av en utdannelse. Og i noen felter er utdannelse et stork krav, i andre så er det ikke formelt krav men det gjør deg mye dyktigere, mens i andre igjen så er det bortkastet tid fordi feltet beveger seg kjapt så utdannelsen er utdatert på 2 år uansett 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå