Olaug Olsen Skrevet 30. november 2021 #1 Skrevet 30. november 2021 (endret) Jeg avlaster mammaen i helgene. Problemet oppstår hvis mor er syk, og barnet skal tas i barnehagen av meg. Barnet er snart tre år, og har begynt å utvikle vilje. Barnet tror at alle dager hos bestemor er lørdag. Dermed nekter h*n å ta på klær, og går i gang med å leke. Min datter, som er tante får til å ta på klær. Moren får til å sette grenser. Men jeg som er bestemor føler meg så ferdig med den tiden da jeg presset klær på et skrikende barn, og dro ut i barnehagen trekkende på en motvillig sjel. Men samtidig vil jeg jo være effektiv og sette grenser for barnet. I dag har vi holdt på med å megle rundt dette med strømpebukse i tre timer. I går gav jeg opp. Er det noen som har tips? Endret 30. november 2021 av Olaug Olsen
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #2 Skrevet 30. november 2021 I tre timer? Det er jo galskap 😆 Slutt å megle, si at nå blir det strømpebukse. Barnet hører lettere på mors grenser fordi hun har tatt kamper uten å megle for mye. Fikk bar et velge hvilken strømpebukse eller velge bukse istedet fejs? Det kan hjelpe. Anonymkode: f5ed0...81c 17
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #3 Skrevet 30. november 2021 Det er jo tydelig at barnet har deg rundt lillefingeren. Du er nødt til å sette grenser, og lære barnet at det er du som bestemmer. Hvis du alltid gir etter vet jo barnet at det får viljen sin hvis det bare nekter lenge nok. Gjør deg selv en tjeneste og begynn med en gang. Anonymkode: 8e2ad...3a1 9
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #4 Skrevet 30. november 2021 Vær klar med barnet. Si «i morgen skal du på barnehagen selv om du er her hos bestemor. Det blir fint!» og så «nå må du våkne, for du skal i barnehagen.» og så «vil du ha på den blå eller gule buksen i barnehagen i dag?» og «vil du ha brunost eller gulost på skiven?» Jeg ser ikke noe videre poeng i å tvinge en 3-åring ut av pysjen og inn i strømpebukse om hun vil ha på pysj. Det er et helt ufarlig valg du kan la barnet ta. Skjer intet farlig. Så hvorfor du orker ta den poengløse kampen aner jeg ikke. Det er som når barn vil gå ut uten sko - man lar dem ta det valget, fordi det er ufarlig, og så bytter man våte sokker eller varmer kalde ben om og når det oppstår, Anonymkode: 34603...5ee 5
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #5 Skrevet 30. november 2021 Fungerer det å gi to valg? Den blå eller røde, tights eller joggebukse osv. Her er eldste 2,5, og har mye vilje, men for oss fungerer det å tulle klærne på, at bestefar skal ha på jakka eller pappa strømpebuksene. Da får hun fart på seg og kler på. Også tenker jeg at noe ganger så dropper man strømpebuksa, tar på joggebukse og jakke, så sant man ikke skal gå til barnehagen da. La gjerne ungene få kjenne litt på at det blir kaldt uten klær, og forklarer hvorfor. Det er ikke alltid de får et valg, men beskjed om å kle på, ikke skap rom for diskusjon hvis du ikke vil ta den. Anonymkode: f998a...068 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #6 Skrevet 30. november 2021 Du kan ikke passe et barn på 3 år under premisset om at du er ferdig med å sette grenser. Barnet blir ikke magisk 7 år når det er hos deg. Anonymkode: b7295...816 13
Gjest Albbas Skrevet 30. november 2021 #7 Skrevet 30. november 2021 På mine unger pleier det å funke å si "neivel, da kler vi på deg etterpå". Så spiser vi frokost og kler på oss i yttergangen. En sjelden gang må jeg åpne ytterdøra og si "neivel da går du uten klær da" og ta ungen med UT. Toåringen gir seg kjemperaskt når det er kaldt, går ikke en halvmeter utforbi døra før hun snur. 😅 Få også mor til å forberede barnet før du kommer. "I dag er det mandag, jeg er syk og mormor skal følge deg til barnehagen. Du skal ikke være hjemme med mormor i dag."
Olaug Olsen Skrevet 30. november 2021 Forfatter #8 Skrevet 30. november 2021 Dere er strenge med meg. Jeg prøver å ta på strømpebukse. Barnet vrir seg unna og leker med toget. Vanskelig. Jeg prøver dette med fargene...
