Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi går i fertiitetsbehandling og prøver aktivt med femar. Jeg har tatt dose 1 og 2 med covid-vaksinen, men nå kjenner jeg at jeg er usikker. Jeg håper jo hele tiden at jeg er gravid og de to første dosene gav meg massive blødningsforstyrrelser.

Jeg er i risikogruppen og regner med jeg vil få tilbud om tredje dose snart.

Er det usolidarisk å vente med vaksinen så lenge vi aktivt prøver? 

Anonymkode: 8ff85...7d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det

Anonymkode: 627e0...0ed

• Liker 3
Skrevet

Det synes jeg ikke, spesielt når du var en av de som sleit med forstyrrelser forrige gang og er i en aktiv prøvefase. Det er jo en risiko med å ikke ta den da, spesielt når smittetrykket er som det er men det vet du jo.. 

• Liker 2
Skrevet

Du har en veldig god grunn til å utsette 3 vaksinedose. Gjør det som føler riktigst for deg.

• Liker 2
Skrevet

Men sjekk med legen din først... Leste nettopp om studie frå Nederland som viste teikn til at fleire dødfødsler/seinaborter oppstod grunnet koronasmitte hos mor. Felles for alle var at mor var tilsynelatende frisk og hadde få symptom på corona. Dei kunne ikkje konkludere med noko konkret då det var første studie og ikkje mange nok blabla du veit, vanlig forskings sikkerhet. Men det fekk meg til å tenke meg om vertfall. Det er en risiko å ikkje vaksinere seg også.

• Liker 2
Skrevet

FHI har gått ut med denne meldingen her:

https://www.tv2.no/a/14344613/

Har du opplevd mensen forstyrrelser av vaksinen, bør du utsette 3. dose.

Nå vet jeg ikke hva det innebærer for deg i risikogruppen, fordeler og ulemper for å ta ve å ikke ta.

Jeg ville tatt en diskusjon med legen om jeg var deg.

Anonymkode: a4a61...ef0

• Liker 1
Skrevet

Ikke helt samme som deg, men jeg er gravid i uke 17, og siden jeg er helsepersonell får jeg snart tilbud om dose 3. Er helt frisk. Jeg kommer ikke til å ta tredje dose mens jeg er gravid. Tenker at de to dosene jeg har beskytter en del fortsatt. Hadde jeg vært i risikogruppe selv eller hadde jeg ikke hatt noen doser fra før så hadde jeg nok tatt nå selv om jeg er gravid. Men skjønner at det med prøving kanskje er vanskeligere da noen får forstyrrelser i syklus... Uansett, du skal ikke føle på at du må gjøre det for andre sin del. Du har 2 doser, og det viser at du har tenkt på fellesskapet, men noen ganger må man også tenke på seg selv og hva som er best for din del her og nå :)

Anonymkode: 5fdf5...038

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke tatt den. Er selv 5 uker. Jeg tror ikke det er lurt å ta den for kvinner i fertil alder, hvertfall ikke de som prøver eller har tenkt å prøve i nærmeste fremtid, feks innen et år. Kan jo ta tid for kroppen å komme i balanse. Og hva om vaksinen ikke har effekt på Omikron også kommer enda en ny? Eller at de plutselig anbefaler 4 doser...

Bruk heller sunn fornuft. Unngå store samlinger og bruk munnbind når det trengs.

Anonymkode: 779a2...1ab

Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men jeg synes det kommer litt an på når du fikk 2. dose. Om du var blant de første i april/mai ville jeg seriøst vurdert 3. nå. Om du fikk 2. dose i august/september er det kanskje litt tidlig nå.

Du nevnte solidarisk: hvis du ikke tar 3. dose nå så vil den kanskje heller gå som første eller andre dose til noen som trenger den mer. Sannsynligvis ville verden vært bedre rustet mot korona nå, og vi hadde sluppet omikron, hvis alle hadde fått bare en dose istedenfor at noen har fått 2 eller 3 og andre ingen. Det er nå satt 8 milliarder doser. Like mange som mennesker i verden.

Anonymkode: c05be...13e

Skrevet

Du er absolutt ikke usolidarisk! Synes du har en veldig god grunn til å utsette dose 3!

Har selv vært prøver i snart 1 år, og har tatt mine to doser underveis. Etter dose 2 ble TR ekstremt kortvarig og nesten ikke noe blødning så er litt redd det kan ha ødelagt et par sykluser for meg. Tar ikke sjansen på noen 3. dose, det holder nå!

Anonymkode: bdb83...706

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...