Gå til innhold

Barna forteller at foreldrene drikker for mye

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om barn(12-14)som forteller at de synes foreldrene drikker for mye øl, som stadig er alene hjemme med eldre bror på 17 fordi foreldrene er ute og drikker og som sier at far kommer sjanglende hjem og dunker borti dører og snøvler etc.  

Anonymkode: a51cf...8db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at dette er skadelig for barna. Barn og fyll hører ikke sammen. 

Anonymkode: cff92...036

• Liker 16
Skrevet

Det bør absolutt ringe noen varsellamper i slike tilfeller. 

Anonymkode: 6828b...e42

• Liker 10
Skrevet

Idiot folk. At voksne mennesker ikke skjønner at barn lider under sånne forhold kommer jeg aldri til å forstå. Egoisme på topp 

Anonymkode: 0e25a...3b5

• Liker 5
Skrevet

Jeg har tatt det opp med mor, og hun sier de er voksne folk som må kunne gjøre som de vil. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre videre.. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har tatt det opp med mor, og hun sier de er voksne folk som må kunne gjøre som de vil. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre videre.. 

ts

Ta en telefon og drøft saken med barnevern. Du kan være anonym, og anonymisere familien om du vil. Barnet som har fortalt dette, har h*n noen forventninger til deg etter å ha fortalt?

Anonymkode: 76838...d5f

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ta en telefon og drøft saken med barnevern. Du kan være anonym, og anonymisere familien om du vil. Barnet som har fortalt dette, har h*n noen forventninger til deg etter å ha fortalt?

Jeg spurte barnet om de hadde sagt noe til foreldrene selv og da sa barnet at de hadde sagt det mange ganger, men hjalp ikke. Jeg spurte om jeg skulle snakke med mamma, om det var ok, det var det. 

ts

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

ts

Vet ikke?

Det er jo enkelt: bekymringsmelding til BV, og nummeret til Anonyme Alkoholikere. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg spurte barnet om de hadde sagt noe til foreldrene selv og da sa barnet at de hadde sagt det mange ganger, men hjalp ikke. Jeg spurte om jeg skulle snakke med mamma, om det var ok, det var det. 

ts

Om mulig ville jeg snakket med barnet igjen, og sagt at du vil kontakte andre for hjelp. Så ville jeg tatt den telefonen til barnevernet. De vil i første omgang sette inn hjelpetiltak, med mindre de avdekker noe annet svært alvorlig. 

• Liker 1
Skrevet

Bekymringsmelding til BV er neste steg når foreldrene ser ut til å gi blaffen når man snakker med de. 

Anonymkode: cff92...036

• Liker 7
Skrevet

Barn er i utgangspunktet svært lojale, så det at de har fortalt deg om dette OG gitt klarsignal om at du kan snakke med mor, sier mye. Det er godt mulig at det er verre enn de forteller også. 

Kontakt barnevernet. Det er ikke ditt ansvar å vurdere alvorlighetsgraden i dette, det får de undersøke og eventuelt sette inn tiltak. 

Hilsen noen som skulle ønske at noen meldte bekymring da hen var barn. 

Anonymkode: 52a2f...64e

• Liker 13
Skrevet

Hva betyr ofte? Det må være lov å ha drukket litt for mye en gang i blant. Det er ikke noe gale at en 17åring er hjemme med yngre barn i ny og ne. 

Sier ikke at det er greit å sjangle pga han var så beruset, men er forskjell om det har skjedd en gang eller flere.  

Ville kanskje først nøstet opp i det. Også vurdert etterpå om det er nødvendig å kontakte BV.

• Liker 3
Skrevet

Barnevernet. Jeg skjønner ikke at det er et spørsmål engang. 

• Liker 7
Skrevet

Håper virkelig at du tar til deg rådene i denne tråden, og kontakter barnevernet. Dette er ikke greie forhold å vokse opp under, og når foreldrene ikke bryr seg, er det på tide at de får seg en oppvekker. Du må gjerne ta en prat med det barnet som sa ifra til deg, og si at du vil melde videre. Det kan ha betydning for å bevare tilliten. Samtidig må du ikke la eventuelle protester hindre deg fra å melde saken.

Anonymkode: dff0c...23f

• Liker 2
Skrevet
Perleblomst skrev (14 minutter siden):

Hva betyr ofte? Det må være lov å ha drukket litt for mye en gang i blant. Det er ikke noe gale at en 17åring er hjemme med yngre barn i ny og ne. 

Sier ikke at det er greit å sjangle pga han var så beruset, men er forskjell om det har skjedd en gang eller flere.  

Ville kanskje først nøstet opp i det. Også vurdert etterpå om det er nødvendig å kontakte BV.

2-3, noen ganger (1 g i mnd i tillegg ca)reiser de bort 2-3 dager i strekk hvor barna er hos besteforeldre. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du ringer barnevernet. Seriøst, er du helt tafatt?!

Skrevet
Cole skrev (1 minutt siden):

Du ringer barnevernet. Seriøst, er du helt tafatt?!

Jeg skal det. Er absolutt ikke tafatt, måtte bare ha litt støtte på at det høres rimelig ut. 
ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skal det. Er absolutt ikke tafatt, måtte bare ha litt støtte på at det høres rimelig ut. 
ts

Om du er over 18 år så burde du evne å ta denne avgjørelsen selv.

Skrevet

Jeg vokste opp med en høytfungerende alkoholiker, og det satte spor. Forsøkte å snakke med mange rundt, men de trodde nok ikke helt på det jeg fortalte så ingen gjorde noe. Selv ikke når de inviterte venner på fest og barna sov i samme huset... Alle vennene mente de bare var sosiale, det var jo noe å feire osv osv. Jeg er glad du hører på barnet og vil hjelpe 

Anonymkode: 941d8...570

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Barn er i utgangspunktet svært lojale, så det at de har fortalt deg om dette OG gitt klarsignal om at du kan snakke med mor, sier mye. Det er godt mulig at det er verre enn de forteller også. 

Kontakt barnevernet. Det er ikke ditt ansvar å vurdere alvorlighetsgraden i dette, det får de undersøke og eventuelt sette inn tiltak. 

Hilsen noen som skulle ønske at noen meldte bekymring da hen var barn. 

Anonymkode: 52a2f...64e

Underskriver dette innlegget. 

Så bra du tar barnet på alvor, TS. Du har prøvd å snakke med mor, hun tar det ikke på alvor og ser det kun fra sitt eget ståsted og ikke fra barnas. Da sender du en bekymring og så får BV undersøke videre. Jeg skulle ønske noen hadde gjort det samme for mine søsken og meg. 

Anonymkode: 7a6fe...9d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...