Gå til innhold

Fagutdanning/vgs for voksen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen god oversikt over hvordan det foregår om man ønsker å ta yrkesfag på vgs som voksen? Tenker da på om man får godkjent (og kan slippe oppmøte) på alle fag som tilsvarer studiespesialiserende. Jeg har studert på universitetet, men ønsker annen, mer praktisk yrke. Og _må_ jobbe ved siden av skole. Understreker dette, da Lånekassen ikke er et alternativ (har fått mine 8 år.) 

Tips til hvilke retninger som lett gir jobb og har grei (og gjerne god..) lønn tas imot med takk. 

Egenskaper: kreativ og fingerferdig. Grundertype, men lite sosial og utadvent. Glad i servicearbeid, nøyaktig, typisk "potet" som kan lære og gjøre alt mulig, og ønsker helst at hverdagen er slik også. Må ha variasjon. 

Anonymkode: 9eed3...47e

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tror du kan ringe fylkeskommunen for å forhøre deg om hvordan du kan gå frem, evt. noen som jobber på de(n) aktuelle skolen(e)? Men du trenger bare programfagene for den aktuelle linjen, da du har bestått de fellesfagene - og da får du tid til å jobbe ved siden av! :) 

Tips:

- Elektriker (mener å ha hørt at de tjener bra)

- Rørlegger (mener å ha hørt at de tjener bra)

- Kokk (vet ikke hvordan lønna er som kokk - tror kanskje ikke den er så bra, ut ifra det jeg mener å ha lest... Men det kan du sjekke ut)

Endret av Mariell1995
Skrevet

Jeg kan komme med flere eksempler, men det beste er hvis du har noe du kunne tenke deg som interesserer deg :) Men hvis det meste funker, så er jo det bare bra også :) 

Skrevet

Du kan prøve å få deg læreplass i bedrift med 4års læretid :)

Anonymkode: d3864...0cb

Skrevet

Evt sjekk med aktuelle bedrifter om læreplass?  Da får du 3,5 års læretid,  og må ta en vg3-eksamen i det aktuelle lærefaget før du går opp til fag/svenneprøven.

Anonymkode: 2979f...4a2

Skrevet

Jeg har hørt at normal praksis er å jobbe i 5 år et sted, så tror jeg det er en teorieksamen for praksiskandidater, så fagprøve :) Herregud, at jeg ikke tenkte på det med engang 😅

Skrevet
Mariell1995 skrev (23 timer siden):

Jeg tror du kan ringe fylkeskommunen for å forhøre deg om hvordan du kan gå frem, evt. noen som jobber på de(n) aktuelle skolen(e)? Men du trenger bare programfagene for den aktuelle linjen, da du har bestått de fellesfagene - og da får du tid til å jobbe ved siden av! :) 

Tips:

- Elektriker (mener å ha hørt at de tjener bra)

- Rørlegger (mener å ha hørt at de tjener bra)

- Kokk (vet ikke hvordan lønna er som kokk - tror kanskje ikke den er så bra, ut ifra det jeg mener å ha lest... Men det kan du sjekke ut)

Da skal jeg ta kontakt med skolene i området. 

Jeg har tenkt på yrker innen søm/tekstil eller gullsmed o.l. Men ser ikke for meg at det er så lett å få jobb. Kan godt tenke meg å starte for meg selv, men ikke umiddelbart. 

Jeg har vurdert rørlegger, strøm er jeg livredd 😄😄 Kokk tror jeg er dårlig betalt og mye ugunstige arbeidstider. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da skal jeg ta kontakt med skolene i området. 

Jeg har tenkt på yrker innen søm/tekstil eller gullsmed o.l. Men ser ikke for meg at det er så lett å få jobb. Kan godt tenke meg å starte for meg selv, men ikke umiddelbart. 

Jeg har vurdert rørlegger, strøm er jeg livredd 😄😄 Kokk tror jeg er dårlig betalt og mye ugunstige arbeidstider. 

Ja, jeg har også hørt det samme angående kokk :P Du får ha lykke til, da! 😄 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.11.2021 den 18.25):

Evt sjekk med aktuelle bedrifter om læreplass?  Da får du 3,5 års læretid,  og må ta en vg3-eksamen i det aktuelle lærefaget før du går opp til fag/svenneprøven.

Anonymkode: 2979f...4a2

Takk for tips. Dette skal jeg undersøke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...