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #9 Skrevet 30. november 2021 Så ikke kle på barnet i nærheten av toget. Gå et kjedelig sted. Anonymkode: 89b7f...35f 5
Palma Skrevet 30. november 2021 #10 Skrevet 30. november 2021 Skal jeg ta på seg strømpebuksa eller skal du ta den på deg?? 2 valg med samme resultat 8
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #11 Skrevet 30. november 2021 Kanskje hun vil ta på selv? Min skal IKKE ha hjelp av mamma med å ta på bukse nå, og skal velge selv hvilken han vil ha. Da kan jeg be han velge mellom et par stykker, legger begge ut på gulvet og gir beskjed om at han får ta på seg den han vil bruke i barnehagen i dag. Veldig populært, så henter han ofte mer han vil ha på seg. Om jeg hadde forsøkt å bare ta på en bukse hadde jeg fått skriking og hyling slik som hos deg, så må la han være med å velge og gi han følelsen av at han har valgt selv Funker veldig bra. Anonymkode: e670e...3d6 3
Olaug Olsen Skrevet 30. november 2021 Forfatter #12 Skrevet 30. november 2021 Ok. Da må jeg venne meg til å ha to klesskift liggende her hos meg. Jeg er enig med de som sier at jeg skal sette grenser. Men samtidig vil jeg jo at det skal være hyggelig å gå i barnehagen... H*n har forresten strømpebukse på nå, og pusser tennene sine.,..
Cole Skrevet 30. november 2021 #13 Skrevet 30. november 2021 Olaug Olsen skrev (39 minutter siden): I dag har vi holdt på med å megle rundt dette med strømpebukse i tre timer Hvorfor megler du med et barn i barnehagealder i tre timer? 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #14 Skrevet 30. november 2021 Jeg tenker jeg ville følt meg trygg på å finne en løsning som funker for deg. Du som bestemor, som du selv sier, er jo ikke nødt til å sette grenser for barna. Det er mammas og pappas jobb, primære omsorgspersoner. Ta ungen til barnehagen i pysjamas, om det er det som skal til. Du kommer ikke til å være den første, for å si det sånn. 😀 Anonymkode: f4cb9...ee8 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #15 Skrevet 30. november 2021 Vær mer tydelig i språket med en gang. Nå skal strømpebukse på. Osv. På mine funket det feks å be de navngi klærne og deler av klærne. Og be de finne buksa si i den lille bunken med klær jeg hadde funnet frem. Rett og slett lagde påkledning til lek og mestring. Anonymkode: 9eece...fce 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #16 Skrevet 30. november 2021 På ett tidspunkt er man bare nødt til å slutte å megle. Da gir du barnet et ultimatum, enten kle på seg selv, eller at du kler på, prøv å fortelle barnet at det blir en mye hyggeligere start på dagen om dere slipper å bli uvenner på grunn av dette. Anonymkode: 69454...4eb
Olaug Olsen Skrevet 30. november 2021 Forfatter #17 Skrevet 30. november 2021 Cole skrev (1 time siden): Hvorfor megler du med et barn i barnehagealder i tre timer? Gidder ikke ta på strømpebukse med makt. Jeg vil at det skal gå smooth!
Olaug Olsen Skrevet 30. november 2021 Forfatter #18 Skrevet 30. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (28 minutter siden): På ett tidspunkt er man bare nødt til å slutte å megle. Da gir du barnet et ultimatum, enten kle på seg selv, eller at du kler på, prøv å fortelle barnet at det blir en mye hyggeligere start på dagen om dere slipper å bli uvenner på grunn av dette. Anonymkode: 69454...4eb Poenget er jo nettopp at det er uaktuelt å bli uvenner med barnebarnet. Det skal være hyggelig å ta på strømpebukse. Da må jeg som er voksen legge til rette for at det skal være hyggelig å ta på bukse. Det er mitt ansvar. Jeg er åpen for alle forslag som utelukker uvennskap. Endret 30. november 2021 av Olaug Olsen
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #19 Skrevet 30. november 2021 Så dropper strømpebukser og send de med i barnehagen. Her kles barna på med makt hvis de ikke godtar alternativene de får. Vil de ikke kle på seg så sendes de i barnehagen i pysj. Nå som det er 10 minus kan jeg love deg at de heller velger å kle på seg enn å trasse. Anonymkode: 69b64...74c 2
Olaug Olsen Skrevet 30. november 2021 Forfatter #20 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Vær mer tydelig i språket med en gang. Nå skal strømpebukse på. Osv. På mine funket det feks å be de navngi klærne og deler av klærne. Og be de finne buksa si i den lille bunken med klær jeg hadde funnet frem. Rett og slett lagde påkledning til lek og mestring. Anonymkode: 9eece...fce Dette er et topp tips. da involverer man barnet. Pedagogisk! Skal forsøke dette neste gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå