Gå til innhold

Mobilavhengig - noen råd?

Anbefalte innlegg

Jeg har vært mobilavhengig veldig lenge. Rett og slett. Må ha mobilen i nærheten, plinger det inn noe, må jeg sjekke den. Scroller gjennom Facebook og Instagram, leser nyheter (det er jo egentlig helt ok), og bruker altfor mye tid inne på Kg… 

Føler jeg mister veldig mye tid jeg kunne brukt på andre mer givende ting. Men er rett og slett avhengig. Det går greit når jeg er med barna, eller i sosiale lag. Da klarer jeg å legge den bort. Men med en gang jeg har et ledig øyeblikk for meg selv, forsvinner jeg inn i mobilen. På kveldene kan mannen og jeg ofte sitte på hver vår telefon (vi gjør også hyggelige ting sammen altså).

Vil veldig gjerne høre fra noen som har vært i samme situasjon og kommet seg ut av det. Tar veldig gjerne mot tips! Det er dessverre ikke aktuelt å bytte til en «gammeldags» telefon av flere årsaker. Barnehagen og skolen sender bl.a. oppdateringer og viktig informasjon via en app, og jeg har stort behov for Google Maps titt og ofte. Og så har vi Spotify som gir meg mye glede og som jeg ikke ønsker å kutte ut. 

Jeg ønsker rett og slett å bruke mindre tid til å bare scrolle hjernedødt gjennom skjermen. Vil at telefonen skal brukes til kun nyttige ting (samtaler, meldinger, gps, meldinger fra barnehage/skole, mail osv). 

Anonymkode: c3544...02a

• Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1534167-mobilavhengig-noen-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Innfør mobilhotell. Når du kommer hjem fra jobb legger du mobilen i en kurv i gangen eller noe. Der kan den ligge. Du kan svare hvis noen ringer deg, og hvis abstinensen blir for stor tar du ti minutter scrolling før du går på badet for kvelden. 

På soverommet legger du den utenfor rekkevidde, slik at du må stå opp for å se på den (bonus: når du skal skru av vekkerklokka må du ut av senga!) 

Anonymkode: 2a13a...15d

• Liker 2

Jeg kjøpte meg faktisk en billig doro-telefon til å ha på natta, hvor jeg har et sim-kort med et annet nummer enn på iphonen. Dette nummeret er det kun mine nærmeste som har, og etter dette sov jeg mye bedre. For meg handlet det mer om stress og generell angst for at det skulle skje mine nærmeste noe (jeg bodde 10 timer unna familien), og lå hele tiden på vakt. Jeg har også satt på skjermfri(om det er det det heter) fra rundt 21 på kvelden, og sperringer på apper - hvor jeg får bruke en app så og så lenge før den blir sperret for dagen. Det hjalp meg veldig!

_ems skrev (14 timer siden):

Jeg kjøpte meg faktisk en billig doro-telefon til å ha på natta, hvor jeg har et sim-kort med et annet nummer enn på iphonen. Dette nummeret er det kun mine nærmeste som har, og etter dette sov jeg mye bedre. For meg handlet det mer om stress og generell angst for at det skulle skje mine nærmeste noe (jeg bodde 10 timer unna familien), og lå hele tiden på vakt. Jeg har også satt på skjermfri(om det er det det heter) fra rundt 21 på kvelden, og sperringer på apper - hvor jeg får bruke en app så og så lenge før den blir sperret for dagen. Det hjalp meg veldig!

På de fleste telefoner, aile fall på iphone kan du sette på nødoverstyring hvis noen f.eks. er syke. 

Jeg har null problemer med mobil, men er nett avhengig og  noe nett må jeg ha hjemme pga. kurs m.lign. 

Finnes det en måte å sperre for antall timer man bruker på intternet? Etter jobb blir jeg sittende ved pc-en bortsett fra når jeg lager mat. 

Anonymkode: 71ac6...080

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...