Gå til innhold

Hvilken måned får dere halvt skattetrekk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

November eller desember? Hva foretrekker dere, er det greit slik det er på din arbeidsplass eller skulle du ønske det var motsatt?

Anonymkode: fb9b8...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får lønn med halvt skattetrekk 12. desember. Det har ikke så mye å si for meg hvilken måned det er halvt trekk, jeg har nok utbetalt til å klare julehandelen uansett.

Anonymkode: 45e77...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige jobb var det i desember. Lønningsdag 15. hver mnd, men i desember fikk vi den 10. og halv skatt. Nye jobb nå og her har vi lønningsdag 20. og her fikk vi det 20.november. Syns det er lit hipp som happ :) 

I forrige jobb fikk vi derimot feriepenger i 15.mai, det syns jeg var litt tidlig og syns juni hadde vært bedre av en eller annen grunn. (ja, man kan jo bare sette det på sparekonto, men allikevel :)

Anonymkode: 26fa1...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halv skatt i november. Spiller ingen rolle, kunne godt vært i august for min del. 

Anonymkode: ae599...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

November.

Jeg hadde foretrukket at vi ikke tullet med dette men heller fordelte skatten likt over alle måneder. Det blir så mye misforståelser av det, det tar aldri slutt med folk som tror feriepenger er skattefrie, eller at det lønner seg å spare opp overtiden til måneden med «halv skatt».

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

November. 
Spiller ingen rolle for meg når det er halv skatt, det er ikkje avgjerande for økonomien min før jul. 

Anonymkode: cd088...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri opplevd annet enn desember. Spiller ingen rolle for meg når det kommer. Hvis jeg kunne velge, så ville jeg heller hatt flatt trekk fordelt over hele året. 

Anonymkode: 54745...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halv skatt-lønna får vi utbetalt 20. november. Synes det er flott.

Anonymkode: d938d...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man utbetalt etter den 20. i mnd, får man halv skatt i november, er det før, får man som regel halv skatt i desember. Dette er lagt opp slik at man skal ha litt ekstra å handle julegaver for. :)

-Jeg får halv skatt 20. november og den andre jobben 12. desember

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
Mynlen skrev (På 30.11.2021 den 9.48):

November.

Jeg hadde foretrukket at vi ikke tullet med dette men heller fordelte skatten likt over alle måneder. Det blir så mye misforståelser av det, det tar aldri slutt med folk som tror feriepenger er skattefrie, eller at det lønner seg å spare opp overtiden til måneden med «halv skatt».

Dette kan du velge - snakk med arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (1 time siden):

Dette kan du velge - snakk med arbeidsgiver.

Det fjerner ikke problemet med alle som ikke velger det og ikke forstår hva som er forskjellen på skattefri og trekkfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Mynlen skrev (8 timer siden):

Det fjerner ikke problemet med alle som ikke velger det og ikke forstår hva som er forskjellen på skattefri og trekkfri.

Men det fjerner ditt problem: du kan bestemme helt selv hvor mye skatt du skal trekkes hver måned hele året. Det gjør du ved å 

A) justere skattekortet
B) fortelle lønningskontoret at du skal ha fullt skattetrekk alle årets 12 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Blondie65 skrev (1 time siden):

Men det fjerner ditt problem: du kan bestemme helt selv hvor mye skatt du skal trekkes hver måned hele året. Det gjør du ved å 

A) justere skattekortet
B) fortelle lønningskontoret at du skal ha fullt skattetrekk alle årets 12 måneder.

Folk som ikke forstår skattereglene blir fort mitt problem på jobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Mynlen said:

Folk som ikke forstår skattereglene blir fort mitt problem på jobb.

Jeg tenker også at halvt skattetrekk i desember har noen ulemper. Kanskje også måten feriepenger utbetales. Folk surrer med det, og jeg tror disse rare reglene gjør at folk får et dårligere forhold til egen økonomi og sparing.

Anonymkode: 48931...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv velger jeg fullt skattetrekk alle månedene. Setter heller litt av hver måned til ulike poster.

Anonymkode: 48931...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desember. Hadde vært fint å fått det i november med tanke på julegaver, men er ekstra digg å få den lønningen når det meste allerede er handlet inn. Blir derimot veldig lite til sparing av novemberlønningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...